Sdílej:
Návod na půlení motoru
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.8.2016
Sundání motoru z rámu:
- Odšroubujte výpustný šroub a vypusťte z motoru olej. Po vypuštění zašroubujte šroub zpět.
- Demontujte všechny překážející kryty: kryt nad motorem, zadní plech, u typu 20 i podlážky s ochranným štítem („revmaplechem“). Demontujte výfuk, vyvlékněte spojkové lanko, odpojte elektroinstalaci, vyšroubujte víčko karburátoru s plynovým lankem, odpojte lanovod zadní brzdy a rozpojte řetěz. Pionýra opřete, aby stál bez použití stojanu. Odšroubujte dva šrouby M8, kterými je nosník stojanu a stupaček (tzv. „kříž“) přichycen k motoru a rámu. Odšroubujte dva horní šrouby držící motor v rámu a vytáhněte ho.
Půlení motoru:
- Sundejte řadící a startovací páku. Zapalování i řetězové kolečko Na motor namontujte zpět pravé víko. Zapalování a sekundární řetězové kolečko můžete nechat na svém místě. Válec s karburátorem a hlavou nechte namontované (při manipulaci se spojkou by hrozilo poškození pístu). Našroubujte zpět pravé víko motoru.
- Demontáž levého víka. Vyšroubujte všechny šrouby držící levé víko motoru (6× M5 na plochý šroubovák + 1x šroub s šestihrannou hlavou). Víko sundejte. Převrácením vylejte z motoru zbylý olej do připravené nádoby.
- Demontáž spojky. Sundejte pět pojistných kroužků „segrovek“ z přítlačných pružin spojky (jdou vypáčit malým šroubovákem, viz foto 4). Dbejte, aby vám stlačené pružiny pojistky někam nevystřelily (rukou, hadrem). Sundejte přítlačný talíř s pružinami a miskami. Jestliže je primární řetěz opotřebením vytahaný, půjde společně s lamelami z koše sundat, v druhém případě řetěz sundáte společně s košem. Spojkový koš je na hřídeli převodovky zajištěn 14mm šestihrannou maticí, kterou proti povolení jistí na krajích zohýbaná podložka. Ohnuté hrany podložky šroubovákem vyrovnejte a matici povolte trubkovým klíčem 14 mm (ořechem se tam nedostanete). Když matice povolit nepůjde, je nutné chytit koš buď přípravkem, nebo přes hadr například hasákem. Spojkový koš (s lamelami a řetězem) sundejte.
- Demontáž primárního kolečka. Přípravkem nebo hasákem chytněte primární kolečko opatrně za zuby a matici povolte. Primární kolečko stáhněte vhodným dvouramenným nebo tříramenným stahovákem. Když to nepůjde, utáhněte sílou jeho šroub a klepněte do něj kladivem. Nemáte-li k dispozici stahovák, můžete vyrobit <a href=“/clanek/navod-na-vyrobu-stahovaku-primarniho-retezoveho-kolecka.html“ title=“Návod s výkresy na výrobu stahováku primárního kolečka motoru Jawa 50″>provizorní stahovák primárního kolečka</a>.
- Demontáž hlavy a válce. Odšroubujte čtyři matičky M6 držící hlavu válce, hlavu sundejte a stáhněte válec motoru. Možná se vám podaří společně s matičkami vyšroubovat i svorníky („štefty“), tomu ale nevěnujte pozornost.
- Demontáž šroubů motoru. Motor si znovu položte na pravý bok a v první řadě vylisujte (vyklepněte) ocelové trubičky v horním předním a spodním zadním upevňovacím oku motoru. K vyklepnutí použijte tyč průměru 12 mm, nouzově můžete použít šroub M12 (hranu ale zabruste do roviny). Vyšroubujte 12 šroubů M6, které drží motor pohromadě (uvnitř i vně motoru). Jako poslední vyšroubujte šroub M6 (s osazením na hlavě) v horní části motoru, upevňující řadící mechanismus v levé polovině motoru. Pravý šroub nechte na místě (aby se vám nerozsypala převodovka).
- Rozpůlení. K oddělení polovin motoru použijte speciální rozpůlovák, který přišroubujte k levé polovině motoru přes dostatečně dlouhé šrouby (musí být zašroubovány do plné hloubky děr). V případě potřeby si můžete vyrobit jednoduchý přípravek na rozpůlení. V žádném případě motor nepulte kladivem nebo páčením!!
Dávejte pozor, aby se poloviny motoru od sebe oddělovaly rovnoměrně po celé ploše. Souběžně s utahováním stahováku klepejte do hřídele startovací páky, aby se vám bloky motoru nekřížily. Po dostatečném oddělení polovin půjde levá část karteru (bloku motoru) sundat rukou.
Demontáž dalších částí motoru
- Demontáž zapalování. Pro zjednodušení pozdějšího seřizování si udělejte někde rysku označující původní polohu statoru (pevné části) zapalování. Stator je přichycený dvěma plechovými packami a šrouby M5 nahoře a v dolní části. Po sundání statoru zapalování pokračujte vyšroubováním dlouhého šroubu M5 na vačce. Vačku kývavými pohyby, případně lehkým zapáčením, ve štěrbině mezi ní a statorem, sundejte. Rotor má v díře závit M8, z kužele klikového hřídele ho stáhnete zašroubováním dostatečně (asi 60 mm) dlouhého šroubu M8. Demontovaný rotor vložte do statoru s cívkami nebo kolem něj dejte stočený ocelový (magnetický) plech, osamocený rotor se totiž samovolně odmagnetovává. V čepu klikovky zůstane malý váleček průměru 4 mm zajišťující přesnou polohu, nezapomeňte ho vytáhnout a neztratit!
- Demontáž převodovky. Jestliže jste postupovali přesně podle popsaného postupu, měla by vám převodovka zůstat pohromadě. Vytáhněte vodící osičku řadící vidličky a jednoduše vytáhněte kolečka i s vidličkou. Kolo tvořící výstupní hřídel bude v ložisku pravděpodobně pevně držet, po sundání řetězového kolečka ho vyklepněte přes dřevo nebo měkký kov. Řadící mechanismus drží pouze jeden šroub M6.
- Demontáž klikové hřídele. Jestliže máte sundané zapalování (viz Demontáž zapalování), vypodložte si karter dřevěnými špalky, pod motor dejte hadr a klikovku dřevěnou paličkou nebo kladivem přes měkký kov s citem vyklepněte. Pozor ať kliková hřídel nespadne na zem nebo se jinak nepoškodí. V žádném případě nebouchejte kladivem na čepy klikovky.
- Demontáž/výměna ložisek. Holé a čisté kartery (poloviny skříně motoru) nahřejte na elektrickém vařiči tak, až plivnutá slina odskočí, pak hliníkové kartery položte na dřevěnou podložku a vhodnou kulatinou ložiska vyklepněte směrem dovnitř. Po nahřátí se v hliníku díky jiné roztažnosti zvětší vůle a ložiska půjdou snadno ven. V žádném případě ložiska nevyklepávejte za studena!! Když už máte bloky nahřáté, můžete ložiska rovnou vyměnit za nová (zmražená). Podrobněji se tomu věnuji zde