Category Archives: Jawa 23

Monografie: Jawa 223.200 Mustang z roku 1980

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky provedení:

Poslední provedení se svařenou přední vidlicí a manžetami.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1980
Výrobní číslo: 1658750
Odstín: ČSN 4212 „Jasně modrá“ + ČSN 1089 „Šeď hedvábná“ + ČSN 019 „Černá“

Jawa 223.200 Mustang (monografie)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Prakticky nejetý Mustang v původním stavu z konce výroby. Nepůvodní je pouze zrcátko a chybí zadní odrazka.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1981
Výrobní číslo: 1722133
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1979

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Perfektně zachovalý vývozní Mustang určený pro Maďarsko. Z legislativních důvodů snížený výkon a maximální rychlost na 45 km/h, aby se mohl prodávat jako jednomístný moped (chybí zadní stupačky). K řízení takového motocyklu nebylo vyžadováno řidičské oprávnění. Více o tomto provedení píšu zde: Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska

Na Mustangovi je obráceně namontovaný přední blatník a na řídítkách chybí zvonek (z jízdního kola). Jinak je stav originální.

Údaje
Typ: Vývozní Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1979
Výrobní číslo: 1551521
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.10.2016

Logo Ital Jet Mustang (Jawa 50)

Logo Ital-Jet Mustang

Italská firma Italmmezeta přes PZO Motokov kupovala od Považských strojáren motocykly Jawa 50 a prodávala je prostřednictvím italského výrobce ItalJet v Itálii. Prodávány byly tři varianty sériového motocyklu Jawa 05. Běžné provedení (s „revmaplechy“) jako „Jawa 50 Scooterette“, odlehčené provedení „Jawa 50 Sport“ a provedení „Jawa 50 De Luxe“, tj. běžné provedení doplněné o ukazatele směru. Italové kromě hotových motocyklů odebírali i samotné podvozky s motorem, které nastrojili vlastními díly. Nabídku tak doplnili o čtvrtou variantou nazvanou „Jawa 50 Mustang“.

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Dobový italský prospekt

Blatníky, přední světlomet, sedadlo, kastlík na nářadí a nádrž byly italské výroby. Kosoúhlá nádrž s dvěma nalévacími víčky byla použita z motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S., od kterého dostala i tato hybridní verze své jméno. Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Ital Jet Mustang S.S.

Několik fotografií a prospektů italského motocyklu Italemmezeta ItalJet Mustang, z něhož byla použita nádrž pro motocykl Jawa-ItalJet Mustang. Tyto sportovní a závodní motocykly byly osazovány motory Sachs nebo Aprilia.

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1972

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 6.2.2018

Typické prvky provedení:

Zachovalý Mustang (třetí etapa). Již kulatý tachometr FER (východoněmecký), trubková kyvná vidlice, nová nádrž pozměněného tvaru s novým kohoutkem (s převlečnou maticí). Stále ještě starý vzor lakování, typický pro druhou generaci.

Údaje
Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo: 10552##
Odstín: ČSN 1089 „Šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1972

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 6.2.2018

Typické prvky provedení:

Zachovalý Mustang (třetí etapa). Již kulatý tachometr FER (východoněmecký), trubková kyvná vidlice, nová nádrž pozměněného tvaru s novým kohoutkem (s převlečnou maticí). Stále ještě starý vzor lakování, typický pro druhou generaci.

Údaje
Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo: 1055744
Odstín: ČSN 1089 „Šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 23A Mustang (1971)

Dokonale zachovalý Mustang.
Karta na Motorkářích: https://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=34789.

Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1971
Výrobní číslo:
Odstín: Šedá světlá
Neoriginální prvky: Ovládací páčky s kuličkama na konci, zrcátko, výfukové koleno.
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1970

Několik fotek zachovalého originálního Mustanga prodávaného na Aukru.
Fotky vloženy se schválením prodávajícího

Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1970
Výrobní číslo:
Odstín: Šedá světlá
Neoriginální a chybějící prvky: Chybí krytka kloubu řídítek.

