Gufera – výměna, rozměry, typy
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.8.2016
Gufero (též simmerring, simering, apod.) je gumo-ocelové hřídelové těsnění. Těsnící břit gufera je k hřídeli přitlačován pružinkou. O-kroužky slouží k jednoduššímu utěsnění málo se pohybujících hřídelí.
V motoru pionýra jsou buď tři gufera (typy 550, 555 a 05), nebo 4 gufera u typu Jawa 20 (kde je navíc jedno gufero v pravém víku).
Životnost gufer není limitována jen mechanickým opotřebením, ale i stářím (guma ztrácí elasticitu, praská). Jejich selhání může mít fatální vliv na chod motoru, proto je doporučuji měnit preventivně při každé menší a velké generální opravě motoru.
Gufera se mezi sebou vzájemně liší a je nutné vždy vybrat ten správný typ. Všechna gufera jsou více či méně odolná vůči působení oleje, styku s benzínem spolehlivě odolávají jen gufera vyrobena z pryže s označením NBR. Je dost možné, že vám budou odborníci, popřípadě i prodavači, doporučovat silikonová červená gufera. Ty jsou mnohem elastičtější, kvalitnější a jsou do motorů obecně doporučovaná. Jenže to se týká pouze motorů čtyřtaktních, kde jsou gufera vystavena pouze působení oleje! Do dvoutaktu nepatří, silikon totiž styk s benzínem nesnese! Ano, existují i další speciální materiály, které mají červenou barvu a benzínu odolávají, je ale zbytečné s tím jakkoli experimentovat. S černými NBR gufery není žádný problém, pokud koupíte kvalitní, s označením GUFERO. Čínské šmejdy se mi do motoru díky větším rozměrům nepodařilo ani nalisovat, takže s nimi zkušenost nemám.
Výměna těsnících kroužků Gufero
Gufera se vždy mění za nová, ke starým tedy nemusíte být nijak šetrní a klidně je při vytahování zničte. Když nepůjdou vypáčit šroubovákem, navrtejte do nich vrut (jsou z plechu, pouze povrch je gumový) a následně je kleštěmi vytáhněte.
Novým guferům potřete břit i pružinku olejem a rovnoměrně je do uložení naklepněte tak, aby jejich povrch lícoval s hranou uložení (nesnažte se zatlouct až k ložisku). Jestliže se vám gufero podaří z jakéhokoli důvodu při montáži poškodit, zásadně použijte nové. Poškozené těsnění by nefungovalo spolehlivě, nejde o závratnou investici.
Značení hřídelových těsnění:
xx … průměr hřídele v mm
yy … vnější průměr gufera v mm
zz … tloušťka gufera v mm
Rozměry gufer:
Umístění gufera → Typ motoru ↓ |
Kliková hřídel | Výstup převodovky (pod sek. kolečkem) | Pravé víko motoru | Levé víko motoru |
---|---|---|---|---|
Jawa 50 typ 550 | 15-35-7 (x2) | 25-42-7 | ||
Jawa 50 typ 555 | 15-35-7 (x2) | 25-42-7 | ||
Jawa 50 typ 05 | 15-35-7 (x2) | 25-42-7 | ||
Jawa 50 typ 20 (21, 23) | 17-30-7 (x2) | 25-42-7 | 15–35–7 | |
Jawa 50 typ 551 Jawetta | 15-35-7 (x2) | 32-22-7 | 8-16-7 | |
Stadion typ S11, S22, S23 | 15-35-7 (x2) | 32-22-7 | 8-16-7 |