Sdílej:
Návod na složení motoru
Tento návod navazuje na návod Půlení motoru. I v případě, že máte motor již rozpůlený a zajímá vás pouze návod na jeho složení, tak vám doporučuji si předešlý článek přečíst.
Předtím než začnete skládat motor, si všechny součástky a šrouby pečlivě umyjte a nachystejte tak, abyste je měli pěkně po ruce.
Skládání převodovky:
- Klikovku dejte zmrazit do mrazničky (cca na půl hodiny). Pravou polovinu motoru s nalisovanými ložisky (viz Výměna ložisek) ohřejte na elektrickém vařiči (plynový ne) na vysokou teplotu – poznáte tak, že plivnutá slina odskočí. Díky tepelné roztažnosti kovů se zchlazená klikovka smrští a ložisko v karteru trochu zvětší. Dohromady se tak vytvoří nepatrná tolerance pár setin milimetru, pro montáž to ale stačí.
- Do zahřátého karteru rychle vsuňte klikovku (správným směrem – tj. čep s vnitřním závitem dolů). Klikovku klidně přitlačte silou, je otázka pár vteřin, kdy se teploty vyrovnají a klikovka tam bude napevno. Jestliže se vám ji tam nepodaří narazit až na doraz, musíte ji znovu vylisovat a postup opakovat.
- Mezi tím, než vám blok motoru vychladne, si na stůl nachystejte nějaké dřevěné hranoly, kterými si blok vypodložíte.
- Do pravé poloviny motoru vsuňte (naklepněte) první převodové kolečko (23 zubů), vedle něj vsuňte do bronzového pouzdra předlohový hřídel.
- Na 23zubé kolečko nasaďte 20zubé kolečko (kolíky dolů) a nasaďte hlavní hřídel.
- Na předlohový hřídel nasaďte 18zubé kolečko (kolíky vzhůru).
- Dvojité startovací kolečko nasaďte na vrch předlohového hřídele.
- Zasuňte vidličku řazení do drážek převodových koleček a prostrčte jí tyčku (špičkou nahoru).
- Nasaďte řadící mechanismus (automat) a kolík, co je na vidličce, nasaďte do díry v kulise řazení. Řadící mechanismus zajistěte v bloku motoru šroubem M6.
- Nasaďte startovací hřídel s pružinou. Konec pružiny zasuňte do dírky vedle převodových koleček. Z venku na hřídel přimontujte startovací páku.
- Utěsnění silikonem: Důkladně očištěnou dosedací těsnící plochu ještě jednou utřete hadrem namočeným v technickém benzinu (odmaštění). Naneste malé množství (bohatě stačí) silikonu po celém obvodě karteru a rozetřete prstem (nic se vám nestane). Doporučuji červený silikon ve větší tubě (do pistole) třeba od značky Siga (Siga pro motor), se tmelem Paulin mnoho lidí nemá příliš dobré zkušenosti
Papírové těsnění: Dosedací plochu po celém obvodě potřete vazelínou a přilepte papírové těsnění. To potom i z druhé strany pomažte vazelínou. - Vezměte levý karter a přiložte ho na pravý. Pomocí tenkého šroubováku nasměrujte hřídele převodovky do děr (ložisek). Dřeveným kladivem (případně dřevený špalík + kladivo) polovinu rovnoměrně naklepejte tak, aby mezi bloky zůstala mezera cca 1,5 cm. V tu chvíli otočte startovací páku o jednu celou otáčku dopředu (ve směru startování) tak, aby byla ve své přirozené poloze. Dobré je mít s sebou nějakého pomocníka, který vám ji přidrží. Blok doklepněte na doraz a našroubujte všechny šrouby.
- Vezměte 2 trubičky a naklepejte je na svá místa – do předního horního oka a do spodního zadního oka uchycení motoru. Všechny šrouby začněte do kříže dotahovat – tj. střídavě, vždy dva proti sobě. Nakonec všechny šrouby ještě jednou dotáhněte, co to půjde.
Skládání primárního převodu (spojky):
- Kužel čepu klikového hřídele lehce potřete olejem a nasaďte na něj primární ozubené kolečko. Následuje pérová podložka a matice M12×1,5. Matici musíte pořádně dotáhnout, je víc způsobů, jak toho docílit. Buď vsunete mezi kolečko a blok motoru vhodný kus dřeva tak, aby se vám kolečko při dotahování neprotočilo, nebo prostrčíte okem ojnice klikovky nějakou tyčku (píst musí být sundaný) a mezi ni a motor rovněž strčíte nějaké dřeva. Můžete taky kolečko opatrně chytnout za zuby francouzským klíčem nebo nějakými kleštěmi. V každém případě ale matici musíte pořádně dotáhnout!
- Na hlavní hřídel převodovky nasaďte unášeč spojky. Na vyčnívající hřídel nasaďte zajišťovací podložku a našroubujte matici (nejčastěji nástrčkovým – trubkovým klíčem 14). Nesnažte se ji dotáhnout „na krev“, proti povolení slouží podložka. Podložku alespoň z jedné strany šroubovákem přihněte. V žádném případě nepoužívejte pérovky nebo jiné podložky!
- Kovovou mezilamelu doporučuji kupovat vždy při výměně spojky novou. Hodně se opotřebovávají vnitřní zuby. Jestliže novou nemáte nebo stará není příliš poškozená, tak doporučuji zuby alespoň zabrousit tak, aby se lamela volně pohybovala v drážkách unášeče spojky.
