Category Archives: Jawa 05
Monografie: vývozní Jawa 05 pro USA (1964)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017
Provedení nijak výrazně se nelišící od tuzemské verze. Starší provedení tachometru se stupnicí, používané především na modelu Jawa 555.
Přechodné provedení z roku 1964 s následujícími prvky:
Starý dvoudílný háček zavazadla, starý kryt řetězu s objímkou, stará nádrž se šroubovacím víčkem a labyrintem odvětrání, starý typ alternátoru, zapojení elektroinstalace s tlumivkou. Inovované provedení rámu: zámek řízení, odstraněn zámek krytu nad motorem, drátěná opěrka odklopeného sedadla, inovované přichycení revmaplechu (na čtyři šrouby M5), inovovaný stupačkový kříž a nový typ bytelnější stojanu. Starý typ ráfků kol s gumovými vložkami záběru kolíků rozety, nové hladké brzdové štíty s venkovními klíči. Novější karburátor Jikov 2915PS s plastovým tlumičem sání.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1964 |
Výrobní číslo: | 564068 |
Odstín: | ČSN 8850 „višeň červená tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: vývozní Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017
Provedení s baterií napájeným brzdovým světlem. Vývoz pro USA a Kanadu. Chybí plexištít.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05A Sport |
Datum výroby: | 1966 |
Výrobní číslo: | 0656457 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 05 Stanard z roku 1966
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.2.2017
Typické prvky tohoto provedení:
Zachovalé poslední provedení Jawy 05 Standard z roku 1966. Nepůvodní je pouze stojan. Podle provedení by mělo být zapalování feritové, na motocyklu je ale podle všeho od výroby starší zapalování (používané do roku 1964). Zda je to tak od výroby je těžké posoudit.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 Standard |
Datum výroby: | XX/1966 |
Výrobní číslo: | 696953 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ |
Vývozní Jawy 05
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.2.2018
Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP (tzv. „východního bloku“ Evropy), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.
Jawy 05 byly v Kanadě distribuovány především skrze obchodní řetězec Eaton’s, pod označením „Road King“. Vlastní distribuci tam měl nejspíš i Motokov sídlící v Montrealu, prodávající motocykly dalším dealerům.
Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)
Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.
Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.
Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.
Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)
Jawa 05A („Road King“) pro USA a Kanadu
(provedení 1965-1966)
Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trh USA. Pionýry prodávané v Kanadě obchodním řetězcem Eaton’s, měly na zadním blatníku nápisy „Road King“.
Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.
Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.
Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Rovná řídítka byla nahrazena širokými řídítky s hrazdou. Okrasný plechový kryt představce (kloubu) na zdokumentovaném kusu není originální.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A vývoz do USA (1966)
Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)
Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Brzdové světlo napájela menší baterie.
Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla široká řídítka s hrazdou).
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)
Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)
Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.
S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)
Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko
Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky údajně sešlo.
Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.
Kvůli nosiči byla pozměněná zadní partie rámu. Ten byl prodloužený až pod zadní uchycení nosiče a byl na něj navařený plechový doraz sedadla z modelu Jawa 555.
Jawa 50 typ 05 Sport
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.7.2018
Pionýry vyráběné v padesátých letech byly koncipované jako lehké malé motocykly. Ve snaze rozšířit nabídku pak v roce 1959 vznikla nadstandardní „oskútrovaná“ varianta tehdejšího modelu Jawa 555. Jak bývá zvykem, největší poptávka je vždycky po zrovna nedostatkovém zboží. Tuto situaci si ale výrobce špatně vyložil a následující model Jawa 05 uvedl do prodeje pouze ve „skútrové“ verzi.
Ačkoliv byl Pionýr vyráběn jako nenáročný dopravní prostředek, nelze zapomenout na skutečnost, že s pionýry se pojí první zážitky většiny tehdy začínajících mladých motoristů. Pohodlí a ochranu před povětrnostními vlivy jistě ocenil jezdec denně dojíždějící do práce, určitě ale ne mladý začínající motorista, dychtící po zážitcích z motosportu. Není tedy divu, že na sebe odlehčená varianta Jawa 05 Sport nenechala dlouho čekat. Avšak jak bylo v ČSSR zvykem, uspokojení poptávky tuzemských zákazníků nemělo přednost před vývozem atraktivního zboží do zahraničí. Jawa 05 Sport tedy u nás téměř nebyla k dostání a stala se podpultovým zbožím podobně, jak pár let před tím „oskútrovaná“ Jawa 555. Tedy přesně opačná situace.
V srpnu 1965 se do výroby konečně dostalo nové provedení Jawa 05 Sport, přičemž běžné „oskútrované“ provedení se obchodně přejmenovalo na Jawa 05 Standard.
