• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

<<– předchozí kapitolaHistorie značky Jawadalší kapitola –>>

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 26.11.2018

27.1 PIONÝR

Malý motocykl Jawa 50 typ 550 Pionýr (Pařez)

Jawa 550 Pionýr („pařez“)

Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa 50 Pionýr, typ 550. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota, u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru sedadla začalo říkat „pařez“ a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze, její výroba byla ale roku 1955 zahájena v Povážských strojárnách v Povážské Bystrici na Slovensku.

V roce 1958 se do prodeje dostala inovovaná verze pionýra, typ 555. Konstrukční vývoj sice nadále probíhal v Praze, avšak do výroby se dostala inovace zkonstruovaná podnikovými zaměstnanci Považských strojáren. I přesto byl nový model nadále brán jako licenční výroba.

V roce 1962 Považské strojárny představily nový model 05, který byl výhradně jejich vlastním konstrukčním dílem. Prodej malých motocyklů pod vlastní značkou Manet byl ale od počátku z obchodních důvodů zamítnut.

Nový typ kromě neokoukaného zcela nového designu nabídl především možnost přepravovat dvě osoby. Z modelu Jawa 05 pak vycházely i další typy Jawa 20, Jawa 21 Sport a typ 23 Mustang, který v roce 1982 výrobu motocyklů v Považských strojírnách završil.

Dalšími úspěšnými obchodními artikly z Považských strojíren, užívajícími značku Jawa, byly mopedy Babetta a lehké sportovní motocykly Jawa 90. Úmysly centrálních plánovačů s bývalou zbrojovkou byly ale jiné, tak musela výroba motocyklů postupně ustoupit velkolepějším výrobním cílům. Restrukturalizaci podniku přežila pouze výroba mopedů Babetta, která pokračovala v nově vybudovaných závodech ve slovenském Kollárově až do sklonku 90. let (od 90. let už bez užívání ochranné značky Jawa).

27.2 MOPEDY JAWETTA

Moped Jawa 551 Jawetta Standard

Jawetta Standard

V letech 1958 až 1962 se v Jawě v Praze Nuslích přesto vrátili k výrobě malého motocyklu. Jednalo se o malý moped Jawetta, který je dnes téměř zapomenutý. Motory pro tyto mopedy se vyráběly v Českých Budějovicích. Moped existoval ve dvou variantách, Jawetta Standard dostala tehdy módní karosovaný zevnějšek, typ Sport měl zvětšený výkon motoru, větší nádrž a sportovní švih. Vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec měl objem 49,8 cm3.

Moped Jawa 50 typ 551 Jawetta Sport

Jawetta Sport

Moped Jawetta Standard měl výkon 1,1 kW (1,5 PS) při 4500 ot. za min., max. rychlost 45 km/h, hmotnost 47,5 kg a spotřebu jen 1,65 l/100km. Palivová nádrž byla menší o objemu 2,7 litrů oproti 6,5 litrové u modelu Sport. Jawetta Sport měla výkon 1,4 kW (2 PS) při 6000 ot. za min, rychlost 51 km/h, hmotnost 50,5 kg a spotřebu 1,8 l/100km. Moped měl dvoustupňovou převodovku s řazením otočnou rukojetí, zapalování setrvačnikovou magnetkou 20 W. Rám byl otevřený svařený z výlisků z ocelového plechu. Přední kolo zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků. Odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici odpružené jednou vinutou pružinou pod sedlem (jako u pozdějšího systému Yamaha Monocross) s pryžovými dorazy. Bubnové brzdy na obou kolech, přední ovládána páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Kola měla pneumatiky 2,00–23.