Tyristorové zapalování z Babetty
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 24.8.2016
Na sklonku výroby pionýrů konstruktéři Považských strojáren experimentovali s úpravou původního zapalování pro použití indukčního snímače a tyristorového zapalování z Babetty. Úprava sice nebyla technicky náročná, v té době už ale bylo rozhodnuto o ukončení výroby pionýrů, takže to v podstatě byla „rána do prázdna“. Vzhledem k tomu, že úprava vyžadovala výrobu zcela atypických součástek a povinností podniku bylo vyrábět náhradní díly ještě 10 let po ukončení sériové výroby, putoval projekt do šuplíku.
Jencovi se jeden takový experimentální kus zapalování dostal do rukou (sbírky) a rozhodl se udělat jeho napodobeninu z dnes dostupných součástí. Mustang s tímto bezkontaktem najel bez problémů 3000 km.
Důležité poznámky k výrobě
Držák snímače musí být vyrobený z (magnetického) ocelového plechu (jinak motor nepůjde pořádně vytočit), hliník se neosvědčil. Clonka přerušovače musí být rovněž z magnetického materiálu. Může být vyrobena buď z ocelového plechu ohnutého do tvaru L, přichycenému k vačce nebo třeba z tyče. Snímač sepne ve chvíli, kdy se do jeho blízkosti dostane magnetický materiál. Mezera mezi snímačem a clonou by měla být zhruba 0,8-1,5 mm. Zapojení je patrné ze schématu. Zhasnutí motoru (stop spínač) docílíte zkratováním svorky „G“ na kostru.
K úpravě potřebujete:
- Standardní zapalování Jawa 20 (tzn. stator se třemi cívkami + rotor).
- Tyristorovou jednotu s indukční cívkou Babetta typ 210.
- Indukční snímač Vape S01 (můžete experimentovat s jinými snímači, třeba čínskými).
- Transformátor 6/230V
- Pás ocelového (magnetického) plechu pro uchycení snímače.
- Magnetický materiál, plech nebo tyč pro výrobu clony.