Prototyp
S předstihem 22. května 1965 vyšla ve Světě Motorů (č. 11/1965) malá „předvýrobní“ recenze. Protože ale autoři článku ještě neměli k dispozici sériový výrobek, použili v titulku fotku podnikového prototypu. Ten ještě provedením odpovídal první polovině roku 1964, kdy se odlehčená varianta připravovala společně s modernizací standardní verze. Z fotky je patrné, že měl prototyp ještě staré náboje kol, trubkový stojan, atp.
Článek je celkově dost zavádějící i proto, že prezentuje jako novinky inovace, které se ve výrobě plně uplatnily již v průběhu (předešlého) roku 1964. Jako například nové feritové zapalování, nový karburátor, uzamykatelné řízení, či opěrka sedadla pro usnadnění tankování paliva. Není se čemu divit, výrobce neměl mnoho příležitostí prezentovat novinky zákazníkům, tak toho využil v maximální přípustné míře při představení tohoto nového provedení.
Sériové provedení
Pravděpodobně všechny vyrobené kusy byly až z roku 1966. Jak jsem již na úvod článku psal, přes veškerá očekávání se stala Jawa 05 Sport především vývozním artiklem. Pro náš trh bylo vyrobeno jen velmi málo kusů, obvykle do tuzemského prodeje šly především kusy z vrácených, popřípadě nevyvezených sérií. Ty se pak staly jistým podpultovým zbožím, ke kterému se dostaly jen vyvolené osoby. Teprve od 70. let byly k dostání náhradní díly, kterými se standardní nulapětky daly více či méně zdařile přestavět na „sportky“. Sehnat originální Jawu 05 Sport je i dnes velmi obtížné, naštěstí rozeznat ji od pouhé přestavby obvykle není příliš náročné.
Vývozní kusy se obvykle mírně lišily barevnými kombinacemi. Někdy nebyly montovány zadní stupačky a jako alternativa se nabízela terénní zadní pneumatika 2,75×16“ se vzorkem S 9.
Místo štítu před nohama jezdce, tzv. „revmaplechu“, bylo namontované elegantní plechové bříško. K rámu bylo uchyceno nahoře čtyřmi šrouby M5, v dolní části pak dvěma šrouby M5 ke konzole svařené z prolisovaných plechů, která byla uchycena k rámu (společně s indukční cívkou) dlouhým šroubem M6.
Navazující kryt nad motorem měl oproti standardnímu provedení víc ořezanou horní hranu tak, aby dobře pasoval do bříška. Porovnání viz následující dvě fotky. Hliníkový háček pro zavěšení zavazadla byl ke konci výroby novějšího jednodílného provedení.
Nový kryt řetězu byl uchycen pod šroubem zadního tlumiče a šroubem M4 k díře v kyvné vidlici.
Na posledních kusech z roku 1966 neměl zadní blatník vlevo nad motorem prolis pro nalévání oleje, protože na motoru byla nalévací zátka přesunuta dopředu.
Namísto podlážek byly kulaté šroubované stupačky. Nosník stupaček (tzv. „kříž“) byl nového tvaru, svařený z průběžné trubky kruhového průřezu, několika plechů a trubky obdélníkového průřezu („jäcklu“), která tvořila držák výfuku. Na krajích kříže byla přivařena oka, ke kterým se přišrouboval zadní blatník. Chromovaný brzdový pedál byl vyroben z prolisovaného plechu. Delší lano zadní brzdy vedlo k pedálu zpředu a volný oblouk byl přichycen plechovým háčkem pod výpustný šroub oleje na motoru. Stojan byl svařený z prolisovaných plechů a měl dvě příčné výztuhy z profilu „U“. Sklápění obstarávala pružina zaháknutá mezi horní příčkou a trojúhelníkovým plechem vsazeným do vyfrézované mezery mezi bloky motoru.
Široká chromovaná řídítka s hrazdou měla pevně navařené držáky ovládacích páček a byla pevně svařená v představci. Dala se tedy nastavit pouze jejich výška. Představec originálně nebyl zakrytý okrasným plechem, jak tomu bylo běžné u následujícího modelu Jawa 21 Sport.
Motor měl novější provedení karburátoru Jikov 2915PSb-11 s plastovým tlumičem sání s papírovou filtrační vložkou. Zapalování („magneto“) bylo feritové s třemi oddělenými cívkami.
Galerie originálních kusů:
Zachovalý kus z roku 1966 v původním stavu (pouze doplněn kryt řídítek) inzerovaný na serveru Bazoš.cz.
