Úprava přední vidlice Simson pro Pionýra
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017
Každý, kdo se začne více zabývat úpravami pionýra, narazí na konstrukčně velmi slabou část – přední teleskopickou vidlici. Originální vidlice je velmi chabé konstrukce a snadno se deformuje, postrádá tlumiče a má krátké pérování.
Jako nejčastější náhrada celé přední vidlice se používá vidlice ze Simsona. Je delší, robustnější a má větší zdvih. Aby ale nedošlo k mýlce, stejně jako vidlice pionýra má pouze pružiny bez tlumičů!
Uchycení
Vidlice na krk řízení namontovat jde, Simson má ale větší ložiska řízení. Nabízí se několik možných řešení:
Redukce misek
Redukce se nalisují (naklepnou) do krku řízení pionýra místo originálních misek. Na zakoupených miskách Simson se obrousí spodní hrana na délku 3,5 mm (ne víc), aby misky do redukcí rovnoměrně zapadly, a celá vidlice se poskládá s originálními ložisky Simson.
Na jakosti materiálu příliš nezáleží. Bohatě stačí ocel 11 373 (ekvivalent S235).
Soubor | Přípona |
---|---|
Výrobní výkres redukce | PDF, PNG |
Úprava nosníku (brýlí)
Další možnost je převařit na spodní „brýle“ nosnou trubku z Pionýra. Svar musí být zespodu a nosná trubka musí být přesně kolmo. Z bezpečnostního hlediska by bylo ideální nosník po svaření popustit v žíhací peci, aby se uvolnilo pnutí. Když se to ale provede profesionálně, nemělo by hrozit velké riziko prasknutí.
Výroba nových misek
Tuto možnost jenom zmíním. Misky totiž musí být z kvalitního materiálu, se zakaleným povrchem a broušenými plochami pro vedení kuliček. Jistá finanční sebevražda pro ty, kteří by si takové misky chtěli nechat na zakázku vyrobit.
Kolo
Přední blatník
Nejlíp jde na vidlici napasovat přední blatník ze staršího provedení Mustanga (do roku 1978), který je k vidlici uchycený dvěma třmeny. Třmeny dobře pasují do originálních objímek vidlice Simson, které jsou ale příliš nízko. Kluzáky vidlice je proto potřeba na soustruhu upravit a osazení pro objímky prosoustružit zhruba o 30 mm výš. Po našroubování se dá s blatníkem mírně pohybovat nahoru a dolů, zabráníte tomu tím, že zezadu ke třmenům na každou stranu našroubujete plech se čtyřmi dírami v řadě za sebou. Když se vidlice s patřičnými úpravami okolí dá na Mustanga, nevypadá to špatně.
Samozřejmě s trochu představivosti a šikovnosti jde na vidlici napasovat i blatník z Pionýra. I když se ale poperete s technickou stránkou, zbývá ještě ta estetická. Obvykle to i s velkým vypětím sil vypadá na Pionýrovi strašně ošklivě.
Ještě musím zmínit úhel vidlice, který je u Simsona mnohem menší, než u Pionýra. Předělaná vidlice pak nefunguje na žádném Pionýrovi úplně optimálně. Řešit to můžete převařením krku řízení, ale tohle tady rozhodně popisovat nebudu a je to na vlastním uvážení každého úpravce.