<<– předchozí kapitolaHistorie značky Jawadalší kapitola –>>
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 26.11.2018
27.1 PIONÝR
Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa 50 Pionýr, typ 550. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota, u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru sedadla začalo říkat „pařez“ a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze, její výroba byla ale roku 1955 zahájena v Povážských strojárnách v Povážské Bystrici na Slovensku.
V roce 1958 se do prodeje dostala inovovaná verze pionýra, typ 555. Konstrukční vývoj sice nadále probíhal v Praze, avšak do výroby se dostala inovace zkonstruovaná podnikovými zaměstnanci Považských strojáren. I přesto byl nový model nadále brán jako licenční výroba.
V roce 1962 Považské strojárny představily nový model 05, který byl výhradně jejich vlastním konstrukčním dílem. Prodej malých motocyklů pod vlastní značkou Manet byl ale od počátku z obchodních důvodů zamítnut.
Nový typ kromě neokoukaného zcela nového designu nabídl především možnost přepravovat dvě osoby. Z modelu Jawa 05 pak vycházely i další typy Jawa 20, Jawa 21 Sport a typ 23 Mustang, který v roce 1982 výrobu motocyklů v Považských strojírnách završil.
Dalšími úspěšnými obchodními artikly z Považských strojíren, užívajícími značku Jawa, byly mopedy Babetta a lehké sportovní motocykly Jawa 90. Úmysly centrálních plánovačů s bývalou zbrojovkou byly ale jiné, tak musela výroba motocyklů postupně ustoupit velkolepějším výrobním cílům. Restrukturalizaci podniku přežila pouze výroba mopedů Babetta, která pokračovala v nově vybudovaných závodech ve slovenském Kollárově až do sklonku 90. let (od 90. let už bez užívání ochranné značky Jawa).
27.2 MOPEDY JAWETTA
V letech 1958 až 1962 se v Jawě v Praze Nuslích přesto vrátili k výrobě malého motocyklu. Jednalo se o malý moped Jawetta, který je dnes téměř zapomenutý. Motory pro tyto mopedy se vyráběly v Českých Budějovicích. Moped existoval ve dvou variantách, Jawetta Standard dostala tehdy módní karosovaný zevnějšek, typ Sport měl zvětšený výkon motoru, větší nádrž a sportovní švih. Vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec měl objem 49,8 cm3.
Moped Jawetta Standard měl výkon 1,1 kW (1,5 PS) při 4500 ot. za min., max. rychlost 45 km/h, hmotnost 47,5 kg a spotřebu jen 1,65 l/100km. Palivová nádrž byla menší o objemu 2,7 litrů oproti 6,5 litrové u modelu Sport. Jawetta Sport měla výkon 1,4 kW (2 PS) při 6000 ot. za min, rychlost 51 km/h, hmotnost 50,5 kg a spotřebu 1,8 l/100km. Moped měl dvoustupňovou převodovku s řazením otočnou rukojetí, zapalování setrvačnikovou magnetkou 20 W. Rám byl otevřený svařený z výlisků z ocelového plechu. Přední kolo zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků. Odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici odpružené jednou vinutou pružinou pod sedlem (jako u pozdějšího systému Yamaha Monocross) s pryžovými dorazy. Bubnové brzdy na obou kolech, přední ovládána páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Kola měla pneumatiky 2,00–23.