První provedení Jawy 23 Mustang a verze pro Neckermann

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmecké obchodní sítě (Neckermann a Quelle) a verze 23 A primárně určená pro československý trh. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.

Považské strojírny se po průzkumu trhu rozhodly rozšířit sortiment padesátek o další – sportovní provedení. Cílem bylo vyrábět motocykl, který by vycházel co nejvíce z dosavadní součástkové základny pionýrů a vzhledem připomínal „dospělý“ motocykl. V té době kupovala italská firma Italemmeza pro Italjet od Považských strojíren podvozky typu 05 pro stavbu vlastního lehkého motocyklu s názvem „Mustang“. Dospělo tedy k dohodě a Považské strojírny začaly vyrábět po vzoru italské verze vlastního Mustanga.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Jawa Mustang typ 23A

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení z roku 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení z roku 1968

Nádrž prvního provedení Jawy 23 Mustang z roku 1968

Nádrž Jawa 23A Mustang z roku 1968

V roce 1968 byl do výroby připraven nový typ 23 Mustang. Motor a rám byl z typu 20. Rám měl oproti typu 20 navařených několik úchytů pro nádrž, sedadlo, zadní blatník a kastlík na nářadí. Nádrž byla kopií italské, byla menší a měla pouze jedno nalévací hrdlo v pravé polovine. Svařena byla ze dvou polovin, které byly v dolní části vzájemně propojeny hadičkou. Víčko bylo celoplastové s odvzdušňovací dírkou. Přes nádrž byl v horní části nalepený gumový pás. Mustang byl lakovaný buď celý krémově bílou barvou s černými linkami (jako vývozní verze pro Neckermann – viz níže). Nebo měl Mustang světlé blatníky a nádrž byla tmavé barvy se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. V dutině nádrže byl ukryt vzduchový čistič, který byl propojen s karburátorem gumovou manžetou. Přední světlomet s hranatým tachometrem byl převzat z Jawy 90 a byl doplněn o přepínač. Uchycen byl dvěma samostatnými úchyty navlečenými na přední vidlici. Šrouby teleskopů byly zakryty hliníkovými zátkami. Blatníky byly rovněž převzaty z Jawy 90, ale lišily se rozměry a jednotlivými prolisy. Zadní světlo z modelu 20 bylo uchyceno na nosném plechovém úchytu zadního blatníku. Řídítka byla široká s hrazdou s pevně navařenými úchyty ovládacích páček a pevně svařena s nosným představcem. Střed řídítek byl zakrytý okrasným plechem, ovládací páčky byly hliníkové bez kuliček na koncích. Kastlík na nářadí byl italské výroby. Sedadlo bylo italské výroby, v katalogu náhradních dílů je ale pod číslem 620–697042, což je značení novějšího upraveného sedadla z Jawy 90 (nejspíš ho nahradili krátce po započetí výroby). Některé dochované kusy z roku 1968 už mají větší sedadlo z Jawy 90. Ostatní díly byly použity z modelu 21 pionýr.

Přestože bylo toto provedení určeno pro náš trh, do běžného prodeje se nedostalo. Pouze omezené množství se pravděpodobně objevilo v obchodní síti Tuzex.


Typ 23 pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

List katalogu Neckermann s Jawou 23 Mustang

List katalogu Neckermann z roku 1968

První provedení typu 23 (pro obchodní síť Neckermann) se oproti typu 23 A lišilo pouze v detailech, které zde popíšu.

Nádrž byla lakována krémově bílou barvou, na bocích měla černou linkou namalované rovnoběžníky a uvnitř nálepky Jawa. V místě kolen řidiče byly nalepeny gumové pásy. Uzávěr nádrže byl kovový odklopný. Přes nádrž byl přetáhnutý děrovaný kožený řemen. Na koncích měl očka s provlečenými válečky. V přední části byl pás zaháknutý na háček pevně přivařený k nádrži (tento prvek přetrval až do konce výroby Mustanga). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinkami přichycen k osce provlečené svorníkem na rámu (obrázek), tato díra pro osku zůstala ve svorníku až do konce 70. let. Blatníky a kastlík na nářadí měly stejnou barvu jak nádrž a měly černé linky.

