Category Archives: Jawa 20
Monografie: Jawa 220 z roku 1977
Velmi zachovalý pionýr v původním stavu.
Typ: | Jawa 220 |
Datum výroby: | 1977 |
Výrobní číslo: | 1455784 |
Odstín: | Modrá |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: |
Monografie: Jawa 20 z roku 1975
Pionýr ač toho moc nenajezdil, stával ve sklepě nad kanálem a kvůli výparům je místy zkorodovaný.
Kontakt na majitele Pavla Gazdu: pavelgazda@volny.cz
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | XX/1975 |
Výrobní číslo: | 1298489 |
Odstín: | Zelená + šedá |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: |
Monografie: Jawa 20 z roku 1972
Majitelem tohoto krásného originálního pionýra je „Erik69“ (kadlec1969@seznam.cz).
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | XX/1972 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | Modrá + šedá |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: |
Monografie: Jawa 20 z roku 1972
I v detailech velmi zachovalý pionýr po prvním majiteli. Přechodové
provedení se zakulaceným krytem řetězu v kombinaci s trubkovou kyvnou
vidlicí.
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | XX/1972 |
Výrobní číslo: | 1074847 |
Odstín: | Zelená |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: |
Monografie: Jawa 20 (holubí modř) z roku 1970
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | XX/1970 |
Výrobní číslo: | 934451 |
Odstín: | Holubí modř |
Neoriginální prvky: | Zástěrka |
Chybějící prvky: |
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1969 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | Béžová |
Neoriginální prvky: | Nosiče |
Chybějící prvky: |
Jawa 20, 21 Sport – všechny příspěvky
Popis, údaje:
[catlist name=“clanek+jawa-20″]
Galerie typu 20:
[catlist name=jawa-20+monografie]
Galerie typu 21:
[catlist name=jawa-21+monografie]
Jawa 50 typ 20, 21 Sport – technické údaje
Motor | |
---|---|
Motor | ležatý dvoudobý jednoválec |
Chlazení | vzduchem |
Vrtání | Ø 38 mm |
Zdvih | 44 mm |
Zdvihový objem | 49,8 cm 3 |
Kompresní poměr | 9,2 : 1 |
Největší výkon | 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min. |
Rozvod | pístem |
Mazání | směs 33 : 1 |
Karburátor | Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38) |
Zapalování | setrvačníkový magnet PAL |
Světelný výkon zapalování | 20 W (od roku 1974 30W) |
Zapalovací cívka | 8 V |
Zapalovací svíčka | PAL 14–8R |
Předstih zážehu | 1,6 – 1,9 |
Vzdálenost kontaktů přerušovače | 0,4 mm |
Převodové ústrojí | |
Převodovka | třístupňová |
Spojka | dvoulamelová v olejové lázni |
Primární převod – poměr | 2,43 : 1 (14/34 zubů) |
Primární převod – řetěz | válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků) |
Sekundární převod – poměr | 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55) |
Sekundární převod – řetěz | válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek) |
Poměr převodů: | |
1. převod | 1 : 2,7 (23/14×23/14) |
2. převod | 1 : 1,479 (23/14×18/20) |
3. převod | 1 : 1 přímý záběr |
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů) | |
1. převod | 1 : 27,72 |
2. převod | 1 : 15,18 |
3. převod | 1 : 10,27 |
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů) | |
1. převod | 1 : 30,03 |
2. převod | 1 : 16,44 |
3. převod | 1 : 11,13 |
Podvozek | |
Řazení | nožní pákou na levé straně |
Rám | svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu |
Přední vidlice | teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm |
Zadní vidlice | kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm |
Brzda vpředu | celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm |
Brzda vzadu | celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm |
Objem palivové nádrže | 5,5 l (rezerva 0,75l) |
Spotřeba oleje | 1 : 25 |
Přední kolo | drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2 |
Zadní kolo | drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2 |
Pneumatika přední | 2,50×16″ |
Pneumatika zadní | 2,75×16″ |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozvor | 1165 mm |
Celková šířka | 600 mm |
Maximální výška | 930 mm |
Celková délka | 1780 mm |
Světlost | 120 mm |
Hmotnost | 65 kg (bez paliva) |
Užitečná hmotnost | 160 kg |
Výkony | |
Největší rychlost | 65 km/h |
Největší stoupavost | 25 % |
Průměrná spotřeba paliva | 2,3l/100 km 3,2l/100 km při plném zatížení |
Výroba | |
Typ 20: | 1966 – 1980 |
Typ 21 Sport: | 1967 – 1978 |
Jawa 50 typ 20 (Pionýr)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.10.2018
V závěru roku 1966 se v Považských strojírnách začal vyrábět nový typ motocyklu s označením Jawa 20. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o kvalitativní inovaci předešlého modelu Jawa 05. Modernizace se totiž týkala pouze motoru, který měl zvýšený výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW), upravenou převodovku, zesílené odlitky skříně a nový mechanismus vypínání spojky. Změny sice zvýšily životnost a užitnost motocyklu, technicky ho ale dopředu moc neposunuly. To ani ale nebylo v plánu, neboť se konstrukčně vyvíjel nový malý motocykl, který měl stávající pionýry technicky překonat a zcela nahradit jejich výrobu.
