• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Gufera – výměna, rozměry, typy

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.8.2016

Gufero (též simmerring, simering, apod.) je gumo-ocelové hřídelové těsnění. Těsnící břit gufera je k hřídeli přitlačován pružinkou. O-kroužky slouží k jednoduššímu utěsnění málo se pohybujících hřídelí.

V motoru pionýra jsou buď tři gufera (typy 550, 555 a 05), nebo 4 gufera u typu Jawa 20 (kde je navíc jedno gufero v pravém víku).

Životnost gufer není limitována jen mechanickým opotřebením, ale i stářím (guma ztrácí elasticitu, praská). Jejich selhání může mít fatální vliv na chod motoru, proto je doporučuji měnit preventivně při každé menší a velké generální opravě motoru.

Gufera se mezi sebou vzájemně liší a je nutné vždy vybrat ten správný typ. Všechna gufera jsou více či méně odolná vůči působení oleje, styku s benzínem spolehlivě odolávají jen gufera vyrobena z pryže s označením NBR. Je dost možné, že vám budou odborníci, popřípadě i prodavači, doporučovat silikonová červená gufera. Ty jsou mnohem elastičtější,  kvalitnější a jsou do motorů obecně doporučovaná. Jenže to se týká pouze motorů čtyřtaktních, kde jsou gufera vystavena pouze působení oleje! Do dvoutaktu nepatří, silikon totiž styk s benzínem nesnese! Ano, existují i další speciální materiály, které mají červenou barvu a benzínu odolávají, je ale zbytečné s tím jakkoli experimentovat. S černými NBR gufery není žádný problém, pokud koupíte kvalitní, s označením GUFERO. Čínské šmejdy se mi do motoru díky větším rozměrům nepodařilo ani nalisovat, takže s nimi zkušenost nemám.

Výměna těsnících kroužků Gufero

Gufera se vždy mění za nová, ke starým tedy nemusíte být nijak šetrní a klidně je při vytahování zničte. Když nepůjdou vypáčit šroubovákem, navrtejte do nich vrut (jsou z plechu, pouze povrch je gumový) a následně je kleštěmi vytáhněte.

Novým guferům potřete břit i pružinku olejem a rovnoměrně je do uložení naklepněte tak, aby jejich povrch lícoval s hranou uložení (nesnažte se zatlouct až k ložisku). Jestliže se vám gufero podaří z jakéhokoli důvodu při montáži poškodit, zásadně použijte nové. Poškozené těsnění by nefungovalo spolehlivě, nejde o závratnou investici.

Značení hřídelových těsnění:

xx-yy-zz
xx … průměr hřídele v mm
yy … vnější průměr gufera v mm
zz … tloušťka gufera v mm

 

Rozměry gufer:

Umístění gufera →
Typ motoru ↓
Kliková hřídel Výstup převodovky (pod sek. kolečkem) Pravé víko motoru Levé víko motoru
Jawa 50 typ 550 15-35-7 (x2) 25-42-7
Jawa 50 typ 555 15-35-7 (x2) 25-42-7
Jawa 50 typ 05 15-35-7 (x2) 25-42-7
Jawa 50 typ 20 (21, 23) 17-30-7 (x2) 25-42-7 15–35–7
Jawa 50 typ 551 Jawetta 15-35-7 (x2) 32-22-7 8-16-7
Stadion typ S11, S22, S23 15-35-7 (x2) 32-22-7 8-16-7