Řídítka byla shodná s verzí 23A, pouze hliníkové ovládací páčky měly kvůli přísnějším zahraničním předpisům kuličky na koncích. Sedadlo italské výroby (kat. číslo: 620/697042) mělo navíc popruh. Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované. Páka zadní brzdy měla širší došlapnou plochu.

Nádrž exportního provedení Jawy 23 Mustang pro síť Neckermann

Nádrž exportního provedení

Hlavní rozdíl byl především v elektrovýzbroji. Alternátor měl místo nepárových světelných 6V pólů 15W + 5W (přední žárovka + zadní žárovka) dva 3V světelné póly o výkonu 15W, zapojené do série. Vepředu byla 6V-25/25W žárovka namísto 6V-15/15W. Zadní žárovka zůstala 5W, ale oba její kontakty byly zapojeny mezi kontakty přední žárovky (opatření proti pálení vlákna). Zadní světlo bylo kvůli odlišným normám v západní Evropě nahrazeno německým hliníkovým světlem Hella SBKR 30 (vyskytujícím se na Vespách: 125/2 VNA1T, VNA2T, VNB1T; 150 T3 VD2T, T4 VGLA1T/VGLB1T, GS3 VD2TS, Vespa 50 N/S). Fajfka (botka) svíčky byla odrušená oplechovaná.

Novější vývozní provedení do západního Německa bylo pro rok 1969 modernizováno podle Mustanga určeného pro tuzemský trh.

Lakování bylo shodné s provedeními pro československý trh, víčko zůstalo odklopné kovové. Sedadlo (s popruhem) bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90 (úprava úchytů). Kastlík na nářadí byl nahrazen lichoběžníkovým československé výroby. Blatníky byly lakované šedou barvou. Zadní světlo zůstalo stejné.

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)


Literatura, články, informace

Zde si můžete stáhnout katalog náhradních dílů, kde jsou rozdíly dobře popsané.

Jawa 50 typ 23 Mustang

(1968 – 1982)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.12.2018

Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“. Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra. Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával. Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky. Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.


Italská předloha Jawy 50 Mustang

Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Vznik československého Mustanga

Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou. Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90. Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem. Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem. Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným).

Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu. Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů. Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968


První verze Mustanga 1968 a exportní provedení (Neckermann, Quelle)

V roce 1968 se začala vyrábět dvě provedení nového modelu. Skromněji vybavená Jawa 23A primárně určená pro československý trh a verze 23 určená pro západní trhy (západoněmecké obchodní sítě Neckermann, Quelle). Standardní provedení 23A mělo světelný zdroj 20 W, model 23 dostal rekonstruované zapalování s výkonem 30 W a měl mírně upravené zapojení elektroinstalace. Exportní provedení 23 mělo kromě toho na přání odběratelů použito zahraniční zadní světlo, kovové uzavírací víčko nádrže, pružný kožený pás přes nádrž a další. Obě provedení se mezi sebou mohla lišit ještě lakováním. Levnější verze se podle všeho vyráběla jen ve velmi omezeném množství a v běžném prodeji nebyla (pravděpodobně pouze v obchodní síti Tuzex).

Více informací o prvním provedení: První provedení Jawa 23 Mustang a verze „Neckermann“


Inovace 1969 – 2. provedení (pro ČS trh)

Nádrž Jawy 23 Mustang se stříbrnou nálepkou Jawa

Nálepka na nádrži

Do roku 1969 se Považským strojárnám podařilo nahradit dovážené součástky vlastními, jeho výroba tedy nebyla zatížena zahraničními devizy a mohl se dostat i na běžný československý trh, kde se okamžitě stal hitem. Rekonstruovaný Mustang dostal nový plechový kastlík na nářadí lichoběžníkového tvaru s dvířky na pantu, sedadlo bylo upraveno z Jawy 90. Přestože se objevují dobové fotografie s různými barevnými kombinacemi, jiné než šedé zbarvení s černými linkami se (téměř) nevyskytuje. První kusy měly obvykle na obou stranách nádrže oválnou stříbrno-červenou nálepku se znakem Jawa a řídítka s hrazdou. Druhá verze se (stejně jako předešlá) vyráběla ve dvou provedeních: 23A pro tuzemský trh a provedení 23 pro export.

