• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Výměna ložisek motoru

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2016

Důvodů k výměně, kromě opotřebení, může být několik. Popíšu, jak postupovat a na co si dávat pozor.
Na konci článku je přehledná tabulka ložisek pro jednotlivé typy motorů.

Kuličkové jednořadé ložisko ZVL 6201 C3

Vyndání starých ložisek

  1. Z rozebraného motoru vyjměte klikovou hřídel a převodovku.
  2. Očištěné bloky motoru (kartery) nahřejte na elektrickém vařiči (nebo v troubě) tak, že plivnutá slina od nich odskočí.
  3. Z vnější strany ložiska přes kulatinu vyklepněte, popřípadě karterem klepněte o kus dřeva a ložiska vypadnou sama. Jestli ložiska nepůjdou ven snadno, málo jste bloky ohřáli. K nahřívání zásadně nepoužívejte plamen!

Jaká ložiska použít?

U ložisek motoru jsou kromě rozměrových čísel (kódů) důležitá i další značení.

Tak především ložiska uložení klikové hřídele by měla být vždy se zvětšenou vnitřní radiální vůlí, tedy s přídavným označením C3 (popřípadě C36). Ložiska se zvětšenou vnitřní radiální vůlí totiž líp snáší horší mazání a vyšší teploty. V některých katalozích jsou „C3“ všechna ložiska v motoru, je to ale naprosto zbytečné! Značení C6 (popřípadě C36) znamená sníženou hlučnost (samozřejmě to nepoznáte).

Ložiska se dají koupit i zapouzdřená plechovými krytkami s označením Z (2Z u oboustranného krytí), nebo krytá gumovými těsněními s označením RS (2RS). Tahle ložiska do motoru nepatří, ale snadným vyloupnutím těsnění z nich uděláte ložiska běžná. Je bezpodmínečně nutné, aby ložiska neměla kryty ani na jedné straně, aby se mazivo dostávalo i k těsnícím hřídelovým kroužkům („guferům“).

Nalisování nových ložisek

  1. Bloky motoru očistěte a uložení ložisek (díry) odmastěte.
  2. Nachystaná ložiska dejte do mrazáku alespoň na 10-15 minut.
  3. Bloky motoru (kartery) nahřejte na elektrickém vařiči nebo v troubě na takovou teplotu, že plivnutá slina okamžitě odskočí.
  4. Připravte si něco, čím ložiska naklepnete do svého uložení. Nejlepší je kulatina průměru vnějšího kroužku ložiska z měkkého materiálu (hliník, dřevo). Při dostatečném nahřátí ale bude stačit třeba dřevěná palička (kladivo).
  5. Zmražená ložiska by měla do svého uložení volně spadnout. Jestliže se ložisko někde zasekne, ale bude rovnoměrně „trčet“, doklepněte ho dřevěnou paličkou na doraz (bouchejte jedině na vnější kroužek ložiska!).
  6. Jestliže se ložisko zpříčí hned na začátku, vyklepněte ho z druhé strany ven, dejte ho znovu zmrazit a bloky znova ohřát na vyšší teplotu. Poté opakujte. Nesnaže se zpříčené ložisko doklepat na doraz, hrozí nevratné poškození bloku!
  7. Nechte bloky vychladnout.

Co když ložiska v blocích nedrží?

Neodbornou opravou nebo únavou materiálu se může stát, že ložiska ve svém uložení ndrží a jde je vytáhnout rukou. V motoru pionýra nepůsobí příliš velké síly a ložiska obvykle stačí do svého uložení nalepit speciálním lepidlem (běžně k dostání v auto-moto prodejnách, popřípadě prodejnách s ložisky). Postup lepení bude popsaný na obalu lepidla. V žádném případě neměňte jednu polovinu (karter) motoru vyměnit za jinou! Kartery jsou při výrobě opracovávány společně!!

Čísla ložisek v jednotlivých typech motorů:

Umístění ložiska →
Typ motoru ↓
Uložení klikové hřídele Pod primárním převodem Výstup převodovky Pravé víko motoru
Jawa 50 typ 550 6202 C3 (2x) 6202 6004
Jawa 50 typ 555 6202 C3 (2x) 6202 6004
Jawa 50 typ 05 6302 C3 (2x) 6202 6004
Jawa 50 typ 20 (21, 23) 6303 C3 (2x) 6202 6004 6202
Jawa 50 typ 551 Jawetta 6202 C3 (3x) 6003 6201
Stadion typ S11, S22, S23 6202 C3 (3x) 6003 6201