Category Archives: Jawa 20

Monografie: Jawa 220 z roku 1977

Velmi zachovalý pionýr v původním stavu.

Typ: Jawa 220
Datum výroby: 1977
Výrobní číslo: 1455784
Odstín: Modrá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 20 z roku 1975

Pionýr ač toho moc nenajezdil, stával ve sklepě nad kanálem a kvůli výparům je místy zkorodovaný.
Kontakt na majitele Pavla Gazdu: pavelgazda@volny.cz

Typ: Jawa 20
Datum výroby: XX/1975
Výrobní číslo: 1298489
Odstín: Zelená + šedá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 20 z roku 1972

Majitelem tohoto krásného originálního pionýra je „Erik69“ (kadlec1969@seznam.cz).

Typ: Jawa 20
Datum výroby: XX/1972
Výrobní číslo:
Odstín: Modrá + šedá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 20 z roku 1972

I v detailech velmi zachovalý pionýr po prvním majiteli. Přechodové
provedení se zakulaceným krytem řetězu v kombinaci s trubkovou kyvnou
vidlicí.

Typ: Jawa 20
Datum výroby: XX/1972
Výrobní číslo: 1074847
Odstín: Zelená
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 20 (holubí modř) z roku 1970

Typ: Jawa 20
Datum výroby: XX/1970
Výrobní číslo: 934451
Odstín: Holubí modř
Neoriginální prvky: Zástěrka
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969

Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo:
Odstín: Béžová
Neoriginální prvky: Nosiče
Chybějící prvky:

Jawa 20, 21 Sport – všechny příspěvky


Popis, údaje:

[catlist name=“clanek+jawa-20″]

Galerie typu 20:

[catlist name=jawa-20+monografie]

Galerie typu 21:

[catlist name=jawa-21+monografie]

Jawa 50 typ 20, 21 Sport – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 33 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1974 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,7 (23/14×23/14)
2. převod 1 : 1,479 (23/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 65 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Typ 20: 1966 – 1980
Typ 21 Sport: 1967 – 1978

Jawa 50 typ 20 (Pionýr)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.10.2018

V závěru roku 1966 se v Považských strojírnách začal vyrábět nový typ motocyklu s označením Jawa 20. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o kvalitativní inovaci předešlého modelu Jawa 05. Modernizace se totiž týkala pouze motoru, který měl zvýšený výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW), upravenou převodovku, zesílené odlitky skříně a nový mechanismus vypínání spojky. Změny sice zvýšily životnost a užitnost motocyklu, technicky ho ale dopředu moc neposunuly. To ani ale nebylo v plánu, neboť se konstrukčně vyvíjel nový malý motocykl, který měl stávající pionýry technicky překonat a zcela nahradit jejich výrobu.

Důstojná náhrada – motocykl VM238 Mistral, se nakonec do výroby nedostala. Místo toho postupně přibyly další dva modely, využívající totožný motor a podvozek: Jawa 21 Sport (1967 – 1977) a Jawa 23 Mustang (1968 – 1982).

Motocykl Jawa 50 typ 20 byl nejpočetnější z řady Pionýrů a jeho výroba trvala až do roku 1980.

Motor

Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou časování válce (rozvodu), zvýšením komprese z 7,5:1 na 9,2:1 („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy válce) a použitím nového karburátoru Jikov 2917PSb.

Odlitky motoru byly zesíleny. Klikový mechanismus byl rovněž přepracován, vahadla setrvačníku byly opracované výkovky, ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm). Klikový mechanismus byl uložen ve dvou ložiskách 6303. Tento klikový mechanismus se objevil již na posledních kusech předešlé Jawy 05 v roce 1966, modelově ale patří k novému typu.

Převodová kola byla zesílena. Kvůli vypadávání třetího stupně (typické pro motory Jawa 05) byla výstupní hřídel převodovky prodloužena a uložena navíc ještě v ložisku víka motoru. Víko mělo upravený tvar, důmyslný systém mazání ložiska a nový systém vypínání spojky, kde byla páčka namísto „šneku“ s táhlem.

Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzér zvětšený na Ø 17 mm (oproti původním 15 mm) a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavírala jehla napevno přiletovaná v plováku, ale ventil uzavíraný plechovou páčkou. Inovace usnadňovala čištění karburátoru a hlavně umožňovala lepší seřízení bohatosti úpravou hladiny paliva v plovákové komoře.

Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u předchozího typu 05, jen předstih (předzápal) byl zmenšen na 1,6 – 1,9 mm před horní úvratí.


Výroní etapy a změny

Etapa 1 (1966 – 1968)

První etapa se od Jawy 05 lišila pouze použitým motorem Jawa 20.

Jednodílné víčko nádrže, motor s hliníkovým víčkem zapalování, stojan s rovnou spodní výztuhou, ráfky s matným středem a dvěma zlatými linkami, atd…

Galerie zachovalých kusů 1. etapy:

Motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1967Monografie: Jawa 20 z roku 1967

Výrobní číslo: 765 946

Motocykl Jawa 20 Pionýr z roku 1968 s atypickým výrobním číslem v původním stavuMonografie: Jawa 20 z roku 1968

Výrobní číslo: 16 014 (atypické)

Motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1968 s atypickým výrobním číslemMonografie: Jawa 20 z roku 1968

Výrobní číslo: 16 600 (atypické)


Etapa 2 (1969 – 1972)

V roce 1969 pionýr prodělal hned několik změn.

Ráfky kol byly zakružovány z vyleštěného plechu a následně chromovány. Povrch ráfků byl tedy lesklý po celé ploše, bez zlatého linkování.

Motor měl poupravené odlitky, viz článek Motor – změny ve výrobě (varianta 8). Hliníkové víčko zapalování bylo nahrazeno pozinkovaným plechovým. Mírně inovovaná verze karburátoru Jikov 2917PSb-12.

Nové dvoudílné (dvoubarevné) víčko nádrže s odvzdušňovacím labyrintem.

Jawa 50 Pionýr - dvoudílné víčko palivové nádrže s odvzdušňovacím labyrintem (od roku 1969)

Nový typ víčka nádrže

V roce 1970:

Nový typ stojanu. Spodní příčka z „U“ profilu nahrazena tyčí ohnutou do oblého tvaru.

V roce 1971 (cca od v.č.: 970 000):

Nový 12V bzučák (klakson) místo původního 6V. Bzučák byl převzatý z Jawy 90 (SK-90) a měl v sobě integrovanou usměrňovací diodu, díky tomu byl ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač. První kusy pionýrů měly v roce 1971 bzučáky s chromovanou mřížkou, zhruba od výrobního čísla 990 000 byla mřížka opět lakovaná šedou barvou.

Galerie zachovalých kusů 2. etapy:

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr se sníženým výkonem pro NDR z roku 1969Monografie: Jawa 20 (export pro NDR) z roku 1969

Výrobní číslo: ### ###

Motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1969 holubí modř v původním stavuMonografie: Jawa 20 z roku 1969

Výrobní číslo: 851 234

Motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1969 v původním stavuMonografie: Jawa 20 z roku 1969

Výrobní číslo: 879 148

Jawa 20 z roku 1970 v odstínu Holubí modřMonografie: Jawa 20 z roku 1970

Výrobní číslo: 934 451

Motocykl Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1971 v původním stavu, odstín modř tyrkysováMonografie: Jawa 20 z roku 1971

Výrobní číslo: 956 098


Etapa 3 (1972 – 1975)

V roce 1972 (cca od v.č.: 1 010 000):

Nová zadní kyvná vidlice svařená ze slisovaných trubek namísto prolisovaných plechů. Zkrácení průchozího čepu řetězového kola („rozety“). Úprava hliníkového odlitku náhonu tachometru – malý nálitek vyrovnávající rozdíl šířky nové kyvné vidlice.

Pozměněná palivová nádrž s vnějším šroubením pro kohoutek Jikov.

Nový tachometr východoněmeckého výrobce FER do 80 km/h s počítadlem do 99 999 km, viz Tachometr – změny ve výrobě (varianta 8).

Tachometr Jawa 50 (značka FER) - varianta 8 (značka FER)

Plastová kulatá odrazka namísto oválné. Sériově od výroby montovaná zástěrka zadního blatníku.

Jawa 50 typ 21 Sport (Pionýr) - kulatá plastová odrazka

Kulatá plastová odrazka

V roce 1973 (cca od v.č.: 1 110 000):

Nový delší kryt řetězu jednoduššího tvaru (na konci otevřený).

Jawa 50 typ 21 Sport (Pionýr) - nový tvar krytu řetězu

V roce 1973 (cca od v.č.: 1 149 673):

Ke konci roku 1973 se začaly montovat nové ovládací páčky řídítek (s kuličkami na koncích) vylisované z plechu a zinkované.

Řídítka motocyklu Jawa 50 s plechovýma ovládacíma páčkama

Pozinkované plechové páčky používané od konce roku 1973

V roce 1974 (cca od v.č.: 1 196 223):

Nová přední vidlice bez krycích manžet (prachovek), namísto nich v každém rameni jedno plechové pouzdro s těsnícím o-kroužkem. Kluzáky s tvrdochromem na povrchu. Nosné trubky vidlice neměly na spodu soustružené osazení pro manžety.

Nový tvar řídítek svařených s nosnou trubkou do tvaru „T“ s malým krycím plechem, viz Řídítka – změny ve výrobě (varianta 8). Držáky ovládacích páček a páčky z pozinkovaného plechu, viz poslední inovace v roce 1973. Kabeláž k přepínači světel vedená venkem, krytka přepínače světel s výřezem pro kabeláž na boku.

Lakované plechy přestaly být linkovány zlatou barvou. Zůstaly pouze (přes šablonu stříkané) nápisy Jawa 21 na zadním blatníku a piktogramy u palivového kohoutku. Pionýry v odstínech žluté měly nápisy stříkané černou barvou.

Řetězové kolo („rozeta“) nově s jedním ložiskem 6004 namísto dvou, upraveno osazení na průchozím čepu.

Všechna provedení pionýrů nově s 30W alternátorem (do té doby instalováno jen na vývozní verzi Jawa 23 Mustang). Úprava zapojení elektroinstalace.

Galerie zachovalých kusů 3. etapy:

Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1972Monografie: Jawa 20 z roku 1972

Výrobní číslo: 1 074 847

Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1972Monografie: Jawa 20 z roku 1972

Výrobní číslo: 1 ### ###

Motocykl Jawa 20 Pionýr z roku 1973 v originálním stavuMonografie: Jawa 20 z roku 1973

Výrobní číslo: 1 110 231

Starší provedení motocyklu Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1975 v odstínu žlutá kariMonografie: Jawa 20 z roku 1975

Výrobní číslo: 1 237 101


Etapa 4 (1975 – 1977)

V roce 1975 (cca od v.č.: 1 276 000):

Po obnově lisovacích forem karoserie zjednodušen zadní blatník. Ten byl nově bez hliníkových lišt a zpevňovacích prolisů a byl tím pádem náchylnější k praskání.

Již žádné okrasné linkování, pouze stříkané piktogramy u palivového kohoutku. Po stranách zadního blatníku nalepeny nálepky „Jawa“, původně určené na nerealizovanou výrobu motocyklu Jawa VM238 Mistral. Nálepky se používaly na této etapě zhruba do konce roku 1976.

Jawa 50 typ 21 Sport (Pionýr) z roku 1976 - nálepka na zadním blatníku

Nálepka a piktogramy u palivového kohoutku

Nový výfuk jednoduššího tvaru s otevřeným koncem (= míň vyráběných součástí), viz Výfuk – změny ve výrobě (varianta 5).

Jawa 50 typ 21 Sport (Pionýr) z roku 1976 - nový tvar tlumiče výfuku

Nový tvar tlumiče výfuku

Přední vidlice svařena se spodním dílem nosníku (s tzv. „brýlemi“) do jednoho kusu.

Úprava nosníku stupaček (tzv. „kříže“). Plechový doraz stojanu (navařený na nosné trubce výfuku) posunut směrem dopředu a vratná pružina stojanu nově natažená mezi ním a kolíkem přivařeným zboku na stojan. Plechový doraz na novém místě už neplnil svou původní funkci a stojan při sklápění třískal o výfuk. Cílem bylo snížit náklady na výrobu dvou soustružených šroubů, na kterých stojan držel. Trojúhelníkový plech (původní závěs pružiny) se do drážky mezi bloky motoru vkládal nadále.

Plechový držák povinné výbavy přišroubovaný na rámu pod krytem nad motorem (vedle vzduchového filtru).

V roce 1977 (cca od v.č.: 1 379 878) :

Nový formát výrobního štítku s novým typovým značením 220.

Na zadním blatníku (přes šablonu) stříkané nápisy Jawa.

Galerie zachovalých kusů 4. etapy:

Jawa 50 typ 220.100 Pionýr z roku 1975Monografie: Jawa 20 z roku 1975

Výrobní číslo: 1 295 869

Jawa 50 typ 20 Pionýr z roku 1975Monografie: Jawa 20 z roku 1975

Výrobní číslo: 1 298 489

Motocykl Jawa 50 typ 220.1 Pionýr z roku 1977, odstín Žluť tmaváMonografie: Jawa 220 z roku 1977

Výrobní číslo: 1 398 048

Motocykl Jawa 50 typ 220 Pionýr z roku 1977 v původním stavuMonografie: Jawa 220 z roku 1977

Výrobní číslo: 1 411 513

Monografie: Jawa 220 z roku 1977

Výrobní číslo: 1 455 784


Etapa 5 (1978 – 1980)

V roce 1978 (cca od v.č.: 1 520 000):

Upraven prolis v masce předního světlometu, světlomet z Jawy 23 Mustang (potažmo Jawy 90).

Přední vidlice znovu utěsněna manžetami, namísto o-kroužky v plechových pouzdrech. Kluzáky bez tvrdochromu, ve spodní části lakované. Nosné trubky vidlice nahoře s navařenými zátkami. Pozměněný horní nosník (tzv. „brýle“).

Galerie zachovalých kusů 5. etapy:

Motocykl Jawa 220.100 Pionýr z roku 1978 v originálním stavuMonografie: Jawa 220 z roku 1978

Výrobní číslo: 1 532 703

Motocykl Jawa 50 typ 220 Pionýr z roku 1979Monografie: Jawa 220 z roku 1979

Výrobní číslo: 1 572 182

Motocykl Jawa 50 typ 220 Pionýr v původním stavuMonografie: Jawa 220 z roku 1980

Výrobní číslo: 1 ### ###

Motocykl Jawa 220.100 Pionýr z roku 1980 v originálním stavuMonografie: Jawa 220 z roku 1980

Výrobní číslo: 1 651 504