Category Archives: Jawa 23

Jawa 23 Mustang – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 30 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1975 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,7 (23/14×23/14)
2. převod 1 : 1,479 (23/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 8l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Výroba: 1968 – 1982

Vývozní Jawa 23 Golden Sport (1. a 2. generace)

(1971 – 1972)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 3.1.2021

Vývozní provedení Jawy 23 „Golden Sport“ bylo prioritně určeno pro trh USA. Avšak vývoz do západních zemí byl poměrně komplikovaný, tím spíš export až za oceán. Snaha vyvážet byla vyšší, než reálná poptávka, navíc ne vždy byli zákazníci s připravenými várkami spokojeni, proto se hodně těchto žlutých Mustangů vrátilo nebo vůbec neopustilo ČSSR.

Jawa 23 Golden Sport - logo na nádrži

Logo na nádrži

V 70. letech se pak Goldensporty dle pamětníků nahodile objevovaly v TUZEXu, popřípadě ve výprodejích Mototechny (tam obvykle se slevou). V té době byly jakékoli Mustangy stále ještě „podpultovkou“ a jak se něco pyšnilo přídomkem „vývozní“, získávalo to automaticky na atraktivitě. Jinak tomu koneckonců není ani dnes, kdy se tyto Goldensporty prezentují jako super vzácné rarity a podle toho vypadají i jejich ceny.

První provedení se od sériově vyráběného Mustanga prakticky nelišilo, druhé provedení bylo přizpůsobené americké normě DOT/SAE a bylo vybaveno několika nestandardními díly.


1. generace Jawa 23 Golden Sport

(1971)

První provedení Jawy 23A „Golden Sport“, vyráběné od roku 1971, se oproti verzi pro tuzemský trh lišilo jen zbarvením a nálepkou na nádrži. Nádrž, kastlík na nářadí a blatníky měly žlutou barvu (odstín ČSN 6401 „žluť tmavá“). Blatníky a prolisy na kastlíku byly obtažené černými linkami. Na obou stranách nádrže byla nálepka s nápisem „Golden Sport by Jawa“. Nádrž nebyla linkovaná. Standardní hranatý tachometr PAL měl stupnici v mílích za hodinu. Řídítka měla hrazdu. Jiné rozdíly jsem nezaznamenal.

Výroba tohoto provedení probíhala souběžně s výrobou standardní verze pro tuzemský trh. Jediná mnou zaznamenaná výrobní čísla jsou 994490 a 994675.

Modifikace se zadním světlem Hella

Některé kusy prvního provedení měly koncové světlo značky Hella SBKR 30 (používané dříve u vývozních kusů pro síť Neckermann). Na fotkách je kus s výrobním číslem 994 490 z roku 1971.

Galerie zachovalých kusů:

První provedení vývozního motocyklu Jawa 23 Golden Sport z roku 1971 v původním stavuMonografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971

Výrobní číslo: 994490

Motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport (Mustang), exportní provedení pro USA - 1. generace z roku 1971Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971

Výrobní číslo: 994675


2. generace Jawa 23 Golden Sport

(1972)

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Druhé provedení Golden Sport

Druhá verze Jawy 23A „Golden Sport“ vycházela z inovace Mustanga (typ 23A) z roku 1972, dále ale byla přizpůsobena americké normě DOT/SAE. Rozdíly spočívaly především v použití světlometů zahraniční výroby, úpravy elektroinstalace s použitím záložní baterie pro brzdové světlo a doplněním povinných odrazek.

Výroba tohoto provedení dočasně zcela nahradila výrobu standardní verze Mustanga. Vyrobeno bylo podle všeho více než 10 000 kusů a velká část (možná i víc jak polovina) se jich nevyvezla, ale dodatečně prodala u nás. Na výrobních štítcích byl vyražen rok výroby 1/1972. Jednička před lomítkem neznamenala měsíc výroby, ale pravděpodobně jednu sérii.