Důstojná náhrada – motocykl VM238 Mistral, se nakonec do výroby nedostala. Místo toho postupně přibyly další dva modely, využívající totožný motor a podvozek: Jawa 21 Sport (1967 – 1977) a Jawa 23 Mustang (1968 – 1982).
Motocykl Jawa 50 typ 20 byl nejpočetnější z řady Pionýrů a jeho výroba trvala až do roku 1980.
Motor
Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou časování válce (rozvodu), zvýšením komprese z 7,5:1 na 9,2:1 („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy válce) a použitím nového karburátoru Jikov 2917PSb.
Odlitky motoru byly zesíleny. Klikový mechanismus byl rovněž přepracován, vahadla setrvačníku byly opracované výkovky, ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm). Klikový mechanismus byl uložen ve dvou ložiskách 6303. Tento klikový mechanismus se objevil již na posledních kusech předešlé Jawy 05 v roce 1966, modelově ale patří k novému typu.
Převodová kola byla zesílena. Kvůli vypadávání třetího stupně (typické pro motory Jawa 05) byla výstupní hřídel převodovky prodloužena a uložena navíc ještě v ložisku víka motoru. Víko mělo upravený tvar, důmyslný systém mazání ložiska a nový systém vypínání spojky, kde byla páčka namísto „šneku“ s táhlem.
Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzér zvětšený na Ø 17 mm (oproti původním 15 mm) a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavírala jehla napevno přiletovaná v plováku, ale ventil uzavíraný plechovou páčkou. Inovace usnadňovala čištění karburátoru a hlavně umožňovala lepší seřízení bohatosti úpravou hladiny paliva v plovákové komoře.
Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u předchozího typu 05, jen předstih (předzápal) byl zmenšen na 1,6 – 1,9 mm před horní úvratí.
Výroní etapy a změny
Etapa 1 (1966 – 1968)
První etapa se od Jawy 05 lišila pouze použitým motorem Jawa 20.
Jednodílné víčko nádrže, motor s hliníkovým víčkem zapalování, stojan s rovnou spodní výztuhou, ráfky s matným středem a dvěma zlatými linkami, atd…
Galerie zachovalých kusů 1. etapy:
Monografie: Jawa 20 z roku 1967
Výrobní číslo: 765 946
Monografie: Jawa 20 z roku 1968
Výrobní číslo: 16 014 (atypické)
Monografie: Jawa 20 z roku 1968
Výrobní číslo: 16 600 (atypické)
Etapa 2 (1969 – 1972)
V roce 1969 pionýr prodělal hned několik změn.
Ráfky kol byly zakružovány z vyleštěného plechu a následně chromovány. Povrch ráfků byl tedy lesklý po celé ploše, bez zlatého linkování.
Motor měl poupravené odlitky, viz článek Motor – změny ve výrobě (varianta 8). Hliníkové víčko zapalování bylo nahrazeno pozinkovaným plechovým. Mírně inovovaná verze karburátoru Jikov 2917PSb-12.
Nové dvoudílné (dvoubarevné) víčko nádrže s odvzdušňovacím labyrintem.
V roce 1970:
Nový typ stojanu. Spodní příčka z „U“ profilu nahrazena tyčí ohnutou do oblého tvaru.
V roce 1971 (cca od v.č.: 970 000):
Nový 12V bzučák (klakson) místo původního 6V. Bzučák byl převzatý z Jawy 90 (SK-90) a měl v sobě integrovanou usměrňovací diodu, díky tomu byl ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač. První kusy pionýrů měly v roce 1971 bzučáky s chromovanou mřížkou, zhruba od výrobního čísla 990 000 byla mřížka opět lakovaná šedou barvou.
Galerie zachovalých kusů 2. etapy:
Monografie: Jawa 20 (export pro NDR) z roku 1969
Výrobní číslo: ### ###
Monografie: Jawa 20 z roku 1969
Výrobní číslo: 851 234
Monografie: Jawa 20 z roku 1969
Výrobní číslo: 879 148
Monografie: Jawa 20 z roku 1970
Výrobní číslo: 934 451
Monografie: Jawa 20 z roku 1971
Výrobní číslo: 956 098
Etapa 3 (1972 – 1975)
V roce 1972 (cca od v.č.: 1 010 000):
Nová zadní kyvná vidlice svařená ze slisovaných trubek namísto prolisovaných plechů. Zkrácení průchozího čepu řetězového kola („rozety“). Úprava hliníkového odlitku náhonu tachometru – malý nálitek vyrovnávající rozdíl šířky nové kyvné vidlice.
Pozměněná palivová nádrž s vnějším šroubením pro kohoutek Jikov.
Nový tachometr východoněmeckého výrobce FER do 80 km/h s počítadlem do 99 999 km, viz Tachometr – změny ve výrobě (varianta 8).
Plastová kulatá odrazka namísto oválné. Sériově od výroby montovaná zástěrka zadního blatníku.
V roce 1973 (cca od v.č.: 1 110 000):
Nový delší kryt řetězu jednoduššího tvaru (na konci otevřený).
