Category Archives: Jawa 20
Pionýry s blatníkem z Mustanga
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.9.2018
S určitou pravidelností se na Internetu objevují bouřlivé diskuze, zda byly některé pionýry originál od výroby osazeny předním blatníkem z Mustanga. NEBYLY. Největší zarputilci se ohánějí dobovými fotkami a „svědectvími pamětníků“. Takové fotky byly ale otištěny i v několika publikacích, takže tahle rozšířená fáma má příliš pevné základy na to, abych ji vyvrátil jen několika řádky. Takže jdu na to…
Technické důvody
Důvodem konstrukčních změn nebyla jen modernizace a snižování výrobních nákladů, ale také obměna opotřebených výrobních nástrojů.
Především lisovací nástroje (razník a matrice), na výrobu dílů karoserie, měly životnost dost omezenou (cca 5 let) a musely být obměňovány
Výrobní linka pro motocykly Jawa 05, 20 a 21 byla jedna a její obměny probíhaly ZHRUBA následovně:
Verze forem
1962-1966 | Jawa 05 | Výraznější prolisy na předním i zadním blatníku. |
1966-1971 | Jawa 20, 21 | Plynulejší přechody prolisů na blatnících. |
1971-1975 | Jawa 20, 21 | Tvarově beze změn. |
1975-1980 | Jawa 20, 21 | Tvary výlisků zadního blatníku zjednodušeny, vypuštěny okrasné lišty (sloužící jako výztuhy) a zároveň použit slabší plech. Cílem bylo prodloužit životnost výrobních nástrojů tak, aby se dosluhující výroba pionýrů nadále obešla pokud možno bez dalších investic. |
Fotky pionýrů s předním blatníkem z Mustanga
A jak je to tedy s těmi fotkami? V roce 1975 se chystala modernizace karoserie a zadní blatník byl přepracován tak, aby se životnost výrobních nástrojů zdvojnásobila. Podobná úprava předního blatníku ale nebyla možná, proto se na prototyp 21 Sport na zkoušku namontoval blatník z Mustanga. Úspěch to asi nesklidilo, proto se vyrobila nová forma podle té staré.
V druhé polovině 70. let dosloužila forma pro výrobu „bříška“ typu 21, jehož výroba byla v roce 1978 ukončena. Zhruba z té doby (1976-1978) pochází i fotka prototypové Jawy 220.100 s blatníkem z Mustanga. Opět šlo jen o koncept a do výroby se to nedostalo. V roce 1980 dosloužily poslední nástroje na výrobu předního blatníku a výroba pionýrů byla definitivně ukončena. Zbylé dva roky ve výrobě zůstal už jen Mustang.
Přední blatník z Mustanga na pionýrovi je proto vždycky jenom nepovedenou opravou, nebo dobovým tuningem. O žádnou raritu se nejedná.
Jawa 20, 21 Export
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.3.2018
Monografie: Jawa 220 Pionýr z roku 1980
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 220.100 |
Datum výroby: | 1980 |
Výrobní číslo: | 1651504 |
Odstín: |
Monografie: Jawa 220 Pionýr z roku 1978
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 220.100 |
Datum výroby: | 1978 |
Výrobní číslo: | 1532703 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1973
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.12.2017
Typické prvky provedení:
Nová kyvná vidlice (od začátku roku) ze svařených trubek, novější provedení kříže stojanu a nově nový typ krytu řetězu (zjednodušený, rovný). V roce 1973 byla většina produkce pionýrů určena pro vývoz, do tuzemského prodeje se jich dostalo poměrně málo.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1973 |
Výrobní číslo: | 1110231 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1971
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1971 |
Výrobní číslo: | 956098 |
Odstín: | ČSN 4335 „modř tyrkysová“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017
Typické prvky tohoto provedení:
Originální provedení. Pouze stojan je nahrazen novějším provedením (od roku 1970).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa S20 |
Datum výroby: | 1969 |
Výrobní číslo: | 879148 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ |
Monografie: exportní Jawa Super M20 (pro Maďarsko) z roku 1968
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017
Typické prvky tohoto provedení:
Vývozní verze Jawy 20 pro maďarský trh. Od standardního tuzemského provedení se pionýr liší pouze netradičním zbarvením a jinými nápisy na zadním blatníku (Jawa Super M20).
Výkon motoru je na štítku uveden 4 BHP při 6500 ot. Motocykl ale vyšší výkon nemá, rozdíl je způsobený použitím jiné metodiky měření.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa Super M20 |
Datum výroby: | 1968 |
Výrobní číslo: | 793479 |
Odstín: |
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1967
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 31.5.2017
Typické prvky provedení:
První provedení modelu Jawa 20.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1967 |
Výrobní číslo: | 765946 |
Odstín: | ČSN 8160 „Rumělková“ |
Monografie: exportní Jawa 20 Pionýr z roku 1969
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní provedení se sníženým výkonem pro NDR (Německou Demokratickou Republiku).
Nepůvodní zadní stupačky a nosič zavazadla.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1969 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: |