Category Archives: Jawa 05

Monografie: vývozní Jawa 05 pro USA (1964)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017

Provedení nijak výrazně se nelišící od tuzemské verze. Starší provedení tachometru se stupnicí, používané především na modelu Jawa 555.

Přechodné provedení z roku 1964 s následujícími prvky:

Starý dvoudílný háček zavazadla, starý kryt řetězu s objímkou, stará nádrž se šroubovacím víčkem a labyrintem odvětrání, starý typ alternátoru, zapojení elektroinstalace s tlumivkou. Inovované provedení rámu: zámek řízení, odstraněn zámek krytu nad motorem, drátěná opěrka odklopeného sedadla, inovované přichycení revmaplechu (na čtyři šrouby M5), inovovaný stupačkový kříž a nový typ bytelnější stojanu. Starý typ ráfků kol s gumovými vložkami záběru kolíků rozety, nové hladké brzdové štíty s venkovními klíči. Novější karburátor Jikov 2915PS s plastovým tlumičem sání.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1964
Výrobní číslo: 564068
Odstín: ČSN 8850 „višeň červená tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: vývozní Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017

Provedení s baterií napájeným brzdovým světlem. Vývoz pro USA a Kanadu. Chybí plexištít.

Údaje
Typ: Jawa 05A Sport
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 0656457
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 05 Stanard z roku 1966

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.2.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Zachovalé poslední provedení Jawy 05 Standard z roku 1966. Nepůvodní je pouze stojan. Podle provedení by mělo být zapalování feritové, na motocyklu je ale podle všeho od výroby starší zapalování (používané do roku 1964). Zda je to tak od výroby je těžké posoudit.

Údaje
Typ: Jawa 05 Standard
Datum výroby: XX/1966
Výrobní číslo: 696953
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“

Vývozní Jawy 05

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.2.2018

Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP (tzv. „východního bloku“ Evropy), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.

Jawy 05 byly v Kanadě distribuovány především skrze obchodní řetězec Eaton’s, pod označením „Road King“. Vlastní distribuci tam měl nejspíš i Motokov sídlící v Montrealu, prodávající motocykly dalším dealerům.


Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)

Vývozní motocykl Jawa 05 Pionýr z roku 1963 pro USA a Kanadu

Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.

Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.

Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.

Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)


Jawa 05A („Road King“) pro USA a Kanadu

(provedení 1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a Kanadu

Vývozní Jawa 05A

Vývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a Kanadu

Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trh USA. Pionýry prodávané v Kanadě obchodním řetězcem Eaton’s, měly na zadním blatníku nápisy „Road King“.

Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.

Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.

 

Schéma zapojení elektroinstalace vývozního motocyklu Jawa 05A s baterií, ukazately směru a brzdovým světlem

Schéma zapojení elektroinstalace Jawa 05A

Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Rovná řídítka byla nahrazena širokými řídítky s hrazdou. Okrasný plechový kryt představce (kloubu) na zdokumentovaném kusu není originální.

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A vývoz do USA (1966)


Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Vývozní Jawa 05A Sport

Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Brzdové světlo napájela menší baterie.

Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla široká řídítka s hrazdou).

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)


Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Prospekt Italjet – Jawa

Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.
S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Italský motocykl Mustang s podvozkem Jawa 05

Italjet – Jawa 05 Mustang


Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko

Jednomístný vývozní motocykl Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko s nosičem zavazadel

Vývozní Jawa 05 pro Řecko a Norsko

Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky údajně sešlo.

Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.

Kvůli nosiči byla pozměněná zadní partie rámu. Ten byl prodloužený až pod zadní uchycení nosiče a byl na něj navařený plechový doraz sedadla z modelu Jawa 555.

Úprava rámu Jawa 05 pro krátké sedadlo a nosič

Úprava rámu Jawa 05 pro krátké sedadlo a nosič

Jawa 50 typ 05 Sport

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.7.2018

Pionýry vyráběné v padesátých letech byly koncipované jako lehké malé motocykly. Ve snaze rozšířit nabídku pak v roce 1959 vznikla nadstandardní „oskútrovaná“ varianta tehdejšího modelu Jawa 555. Jak bývá zvykem, největší poptávka je vždycky po zrovna nedostatkovém zboží. Tuto situaci si ale výrobce špatně vyložil a následující model Jawa 05 uvedl do prodeje pouze ve „skútrové“ verzi.

