• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Prototyp Jawa 50 typ 22

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.01.2018

Detail provedení masky světlometu Jawa 22 (prototypu)Detail masky

V průběhu sériové výroby modelu Jawa 05 byly vyvíjeny nové typy, kombinující techniku stávajícího podvozku s novým typem motoru. Z provedení Jawa 05 Standard vzešel model Jawa 20 a z provedení Jawa 05 Sport nový model Jawa 21 Sport.

Třetí jednomístný prototyp Jawa 22 vycházel také z Jawy 05 Sport, důraz byl ale kladen především na praktické využití mimo silnice a tomu odpovídající jednodušší vzled. Model Jawa 22 měl být určený především pro vývoz do USA a Kanady, vyroben byl ale pouze jeden prototyp.

Od modelu Jawa 21 se prototyp Jawa 22 lišil sice jen několika převážně vzhledovými úpravami, ty byly ale natolik výrobně náročné, že se kvůli nim a předpokládanému malému množství vyráběných kusů, nakonec výroba nerealizovala.

Zadní blatník Jawa 22 prototyp pro exportZadní blatník Jawa 22

Zadní blatník měl mnohem větší vykrojení kolem kola, přední blatník byl plytký, na prototypu vyrobený ze sklolaminátu. Vysoká řídítka s hrazdou (podobná jako na jízdním kole Liberta, Sobi nebo pozdějším mopedu Babetta) nebyla uchycena běžným představcem, ale kvůli větší pevnosti (bezpečnosti) byla uchycena dvěma třmeny přímo k hornímu nosníku přední vidlice (tzv. brýlím). Poloha řídítek se nedala nastavit. Řídítka byla stejná, jako na prototypu Jawy 50 z roku 1967, určeného pro indickou výrobu Jawa Ideal (inovace modelu 05 s použitím dílů z typů 555 až 20). Maska světla prototypu byla vytvořena speciálně. Její přední část připomínala masku z typu 555 bez „kšiltu“ nad světlem. Stejně jako u typů Jawa 05 a Jawa 20 byla ale maska jednodílná a trubky přední vidlice byly zezadu zakryty plechem stejně jako u typů 05, 20, 21. Podle všeho byla také vyrobena ze sklolaminátu.

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

Rám byl použitý z jednosedadlových verzí typu 05, určených pro Norsko a Řeckou poštou. K prodloužené podsedlové části byl navařen vodící dorazový plech pro sedadlo z modelu Jawa 555. Chromovaný nosič byl taktéž z modelu 555. Standardní výfuk (stejný u poslední Jawy 05 a Jawy 20) byl otočený úchytem směrem dolů a výfukové koleno bylo přihnuté vzhůru.

Použitý motor Jawa 20 byl z předvýrobní prototypové série a měl mírně atypické pravé víko (patrné na fotce). V archivních materiálech se sice výkon obvykle uvádí 4k při 6500 ot., jednalo se ale pouze o jinou metodiku měření.

Vývoj prototypu Jawa 22 probíhal ještě souběžně s výrobou Jawy 05, což dokazují i nápisy „Jawa 05“ a prolis na zadním blatníku u nalévacího otvoru oleje motoru. Právě jednou z posledních výrobních inovací Jawy 05 v roce 1966 bylo přesunutí nalévacího otvoru dopředu a plech bez prolisu. Z estetických důvodů na prototyp Jawa 22 nasadili starší levé víko motoru Jawa 05. Šlo ale jen o prototyp, takže úpravou původního nápisu „Jawa 05“ na „Jawa 22“ se nakonec nikdo nezabýval.


Amatérské napodobeniny

Kdo se o tento model víc zajímá, určitě narazil na internetu na různé fotky zrenovovaných pionýrů 22. Nechci nikoho zklamat, ale všechno jsou to jenom napodobeniny inspirované dobovými fotografiemi prototypu. 

Na konec článku vkládám dvě fotografie asi nejzdařilejší napodobeniny, která se před pár lety objevila v inzerci. Podle všeho si chtěl majitel nechat zájemci „nacenit“ svoji práci (o prodej rozhodně nešlo). Majitele neznám, fotky tedy vkládám bez jeho svolení. Snad se nebude zlobit…