Category Archives: Jawa 20

Pionýry s blatníkem z Mustanga

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.9.2018

S určitou pravidelností se na Internetu objevují bouřlivé diskuze, zda byly některé pionýry originál od výroby osazeny předním blatníkem z Mustanga. NEBYLY. Největší zarputilci se ohánějí dobovými fotkami a „svědectvími pamětníků“. Takové fotky byly ale otištěny i v několika publikacích, takže tahle rozšířená fáma má příliš pevné základy na to, abych ji vyvrátil jen několika řádky. Takže jdu na to…

Technické důvody

Důvodem konstrukčních změn nebyla jen modernizace a snižování výrobních nákladů, ale také obměna opotřebených výrobních nástrojů.

Především lisovací nástroje (razník a matrice), na výrobu dílů karoserie, měly životnost dost omezenou (cca 5 let) a musely být obměňovány

Výrobní linka pro motocykly Jawa 05, 20 a 21 byla jedna a její obměny probíhaly ZHRUBA následovně:

Verze forem

1962-1966 Jawa 05 Výraznější prolisy na předním i zadním blatníku.
1966-1971 Jawa 20, 21 Plynulejší přechody prolisů na blatnících.
1971-1975 Jawa 20, 21 Tvarově beze změn.
1975-1980 Jawa 20, 21 Tvary výlisků zadního blatníku zjednodušeny, vypuštěny okrasné lišty (sloužící jako výztuhy) a zároveň použit slabší plech.
Cílem bylo prodloužit životnost výrobních nástrojů tak, aby se dosluhující výroba pionýrů nadále obešla pokud možno bez dalších investic.

Fotky pionýrů s předním blatníkem z Mustanga

A jak je to tedy s těmi fotkami? V roce 1975 se chystala modernizace karoserie a zadní blatník byl přepracován tak, aby se životnost výrobních nástrojů zdvojnásobila. Podobná úprava předního blatníku ale nebyla možná, proto se na prototyp 21 Sport na zkoušku namontoval blatník z Mustanga. Úspěch to asi nesklidilo, proto se vyrobila nová forma podle té staré.

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga (1975)

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga

 

V druhé polovině 70. let dosloužila forma pro výrobu „bříška“ typu 21, jehož výroba byla v roce 1978 ukončena. Zhruba z té doby (1976-1978) pochází i fotka prototypové Jawy 220.100 s blatníkem z Mustanga. Opět šlo jen o koncept a do výroby se to nedostalo. V roce 1980 dosloužily poslední nástroje na výrobu předního blatníku a výroba pionýrů byla definitivně ukončena. Zbylé dva roky ve výrobě zůstal už jen Mustang.

Prototypová Jawa 220 s předním blatníkem z Mustanga

Přední blatník z Mustanga na pionýrovi je proto vždycky jenom nepovedenou opravou, nebo dobovým tuningem. O žádnou raritu se nejedná.

Jawa 20, 21 Export

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.3.2018

Monografie: Jawa 220 Pionýr z roku 1980

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017

Údaje
Typ: Jawa 220.100
Datum výroby: 1980
Výrobní číslo: 1651504
Odstín:

Monografie: Jawa 220 Pionýr z roku 1978

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017

Údaje
Typ: Jawa 220.100
Datum výroby: 1978
Výrobní číslo: 1532703
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1973

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017

Typické prvky provedení:

Nová kyvná vidlice (od začátku roku) ze svařených trubek, novější provedení kříže stojanu a nově nový typ krytu řetězu (zjednodušený, rovný). V roce 1973 byla většina produkce pionýrů určena pro vývoz, do tuzemského prodeje se jich dostalo poměrně málo.

Údaje
Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1973
Výrobní číslo: 1110231
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1971

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017

Údaje
Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1971
Výrobní číslo: 956098
Odstín: ČSN 4335 „modř tyrkysová“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Originální provedení. Pouze stojan je nahrazen novějším provedením (od roku 1970).

Údaje
Typ: Jawa S20
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo: 879148
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“

Monografie: exportní Jawa Super M20 (pro Maďarsko) z roku 1968

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Vývozní verze Jawy 20 pro maďarský trh. Od standardního tuzemského provedení se pionýr liší pouze netradičním zbarvením a jinými nápisy na zadním blatníku (Jawa Super M20).

Výkon motoru je na štítku uveden 4 BHP při 6500 ot. Motocykl ale vyšší výkon nemá, rozdíl je způsobený použitím jiné metodiky měření.

Údaje
Typ: Jawa Super M20
Datum výroby: 1968
Výrobní číslo: 793479
Odstín:

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1967

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 31.5.2017

Typické prvky provedení:

První provedení modelu Jawa 20.

Údaje
Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1967
Výrobní číslo: 765946
Odstín: ČSN 8160 „Rumělková“

Monografie: exportní Jawa 20 Pionýr z roku 1969

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní provedení se sníženým výkonem pro NDR (Německou Demokratickou Republiku).

Nepůvodní zadní stupačky a nosič zavazadla.

Údaje
Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo:
Odstín: