Tyristorové zapalování CDI v.1.1 (analogové)
Autor: Tomáš Brožek („Chong“)
aktualizováno: 13.10.2016
Toto zapalování vzniklo jako náhrada indukčního zapalování Jawa 50 typ 23, nic nebrání jeho použití na jakémkoli jednoválcovém motocyklu o palubním napětí 12V. CDI se oproti indukčnímu zapalování vyznačuje při stejném náboji kvalitnější jiskrou díky větší strmosti čela výboje, nižší spotřebou energie z elektrického rozvodu a mnohonásobně vyššími dosažitelnými otáčkami, které se pohybují v rozsahu 20.000 až 40.000 rpm (ot/min). Kvalita výboje zlepšuje spolehlivost zážehu v nepříznivých podmínkách běhu. Např. startu, popř. při chudé směsi. Dále se snížil vliv typu (teplá/studená) či stavu svíčky na spolehlivost zážehu a subjektivně se potlačil vliv teploty motoru na úspěšnost startu motoru.
Nejjednodušší zapojení DC-CDI:
Zapojení s hallovým senzorem:
Testováním výboje se prokázalo, že i při malém příkonu CDI zapalování dostatečně strmá křivka zapálení tyristorem dokáže i při vysokých otáčkách spolehlivě přeskočit téměř 1 cm vzdálenost.
Test výboje 12.000 rpm:
Zapojení obsahuje měnič, který transformuje 12 V na 210 V pomocí vysokofrekvenčního transformátoru, pracujícího na kmitočtu 80 kHz. Vysoká frekvence měniče umožňuje malé rozměry převodního transformátoru, stejně tak nízký počet závitů sekundárního i primárního vinutí transformátoru. Transformátor je využit miniaturní feritový (použitý ze zdroje PC, TV, monitoru aj.) s průřezem středního sloupku 25 mm2 (použitý 5 x 5 mm). Sekundární vinutí 210 závitů Cul (měděný lakovaný) o průměru nejméně 0,1 mm, jednotlivé vrstvy vinutí (pečlivě vinuté jeden závit vedle druhého, ne „na divoko“!!) jsou odděleny izolační páskou. Primární vinutí je vinuto paralelně dvěma CuL dráty najednou o průměru 0,5 mm ve 12ti závitech, kdy konec jednoho vinutí navazuje na začátek druhého na společném středním vývodu transformátoru.
Navinutý transformátorek:
Schéma zapojení DC-CDI ver. 1.1:
V měniči je použit obvod SG3525, který je osazen výkonovými MOSFET tranzistory, budící převodní transformátor. V zapojení je využito dvojí blokování měniče. Jedno zpětnovazební blokování stabilizuje převodní napětí na 210 V a ve svém důsledku snižuje spotřebu zařízení při nízkých otáčkách, či při zapnutém zapalování a vypnutém motoru (odebraný proud zásobuje pouze obvod, aby udržoval 210 V na zapalovacím kondenzátoru). Druhé blokování, je blokování měniče po dobu výboje. V případě že by se měnič neblokoval po dobu výboje, účinnost měniče by způsobila nemožnost uzavření tyristoru, následně by již díky „zkratu“ nedošlo k opětovnému nabití zapalovacího kondenzátoru pro další výboj a k výkonovému přetížení transformátoru, kdy by se poškodilo primární vinutí. Na vstup CDI byly zvoleny optrony z důvodu oddělení vstupních obvodů od přenosu rušení. Za převodním transformátorem je usměrňovací můstek, vybíjecí tyristor a zapalovací kondenzátor.
Odkazy, materiály:
- Zde je postup oživení DC-CDI zapalování
- Zde jsou alternativy zapojení elektroinstalace zapalování
- Podklady pro výrobu různých variant DC-CDI
Technické parametry:
Provozní napájecí napětí 7,5V až 14,4V.
Spotřeba:
rpm/otáčky | spotřeba |
0 (naprázdno) | 120 mA |
1000 | 150 mA |
4000 | 310 mA |
6000 | 410 mA |
12000 | 720 mA |
Informace:
Při manipulaci se zapnutým CDI je třeba mít na paměti že na výstupu měniče je 210 V (při spojeném kladívku) a tedy hrozí úraz vysokým napětím. Při provozu je nutné vždy na svorce 15 mít připojenou a ukostřenou indukční cívku, protože se CDI bez zapojené indukční cívky může poškodit
Pro verze k zabudování do kovové krabičky byla použita hliníková vodotěsná krabička KH104 pro variantu SMD (CDI_v3_3m.brd) a KH106 pro verzi standardních rozměrů (CDI_v3_3b.brd). Ty jsou k zakoupení v www.ges.cz .
Pokud jsou v konstrukci použité tranzistory v pouzdru TO220 a jsou přišroubované zespodu k desce spojů, nebo kostře krabičky, vždy je nutné použít pod tranzistory izolační slídové podložky a izolační podložky šroubků v případě že se upevňují ke kostře krabičky! Jinak dojde k zničení tranzistorů. Tyristor je nutné zarazit až na doraz k tištěnému spoji, aby nedošlo k uklepání vývodů vibracemi. Je proto nutné jehlovým pilníčkem zúžit nohy tyristoru.
Diskuze k článku ze staré verze tohoto webu:
tůto půjde na VŠE co má baterii a kontaktní zapalování (kladívko) tudíš některé simsony, jawy, i některé starší… pokud máte dvouválec potom pro každý válec musíte mít toto jedenkrát a nebo mít rozdělovač.
Zdar,
chcel by som sa opýtať či môžem nahradiť tie Mosfety IRLZ 24N za IRL640 pretože tie IRLZ sa mi nepodarilo zohnať.
Ďakujem. Odpovede prosím na email Feko009@azet.sk.
Pokud budete mít nějaké dotazy, směrujte je na můj mail, kterje najdete na mých stránkách http:\\btelectronic.sweb.cz Mail nikde v diskuzích nepíšu, už takhle mám spamu až až… Mám tam i novější verze CDI, plus vychytávky much. Jinak co se týká tranzistorů, Musí být typu N, Vdss větší než dvojnásobek napájecího napětí, a přechodový odpor co nejmenší… Ale vyhoví i BUZ11. Jde oto že pak je třeba tranzistor chladit.
Jo a ještě jsem si tu všimnul dalšího zjímavého dotazu… takže lze to připojit jednoduše ke kladívku, ale také k bezkontaktnímu snímači HME301 kterej nabízí IMFSOFT pod názvem Hallův snímač H01.
zdravim, chci se zeptat, zda někdo sehnal to vysokofrekvenční trafo 80kHz? pokud možno kde nebo se musí vyrobyt? díky
Musíš si ho vyrobit. Já osobně je sháním z tišťáků vyřazených 15″ CRT monitorů. Aby bylo jasno, musí se tedy rozebrat. To se dělá tak že se zbavené pojišťovací lepenky E feritů trafa celé trafo namočí do hrnce s vodou a nechá se od varu tak 5min povařit. Vyndá se z vody a ještě horké se opatrně pomocí šikovných rukou a bez použití nějakého násilí rozebere. Jde o to že varem změkne pryskyřice kterou je jádro transformátorku zafixované. Na rozebrání používám ostrý nůž kterým opatrně rozevřu mezeru mezi ferity a jeden vytáhnu a druhý středem kostričky trafa vytlačím. Musí se to stihnout za tepla. Pokud se mi kus feritu odlomí, tak ho přilepím zpět na místo vteřinovým lepidlem. Navíjí se jedním směrem (info pro tupější) a v několika vrstvách oddělených izolační vrstvou. Já na to používám elektroinstalační pásku zeříznutou na špulce na potřebnou šířku. Závit kladu jeden vedle druhého. Do jedné řady se vejde cca 40 závitů, takže je třeba navinout zhruba 5 až 6 vrstev. Primár se vine nakonec a vine se tzv. bifilárně, tedy obě vinutí najednou, jen je třeba dát majzla, kam se který konec připájí. Trafo pro primár má tři hnáty takže logicky ve směru vinutí je třeba připájet konec jednoho vinutí na střední nohu a začátek druhého.. takže s rozmyslem jinak trafo fungovat nebude. Já osobně mám obvykle takové trafo navinuté za hodinku. Takže to taková pakárna neí, protože si mezi jednotlivýma vstvama můžu od vinutí odskočit.
OK díky za návod Chong , nevíš zda se může použít trafo se střednim sloupkem většim než je dáno 25mm2 5x5mm?jaká bude změna s použitím většího? předem díky.
V principu to nevadí. Změna je pouze možná, že při použití většího trafa lze namotat víc závitů (prostě se tam vejdou) a tím pádem snížit frekvenci měniče a zatěžování tranzistorů. Ale popravdě ty tranzistory jsou tak kvalitní, že se moc nehřejou.
Dobrý den, chtel jsem se jen zeptat jestli by se dalo nejak zapojit tyristorové zapalování ze simsona s51?má všechny zapojení jako tohle tyristorové zapolování. piste na email… Předem děkuji