Vývozní Jawy 05
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.2.2018
Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP (tzv. „východního bloku“ Evropy), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.
Jawy 05 byly v Kanadě distribuovány především skrze obchodní řetězec Eaton’s, pod označením „Road King“. Vlastní distribuci tam měl nejspíš i Motokov sídlící v Montrealu, prodávající motocykly dalším dealerům.
Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)
Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.
Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.
Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.
Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)
Jawa 05A („Road King“) pro USA a Kanadu
(provedení 1965-1966)
Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trh USA. Pionýry prodávané v Kanadě obchodním řetězcem Eaton’s, měly na zadním blatníku nápisy „Road King“.
Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.
Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.
Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Rovná řídítka byla nahrazena širokými řídítky s hrazdou. Okrasný plechový kryt představce (kloubu) na zdokumentovaném kusu není originální.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A vývoz do USA (1966)
Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)
Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Brzdové světlo napájela menší baterie.
Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla široká řídítka s hrazdou).
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)
Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)
Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.
S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)
Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko
Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky údajně sešlo.
Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.
Kvůli nosiči byla pozměněná zadní partie rámu. Ten byl prodloužený až pod zadní uchycení nosiče a byl na něj navařený plechový doraz sedadla z modelu Jawa 555.