  • Kastlík tuzemské výroby, sedadlo přizpůsobeno z Jawy 90.
  • Stojan se spodní výztuhou z ohnuté tyče namísto profilu „U“.
  • Nahrazení hliníkového víčka zapalování na pravém víku motoru plechovým výliskem.

Inovace 1970:

  • Náhrada původního jednodílného víčka nádrže ze světle hnědého plastu (s jednoduchou odvzdušňovací dírkou) dvoudílným víčkem z černého plastu s odvzdušňovacím labyrintem.
  • Přestala se montovat řídítka s hrazdou.

Inovace 1972:

  • Úprava kastlíku na nářadí, dvířka pouze s háčkem bez pantu.
  • Nádrž dostala pozměněný tvar (menší prolis pro nalévací hrdlo), šroubení palivového kohoutku s vnějším závitem.
  • Kyvná vidlice svařena z trubek namísto z plechových výlisků.
  • Kulatý tachometr PAL do 80 km/h namísto hranatého.
  • Náhrada všech šroubů s hlavou 14 mm za 13mm.

Inovace 1973:

  • Úprava „kříže“ stupaček – doraz stojanu přesunut dopředu a pružina sklápění stojanu zaháknutá do něj. Trubka držáku výfuku obdélníkového průřezu nahrazena zploštělou trubkou kruhového průřezu. Dva šrouby stojanu s maticemi a závlačkami nahrazeny jedním šroubem.
  • Na rámu rozšířeno horní uchycení zadních tlumičů. Společně s tím upravena výztuha pod sedadlem.
  • Zjednodušený zadní držák nádrže (přivařený ohnutý plech).
  • Manžety přední vidlice nahrazeny plechovými pouzdry s o-kroužky, chromované kluzáky.
  • 6V bzučák nahrazen 12V bzučákem s vestavěnou usměrňovací diodou. Ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač (původně umístěn uvnitř předního světlometu).
  • Nová řídítka s nosnou trubkou bez zavařeného představce svařena do „T“. Spoj zesílen vylisovaným plechem a zakryt malým plechem šedé barvy.
  • Ovládací páčky řídítek s kuličkami na koncích vylisovány z plechu, zinkovány.
  • Nový rovný kryt řetězu.
  • Úprava hnaného kola „rozety“ pro jedno ložisko 6004 namísto dvou.
  • Odkrytované zadní tlumiče, pružiny zinkovány.
  • Zjednodušené návleky zadních stupaček z tvrdší pryže.

Inovace 1974 – 3. provedení

jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_02jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_01
  • Z důvodu zpevnění přední vidlice spodní nosník („brýle“) svařen s nosnými trubkami. Držáky světlometu stále jako samostatný díl. Vrchní nosník vidlice se zámkem zapadající do trubky se závitem. Vnější matice řízení zajištěna plechovou pojistnou podložkou.
  • Nový výfuk se seříznutým koncem namísto doutníku.
  • Nové dvoubarevné lakování. Blatníky vždy v šedé barvě. Nádrž, kastlík a držáky předního světla v barvě. Linkování blatníků zrušeno, na nádrži pouze stříbrná nálepka s nápisem Jawa (v menším množství se nádrže linkovaly podle staršího šedého vzoru, zřejmě export).

Inovace 1975-1976:

  • Držáky předního světlometu pevnou součástí vidlice.
  • Hliníkové zátky nosných trubek přední vidlice nahrazeny plastovými.
  • Nový přední blatník s nýtovanými držáky.
  • Verze 23 na štítku nově značena podle interního značení jako typ 223.200.
  • Verze 23A nahrazena jednomístným provedením 223.100 se sníženonou rychlostí na 45 km/h pro zahraniční trhy. Světelný výkon nadále jen 20 W.
  • Užší pás gumy na nádrži.

