60 cm3 válce motorů Jawa 05
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017
V roce 1967 se v Považských strojírnách připravoval prototyp Pionýra (Jawa 50 Jet), který se následně měl vyrábět v indickém podniku Jawa Ideal (po osamostatnění v roce 1968 přejmenovaném na „Yezdi“).
Cílem bylo minimálními úpravami zvýšit užitnost motoru, aby snesl předpokládané přetěžování. U nás bylo kvůli homologacím nepřípustné zvýšení obsahu, avšak v Indii si s tím hlavu nikdo příliš nelámal. Proto bylo zvětšeno vrtání válce Jawa 05 z původních 38 mm na 42 mm. Obsah byl tedy 61 cm3 a výkon motoru se tím zvýšil na 3,5 koně při 6000 otáčkách. Zvýšení obsahu vyžadovalo, kromě většího pístu a vložky válce, také jednoduchou úpravu hlavy a bloku motoru. Výkon sice odpovídal tehdy vyráběným Jawám 20, avšak jeho průběh byl mnohem příznivější.
Těžko říct, kolik bylo celkově sestaveno testovacích motorů, nicméně válců a pístů bylo vyrobeno nejspíš hodně. U nás tato úprava nemohla dostat homologaci, proto bylo vyloučené oficiálně válce prodávat nebo montovat na prodávané motocykly.
Když už ale jednou stroje byly na výrobu nastaveny, byla by hloupost vyrobit jen malou zkušební sérii. Koneckonců pionýrů s takto zvýšeným obsahem údajně v Považské Bystrici a jejím okolí jezdilo celkem hodně. I když šlo podle všeho především o vlastní iniciativu zaměstnanců podniku, válce měly vyraženou značku OTK (odborná technická kontrola). Nešlo tedy o nějaké neoficiální fušky, ale o schválenou výrobu. K vyrobeným válcům ale bohužel chyběly výbrusové písty, tak i tyto upravené motory nakonec z oblasti postupně vymizely.
Fotografie zaslal „Braňo“ (brano200@azet.sk)