• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Mazání motoru pionýra – jaký olej a v jakém množství?


Mazání motoru pionýra

Dvoudobý motor je mazán směsí benzínu s motorovým olejem. Motor nasává do prostoru pod pístem (pomocí podtlaku) rozprášenou směs, přičemž se benzín se vzduchem odpařuje a olej kondenzuje na součástkách motoru (ložiska, vnitřní plocha válce, píst…). Protože se olej v motoru spotřebovává a nikde necirkuluje, nazývá se tento systém „ztrátové mazání“. Z toho vyplývá, že aby byl motor dostatečně mazán je bezpodmínečně nutné, aby bylo mazivo společně se směsí do motoru přiváděno. Nevhodné je proto především brzdění motorem, tedy když bez plynu se zařazenou rychlostí jedete s kopce. V tomto případě se motor jen velmi málo maže a hrozí jeho zadření. Když už ale někdy motorem brzdíte, tak aspoň chvílemi vymáčkněte spojku a motor naprázdno „protůrujte“.

Mísící poměr

Mísící poměr je předepsán výrobcem. U pionýrů to bývá poměr standardně 1:33, při záběhu 1:25. Tento poměr není dán ani tak nižší kvalitou tehdejších olejů, jako spíš konstrukcí motoru. Horní ojniční ložisko je tvořeno bronzovým pouzdrem a to se musí mazat víc, než třeba novodobější jehlová ložiska. Dnešní dvoudobé oleje jsou výrazně kvalitnější, zároveň ale mívají zpravidla výrazně nižší viskozitu (hustotu), popřípadě jsou předředěné. Mazací olejový film díky nižší viskozitě nemá potřebnou sílu a vůle opotřebených součástí (např. jehlové ložisko klikové hřídele) nevymezí dostatečně. U opotřebovaných starých motorů proto nedoporučuji používat moderní oleje. Přechod na kvalitnější olej bych zvážil teprve po generální opravě motoru. Mísící poměr můžete snížit na 1:50, popř. 1:60 pouze v případě, že máte klikovou hřídel s jehlovým horním ojničním ložiskem. Nižší poměry bronzovému pouzdru vyloženě škodí.

Minerální oleje X syntetické a polosyntetické oleje

Někdo si myslí, že když koupí kvalitní (drahý) olej, tak udělá motoru jen dobře. Je pravda, že kvalitní syntetické a polosyntetické oleje mnohem lépe mažou, ale není správné s jejich použitím snižovat i mísící poměr. Syntetické oleje dokáží umazat válec snad i při poměru 1:100, ale ložiska a bronzové pouzdro („futro“) prostě neumažou, ty nejsou stavěné na malé množství (byť kvalitního) oleje, ale na množství větší. Nějaká olejová „homeopatika“ jim moc nepomůžou. Takže třeba válec a pístní kroužky vydrží, ale budete muset měnit ložiska a dávat repasovat klikovku, což vyjde mnohem dráž, než výbrus.

Nepopiratelná výhoda drahých olejů je jejich dobré hoření a tudíž malé zanášení motoru. Ve spalovacím prostoru (píst a