První provedení Jawy 23 Mustang a verze pro Neckermann
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016
- Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968
- Jawa 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann
Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmecké obchodní sítě (Neckermann a Quelle) a verze 23 A primárně určená pro československý trh. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.
Považské strojírny se po průzkumu trhu rozhodly rozšířit sortiment padesátek o další – sportovní provedení. Cílem bylo vyrábět motocykl, který by vycházel co nejvíce z dosavadní součástkové základny pionýrů a vzhledem připomínal „dospělý“ motocykl. V té době kupovala italská firma Italemmeza pro Italjet od Považských strojíren podvozky typu 05 pro stavbu vlastního lehkého motocyklu s názvem „Mustang“. Dospělo tedy k dohodě a Považské strojírny začaly vyrábět po vzoru italské verze vlastního Mustanga.
Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang
Jawa Mustang typ 23A
V roce 1968 byl do výroby připraven nový typ 23 Mustang. Motor a rám byl z typu 20. Rám měl oproti typu 20 navařených několik úchytů pro nádrž, sedadlo, zadní blatník a kastlík na nářadí. Nádrž byla kopií italské, byla menší a měla pouze jedno nalévací hrdlo v pravé polovine. Svařena byla ze dvou polovin, které byly v dolní části vzájemně propojeny hadičkou. Víčko bylo celoplastové s odvzdušňovací dírkou. Přes nádrž byl v horní části nalepený gumový pás. Mustang byl lakovaný buď celý krémově bílou barvou s černými linkami (jako vývozní verze pro Neckermann – viz níže). Nebo měl Mustang světlé blatníky a nádrž byla tmavé barvy se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. V dutině nádrže byl ukryt vzduchový čistič, který byl propojen s karburátorem gumovou manžetou. Přední světlomet s hranatým tachometrem byl převzat z Jawy 90 a byl doplněn o přepínač. Uchycen byl dvěma samostatnými úchyty navlečenými na přední vidlici. Šrouby teleskopů byly zakryty hliníkovými zátkami. Blatníky byly rovněž převzaty z Jawy 90, ale lišily se rozměry a jednotlivými prolisy. Zadní světlo z modelu 20 bylo uchyceno na nosném plechovém úchytu zadního blatníku. Řídítka byla široká s hrazdou s pevně navařenými úchyty ovládacích páček a pevně svařena s nosným představcem. Střed řídítek byl zakrytý okrasným plechem, ovládací páčky byly hliníkové bez kuliček na koncích. Kastlík na nářadí byl italské výroby. Sedadlo bylo italské výroby, v katalogu náhradních dílů je ale pod číslem 620–697042, což je značení novějšího upraveného sedadla z Jawy 90 (nejspíš ho nahradili krátce po započetí výroby). Některé dochované kusy z roku 1968 už mají větší sedadlo z Jawy 90. Ostatní díly byly použity z modelu 21 pionýr.
Přestože bylo toto provedení určeno pro náš trh, do běžného prodeje se nedostalo. Pouze omezené množství se pravděpodobně objevilo v obchodní síti Tuzex.
Typ 23 pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann
První provedení typu 23 (pro obchodní síť Neckermann) se oproti typu 23 A lišilo pouze v detailech, které zde popíšu.
Nádrž byla lakována krémově bílou barvou, na bocích měla černou linkou namalované rovnoběžníky a uvnitř nálepky Jawa. V místě kolen řidiče byly nalepeny gumové pásy. Uzávěr nádrže byl kovový odklopný. Přes nádrž byl přetáhnutý děrovaný kožený řemen. Na koncích měl očka s provlečenými válečky. V přední části byl pás zaháknutý na háček pevně přivařený k nádrži (tento prvek přetrval až do konce výroby Mustanga). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinkami přichycen k osce provlečené svorníkem na rámu (obrázek), tato díra pro osku zůstala ve svorníku až do konce 70. let. Blatníky a kastlík na nářadí měly stejnou barvu jak nádrž a měly černé linky.
Řídítka byla shodná s verzí 23A, pouze hliníkové ovládací páčky měly kvůli přísnějším zahraničním předpisům kuličky na koncích. Sedadlo italské výroby (kat. číslo: 620/697042) mělo navíc popruh. Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované. Páka zadní brzdy měla širší došlapnou plochu.
Hlavní rozdíl byl především v elektrovýzbroji. Alternátor měl místo nepárových světelných 6V pólů 15W + 5W (přední žárovka + zadní žárovka) dva 3V světelné póly o výkonu 15W, zapojené do série. Vepředu byla 6V-25/25W žárovka namísto 6V-15/15W. Zadní žárovka zůstala 5W, ale oba její kontakty byly zapojeny mezi kontakty přední žárovky (opatření proti pálení vlákna). Zadní světlo bylo kvůli odlišným normám v západní Evropě nahrazeno německým hliníkovým světlem Hella SBKR 30 (vyskytujícím se na Vespách: 125/2 VNA1T, VNA2T, VNB1T; 150 T3 VD2T, T4 VGLA1T/VGLB1T, GS3 VD2TS, Vespa 50 N/S). Fajfka (botka) svíčky byla odrušená oplechovaná.
Novější vývozní provedení do západního Německa bylo pro rok 1969 modernizováno podle Mustanga určeného pro tuzemský trh.
Lakování bylo shodné s provedeními pro československý trh, víčko zůstalo odklopné kovové. Sedadlo (s popruhem) bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90 (úprava úchytů). Kastlík na nářadí byl nahrazen lichoběžníkovým československé výroby. Blatníky byly lakované šedou barvou. Zadní světlo zůstalo stejné.
![Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)](https://jawa-50.cz/wp-content/uploads/2016/06/JawaMustang002.jpg)
Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)
Literatura, články, informace
Zde si můžete stáhnout katalog náhradních dílů, kde jsou rozdíly dobře popsané.