Category Archives: Jawa 23
Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971 (vč: 994675)
1. generace
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 3.1.2021
Typické prvky provedení:
Vývozní Jawa 23 Golden Sport.
Starší provedení, výrazně se nelišící od standardní verze pro tuzemský trh. Nicméně velmi ojedinělý a vzácný model. Kus nejspíše exportovaný do USA ve stejné várce, jako Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971 (1. generace, vč: 994490), ale tenhle bez zadního světla Hella.
Více se dočtete v článku: Vývozní Jawa 23 Golden Sport (1. a 2. generace)
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23 Golden Sport |
Datum výroby: | 1971 |
Výrobní číslo: | 994675 |
Odstín: | ČSN 6401 „žluť tmavá“ |
Vývozní Jawa 23 Golden Sport (3. a 4. generace)
(1973 – 1974)
Autoři: Josef Dvořák, Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.3.2020
V letech 1973 – 1974 se vyráběl vývozní typ Jawa 23 Golden Sport ve dvou provedeních – se standardním výkonem (4 BHP/3,5k) a sníženým výkonem (2 BHP/1,75k).
Název Mustang byl v zahraničí chráněn licenčním poplatkem, proto bylo použito označení „Golden Sport by Jawa“. V tomto případě se jednalo již o třetí a čtvrtou generaci Jawy 23 s tímto označením.
Typické barvy pro třetí generaci Golden Sport byly v roce 1973 kanárkově žlutá v kombinaci s černě linkovanými šedo-stříbrnými blatníky (obdoba jemné metalízy). Cílová destinace: byla Západní Německo (NSR).
V roce 1974 se Golden Sporty lakovaly oranžovou barvou v kombinaci s šedostříbrnými blatníky, ale již bez linek. Cílové destinace: Západní Německo (NSR) a Velká Británie.
Níže detailně popíši jednotlivá provedení pro konkrétní trhy.
První dvě generace Golden Sport popisuji v článku: Exportní Jawa 23A Golden Sport (1. a 2. generace)
Kamarád Josef Dvořák obě provedení pro NSR vlastní, tak především díky němu a jeho pečlivému zdokumentování strojů mohl vzniknout tento článek…
3. generace Jawa 23 Golden Sport
(1973)
Cílová destinace byla především Západní Německo (dřívější NSR). Na první pohled se od standardního Mustanga liší jen nálepkou „Golden Sport“ na nádrži, rozdílů je ale víc…
V dokumentaci byl uváděn výkon 4 BHP (podle metodiky měření SAE), což ale odpovídalo tuzemskému značení výkonu 3,5k (norma DIN). Vyšší výkon tedy neměl (více o metodikách měření výkonu píšu v článku „Výkonnější“ vývozní verze .
Řídítka byla s hrazdou a ozdobným krytem (viz článek o řídítkách – varianta 7), na žádost odběratele byl ale pod představcem řídítek navařený aretační kolík, který procházel skrz díru v horním nosníku vidlice (v tzv. „brýlích“) a bránil tak protočení řídítek. Horní nosník vidlice („brýle“) byl vyrobený z 5mm plechu namísto z 3mm, zesílená byla i pojistka matice řízení a navíc byla opatřena otvorem, kterým procházel aretační kolík řídítek. Ovládací páčky na řídítkách byly hliníkové s kuličkami na koncích.
Palivová nádrž dostala na boky nové provedení nálepek „Golden Sport“ a nově byla u nalévacího hrdla nálepka se schématem řazení a doporučený mazací poměr 1:25, což je odlišná informace než udával výrobce v příručce. Další zajímavostí je ozdobné víčko nádrže, jednalo se o standardní gumoplastové víčko zalisované do pochromovaného plechového výlisku.
Těleso vzduchového filtru bylo upevněno v objímce a pomocí šroubu připevněno do úchytu navařeného ve vnitřní výduti nádrže. Zákazníkovi se patrně uchycení pomocí dvou návarků a gumičky zdálo nevyhovující.
Lanovody („bowdeny“) tachometru a spojky byly před nádrží navíc provlečeny dvěma kusy plechových objímek připevněných šroubem bzučáku. Objímky byly totožné s objímkou, která byla pod výpustným šroubem oleje z motoru a jistila lanovod zadní brzdy. Lanovod plynu byl oproti klasické verzi Mustanga kratší a veden nad horním uchem nádrže, v místě náchylnému na zlomení byl pro zpevnění nasunut kus benzínové hadičky. Takto vedený lanovod nepřečnívá tolik obrys stroje a tvoří tzv. „učesaný dojem“.
Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované.
Blatníky byly pro modelový rok 1973 oba lakované šedostříbrnou barvou (něco jako metalíza) a byly ozdobené černým linkováním. V zadním blatníku byl otvor pro odrazku čtvercového průřezu Hella (vyhovující zahraničním normám), tím se zajistila odrazka proti pootočení a šipka TOP na odrazce směřovala stále nahoru.
Přední blatník měl navíc v přední části prolis jako výztuhu a aby neměl tak ostrou hranu.
Tabulka SPZ. Standardně všechny malé motocykly Jawa 50 výrobce dodával s bíle nalakovanou SPZ, na kterou si majitel po přidělení číslo sám namaloval. V takovém stavu nejspíš byly exportovány i Golden Sporty do zahraničí. Na některých strojích z Německa je tabulka nahrazena zinkovanou destičkou s otvory se závitem pro připevnění SPZ Německého formátu, nejspíš se ale jednalo až o dodatečnou montáž tamním prodejcem.
Sedadlo bylo uprostřed opatřeno ozdobným popruhem.
Karburátor. Na sacím hrdlu karburátoru Jikov 2917 PSb byla navíc nasunutá a zalisovaná redukce s hranou proti sesmeknutí sací hadice vedoucí ke vzduchovému filtru.
Fajfka svíčky byla Tesla s odrušovacím odporem a vnějším oplechováním.
Rám měl v horní části vpravo pod krkem vyraženo výrobní číslo označené rámečkem lakovaným šablonkou.
3. generace Jawa 23 Golden Sport „mokik“ (snížený výkon)
(1973)
Provedení „mokik“ (tedy bezpedálová alternativa mopedu) vycházelo z výše popsaného provedení motocyklu. V zahraničí byly motocykly nepřesahující maximální rychlost 45 km/h vnímány podobně jako moped a k jejich řízení nebylo potřeba mít řidičské oprávnění na motocykl. Kromě úprav vedoucím ke snížení výkonu a maximální rychlosti, měly tyto motocykly ještě pár specifických odlišností.
Použití hranatého předního světlometu z mopedů Puch si vyžádalo úpravu zapojení elektroinstalace. Světlomet měl žárovku 6V/15W jenom s jedním vláknem (tlumené světlo). Bzučák (klakson) byl nahrazen zvonkem z jízdního kola, umístěným na řídítkách. Díky těmto dvěma úpravám řídítka úplně postrádala jakýkoliv přepínač a ani v nich nebyly vyfrézované otvory pro přivedení kabeláže k němu. V masce světlometu byla v pravé spodní části páčka sloužící ke zkratování zapalování (ke „chcípnutí“ motoru).
Světlomet Puch byl připevněn dvěma šrouby M6 (namísto M8), proto musely být držáky světla upraveny a byly do nich dodatečně bodovými svary navařeny redukční podložky.
Snížení výkonu motoru a maximální rychlosti
Dílčími úpravami byl výkon motoru snížen z 3,5k na 1,75k (dle DIN). Výkon v dokumentaci a dokladech byl ale uváděn podle (americké) normy SAE, tedy 2 BHP.
Víc o rozdílné metodice měření výkonu píšu v samostatném článku: „Výkonnější“ vývozní verze.
Litinová vložka válce motoru měla zmenšený průřez sacího kanálu a hlava s nižší kompresí byla použita z motoru Jawa 05 (s kulovitým spalovacím prostorem, namísto ledvinkovitého).
Karburátor Jikov 2915PSb-13 byl použitý z modelu Jawa 05 a dostal jiné ostryskování. Hlavní tryska 65, volnoběžná tryska 35. Na sacím hrdlu karburátoru byla navíc nasunutá a zalisovaná redukce s hranou proti sesmeknutí sací hadice vzduchového filtru, stejně jako u výkonnější verze. Redukce se ale oproti druhému provedení rozměrově lišila, neboť karburátor Jikov 2915 má menší průměr hrdla, než Jikov 2917. Sací koleno karburátoru mělo namísto obdélníkového průřezu na vstupu průřez oválný s průměrem 12 mm.
Výfuk zvenčí vypadal standardně (varianta 4), avšak uvnitř měl upravenou přepážku, která byla celá bez otvorů a spaliny procházely pouze otvory v jehle. Vložka výfuku nemá dva otvory a dvě trubičky, ale pouze jednu trubičku. Výfukové koleno bylo delší a trubka zasahovala hlouběji do tlumiče výfuku.
Maximální rychlost byla snížena použitím 11zubého sekundárního kolečka. S tak malým kolečkem by ale řetěz drhnul o gufero pod ním, proto byla jedna pojistná podložka matice daná jako distanční podložka i mezi kolečko a gufero.
Zajímavé provedení zámku řízení. Na tomhle zdokumentovaném Golden Sportu se sníženým výkonem je zámeček řízení ve spodních „brýlích“. Ten má navařené dno a na rámu je navařená vložka s odklápěcím víčkem do strany. Uvnitř je klasický mosazný zámek. Nic nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o dodatečnou úpravu. Nejspíše se jednalo o další splněné přání zákazníka.
4. generace Jawa 23 Golden Sport pro NSR (standard i „mokik“)
(1974)
Čtvrtá generace plynule navazovala na tu předešlou, změny se týkaly především věcí, které se měnily napříč celou výrobou motocyklů Jawa 50. Cílová destinace bylo opět Západní Německo (NSR), kam se prodávaly obě varianty – motocykl i mokik.
Hlavní viditelná změna je nahrazení kanárkově žluté oranžovou barvou a vynechání černého linkování blatníků. Zadní tlumiče již neměly kryty, ale namísto toho obnažené chromované pružiny. Přední teleskopy měly chromované kluzáky a utěsněny byly o-kroužky v plechových pouzdrech (namísto gumových manžet). Okrasné hliníkové špunty zátek přední vidlice byly nahrazeny černými plastovými krytkami.
4. generace Jawa 23 Golden Sport pro Velkou Británii („mokik“)
(1974)
V roce 1974 se určité množství čtvrté generace Golden Sport v provedení „mokik“ (na fotkách je vidět zvonek) vyvezlo i za moře do Velké Británie. Dle fotek se od provedení pro Německo Goldeny lišily jen použitím předního světla Aprilia, které bylo určené pro provoz s jízdou vlevo (svítí víc nalevo, než napravo). Světlomet byl lakovaný stříbrnou barvou. Tachometr byl v mílích.
Vývozní Jawa 23M Mustang se sníženým výkonem
(1976)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.10.2018
V některých zemích vyžadovali, aby měl Mustang konstrukční rychlost 45 km/h a byl otypovaný jako jednomístný. Takové stroje pak byly chápány jako mopedy a nepodléhaly standardní registraci.
Nejspíše v roce 1976 (nebo už 1975) tak vznikla první jednomístná provedení Mustanga se sníženým výkonem a maximální rychlostí 45 km/h.
Cílové destinace: Francie a Západní Německo (NSR), možná i Východní Německo (NDR) a další země.
Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u dřív vyráběných exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Pouze karburátor byl použit z mopedu Jawa 207 Babetta. Rám motocyklu byl bez úprav, pouze zadní stupačky byly demontovány (držáky na kyvné vidlici ale zůstaly navařeny). Rovná řídítka byla použita z typu Jawa 20.
Standardní plastové víčko nádrže mělo na sobě nalisovanou chromovanou krytku.
Zdokumentované kusy jsou nalakovány netradiční zelenou barvou v kombinaci s šedými blatníky. Na nádrži byly stříbrné nálepky s nápisem Jawa.