Ačkoliv byl Pionýr vyráběn jako nenáročný dopravní prostředek, nelze zapomenout na skutečnost, že s pionýry se pojí první zážitky většiny tehdy začínajících mladých motoristů. Pohodlí a ochranu před povětrnostními vlivy jistě ocenil jezdec denně dojíždějící do práce, určitě ale ne mladý začínající motorista, dychtící po zážitcích z motosportu. Není tedy divu, že na sebe odlehčená varianta Jawa 05 Sport nenechala dlouho čekat. Avšak jak bylo v ČSSR zvykem, uspokojení poptávky tuzemských zákazníků nemělo přednost před vývozem atraktivního zboží do zahraničí. Jawa 05 Sport tedy u nás téměř nebyla k dostání a stala se podpultovým zbožím podobně, jak pár let před tím „oskútrovaná“ Jawa 555. Tedy přesně opačná situace.

V srpnu 1965 se do výroby konečně dostalo nové provedení Jawa 05 Sport, přičemž běžné „oskútrované“ provedení se obchodně přejmenovalo na Jawa 05 Standard.


Prototyp

Svět Motorů 11/1965 (22.5.1965) - Jawa 05 Šport

Svět Motorů 11/1965 (22.5.1965) – Jawa 05 Šport

S předstihem 22. května 1965 vyšla ve Světě Motorů (č. 11/1965) malá „předvýrobní“ recenze. Protože ale autoři článku ještě neměli k dispozici sériový výrobek, použili v titulku fotku podnikového prototypu. Ten ještě provedením odpovídal první polovině roku 1964, kdy se odlehčená varianta připravovala společně s modernizací standardní verze. Z fotky je patrné, že měl prototyp ještě staré náboje kol, trubkový stojan, atp.

Článek je celkově dost zavádějící i proto, že prezentuje jako novinky inovace, které se ve výrobě plně uplatnily již v průběhu (předešlého) roku 1964. Jako například nové feritové zapalování, nový karburátor, uzamykatelné řízení, či opěrka sedadla pro usnadnění tankování paliva. Není se čemu divit, výrobce neměl mnoho příležitostí prezentovat novinky zákazníkům, tak toho využil v maximální přípustné míře při představení tohoto nového provedení.

Prototyp motocyklu Jawa 05 Sport z roku 1964

Prototyp Jawa 05 Sport (1964)

Sériové provedení

Pravděpodobně všechny vyrobené kusy byly až z roku 1966. Jak jsem již na úvod článku psal, přes veškerá očekávání se stala Jawa 05 Sport především vývozním artiklem. Pro náš trh bylo vyrobeno jen velmi málo kusů, obvykle do tuzemského prodeje šly především kusy z vrácených, popřípadě nevyvezených sérií. Ty se pak staly jistým podpultovým zbožím, ke kterému se dostaly jen vyvolené osoby. Teprve od 70. let byly k dostání náhradní díly, kterými se standardní nulapětky daly více či méně zdařile přestavět na „sportky“. Sehnat originální Jawu 05 Sport je i dnes velmi obtížné, naštěstí rozeznat ji od pouhé přestavby obvykle není příliš náročné.

Vývozní Jawa 50 typ 05 Sport - prospekt 1966

Vývozní Jawa 05 Sport – prospekt

Vývozní kusy se obvykle mírně lišily barevnými kombinacemi. Někdy nebyly montovány zadní stupačky a jako alternativa se nabízela terénní zadní pneumatika 2,75×16“ se vzorkem S 9.

Místo štítu před nohama jezdce, tzv. „revmaplechu“, bylo namontované elegantní plechové bříško. K rámu bylo uchyceno nahoře čtyřmi šrouby M5, v dolní části pak dvěma šrouby M5 ke konzole svařené z prolisovaných plechů, která byla uchycena k rámu (společně s indukční cívkou) dlouhým šroubem M6.

Navazující kryt nad motorem měl oproti standardnímu provedení víc ořezanou horní hranu tak, aby dobře pasoval do bříška. Porovnání viz následující dvě fotky. Hliníkový háček pro zavěšení zavazadla byl ke konci výroby novějšího jednodílného provedení.

Nový kryt řetězu byl uchycen pod šroubem zadního tlumiče a šroubem M4 k díře v kyvné vidlici.

Na posledních kusech z roku 1966 neměl zadní blatník vlevo nad motorem prolis pro nalévání oleje, protože na motoru byla nalévací zátka přesunuta dopředu.

