Počty vyrobených kusů, výrobní čísla, zajímavosti
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.1.2019
Zdroj informací: za užitečná data děkuji jmenovitě: Simonu Kálkovi, Markovi Imlaufovi, Vojtěchu Pražákovi, Eugenu Némethovi, Ondřeji Bošanskému a dalším, kteří něčím přispěli.
Počty vyrobených kusů v jednotlivých letech (nepřesné)
1955 | 1956 | 1957 | 1958 | 1959 | 1960 | 1961 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3556 ks | 30456 ks | 47016 ks | 63304 ks | 63682 ks | 76000 ks | 85091 ks | |||||||
1962 | 1963 | 1964 | 1965 | 1966 | 1967 | 1968 | |||||||
64326 ks | 37651 ks | 45651 ks | 59810 ks | 62231 ks | 63486 ks | 46452 ks | |||||||
1969 | 1970 | 1971 | 1972 | 1973 | 1974 | 1975 | |||||||
47483 ks | 74433 ks | 73322 ks | 58000 ks | 72000 ks | 84000 ks | 78000 ks | |||||||
1976 | 1977 | 1978 | 1979 | 1980 | 1981 | 1982 | |||||||
77000 ks | 80000 ks | 73680 ks | 40000 ks | 40000 ks | 60000 ks | 55386 ks | |||||||
Počet vyrobených kusů jednotlivých modelů
Typ | Léta výroby | Počet kusů |
---|---|---|
359 | 1955 | asi 10 + 50 ks |
550 | 1955 – 1958 | 106111 ks |
555 | 1958 – 1962 | 327320 ks |
05 | 1962 – 1966 | 202263 ks |
20 | 1966 – 1971 | 228246 ks |
21 | 1967 – 1971 | 42379 ks |
23 | 1968 – 1971 | 37631 ks |
20, 21, 23 | 1972 – 1982 | 718066 ks |
Jawa 550
Prvních cca 5 až 10 prototypů pionýra (motokolo s typovým označením 359) bylo vyrobeno v Praze. Dva zkušební kusy byly postupně předány i s výrobní dokumentací do výrobního závodu v Považské Bystrici. V Považských strojírnách pak bylo v průběhu roku 1954 vyrobeno 50 kusů testovací série. Není ale známo, že by se jakýkoliv z těchto kusů dochoval. Výrobní čísla nejsou známá.
Sériová výroba pionýrů začala až v červenci roku 1955 a to odvozeným typem Jawa 550. Výrobní číslo prvního kusu bylo 10 001. Poslední vyrobený kus (cca červenec 1958) měl výrobní číslo 116 111.
Výrobní štítky v letech 1955 a 1956 byly na střídačku leptané ze zinkového plechu, tištěné hliníkové, popřípadě ocelové s mosazným povrchem. Některé štítky byly dokonce psané Česky.
Jawa 555
Výroba následujícího typu Jawa 555 začala v červenci 1958 výrobním číslem 150 001. Výroba tohoto modelu byla ukončena v zhruba červenci roku 1962, výrobním číslem 477 320.
Jawa 05
Motocykl Jawa 05 se začal vyrábět v druhé polovině roku 1962, číslování pravděpodobně začalo výrobním číslem 500 001. Zde už se ale udávaný počet vyrobených kusů modelu začíná rozcházet s realitou. Teoreticky by mělo nejvyšší výrobní číslo být 702 263, avšak nejvyšší zaznamenané mám 713 481. Odhadem se čísla rozcházejí cca o 10 000 kusů.
Jawa 20, 21
Model Jawa 20 se začal vyrábět na sklonku roku 1966, dosud nejnižší zaznamenané výrobní číslo mám 721 197. Model Jawa 21 se začal vyrábět až v roce 1967, nejnižší zaznamenané výrobní číslo 730 895.
Série (Jawa 20) s atypickým výrobním číslováním (1968)
V roce 1968 se vyskytuje v číslování motocyklů Jawa 20 (možná i 21) určitá anomálie. Začátkem roku byly nejspíš uzavřeny obchodní kontrakty se zaoceánskými firmami v USA na odprodej většího množství motorů. S největší pravděpodobností se jednalo o obchod s firmou Floyd Clymer Motorycle Division, která vyráběla malé motocykly pod značkou Indian.
Motory, které se prodávaly do zahraničí samostatně, měly vlastní výrobní číslování (výrobní čísla byla ražena na držácích motoru). Protože se ale mezinárodní politická situace po srpnu 1968 (po okupaci ČSSR vojsky Varšavské smlouvy) výrazně změnila, k vývozu velké části vyrobených kusů motorů nedošlo. Aby motory neležely skladem, byly jimi nastrojeny sériové stroje. No a protože výrobní štítky byly vyplňovány až na zkompletovaných strojích, přeneslo se atypické číslování na ně, i do technických průkazů. Nejnižší takové zaznamenané výrobní číslo mám 16 014 a nejvyšší 16 600. Číselný rozptyl může být ale daleko větší.
Jawa 23 Mustang
V roce 1968 se začal vyrábět typ Jawa 23 Mustang, který byl z počátku určený pouze pro vývoz. Nejnižší zaznamenané číslo z roku 1968 je 802 9##.
Výrobní číslování modelů Jawa 20, 21 a 23 bylo jednotné a ze samotného čísla nejde určit konkrétní typ.
Další průběh a změny číslování
V roce 1977 se změnilo typové značení. Původně se z interního továrního třímístného značení uváděly pouze poslední dvě číslice. Po přeznačení se začaly na výrobní štítky razit třímístné kódy: 220 (původně 20), 221 (21) a 223 (23). Změna značení ale probíhala pozvolna po spotřebování předtištěných výrobních štítků (ještě některé kusy z roku 1978 mají staré značení).
V tomtéž roce (1977) byla ukončena výroba modelu Jawa 21 (respektive 221), nejvyšší zaznamenané výrobní číslo 1 394 928.
Výroba modelu Jawa 20 (220) byla ukončena v roce 1980, nejvyšší zaznamenané výrobní číslo 1 675 022.
Poslední provedení Jawy 23 Mustang se přestalo vyrábět v roce 1982, kdy nejvyšší zaznamenané výrobní číslo mám 1 767 054.