• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Vývoj bezkontaktních zapalování

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017

V roce 1982 bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů Jawy 223 Mustang s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet, která od roku 1982 od Považských strojíren kupovala motory pro své motocykly Ogar.

Rotor i stator měly na sobě rysky pro nastavení předstihu. Pro stator i rotor byly hotové tlakové formy, držák indukčního snímače byl u prototypů ještě frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinnost vyrábět ještě 10 let po ukončení výroby náhradní díly (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj Považských strojíren). Výroba malých motocyklů byla v Považských strojírnách téhož roku ukončena. Do roku 1989 pokračovala pouze výroba motorů, které kupoval polský Romet, Maďaři a které se u nás prodávaly jako náhradní díly.