Sdílej:
Tabulka poruch
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.8.2016
Hodně užitečná tabulka, díky níž rychle přijdete na většinu poruch a zjistíte způsob jejich řešení.
Příznaky poruchy | Zjištěná porucha | Odstranění |
---|---|---|
Motor nemá správný běh | ||
Motor klepe | Motor je přehřátý | Motor nechat vychladnout a nejet na velký počet otáček |
Elektrody svíčky žhaví, špatná svíčka | Svíčku vyměnit | |
mnoho karbonu v hlavě válce | Sejmout hlavu a karbon odstranit | |
Velký předstih | Seřídit předstih natočením nosníku přerušovače | |
Tlumič výfuku zanesen | Tlumič výfuku sejmout, rozebrat a vyčistit | |
Motor vynechává (správná jiskra) | Voda nebo olej v karburátoru | Karburátor vyčistit |
V karburátoru dochází palivo | Otevřít palivový kohout, přepustit zásobu paliva, doplnit směs, prohlédnout přívodní potrubí | |
Chudá směs | Seřídit karburátor | |
Špatně namíchaná směs paliva a oleje | Směs před nalitím do nádrže na palivo dobře promísit | |
Motor vynechává (nepravidelná jiskra) | Nevhodná svíčka | Svíčku vyměnit |
Zaolejovaná svíčka | Svíčku vyjmout a očistit | |
Velká vzdálenost elektrody svíčky | Vzdálenost elektrod seřídit přihnutím asi na 0,5 mm | |
Znečištěné doteky přerušovače | Doteky očistit hadříkem namočeným v benzinu | |
Špatně nastavené doteky přerušovače | Vzdálenost doteků seřídit asi na 0,45 mm | |
Občasný zkrat kabelu na hmotu | Kabel omotat izolační páskou nebo vyměnit | |
Občasný zkrat kabelu na válec | Obalit kabel izolační páskou a nejraději vyměnit | |
Motor trvale nemá dostatečný výkon | Mnoho usazeného karbonu ve válci, hlavě, výfukových průchodech a tlumičích výfuku | Sejmout hlavu, vlec, popř. i výfukové potrubí a odstranit karbon |
Částečně ucpaný přívod paliva | Odmontovat potrubí a vyčistit je. Seřídit vzdálenost doteků přerušovače a předstih | |
Neseřízený karburátor (špatná směs) | Seřídit běh naprázdno, polohu jehly a vyčistit čistič vzduchu. | |
Ucpané tlumiče výfuku | Tlumiče výfuku rozebrat a usazený karbon odstranit | |
Opotřebovaný vnitřek válce a píst | Pořídit nový výbrus, nový píst a kroužky | |
Motor nasává falešný vzduch (poloviny skříní nebo hrdlo karburátoru netěsní) | Poloviny skříní oddělit (rozpůlit motor), dotykové plochy očistit, nanést těsnící hmotu a pevně smontovat. Těsnění pod hrdlem karburátoru vyměnit, popřípadě vyměnit i šrouby, které nedokáží pevně hrdlo uchytit | |
Motor chvílemi nemá dostatečný výkon | Částečně ucpaný přívod paliva a čistič | Přívod paliva nebo čistič vyčistit |
Lanko plynu vázne | Lanko promazat nebo vyměnit | |
Přehřátý motor | Motor nechat vychladnout a udržovat při malém počtu otáček | |
Vadná svíčka | Svíčku vyměnit | |
Motor nelze roztočit, nebo se zastavil | ||
– karburátor lze přeplavit – karburátor je v pořádku – motor má kompresi – svíčka dává jiskru |
Přehřátý motor | Motor nechat vychladnout a udržovat jej při malém počtu otáček |
Nedostatečné mazání | Dbát, aby olej byl vždy s palivem dobře promíšen a ve správném poměru | |
Lanko ke karburátoru je přetrženo | Lanko vyměnit | |
Špatné těsnění mezi karburátorem a válcem | Těsnění vyměnit | |
– karburátor lze přeplavit – karburátor je v pořádku – motor má kompresi – svíčka nedává jiskru – na konci kabelu je jiskra |
Zaolejovaná svíčka | Svíčku vyjmout a vyčistit |
Porušená izolace svíčky | Svíčku vyměnit | |
Zkrat mezi elektrodami svíčky | Elektrody oddálit na vzdálenost asi 0,5 mm | |
velká vzdálenost elektrod svíčky | Elektrody přiblížit na vzdálenost asi 0,5 mm | |
– karburátor lze přeplavit – karburátor je v pořádku – motor má kompresi – svíčka nedává jiskru – na konci kabelu není jiskra |
Vypínač nastavený do polohy „vypnuto“ | Vypínač natočit do správné polohy |
Porušená zapalovací cívka | Vyměnit zapalovací cívku | |
Nečisté doteky přerušovače | Očistit doteky hadříkem namočeným v benzinu | |
Vadné doteky přerušovače | Doteky opravit nebo vyměnit | |
Kabel zapalování je přetržen nebo uvolněn | Kabel vyměnit nebo spojit a izolovat izolační páskou a co nejdříve nahradit novým | |
Spálená izolace kabelu | Kabel omotat izolační páskou a co nejdříve vyměnit | |
Porušený kondenzátor | Vyměnit za nový | |
Porušená izolace vinutí cívek zapalování (magneta) | Vyměnit cívky | |
Voda v přerušovači | Vodu vyfouknout, opatrně vytřít nebo nechat vyschnout | |
– karburátor lze přeplavit – karburátor je v pořádku – svíčka dává jiskru – motor nemá kompresi |
Zlomený pístní kroužek | Sejmout kroužek s pístu a nahradit novým |
Zapečený pístní kroužek | Sejmout kroužek, očistit ho, vyčistit drážky v pístu a znova kroužek nasadit | |
Těsnění pod svíčkou propouští, popř. špatný závit pro svíčku v hlavě | Těsnění nahradit novým, vyměnit hlavu nebo vyvložkovat závit | |
karburátor nelze přeplavit | V nádrži není palivo | Zkusit motocykl nahnout na stranu kohoutku a přepustit palivo z druhé části nádrže a co nejrychleji doplnit |
Palivový kohout v přívodním potrubí je uzavřen | Palivový kohout otevřít | |
Ucpaný čistič paliva nad kohoutem nebo ucpaný kohout | Palivový kohout vyšroubovat a vyčistit čistič, rozebrat kohout a vyčistit | |
Ucpané potrubí nebo sítko v karburátoru | Potrubí sejmout a profouknout, karburátor vyjmout, trysky vymontovat a vyčistit. | |
Ucpaná dírka ve víčku plnícího otvoru benzínové nádržky na palivo, popřípadě ucpaný odvzdušňovací labyrint nádrže | Odvzdušňovací otvor ve víčku vyčistit, labyrint vyčistit |