Inovace 1978 – 4. finální provedení

Jawa 223 Mustang z konce výroby

Jawa 223 Mustang z konce výroby

  • Nový horní nosník („brýle“), nosné trubky vidlice na horních koncích zaslepeny vevařenou zátkou.
  • Opětovné používání krycích manžet místo o-kroužků na přední vidlici.
  • Třetí provedení nádrže, tvar se oproti druhému provedení nezměnil, nádrž je ale užší a objemově menší.
  • Úzký pásek gumy přes nádrž (třetí provedení).
  • Třetí varianta výztuhy pod sedadlem s rozlisovanými konci namísto vařených válečků s dírou.
  • Krytka přepínače světel s výřezem z boku pro elektrické vedení.
  • Nápis na nádrži lakován přes šablonu.

Inovace 1982 (nerealizovaná):

Bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet. Ta od roku 1982 od Považských strojáren kupovala motory pro své motocykly Ogar. Konec výroby motocyklů v Pováží byl zpečetěn, ale výroba motorů jako náhradních dílů dál pokračovala v Žiaru do roku 1992.

Stator tohoto zapalování nebyl otočný a předstih se dal seřídit pouze pootočením rotoru, který neměl drážku pro zajištění polohy kolíčkem. Pro stator i rotor byly hotové formy, držák indukčního snímače byl frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinost ještě 10 let po ukončení výroby vyrábět náhradní díly. (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj P.S.).


Vývozní provedení


Jawa 50 typ 23 Golden Sport (1972)

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Žluté provedení Mustanga určené pro USA.

Podrobné informace v článku: Vývozní provedení Jawa 50 typ 23 Golden Sport


Jawa 50 typ 223.220 Mustang Sport s kapotáží (1980 – 1982)

Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro exportJawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro export

Speciálně pro trh ve Velké Británii byla mimo agendu výrobního podniku realizována úprava s kapotáží. Byla to úprava, po které by mladí jezdci u nás šíleli, kterou ale Britové brali spíš jako recesi.

Podrobné informace v článku: Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)


Jawa 50 typ 23B Golden Sport

Do Západního Německa (NSR) a Velké Británie se Mustang také vyvážel pod označením Golden Sport, zbarvení bylo ale oranžové (popřípadě kanárkově žluté) v kombinaci s šedými blatníky. Golden Sport měl snížený výkon a maximální rychlost, aby ho bylo možné provozovat jako moped.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem


Jawa 50 typ 23M Mustang se sníženým výkonem (1976 – ?)

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

Jednomístné vývozní provedení pro západní země (Francie, Německo).
Snížený výkon a maximální rychlost 45 km/h. Úzká řídítka a netradiční zelená barva.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23M Mustang (se sníženým výkonem)


Provedení pro Maďarsko se sníženým výkonem (1978 – 1982)

Vývozní provedení Jawa 23 Mustang pro Maďarsko se sníženým výkonem

Výkon a maximální rychlost sníženy standardním způsobem (delší výfukové koleno, přiškrcený karburátor, menší řetězové kolečko). Oproti standardní verzi neměl zadní stupačky (ani návarky na kyvné vidlici) a bzučák (klakson) byl nahrazen zvonkem z jízdního kola, umístěným na řídítkách. Elektroinstalace měla nižší světelný výkon 20 W.

Výroba a export probíhal od konce 80. let (cca od roku 1978) do ukončení výroby v roce 1982. Většina těchto Mustangů byla ve žluto-šedé, popřípadě červeno-šedé barevné kombinaci.

Podrobnější informace ve článku: Jawa 23 Mustang pro Maďarsko.


Jawa 223 Mustang pro Británii (1980)

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga z roku 1980. O tomto provedení se píše v britském časopise.

Světlomet, tachometr a vysoká řídítka jsou použity z mopedu. Řídítka jsou uchycená k hornímu (odnímatelnému) nosníku přední teleskopické vidlice pomocí dvou objímek. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa. Zda se toto provedení skutečně dostalo do výroby mi není známo.