Bezkontaktní zapalování Vape – úprava na 12V/60W
Autor: Eugen Németh („Jenco“)
Přeložil a vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 9.2.2017
Dotazy k úpravě
Směřujte přímo na autora úpravy Jenca: fichtljenco@gmail.com, www: https://www.jencomoto.wbs.cz.
Bezkontaktní zapalování Vape pro pionýra je už nějakou dobu na trhu, jeho výhody i nevýhody jsou tedy už všeobecně známé.
Hlavní výhody jsou:
- jednoduché nastavení,
- silná jiskra,
- lepší starty,
- regulace předzápalu (předstihu),
- bezúdržbovost.
Najde se ale i jedna zásadní nevýhoda, nebo líp řečeno nedostatek, a tou je slabý světelný výkon jen 6V/20W.
Přitom ale existuje celkem elegantní a jednoduché řešení tohoto nedostatku, při zachování výše zmíněných výhod. Řešením je zakoupení silnějšího statoru se světelným výkonem 12V/60W. Firma Vape totiž vyrábí i výkonnější stator, který je plně zaměnitelný se standardním statorem 6V/20W, jen ho z nějakých (obchodních) důvodů neprodává pod svojí vlastní značkou, ale pod značkami MVT, ARTEK, DOPPLER, KRD, BCD.
U nás tyto produkty nejsou příliš známé. Prostřednictvím těchto značek firma Vape prodává tuning sady zapalování pro světově známé skútry, jiné padesátky a pitbike.
Použití výkonnějšího statoru vám umožní rozsáhlou úpravu elektroinstalace. Můžete mít téměř všechno, od parkovacích světel, přes brzdové světlo až po ukazatele směru (blinkry). V případě použití LED obrysových (popřípadě i brzdového) světel je možné použít výrazně výkonnější přední žárovku.
Já osobně jsem přidal:
- 12V 4,5Ah baterii s funkčním 12V dobíjením,
- 100 decibelový klakson (houkačku) na stejnosměrné napětí,
- přední 12V 35/35W halogenovou žárovku,
- 12V/15W brzdové světlo,
- 12V autozásuvku.
Abyste mohli využít výkon zapalování, musíte použít 12V regulátor napětí, to je ale to nejmenší. Já jsem použil levný regulátor z čínského skútru GY6.
Schémata zapojení elektroinstalace s Vape – více variant zapojení
Instalace zapalování Vape a seřízení předstihu – návod co a jak