Motoscoot Jawa 555 New Pionýr
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.11.2017
Materiály pro tvorbu článku: https://cenik.motoscoot.cz/jawa-new-pionyr.asp
V roce 2005 se pan Ing. Pavel Bína, zakladatel a majitel firmy Motoscoot, rozhodl výrobou retro edice motocyklu uctít padesáté výročí československé legendy – Jawy Pionýr. V lednu 2006 tak začala firma Motoscoot, výhradní dealer čínských motocyklů TMEC (čti [týmek]), spolupracovat s týneckou Jawou na tvorbě nového retro zevnějšku pro oblíbený motocykl TMEC Betka 50 Q, který měl po úpravě připomínat motoveterána Jawa 555 Pionýr.
Na vývoji a výrobě se podílel pan Brída, pan Brigula a pan Vajda. Během necelých dvou měsíců byl vyroben funkční vzorek (výrobní číslo 0/555). Podvozek a mechanické části byly beze změn použity z oblíbené Betky, kterou poháněl osvědčený motor licenční výroby Honda Monkey.
Dne 9.3.2006 byl na výstavě Motocykl 2006 vystaven první vyrobený kus (prototyp), který byl dokončen pouhých pár dní před výstavou. Po představení nového motocyklu se 1.4.2006 v Číně rozjela výroba a od září stejného roku byl motocykl k dostání na našem trhu.
Objektivní recenze jednoho majitele: https://www.motorkari.cz/clanky/zkusenosti-s-moto/…
Limitovaná edice 555 kusů
Motocykl byl homologovaný jako dvoumístný, v limitované edici 555 kusů v „jawácké“ červené byl ale do prodeje dodáván s krátkým sedadlem a nosičem zavazadla tak, jak to měla originální Jawa 555. Prodloužené sedadlo pro dvě osoby bylo součástí příslušenství dodávaného automaticky s motocyklem. Součástí příslušenství byla i replika zadního světla Jawa 555 s tzv. „diamantem“, která ale nebyla homologovaná a její použití záviselo na zákazníkovi. Kusy z limitované série dostaly od výrobce něco jako rodokmen.
Sériové provedení
Sériová černá verze měla dvoumístné černé sedadlo, ukazatele směru a moderní zadní světlo.
Limitovaná série pro Sazku
Další limitovaná série kusů v modré a žluté metalíze byla určena pro Sazku. Motocykly měly větrný štítek z plexiskla MRA, uzamykatelný box (Top case – KAPPA 26) na nosiči, odnímatelnou GPS navigaci Garmin, vestavěné reproduktory, MP3 přehrávač s radiopřijímačem, diktafonem a vlastním zdrojem TEAC MP 222 (512 MB), rukojeti PROGRIP v barvě stroje a jako příslušenství brýle GOOGLE vzor 2150.
Barevné kombinace
New Pionýr se tak vyráběl ve čtyřech základních barvách. Červené „jawácké“ se zlatými linkami, černé se zlatými linkami a v modré a žluté metalíze se zlatými linkami. Motocykl měl tříletou záruku.
Porovnání s původní Jawou 555
Úprava na 125 cm3
Náročnějším zákazníkům se kromě možnosti zakoupení různých originálních doplňků nabízela i možnost neoficiální (nehomologované) přestavby výměnou výfuku, vzduchového filtru a použitím kitu motoru na 125 cm3. Motor pak disponoval výkonem až 13 koní a maximální rychlost Pionýra byla 113 km/h. Dalším zajímavým doplňkem byla kola z lehké slitiny.
Výroba prototypu
Několik fotografií z výroby prototypu.
Technické údaje
motor | jednoválcový čtyřtakt, vzduchem chlazený Motor lze upravit i na obsah 72 ccm, 80 ccm, 110 ccm a 125ccm (12,5 koně a max. 105 km/h) Tyto úpravy jsou ale určeny jen pro závodní účely |
---|---|
výkon | 2,6 kW při 8600 ot./min |
rám | jednosedadlový typ, dvousedačku a dobové zadní světlo dostal každý zákazník zdarma |
zapalování | C.D.I. bezkontaktní |
start | nožní páka |
převodovka | manuální (4 rychlostní) |
pohotovostní váha | 76 kg |
reálná spotřeba | 1,4 l/100km BA-95N |
objem nádrže | 2,8 l (rezerva je 0,8 l včetně) |
brzdy | obě čelisťové |
akumulátor | 6V – 4 Ah |
max. rychlost | 62 km/hod (umí ale i 80 km/hod) |
rozměry (D x V x Š) | 1780 mm, 670 mm, 980 mm |
pneumatiky přední/zadní | 2,1 x 17″ / 2,5 x 17″ |
homologace | euro 3 |
barvy | limitovanou edice prvních 555 kusů je v originalni jawácké barvě se zlatou linkou a replikou hnědého původního sedla |