Návod na amatérské linkování motocyklů
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.8.2016
Starší motocykly, včetně pionýrů, měly běžně nalinkované plechy buď zlatou, nebo jinou barvou (například bílou). Jestliže jste si nechali při renovaci plechy někým za vyšší obnos kvalitně nalakovat, asi není co řešit a další položkou v seznamu investic bude linkování provedené profesionálním písmomalířem. Jestliže jste si ale plechy lakovali sami, nějaká drobná nedokonalost vám nevadí, ale přesto chcete dosáhnout dojmu precizně udělané renovace, linky můžete zkusit udělat svépomocí.
Profesionálně se linky dělají zpravidla dvěma způsoby. Buď tenkým štětcem s dlouhými štětinami, kterým jde udělat přesnou rukou dlouhý tah na jedno namočení, nebo linkovacím strojkem, který si dokáže sám dávkovat barvu na odvalující se kolečko, tvořící souvislou linku neměnící se tloušťky. Konkrétně pionýry byly linkované ručně, proto je vždy vhodnější sice míň dokonalé, ale za to věrohodnější ruční linkování. Správný štětec ale nemusí být jednoduché sehnat a chce to víc než jen pevnou ruku.
Nalepovací linky
Běžně se prodávají nalepovací linky různých barev a tlouštěk. Řešení to sice je, ale výsledný efekt moc přesvědčivý nebude, životnost je poměrně nízká a ve větších záhybech se nalepená linka buď krčí, nebo odlupuje.
Zlatý fix
Další možností je koupit zlatý fix, kterým se sice dají udělat poměrně estetické linky, ale zároveň té nejnižší kvality. Kdybyste chtěli něco zlatého kreslit na papír, tak budiž, z motocyklu vám ale takové linky smyje kdejaký saponát, ukápnutý benzín, nebo se vám ošoupou samy. Někdo to řeší následným přelakováním bezbarvým lakem, ale stejně je to snad ta nejhorší varianta. Nehledě na to, že udělat pěknou rovnoměrnou linku tlustým fixem taky není zrovna jednoduché. Když už si s tím dávat takovou práci, to radši koupit speciální štětec k tomu určený.
Vybarvování oblepených linek
Jedná se o nejistější a nejefektivnější způsob, jak vytvořit věrohodné a kvalitní linkování bez použití profesionálních nástrojů. Navíc nemusíte být ani nijak zázračně šikovní, stačí když budete dostatečně pečliví a trpěliví.
Potřebujete:
- Elektrikářské izolační pásky („izolačky“). V žádném případě nepoužívejte malířské papírové lepící pásky. Sice se s nimi líp pracuje, ale barva pod ně podtéká a linky jsou poté roztřepené. Rovnou jich kupte několik, konkrétně na pionýra je potřeba asi 5–6 kusů.
- Syntetickou „zlatou“ barvu. Malá 80g plechovka stojí asi necelou stokorunu (a vyjde vám na tucty motorek).
- Jakýkoli menší štětec s co nejdelšími štětinami (nasákne víc barvy, tahy můžou být delší).
- Ředidlo S6001, popřípadě S6002. Je to ale skoro jedno.
- Vatové tyčinky, jak s oblibou říkám „uchošťoury“.
- Čas a trpělivost 🙂
Postup:
- Na připravené plechy nalepte nejprve jednu stranu izolačky, tvořící jeden okraj budoucí linky, poté nalepte rovnoběžně druhou pásku. Vzniklá štěrbina bude tloušťka budoucí linky. Jestliže chcete dosáhnout co nejvyšší věrohodnosti, schválně to trochu „odflákněte“, šířku štěrbiny a konce udělejte trochu nerovnoměrné. Tahy štětcem totiž taky nejsou dokonalé.
- Ve větších záhybech doporučuji izolačky po vnějším kraji naříznout/nastřihnout, napnuté pásky se totiž rády odlepují nebo rolují.
- Ještě jednou důkladně přejeďte celou plochu pásek prstem, aby se pásky nikde neodlepovaly a nezatekla pod ně barva (dělejte to opakovaně před každým natíráním). Do ředidla/technického benzínu namočeným hadrem nebo kapesníkem všechny štěrbiny přejeďte.
- Dobře rozmíchanou barvu doporučuji lehce naředit ředidlem S6001 (rychleji schne). Nanášejte ji štětcem v tenké vrstvě a příliš nepřetahujte již natřená místa. U silnější vrstvy vznikne totiž lesklý tmavší povrch a u vícekrát přetíraných míst jdou obvykle vidět tahy štětcem, případně prosvítá spodní barva plechu.
- Ihned po dokončení jedné linky odstraňte postupně jednu pásku po druhé a bez většího otálení se pusťte do dalších linek. Případných nedokonalostí si nevšímejte, na „vyretušování“ je ještě dost času.
- Po dokončení všech linek a odlepení izolaček si do skleničky (štamprle, nebo vršku) nalijte trochu ředidla. Nachystanou vatovou tyčinku „uchošťour“ v ředidle navlhčete (ne aby z toho ředidlo kapalo) a umyjte s tím vzniklé otřepy či zatečení. Když si s tím dáte práci, můžete vatou lehce „šudlit“ těsně kolem linek tak, že odstraníte nejen otřepy a zatečení, ale lehce rozpijete okraj linky tak, že bude vypadat jako namalovaná ručně.
Renovace zašlých nebo smytých starých linek
Jestliže chcete obnovit zašlé nebo po letech smyté linky, je metoda oblepování asi tou nejsnadnější. Jestli zároveň plechy chcete vyleštit, udělejte to ještě před linkováním. Snažte se ale, aby aspoň nějaký náznak původních linek zůstal. Plech umyjte a dobře odmastěte (např. technickým benzínem). Podobně jako u tvorby nových linek ty staré oblepte z obou stran izolačkou, přitom se snažte co nejvěrněji kopírovat původní čáry. Pro obnovování linek se mi osvědčila víc naředěná barva. Další postup je úplně stejný, jako v předešlém návodu.