Jawa 50 typ 585 Mosquito
Autor: neznámý, Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 29.9.2016
I když výroba Mosquita nijak nesouvisí se slovenskou výrobou pionýrů v Považské Bystrici, díky své kubatuře a značce na tento web patří taky.
V roce 1994 týnecká Jawa představila nový motocykl určený především pro úplné začátečníky – typ 585 Mosquito.
Motor byl starší konstrukce, od slovinské firmy Tomos. Byl to dvoudobý jednoválec s maximálním výkonem 5,2 k při 7550 otáčkách za minutu, s průměrnou spotřebou 1,8l. Maximální rychlost 80 km/h slibovala tomuto stroji dobrou budoucnost. Motor má pětistupňovou převodovku, jejíž specialita, ne příliš kladně hodnocená, jsou neutrály mezi každým rychlostním stupněm.
Design je zvláštní, ale povedený. Velký podíl plastů přispívá k jeho celkem nízké hmotnosti 78 kg. Plastová je nádrž, boční kryty, blatníky, přední maska, atd. Na první pohled může Mosquito působit jako enduro (přední blatník, tvar nádrže), ale hodí se výhradně na silnici, čemuž také nasvědčují litá přední kola italského původu. Přední teleskopická vidlice je značky ČZ a je optimálně naladěna pro jízdu na silnici. Zadní kyvná vidlice je odpružena dvěma vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči a nastavitelnou tuhostí.
Páteřový rám umožňuje snadný přístup k motoru, ale při jízdě se může lehce vlnit. Motor je celkem výkonný a ochotně jde do vyšších otáček. Dobře táhne i na pátý převodový stupeň. Přední kotoučová brzda od značky Brembo brzdí skvěle a v kombinaci se zadní bubnovou brzdou Mosquito ubrzdíte na pár metrech. 12 V elektroinstalace napájí zadní nepřehlédnutelnou svítilnu a přední světlomet. Světelný výkon je výborný a jízda v noci není problém. Celkem častý jev je oxidování kontaktů v zadním světle a následné praskání žárovek. Pod pohodlným sedadlem je úložný prostor, bohužel ale neuzamykatelný. Celkově je motocykl určený spíše pro menší postavy, vyšším postavám může být delší jízda nepříjemná. Nepříjemné jsou také drobné vibrace ve stupačkách a řídítkách.
Bylo též provedení (typ 586) s drátěnými koly a bubnovými brzdami. Tento model měl výkon snížen na 2,7 k a maximální rychlost na pouhých 40 km/h, což bylo provedeno kvůli předpisům v EU. Tato odlehčená verze vážila o dvě kila méně.
Výrobu ukončilo sloučení s vodňanským Moto Unionem, kdy přednost ve výrobě dostala vodňanská Dandy 50.