• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Ing. Josef Ullman

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.11.2017

Ing. Josef Ullman - motocyklový konstruktér

Ing. Josef Ullman – motocyklový konstruktér

Josef Ullman se narodil 31. ledna 1909 ve Vavřinci, v okrese Kutná Hora. V roce 1935 nastoupil jako praktikant do Zbrojovky Brno, kde od října 1937 do října 1947 působil jako šéfkonstruktér oddělení konstrukce automobilových a motocyklových motorů. Od roku 1939, i v průběhu války, pracoval na vývoji prototypů motokol o obsahu 98 cm3 s označením Z2. Z dvou prototypů se ale konce války nedožil ani jeden.

V roce 1946 ředitel Považských strojíren Ing. Jaroslav Kubík inženýru Ullmanovi nabídl pracovní pozici. Po válce se s výrobou motocyklů v Brněnské zbrojovce již nepočítalo, proto Ullman nabídku přijal a 1. listopadu 1946 do podniku nastoupil.

Motocykl Manet M90 (1947)

Manet 90

Do Považské Bystrice si Ullman s sebou ze Zbrojovky Brno kromě zkušeností nepřinesl nic, s pomocí zbytku konstrukčního týmu, ale již následující rok do výroby dostal nový motocykl Manet 90.

Po ukončení výroby Manetů v Považských strojírnách (v roce 1951) v lednu roku 1952 podnik, společně s kolegou a spolupracovníkem Ing. Rudolfem Žnivou, opouští. Oba konstruktéři odešli do Kovotechny Piešťany (dnes Technický skúšobný ústav Piešťany), založené v roce 1950. Ullman později z Kovotechny přešel pracovat do podniku Chirana Brno a následně se stal středoškolským odborným profesorem, vychovávajícím mladé konstruktéry.