Jawa 05A Sport
Kusy vyvážené do USA a Kanady musely mít kvůli tamním předpisům elektroinstalaci s baterií, určenou pro napájení brzdového světla. Brzdový spínač byl umístěný na kříži stupaček a elektroinstalace byla upravena pro dobíjení malé baterie, umístěné pod krytem nad motorem. Tyhle vývozní kusy měly obvykle rovná nízká řídítka (namísto širokých s hrazdou) a dodávaly se s plexi štítem.
Více o vývozních provedeních s baterií do Ameriky se dočtete v článku: Jawa 05 export
Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)
Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).
Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05A |
Datum výroby: | 1966 |
Výrobní číslo: | 676859 |
Odstín: | ČSN 8160 „Rumělková“ |
Kontakt na majitele: | Stašek Hanák, austaha@seznam.cz |
Odlišnosti oproti staršímu provedení:
- Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
s pojistkou.
- Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
- Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
vývozních provedeních objevuje). - Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů. - Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.
- Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.
Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.
Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.
Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)
Velmi zachovalý pionýr ve vývozním provedení pro Kanadu. Na detailních
fotkách si můžete všimnout uchycení (bohužel zatím chybějícího) plexi
štítu, spínače brzdového světla a uchycení blinkrů.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1963 (první registrace 14.6.1963) |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“ |
Monografie: Jawa 05 (1962)
Celkem zachovalý pionýr v naprosto původním stavu z mojí sbírky.
Nyní probíhá částečná renovace, fotky s popisem doplním později.
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1962 |
Výrobní číslo: | 502668 |
Odstín: | Modrá |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: | Schránka na nářadí. |
Monografie: Jawa 05 z roku 1962
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017
Perfektně zachovalý kus z počátku výroby. Po částečné
rekonstrukci.
Vlastníkem je „Selepa“: https://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=61163.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1962 |
Výrobní číslo: | 502315 |
Odstín: | ČSN 4212 „jasně modrá“ |
Fotky z rekonstrukce:
Jawa 50 typ 05 – technické údaje
Motor | |
---|---|
Motor | ležatý dvoudobý jednoválec |
Chlazení | vzduchem |
Vrtání | Ø 38 mm |
Zdvih | 44 mm |
Zdvihový objem | 49,8 cm 3 |
Kompresní poměr | 7,5 : 1 |
Největší výkon | 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min. |
Rozvod | pístem |
Mazání | směs 20 : 1 |
Karburátor | |
Karburátor | Jikov 2915 PS |
Průměr difusoru | Ø 15 mm |
Hlavní tryska | 60 |
Volnoběžná tryska | 38 |
Elektrická soustava | |
Zapalování | setrvačníkový magnet PAL |
Světelný výkon zapalování | 20 W |
Indukční cívka | 8 V |
Zapalovací svíčka | PAL 14–7 RZ (Brisk N15C/N14C) |
Předstih zážehu | 2,3 – 2,6 mm |
Vzdálenost kontaktů přerušovače | 0,35 – 0,45 mm |
Přední žárovka | 6 V – 15W/15W |
Zadní žárovka | Sufid 6V – 5W |
Převodové ústrojí | |
Převodovka | třístupňová |
Spojka | dvoulamelová v olejové lázni |
Primární převod – poměr | 2,43 : 1 (14/34 zubů) |
Primární převod – řetěz | válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků) |
Sekundární převod – poměr | 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55) |
Sekundární převod – řetěz | válečkový řetěz (12,7×5,2 – 111+1 článek) |
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13/55 zubů) | |
1. převod | 1 : 28,99 |
2. převod | 1 : 15,21 |
3. převod | 1 : 10,28 |
Celkové převody: I. (sek. kolečko 12/55 zubů) | |
1. převod | 1 : 31,58 |
2. převod | 1 : 16,47 |
3. převod | 1 : 11,13 |
Podvozek | |
Řazení | nožní pákou na levé straně |
Rám | svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu |
Přední vidlice | teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm |
Zadní vidlice | kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm |
Brzda vpředu | celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm |
Brzda vzadu | celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm |
Objem palivové nádrže | 5,5 l (rezerva 0,75l) |
Spotřeba oleje | 1 : 25 |
Přední kolo | drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2 |
Zadní kolo | drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2 |
Pneumatika přední | 2,50×16″ |
Pneumatika zadní | 2,75×16″ |
Tlak v přední pneumatice | 1,5 atm. |
Tlak v zadní pneumatice | 1,9 atm. |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozvor | 1165 mm |
Celková šířka | 570 mm |
Maximální výška | 930 mm |
Celková délka | 1780 mm |
Světlost | 120 mm |
Hmotnost | 70 kg |
Užitečná hmotnost | 160 kg |
Výkony | |
Největší rychlost | 60 km/h |
Největší stoupavost | 26 % |
Průměrná spotřeba paliva | 2,3l/100 km |
Výroba | |
Výroba | 1962 – 1966 |