Jawa 05 Pionýr - stojan z konce roku 1964

Novější stojan

Namísto podlážek byly kulaté šroubované stupačky. Nosník stupaček (tzv. „kříž“) byl nového tvaru, svařený z průběžné trubky kruhového průřezu, několika plechů a trubky obdélníkového průřezu („jäcklu“), která tvořila držák výfuku. Na krajích kříže byla přivařena oka, ke kterým se přišrouboval zadní blatník. Chromovaný brzdový pedál byl vyroben z prolisovaného plechu. Delší lano zadní brzdy vedlo k pedálu zpředu a volný oblouk byl přichycen plechovým háčkem pod výpustný šroub oleje na motoru. Stojan byl svařený z prolisovaných plechů a měl dvě příčné výztuhy z profilu „U“. Sklápění obstarávala pružina zaháknutá mezi horní příčkou a trojúhelníkovým plechem vsazeným do vyfrézované mezery mezi bloky motoru.

Jawa 05 Sport - řídítka s hrazdou

Řídítka s hrazdou

Široká chromovaná řídítka s hrazdou měla pevně navařené držáky ovládacích páček a byla pevně svařená v představci. Dala se tedy nastavit pouze jejich výška. Představec originálně nebyl zakrytý okrasným plechem, jak tomu bylo běžné u následujícího modelu Jawa 21 Sport.

Motor měl novější provedení karburátoru Jikov 2915PSb-11 s plastovým tlumičem sání s papírovou filtrační vložkou. Zapalování („magneto“) bylo feritové s třemi oddělenými cívkami.

Galerie originálních kusů:

Zachovalý kus z roku 1966 v původním stavu (pouze doplněn kryt řídítek) inzerovaný na serveru Bazoš.cz.


Jawa 05A Sport

Kusy vyvážené do USA a Kanady musely mít kvůli tamním předpisům elektroinstalaci s baterií, určenou pro napájení brzdového světla. Brzdový spínač byl umístěný na kříži stupaček a elektroinstalace byla upravena pro dobíjení malé baterie, umístěné pod krytem nad motorem. Tyhle vývozní kusy měly obvykle rovná nízká řídítka (namísto širokých s hrazdou) a dodávaly se s plexi štítem.

Více o vývozních provedeních s baterií do Ameriky se dočtete v článku: Jawa 05 export

Vývozní motocykl Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Jawa 05A Sport

Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)

Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).

Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).

Údaje
Typ: Jawa 05A
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 676859
Odstín: ČSN 8160 „Rumělková“
Kontakt na majitele: Stašek Hanák, austaha@seznam.cz

 

Odlišnosti oproti staršímu provedení:

  • Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
    baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
    s pojistkou.
  • Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
    k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
  • Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
    vývozních provedeních objevuje).

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - houkačka (klakson)

    Houkačka (klakson)

  • Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
    s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů.

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

    Držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

  • Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.

    Jawa 05 vývoz pro Kanadu a USA - nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

    Nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

  • Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
    řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.

 

Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.

Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)

Velmi zachovalý pionýr ve vývozním provedení pro Kanadu. Na detailních
fotkách si můžete všimnout uchycení (bohužel zatím chybějícího) plexi
štítu, spínače brzdového světla a uchycení blinkrů.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1963 (první registrace 14.6.1963)
Výrobní číslo:
Odstín: ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“

Monografie: Jawa 05 (1962)

Celkem zachovalý pionýr v naprosto původním stavu z mojí sbírky.
Nyní probíhá částečná renovace, fotky s popisem doplním později.

Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo: 502668
Odstín: Modrá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky: Schránka na nářadí.

Monografie: Jawa 05 z roku 1962

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017

Perfektně zachovalý kus z počátku výroby. Po částečné
rekonstrukci.

Vlastníkem je „Selepa“: https://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=61163.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo: 502315
Odstín: ČSN 4212 „jasně modrá“

Fotky z rekonstrukce:

Jawa 50 typ 05 – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Karburátor Jikov 2915 PS
Průměr difusoru Ø 15 mm
Hlavní tryska 60
Volnoběžná tryska 38
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Indukční cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–7 RZ (Brisk N15C/N14C)
Předstih zážehu 2,3 – 2,6 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,35 – 0,45 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 6V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13/55 zubů)
1. převod 1 : 28,99
2. převod 1 : 15,21
3. převod 1 : 10,28
Celkové převody: I. (sek. kolečko 12/55 zubů)
1. převod 1 : 31,58
2. převod 1 : 16,47
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Tlak v přední pneumatice 1,5 atm.
Tlak v zadní pneumatice 1,9 atm.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 570 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 70 kg
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 26 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
Výroba
Výroba 1962 – 1966