- Mezi dvě korkové lamely vložte kovovou lamelu a navlečte řetěz. Řetěz přetáhněte přes primární řetězové kolečko a pak teprve nasaďte na unášeč spojky.
- Na spojku přiložte vnější tlačnou lamelu (víko s dírami). Do děr naskládejte misky a pružiny. Postupně na každou pružinu dejte tenké podložky a zajišťující segrovky. Pružiny je potřeba před nasazením segrovek stlačit. Chce to trochu trpělivosti a dobrý i nějaký pomocník. Ke stlačení můžete použít buď velký šroubovák s vypilovaným středem, speciálně upravené kleště nebo třeba jen stranový klíč č. 9.
- Očistěte dosedací (těsnící) plochy bloku motoru a levého krytu. Hranu motoru potřete vazelínou a přilepte na ni papírové těsnění. Víko rovněž potřete vazelínou a přiklopte. Místo papírového těsnění a vazelíny můžete použít i silikon. Nakonec zašroubujte všechny šrouby a do kříže je dotáhněte.
Nasazení pístu, kroužků, válce a hlavy:
- Zkontrolujte, zda nemá bronzové pouzdro v oku ojnice vůli a zda nejde vytáhnout. V tom případě je nutné dát klikový hřídel na repasi (opravu) do servisu, kde se tím zabývají. Nebo si to můžete opravit podle tohoto návodu: Výměna bronzového pouzdra (futra) v ojničním oku.
- U pístu zkontrolujte, zda nejsou vylomené zámky pístních kroužků. Jsou to takové mosazné (žlutý kov) kostičky v drážkách na pístu. Jestliže tam některý tento zámek chybí, píst vyměňte. Naprasklé, nebo jinak poškozené písty rovněž nepoužívejte. Mírné škrábance ale nemusí do jisté míry vadit.
- Nejprve očistěte vrchní část pístu od úsad a najděte na ní šipku. Tato šipka má směřovat k výfukovému kanálu – tj. směrem dolů (na to nezapomeňte!). Jestliže šipku nenajdete, tak píst natočte tak, aby zámek v první drážce směřoval vzhůru. Píst směřující šipkou dolů nasaďte a ojnici a dírou prostrčte pístní čep (půjde to velice těžce). Doporučuji píst nejprve nahřát na vařiči a zmrazený čep do něj z na okraj vsunout tak, aby se dal píst na ojnici nasadit. Po vychladnutí píst normálně nasaďte na ojnici a silou čep vtlačte až na doraz. K tomu používám stolařskou svěrku (fotky: 1, 2). Čep musíte vlisovat do takové polohy, aby šla dát z každé strany zajišťovací sponka, proto před použitím svěrky do čepu vkládám šroub M8 s kulatou hlavou a čep vlisovávám postupně.Další možnost je použít obráceným způsobem Vytlačovák pístního čepu.
- Malými kleštěmi vezměte zajišťovací sponky a dejte je do drážek po obou stranách čepu.
- Nasazení kroužků provedeme pomocí tří tenkých plíšků (rozstříhejte třeba plechovku od piva). Plíšky při nasazování kroužku dejte tak, aby jeden byl uprostřed kroužku a dva na jeho koncích (viz nákres). Kroužek přes plíšky přesuňte až na jeho místo a plíšky opatrně vyndejte. Takto to proveďte postupně od spodního kroužku až po vrchní. Zkontrolujte, zda se kroužky v drážkách pohybují volně a natočte je mezerou proti zámkům v drážkách.
- Pod válec se dává papírové těsnění, které běžně koupíte. Můžete si ho ale i vyrobit (viz fotky). Těsnění potřete jemnou vazelínou, přilepte ho na blok motoru a potřete jej i z druhé strany. V žádném případě nepoužívejte silikon!
- Před nasazením válce a hlavy doporučuji těsnící plochu hlavy zbrousit, viz Návod na opravu (zbroušení) netěsnící hlavy válce.
- Válec nasuňte na 4 svorníky (štefty). Na pístu znovu natočte kroužky mezerou přesně na zámky a prsty kroužky vždy zmáčkněte tak, aby se dal píst zasunout do válce (nic nedělejte silou!). Poté válec dotlačte až na doraz.
- Očištěnou hlavu nasaďte na válec. Napatří pod ní žádné těsnění, ale dá se běžně koupit hliníkový kroužek (není potřeba, jestliže jste hlavu zbrousili). Na každý šroub nasaďte podložku a matičku M6. Matičky dotáhněte do kříže – ne ale příliš velkou silou! Matičky dotáhněte později ještě jednou po prvním zahřátí motoru na pracovní teplotu a následném vychladnutí. NIKDY nedotahujte matičky na zahřátém motoru.
Nasazení karburátoru:
- Těsnění mezi kolínkem a válcem raději vyměňte za nové. Možná ho bude potřeba nožem ze stran trochu ořezat, aby tam dobře sedělo. V každém případě musí perfektně dosedat! Můžete rovněž ořezat i vnitřní hrany tak, aby lícovalo se sacím kanálkem. Těsnění z obou stran potřete vazelínou a společně s kolínkem ho nasaďte. Pod matičky M5 dejte pérovky a s citem je pevně dotáhněte.
- Mezi karburátor a kolínko patří tenké papírové těsnění, nezapomeňte na něj.