Není jasné, kolik kusů bylo od výroby osazeno karburátorem z Babetty, ale kvůli distribuci náhradních dílů musela být výrobní série větší.
První zdokumentovaný kus
pochází z Německa (dnes těžko určit jestli z Východního či Západního). Chybí mu chromované víčko nádrže. Výrobní číslo neznám.
Viz diskuze: https://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=26312.
Druhý zdokumentovaný kus
s francouzsky psaným výrobním štítkem vyvezen nebyl (byl prodán v ČSSR), byl dodatečně osazen zadními stupačkami a motor byl upraven na standardní výkon (se standardním karburátorem Jikov 2917PSb). Rok výroby 1976, výrobní číslo: 1 372 233.
Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1971
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 6.2.2018
Typické prvky provedení:
Zachovalý Mustang. Druhá etapa (pro tuzemský trh).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23A Mustang |
Datum výroby: | 1971 |
Výrobní číslo: | 971793 |
Odstín: | ČSN 1089 „Šeď hedvábná“ |
Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1973
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 13.12.2017
Typické prvky provedení:
V roce 1973 se Mustang vyráběl výhradně pro vývoz. Oproti provedení z konce roku 1972 má místo obdélníkových černých linek na nádrži dvě zrcadlové nálepky. Specifickými prvky vývozního provedení je popruh na sedadle a oplechovaná odrušená „fajfka“ svíčky.
Mustang byl v roce 2017 dovezený z Německa. Výrobní štítek je v Německém jazyce, výkon je uvedený v HP, ale hodnota 4 HP / 6500 otáček odpovídá americké normě SAE. Nejspíš došlo při výrobě štítků k omylu. Více se normovaným hodnotám výkonu věnuji v článku: „Výkonnější“ vývozní verze.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23A Mustang |
Datum výroby: | 1973 |
Výrobní číslo: | 11202## |
Odstín: | ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972 (2)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní Jawa 23 Golden Sport.
Novější provedení přizpůsobené americkým předpisům.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23 Golden Sport |
Datum výroby: | 1972 |
Výrobní číslo: | 1018819 |
Odstín: | ČSN 6401 „žluť tmavá“ |
Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní Jawa 23 Golden Sport.
Novější provedení přizpůsobené americkým předpisům. Kus vyvezený do USA v perfektním původním stavu.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23 Golden Sport |
Datum výroby: | 1972 |
Výrobní číslo: | 1018422 |
Odstín: | ČSN 6401 „žluť tmavá“ |
Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971
1. generace
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní Jawa 23 Golden Sport.
Starší provedení, výrazně se nelišící od standardní verze pro tuzemský trh. Nicméně velmi ojedinělý a vzácný kus.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23 Golden Sport |
Datum výroby: | 1971 |
Výrobní číslo: | 994490 |
Odstín: | ČSN 6401 „žluť tmavá“ |
Monografie: Jawa 223 Mustang z roku 1977
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 31.5.2017
Typické prvky provedení:
Nová přední vidlice svařena v jeden celek s nosníky (tzv. „brýlemi“) a držáky předního světlometu, stále ale ještě bez manžet (ty jsou na stroji neoriginální). Na nádrži stále ještě nálepky.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 223 Mustang |
Datum výroby: | 19/04/1977 |
Výrobní číslo: | 1422734 |
Odstín: | ČSN 8160 „Rumělková“ |
Monografie: exportní Jawa 223.200 Mustang z roku 1982
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní přiškrcené provedení pro Maďarsko.
Jednomístný Mustang (bez zadních stupaček) se sníženým výkonem na 2k, maximální rychlostí 45 km/h. Motocykl byl brán jako mokik a provozovat ho šlo bez technického průkazu (proto je registrační značka čistá). Jeden z posledních vyrobených kusů vůbec.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 223.200 Mustang |
Datum výroby: | 1982 |
Výrobní číslo: | 1767054 |
Odstín: | ČSN 6170 „Dopravní žlutá“ |