V roce 1973 (cca od v.č.: 1 149 673):
Ke konci roku 1973 se začaly montovat nové ovládací páčky řídítek (s kuličkami na koncích) vylisované z plechu a zinkované.
V roce 1974 (cca od v.č.: 1 196 223):
Nová přední vidlice bez krycích manžet (prachovek), namísto nich v každém rameni jedno plechové pouzdro s těsnícím o-kroužkem. Kluzáky s tvrdochromem na povrchu. Nosné trubky vidlice neměly na spodu soustružené osazení pro manžety.
Nový tvar řídítek svařených s nosnou trubkou do tvaru „T“ s malým krycím plechem, viz Řídítka – změny ve výrobě (varianta 8). Držáky ovládacích páček a páčky z pozinkovaného plechu, viz poslední inovace v roce 1973. Kabeláž k přepínači světel vedená venkem, krytka přepínače světel s výřezem pro kabeláž na boku.
Lakované plechy přestaly být linkovány zlatou barvou. Zůstaly pouze (přes šablonu stříkané) nápisy Jawa 21 na zadním blatníku a piktogramy u palivového kohoutku. Pionýry v odstínech žluté měly nápisy stříkané černou barvou.
Řetězové kolo („rozeta“) nově s jedním ložiskem 6004 namísto dvou, upraveno osazení na průchozím čepu.
Všechna provedení pionýrů nově s 30W alternátorem (do té doby instalováno jen na vývozní verzi Jawa 23 Mustang). Úprava zapojení elektroinstalace.
Galerie zachovalých kusů 3. etapy:
Monografie: Jawa 20 z roku 1972
Výrobní číslo: 1 074 847
Monografie: Jawa 20 z roku 1972
Výrobní číslo: 1 ### ###
Monografie: Jawa 20 z roku 1973
Výrobní číslo: 1 110 231
Monografie: Jawa 20 z roku 1975
Výrobní číslo: 1 237 101
Etapa 4 (1975 – 1977)
V roce 1975 (cca od v.č.: 1 276 000):
Po obnově lisovacích forem karoserie zjednodušen zadní blatník. Ten byl nově bez hliníkových lišt a zpevňovacích prolisů a byl tím pádem náchylnější k praskání.
Již žádné okrasné linkování, pouze stříkané piktogramy u palivového kohoutku. Po stranách zadního blatníku nalepeny nálepky „Jawa“, původně určené na nerealizovanou výrobu motocyklu Jawa VM238 Mistral. Nálepky se používaly na této etapě zhruba do konce roku 1976.
Nový výfuk jednoduššího tvaru s otevřeným koncem (= míň vyráběných součástí), viz Výfuk – změny ve výrobě (varianta 5).
Přední vidlice svařena se spodním dílem nosníku (s tzv. „brýlemi“) do jednoho kusu.
Úprava nosníku stupaček (tzv. „kříže“). Plechový doraz stojanu (navařený na nosné trubce výfuku) posunut směrem dopředu a vratná pružina stojanu nově natažená mezi ním a kolíkem přivařeným zboku na stojan. Plechový doraz na novém místě už neplnil svou původní funkci a stojan při sklápění třískal o výfuk. Cílem bylo snížit náklady na výrobu dvou soustružených šroubů, na kterých stojan držel. Trojúhelníkový plech (původní závěs pružiny) se do drážky mezi bloky motoru vkládal nadále.
Plechový držák povinné výbavy přišroubovaný na rámu pod krytem nad motorem (vedle vzduchového filtru).
V roce 1977 (cca od v.č.: 1 379 878) :
Nový formát výrobního štítku s novým typovým značením 220.
Na zadním blatníku (přes šablonu) stříkané nápisy Jawa.
Galerie zachovalých kusů 4. etapy:
Monografie: Jawa 20 z roku 1975
Výrobní číslo: 1 295 869
Monografie: Jawa 20 z roku 1975
Výrobní číslo: 1 298 489
Monografie: Jawa 220 z roku 1977
Výrobní číslo: 1 398 048
Monografie: Jawa 220 z roku 1977
Výrobní číslo: 1 411 513
Monografie: Jawa 220 z roku 1977
Výrobní číslo: 1 455 784
Etapa 5 (1978 – 1980)
V roce 1978 (cca od v.č.: 1 520 000):
Upraven prolis v masce předního světlometu, světlomet z Jawy 23 Mustang (potažmo Jawy 90).
Přední vidlice znovu utěsněna manžetami, namísto o-kroužky v plechových pouzdrech. Kluzáky bez tvrdochromu, ve spodní části lakované. Nosné trubky vidlice nahoře s navařenými zátkami. Pozměněný horní nosník (tzv. „brýle“).
Galerie zachovalých kusů 5. etapy:
Monografie: Jawa 220 z roku 1978
Výrobní číslo: 1 532 703
Monografie: Jawa 220 z roku 1979
Výrobní číslo: 1 572 182
Monografie: Jawa 220 z roku 1980
Výrobní číslo: 1 ### ###
Monografie: Jawa 220 z roku 1980
Výrobní číslo: 1 651 504