Vincenc Sklenář
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.11.2017
Zdroj informací:
METZKER, Zdeno, Manet M90. Vydal Veterán klub Manín, 2016, 173 stran. ISBN 978-80-972233-0-4
Vincenc Sklenář se narodil 26. března 1909 v obci Poštorná u Břeclavi, v okrese Hodonín. Po odchození měšťanky absolvoval Vyšší průmyslovou školu v Brně, maturoval ze spalovacích motorů a ve čtvrtém ročníku byla jeho první konstrukční prací motorová brzda. V roce 1928 nastoupil na Vysokou technickou školu v Brně, ale po dvou letech studium z rodinných důvodů přerušil. Po povinné vojenské službě pracoval v autodílně a strojírně v Poštorné. Po absolvování speciálního kurzu u firmy Philips v Praze byl jeden a půl roka vedoucím rádiového servisu ve Zlíně, který instaloval školní a podnikové rozhlasy.
V roce 1935 nastoupil do Janečkovy zbrojovky Praha (Jawa) jako konstruktér a vedoucí jedné konstrukční skupiny výkonných čtyřdobých závodních strojů, kde se vypracoval až na vedoucího závodního oddělení Jawy. Stal se blízkým spolupracovníkem anglického konstruktéra Patchetta, který byl hlavním motocyklovým konstruktérem Jawy. Po odchodu Patchetta přebírá celé jeho oddělení i s plánem práce na léta 1938 – 1939. S Jaroslavem Simandlem dokončuje vývoj kompresorového motoru Jawa 500. Spolupracuje se známým závodním jezdcem Antonínem Vitvarem z Nové Paky. Několik sezón pracoval na závodních motocyklech, jako například Jawa 350 OHC. O sériovou výrobu prototypu z roku 1945 dokonce projevil zájem Ogar (dříve fa. Autfit). Posledním projektem v Jawě byl dvouválec 350 OHC, přednost však dostal Křivkův motor 500 OHC cestovní Jawy.
Pro osobní neshody s vedoucím konstruktérem Jawy Josefem Jozífem, přešel jako konstruktér do Ogaru, pražské filiálky Zbrojovky Brno. Tam v roce 1946 prezentoval svůj atraktivní konkurenční projekt, čtyřdobý motocykl Ogar 350. Státní orgány ale daly přednost jednodušším dvoudobým motorům Jawa 350 (pérák).
Po neúspěchu s motorem OHC přijal pracovní nabídku od ředitele Považských strojíren Ing. Jaroslava Kubíka a 1.2.1947 nastoupil jako konstruktér do skupiny sestavené kolem Ing. Josefa Ullmana. 1.10.1947 se stal vedoucím Výroby motokola (pravděpodobně z platových důvodů).
Zájem prosadit se v nové motocyklové výrobě pravděpodobně souvisel s jeho snahou dostat do výroby svoji třistapadestátku. Tomu nasvědčuje dobová fotka prototypu Ogar 350 OHC, ale se znakem Manet na nádrži.
Kvůli konfliktu s podnikovým ředitelem Ing. Jaroslavem Kubíkem a jeho náměstkem byl 30. června 1948 z Považských strojíren propuštěn.