• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Brzdové světlo: spínač, zapojení

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.7.2018

Jednou z mála skutečně užitečných úprav pionýra je doplnění brzdového světla. To dokáže dostatečně plnit svou funkci teprve v kombinaci se záložní baterií nebo výkonnějším alternátorem (Vape 12V/60W, úpravy podle „Chonga“). Brzdové světlo totiž musí mít alespoň dvojnásobný (spíš trojnásobný) výkon než světlo obrysové, aniž by narušilo jeho funkci.

Spínač zadní brzdy

Výběr konkrétního typu záleží na vás. I tahle úprava je neschválený zásah do konstrukce motocyklu (i když prospěšný), proto bych doporučil použití shodného spínače, jako se používal na motocyklech Jawa a ČZ (je běžně k dostání). Úprava tak může působit původně a v případě problému to můžete zkusit uhrát třeba na „vývozní“ provedení. Některé exportní pionýry totiž brzdové světlo skutečně měly.

Umístění a uchycení spínače

První vývozní pionýry 05 měly brzdový spínač umístěný na rámu pod nádrží. Později byl spínač obvykle připevněný buď k podlážce „revmaplechů“ (typy Jawa 05 Standard a Jawa 20) nebo byl na držáku navařeném na stupačkovém „kříži“ (u typů Jawa 05 Sport, Jawa 21 Sport a Jawa 23 Mustang).

Poslední vývozní provedení Jawy 223.220 Mustang Sport (1980 – 1982) mělo brzdový spínač Burgess Gateshead umístěný na přerušeném lanovodu zadní brzdy (jeho použití nevyžadovalo zásah do podvozku).

Představivosti se ale meze nekladou a s trochou šikovnosti můžete spínač uchytit jinak. Na Mustangovi ho můžete přišroubovat třeba na kryt řetězu, je to ale příliš do očí bijící (nedoporučuju).

Mezi spínač a táhlo (páku brzdy) musíte VŽDY dát pružinku tak, aby se při brždění spínač nepoškodil a zároveň neomezoval brždění.

Spínač přední brzdy

Se ani na (velké) motorky dlouhou dobu sériově nemontoval a je téměř zbytečný. Pouze přední brzdou se brzdí jen v případě poruchy té zadní. Jestliže ho ale chcete mít, přikládám pár fotek pro inspiraci.

Zapojení (úprava) elektroinstalace

Originální řešení u pionýrů obsahovalo záložní baterii dobíjenou přes jednoduchý usměrňovací diodový („grätzův“) můstek. Brzdové světlo fungovalo i bez zapnutých světel a zapalování. Tak by to podle předpisů správně mělo být zapojené i v případě úpravy. Změna zapojení je ale na vašem uvážení. Pro inspiraci přikládám dobový návod na úpravu elektroinstalace Jawy 50 ze Světa Motorů. Pokročilejší návody na celkovou přestavbu elektroinstalace najdete v sekci Úpravy.