Sdílej:
Návod na seřízení karburátoru Jikov 2917 PSb
Autor: Wiku, Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.8.2016
Jedině se správně seřízeným karburátorem motor správně funguje a dodává požadovaný výkon při nízké spotřebě paliva. Naopak špatně seřízený karburátor nemusí znamenat jen malý výkon, ale může být také příčinou poruchy motoru (zadření válce, propálení pístu, atp.). Proto věnujte správnému seřízení patřičnou pozornost.
Postup seřízení karburátoru Jikov 2917 PSb
- Hladina paliva v plovákové komoře
U typů 550, 555 a 05 je u karburátorů hladina v plovákové komoře pevně daná a nedá se změnit. U karburátoru Jikov 2917 PSb, který se používal u typů 20, 21 a 23 se hladina nastavuje přihnutím plíšku, který zavírá jehlový ventil ve víčku plovákové komory. Přihnutím plíšku dolů se hladina paliva sníží, přihnutím nahoru zvýší. Jaká je však správná výška hladiny? Odšroubované víčko plovákové komory přiložte na karburátor a pusťte benzín do hadičky. Až benzín přestane téct (ventil se zavře), vypněte přívod benzínu a víčko sundejte. Tenkým šroubovákem zatlačte plovák na až na dno komory. Hladina by správně měla lícovat s plechovým kroužkem v horní části plováku (viz obrázek). Jestliže je hladina níž, přihněte uzavírací plíšek nahoru. Jestliže je vysoko, přihněte plíšek dolů. Trochu benzínu z komory odsajte a postup podle potřeby opakujte.
- Bohatost směsi
Bohatost směsi udává, v jakém poměru se bude směs vzduchu a benzínu mísit. Bohatá směs znamená hodně benzínu a málo vzduchu, chudá směs málo benzínu a hodně vzduchu. Bohatost se nastavuje přesouváním zajišťovacího plíšku na jehle (v šoupátku). Na jehle jsou 4 zářezy (u některých nových jehel pouze 3) a plíšek bývá v jednom z nich. Pokud je plíšek v horním zářezu, tak je směs chudá, když ve spodním, tak je bohatá. Pro běžný provoz má být plíšek ve druhém zářezu shora. V době záběhu (tzn. cca prvních 1500 km po výbrusu válce) se plíšek vkládá do třetího zářezu shora.
- Vůle plynového lanka
Velkou vůli plynového lanka („bowdenu“) poznáte při otáčení plynovou rukojetí. Plynová rukojeť má volný chod bez odporu a bez vlivu na motor. Tato vůle se musí minimalizovat, ne ale úplně, pak by byl plyn pořád trochu zvýšený, nešel by dobře nastavit volnoběh a při pohybu řídítek by se mohl plyn samovolně přidávat. K odstranění vůle slouží dutý šroubek na vršku karburátoru s matičkou pro 8mm klíč. - Volnoběžné otáčky
Volnoběh se nastavuje na motoru ohřátém na provozní teplotu (tzn. alespoň po pěti minutách jízdy)! Nastavuje se šroubkem s pružinkou, který je mezi tryskami. Utahováním šroubku se otáčky zvyšují, povolováním snižují. Správný volnoběh se snažte seřídit co nejnižší, ale ne takový aby měl motor tendence zhasnout.