Princip rezonančního výfuku u dvoudobého motoru
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.8.2016
Rezonanční výfuk, nebo taky tzv. expanzní komora, snižuje ztráty a zvyšuje výkon motoru v určitých otáčkách, na které je spočítaný.
Zjednodušeně: Po otevření výfukového kanálu ze spalovacího prostoru samovolně unikají expandující výfukové plyny do rezonanční komory a za nimi se do spalovacího prostoru dostává přepouštěním čerstvá směs. Aby do výfuku neunikala i ta, je výfuk navržený tak, aby z výfukových plynů odrážejících se od kuželového zúžení vznikala tlaková protivlna, která čerstvou směs tlačí zpět do spalovacího prostoru. Tenhle jev se ale projevuje pouze v určitých otáčkách, na které je rezonanční komora přesně spočítaná – obvykle vysoké otáčky, kdy už motoru „dochází dech“. Pro správnou funkci dvoudobého motoru je ale důležité, aby výfukové potrubí fungovalo v celém rozsahu otáček proměnlivě. Musí tedy fungovat nejen jako rezonátor, ale také jako tlumič a v určitých otáčkách by měl výfukové plyny brzdit co nejmíň. Zkonstruovat správně fungující výfuk je tedy VELMI náročné.