Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)
(1980 – 1982)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.7.2018
Do Velké Británie se v posledních letech výroby vyvážela upravená verze Mustanga s kapotáží. Toto provedení mělo rovná řídítka z typu 220, novou nálepku s nápisem Mustang na obou stranách nádrže a především sklolaminátovou kapotáž v přední části. Tato kapotáž nepocházela z výrobního závodu Považských strojáren, ale byla montována teprve Motokovem (podnikem zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej do zahraničí. Tuzemský výrobce kapoty je neznámý. Předlohou pro výrobu této kapotáže mohla být podobná kapota použitá na prototypových Jawách 90 (SK-90) z počátku 70. let.
Malý počet těchto „modifikovaných“ Mustangů hranice ČSSR nikdy neopustil. Tyto kusy se pak nahodile objevovaly v některých výprodejích. Proto se dost ojediněle dá s tímto provedením setkat i u nás.
Prototyp se světlem v kapotáži
Z černobílé fotky je zřejmé, že přední světlomet nebyl součástí motocyklu, ale byl připevněn ke kapotáži. Existuje ale jen jediná fotografie (z nějaké výstavy) a je zřejmé, že se takto nikdy nemontoval.
Starší provedení
Mělo kapotáž jen s malým průzorem před světlometem, to ale dost komplikovalo svícení. Tohoto provedení se zřejmě nevyrobilo mnoho kusů.
Novější provedení
Druhé provedení, které mělo v prosinci roku 1981 v anglickém časopise Motorcycle mechanics recenzi, mělo kapotáž s větším průhledem před světlometem a zbylé uspořádání motocyklu bylo (oproti sériové verzi) bez úprav. Kapotáž byla snadno odnímatelná. Dalším nadstandardním prvkem byly blinkry (pravděpodobně anglické výroby). Baterie byla umístěna pod nádrží (stejně jako u provedení Golden Sport), přepínač směrovek (blinkrů), umístěný na pravé straně řídítek, byl značky Aprilia. Na některé (možná poslední) kusy se nejspíš znova montovala široká řídítka.
Červený Mustang na fotkách je vlastnictvím Adama Kouta.
Zapojení elektroinstalace
Kapotovaný Mustang měl podobné zapojení elektroinstalace, jako Jawa 23A Golden Sport. 6V baterie (YANASA typ 6N4-24-4) sloužila pouze k napájení brzdového světla a japonské houkačky zn. Nikko. Stop spínač anglické výroby (zn. Burgess Gateshead) byl umístěný na přerušeném lanovodu zadní brzdy tak, aby použití brzdového světla nevyžadovalo žádný mechanický zásah do podvozku.
Usměrňovací můstek se dvěma diodami (KY 708) a 10Ω odporem byl přišroubovaný na dvou sloupcích pod nádrží.
Přední žárovka byla 6V-25/25W, žárovka koncového světla 6V/5W a žárovka brzdového světla 6V/10W. U (+) pólu baterie bylo pouzdro s pojistkou.
Některé později vyrobené kusy byly vybaveny směrovými světly (značka nejspíše Lucas), vzhledově připomínajícími blinkry z motocyklu IFA Simson. Přepínač „blinkrů“ značky Aprilia byl umístěn na pravé straně řídítek u plynové rukojeti.
Barevné kombinace
Obě provedení byla pravděpodobně buď v jednobarevném provedení, nebo dvoubarevném provedení (barevná nádrž a kastlík + šedé blatníky), kapotáž byla buď šedobílá, nebo ve stříbrné metalíze.
Druhé provedení mělo na nádrži kolem dokola okrasné linky.
Fotky kapotáže
Dobové články a reklamní prospekty
Anglický článek (12/1981), časopis Motorcycle mechanics a další dobová anglická recenze Mustanga.