Zdeněk Nagy
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.11.2017
Zdroj informací:
METZKER, Zdeno, Manet M90. Vydal Veterán klub Manín, 2016, 173 stran. ISBN 978-80-972233-0-4
Zdeněk Nagy se narodil 25. září 1920 ve Kšelách, v okrese Český Brod. V letech 1935 až 1938 se vyučil strojním zámečníkem ve Frigeře Praha Karlín. V letech 1942 až 1945 pracoval jako technický úředník (konstruktér) v Českomoravských strojírnách Praha. Od 1.1.1946 do května 1947 byl konstruktérem ve firmě Ogar Z – Praha XII (od června 1946 přejmenované na Zbrojovka Brno, ústředí Praha). 6. června 1947 požádal ředitel Považských strojíren Ing. Jaroslav Kubík Ministerstvo sociální péče Praha o jeho uvolnění z firmy Ogar. Nagy nastoupil 18.7.1947 jako technický úředník (konstruktér) do Mechanické výroby – Motokolo, 2. srpna 1947 přešel do technického oddělení – Konstrukce moto. Od srpna 1948 pracoval jako konstruktér v Technickém oddělení – vývojové dílně moto. V květnu 1949 havaroval při zkouškách prototypu Maneta a dva měsíce se léčil.
Ve funkci Technik vývoje (konstruktér) pracoval na Manetu až do ukončení jeho výroby v prosinci 1950.
Dále byl zaměstnán jako konstruktér v jiných konstrukcích podniku.
Od roku 1953 do roku 1954 absolvoval roční stáž v Jawě, závodech 9. Května v Praze, při dokončování a přebírání technické dokumentace pedálového prototypu Pionýra Jawa 359. Společně s ním tam byli konstruktér a vojenský pilot Ján Režňák a konstruktér (též pilot větroňů) Jozef Bizík.
V době svého dlouholetého působení v motocyklových konstrukcích Považských strojíren se podílel se zkušenými kolegy na vývoji pionýrů a skútrů.
V roce 1964 byl při zakládání a vedl Sportovní oddělení Považských strojíren. Po jeho rozdělení na soutěžní a rychlostní cestovní motocykly, vede konstrukci rychlostních motocyklů do její zrušení v roce 1972.
Nagy svoji kariéru zakončil v menší skupině projektantů a do důchodu odešel v září 1989.
V mládí byl aktivním závodníkem v cestovní cyklistice, vodák na singl-kanoe. Jeho koníčkem byly plastikové letecké modely a modely železnic. Zdeněk celý svůj aktivní pracovní i osobní život věnoval Považské Bystrici.