Výměna ložisek motoru
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2016
Důvodů k výměně, kromě opotřebení, může být několik. Popíšu, jak postupovat a na co si dávat pozor.
Na konci článku je přehledná tabulka ložisek pro jednotlivé typy motorů.
Vyndání starých ložisek
- Z rozebraného motoru vyjměte klikovou hřídel a převodovku.
- Očištěné bloky motoru (kartery) nahřejte na elektrickém vařiči (nebo v troubě) tak, že plivnutá slina od nich odskočí.
- Z vnější strany ložiska přes kulatinu vyklepněte, popřípadě karterem klepněte o kus dřeva a ložiska vypadnou sama. Jestli ložiska nepůjdou ven snadno, málo jste bloky ohřáli. K nahřívání zásadně nepoužívejte plamen!
Jaká ložiska použít?
U ložisek motoru jsou kromě rozměrových čísel (kódů) důležitá i další značení.
Tak především ložiska uložení klikové hřídele by měla být vždy se zvětšenou vnitřní radiální vůlí, tedy s přídavným označením C3 (popřípadě C36). Ložiska se zvětšenou vnitřní radiální vůlí totiž líp snáší horší mazání a vyšší teploty. V některých katalozích jsou „C3“ všechna ložiska v motoru, je to ale naprosto zbytečné! Značení C6 (popřípadě C36) znamená sníženou hlučnost (samozřejmě to nepoznáte).
Ložiska se dají koupit i zapouzdřená plechovými krytkami s označením Z (2Z u oboustranného krytí), nebo krytá gumovými těsněními s označením RS (2RS). Tahle ložiska do motoru nepatří, ale snadným vyloupnutím těsnění z nich uděláte ložiska běžná. Je bezpodmínečně nutné, aby ložiska neměla kryty ani na jedné straně, aby se mazivo dostávalo i k těsnícím hřídelovým kroužkům („guferům“).
Nalisování nových ložisek
- Bloky motoru očistěte a uložení ložisek (díry) odmastěte.
- Nachystaná ložiska dejte do mrazáku alespoň na 10-15 minut.
- Bloky motoru (kartery) nahřejte na elektrickém vařiči nebo v troubě na takovou teplotu, že plivnutá slina okamžitě odskočí.
- Připravte si něco, čím ložiska naklepnete do svého uložení. Nejlepší je kulatina průměru vnějšího kroužku ložiska z měkkého materiálu (hliník, dřevo). Při dostatečném nahřátí ale bude stačit třeba dřevěná palička (kladivo).
- Zmražená ložiska by měla do svého uložení volně spadnout. Jestliže se ložisko někde zasekne, ale bude rovnoměrně „trčet“, doklepněte ho dřevěnou paličkou na doraz (bouchejte jedině na vnější kroužek ložiska!).
- Jestliže se ložisko zpříčí hned na začátku, vyklepněte ho z druhé strany ven, dejte ho znovu zmrazit a bloky znova ohřát na vyšší teplotu. Poté opakujte. Nesnaže se zpříčené ložisko doklepat na doraz, hrozí nevratné poškození bloku!
- Nechte bloky vychladnout.
Co když ložiska v blocích nedrží?
Neodbornou opravou nebo únavou materiálu se může stát, že ložiska ve svém uložení ndrží a jde je vytáhnout rukou. V motoru pionýra nepůsobí příliš velké síly a ložiska obvykle stačí do svého uložení nalepit speciálním lepidlem (běžně k dostání v auto-moto prodejnách, popřípadě prodejnách s ložisky). Postup lepení bude popsaný na obalu lepidla. V žádném případě neměňte jednu polovinu (karter) motoru vyměnit za jinou! Kartery jsou při výrobě opracovávány společně!!
Čísla ložisek v jednotlivých typech motorů:
Umístění ložiska → Typ motoru ↓ |
Uložení klikové hřídele | Pod primárním převodem | Výstup převodovky | Pravé víko motoru |
---|---|---|---|---|
Jawa 50 typ 550 | 6202 C3 (2x) | 6202 | 6004 | |
Jawa 50 typ 555 | 6202 C3 (2x) | 6202 | 6004 | |
Jawa 50 typ 05 | 6302 C3 (2x) | 6202 | 6004 | |
Jawa 50 typ 20 (21, 23) | 6303 C3 (2x) | 6202 | 6004 | 6202 |
Jawa 50 typ 551 Jawetta | 6202 C3 (3x) | 6003 | 6201 | |
Stadion typ S11, S22, S23 | 6202 C3 (3x) | 6003 | 6201 |