Přístroje

Přední plechový světlomet italské značky Aprilia měl světelnou vložku (parabolu) Aprilia 35951 s žárovkou 6V-15/15W o velikosti 4 1/4″ (čtyři a čtvrt palce, tedy 108 mm). Optická vložka světlometu byla vyrobena podle americké normy DOT/SAE, která vyžadovala, aby žárovka byla její pevnou součástí. Respektive baňku žárovky tvoří celá optická vložka, která je jen vložena do plechového stínítka. Při přepálení vlákna tedy nezbývalo než vyměnit celou světelnou vložku (parabolu). Toto řešení se nazývá „Sealed beam“. Stejné optické vložky se používaly například u motocyklů Honda C70, Honda Hobbit NC50 a NA50. Špatná dostupnost tohoto dílu v ČSSR byl hlavní důvod snížené ceny motocyklu ve výprodejích a hlavní důvod, proč je dnes téměř nemožné sehnat „Goldena“ s původním předním světlometem. Na některých kusech se objevují světelné vložky od výrobce Bosch, zřejmě se jednalo o dostupnou náhradu.

I v dnešní době se optické vložky sealed beam o velikosti 4 1/4″ dají v zahraničí běžně koupit, v USA se běžně používají na traktorech a mopedech, avšak hodnota žárovky bývá 18-30W. Dají se koupit i vložky s odpovídající hodnotou 6V@15/15W, ty jsou ale výrazně dražší.

Standardní držáky předního světla měly na každé straně po jedné díře pro uchycení oranžových odrazek.

Kulatý tachometr umístěný v předním světlometu byl standardní československé výroby PAL a měl pouze stupnici v mílích. Tyto tachometry byly ze starých zásob, neboť jejich výroba byla ukončena v roce 1970 (nahradily je východoněmecké tachometry značky FER). Mezi tachometrem a parabolou byla jediná kontrolka červené barvy, která signalizovala zapnutá dálková světla (v Evropě je standardní modrá barva).

Jawa 50 typ 23A Golden Sport - koncové světlo Lucas L679

Koncové světlo Lucas L679

Součástí zadního světla Lucas L679 (typického například pro vývozní Jawy Californian) byla integrovaná odrazka. Vevnitř byla dvouvláknová žárovka 6V 21/5W (patice BAY15d). Svítilna byla připevněna na upraveném původním držáku světla z Mustanga. Držák měl navíc zezadu bodovými svary přichyceny dvě boční „packy“ pro připevnění odrazek.

Zajímavé je, že většina u nás se vyskytujících Golden Sportů má standardní zadní světlo tuzemské výroby. Domnívám se, že přední italský světlomet Aprilia se na motocykly instaloval již ve výrobním závodě Považských strojáren, ale koncovou svítilnu zn. Lucas montoval až PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej motocyklů do zahraničí. Nepřevzaté (nevyvezené) kusy tak s již namontovanými Lucasy doprodával PZO Motokov prostřednictvím obchodní sítě TUZEX. Kusy vyrobené „navíc“, z jejichž prodeje do zahraničí sešlo, dostaly přímo ve výrobním závodě standardní zadní svítilnu a Považské strojírny je předaly do standardního prodeje Mototechny. Tuhle moji teorii podporuje i fakt, že Považské strojírny s Italy hojně obchodovaly a hodně součástí vyměňovaly barterovým (směnným) obchodem, nákup světlometů tak nemusel jít přes prostředníka (PZO) a k nákupu nemusely být potřebné devizy či valuty.

Kvůli atypickému přednímu světlometu, do kterého se nedala sehnat žárovka (vložka), byly tyto Golden Sporty oproti standardním Mustangům zlevněny.

Elektroinstalace

Motor s dírou pro kabeláž spínače brzdového světla Jawa 23 Golden Sport

Motor s dírou pro kabeláž spínače brzdového světla

Zdroj proudu – 6V/20W „magneto“ (tzn. alternátor s permanentními magnety), mělo oproti standardnímu provedení oba světelné póly 15W, které byly netradičním způsobem propojeny. Jeden byl usměrněn diodovým můstkem a přes pojistku dobíjel baterii. Druhý pól dodával střídavý proud pro přední světlo a bzučák. Blok motoru měl pod zapalováním ještě jednu díru pro vedení kabelů k brzdovému spínači.

