Vývozní mopedy Babetta
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017
Jawa 50 typ M 206 MOFA
Moped vyráběný v letech 1971 – 1972 pro Západní Německo (NSR), odvozený od typu 228. Snížený výkon a maximální rychlost na pouhých 25 km/h. Moped byl jako první opatřený 16″ koly namísto velkých 19″, které vyžadoval holandský odběratel a kvůli kterým musel být typ M 228 přepracován.
Na požadavek Němců mělo být tranzistorové zapalování nahrazeno zapalováním kontaktním. Pro tento účel bylo vyvíjeno nové zapalování, do kterého pasovala otočná destička s kontakty z SK-90 (Jawy 90). Výroba nových dílů (odlitků) by byla ale příliš nákladná, proto bylo použito upravené zapalování z pionýra (model Jawa 20). To si vyžádalo delší hřídel šlapadel a hlubší plastový kryt zapalování a větší pérko.
Jawa 50 typ M 206 N (Mofa)
Moped pro západoněmecký trh (NSR), odvozený od modernizovaného typu M 207. Vyráběný souběžně s typem M 207.
Snížený výkon a maximální rychlost 25 km/h. Bezkontaktní zapalování nahrazeno kontaktním zapalováním, upraveným z Pionýra (viz typ 206 Mofa).
Jawa 50 typ M 207.500 (207-356)
Vývozní provedení standardního modelu M 207.500 s vysokými řídítky uchycenými třmeny k hornímu nosníku přední vidlice. Provedení pro západní trhy (Itálie, Velká Británie, apod.) s předním světlometem a tachometrem z Jawy 23 Mustang. Typ M 207-356 je uvedený pouze v typovém osvědčení, na štítku je standardní označení M 207.500.
Tato exportní Babetta měla upravený válec s přídavnými přepouštěcími kanály, jako měl pozdější typ M 210. Takto upravené válce mají za osazením pro kolínko karburátoru nálitek ve tvaru trojúhelníku, kdežto standardní válce typu M 207 jsou shora hladké. Kusy z neprodaných (nebo vrácených) sérií se často se slevou doprodávaly v Mototechnách. Dle „Joskiho“ se jim pracovně přezdívalo „turbíčka“, výkonově totiž daleko předčívaly standardní provedení M 207.
Více informací v diskuzi na veteranforu: www.veteranforum.cz: Babetta 207 „356“