Kousek nad držákem indukční cívky (pod nádrží) byly dva sloupky a na nich pertinaxová destička se dvěma usměrňovacími diodami (Tesla KY701) a odporem (10Ω) pro usměrnění dobíjení baterie.

Ve světlometu nebylo místo pro standardní přepínač, proto byl použit italský sdružený přepínač Aprilia (036640 model DIP/58), používaný například na motocyklech Ducati bevel 750 GT, 750 S, 750 SS. Umístěný byl u levé rukojeti na řídítkách. Do přepínače vedlo pět kabelů a měl tři základní polohy: 1 – dálkové světlo, 0 – vypnutá světla, 3 – tlumené světlo. Na vrchu bylo bakelitové tlačítko pro troubení, které zkratovalo vodič od bzučáku na kostru. Zhasínání motoru bylo řešeno stlačením kovového tlačítka (zkratoval vodič připojený na svorku 15 indukční cívky), které bylo v pravé části (směrem k ose motocyklu).

V obalu předního světlometu byla červená signální kontrolka dálkových světel (USA standard, v Evropě dálková světla signalizuje barva modrá), která byla připojena ke kontaktu žárovky. Zapojení elektroinstalace bylo poměrně složité, ale velmi důmyslné.

Schéma zapojení elektroinstalace motocyklu Jawa 50 typ 23A Golden Sport

Schéma zapojení elektroinstalace

6V/4,5Ah baterie z průsvitného plastu byla umístěna pod nádrží. V držáku byla přichycena modrou gumovou přezkou. Na vnitřní straně dvířek kastlíku bylo přilepené schéma zapojení baterie (modrý vodič + pól, černý vodič – pól) s poznámkou: „In case of burning of the head lamp bulb switch on the switch to the zero position“, přeloženo: „V případě spálení přední žárovky, přepněte přepínač do nulové polohy“. Tedy varování, jak předejít spálení zadní žárovky kvůli přetížení.

Ukazatele směru, ani žádné jiné „vymoženosti“ Golden Sport nikdy neměl.

Karoserie a podvozek

Použitý odstín byl ČSN 6401 „žluť tmavá“. Druhé provedení mělo stejně jako sériové Mustangy linkovanou i nádrž (na rozdíl od prvního provedení GS). Po bocích předního a zadního světla byly umístěny odrazky. Zadní odrazka byla integrovaná ve svítilně Lucas, pod registrační značkou tedy chyběla. Nádrž byla staršího provedení se starým typem kohoutku (závit uvnitř návarku na nádrži). Kastlík nářadí měl dvířka bez pantu. Rám měl již novější zadní kyvnou vidlici svařenou z trubek.

Více o konstrukčních změnách podvozku a karoserie, společných se standardním provedením, se dočtete v článku: Jawa 50 typ 23 Mustang

Pod nádrží byl na rámu přivařen držák baterie s držákem pojistky.

Držák pro spínač brzdového světla byl navařený vzadu u pravé stupačky „kříže“.


Galerie zachovalých kusů:

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport z roku 1972Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972

Výrobní číslo: 1018422

Druhé provedení vývozního motocyklu Jawa 23 Golden Sport z roku 1972Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972

Výrobní číslo: 1018819


Fotografie druhého provedení:

Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)

(1980 – 1982)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.7.2018

Vývozní Jawa 23 Mustang s kapotáží v původním stavu
Do Velké Británie se v posledních letech výroby vyvážela upravená verze Mustanga s kapotáží. Toto provedení mělo rovná řídítka z typu 220, novou nálepku s nápisem Mustang na obou stranách nádrže a především sklolaminátovou kapotáž v přední části. Tato kapotáž nepocházela z výrobního závodu Považských strojáren, ale byla montována teprve Motokovem (podnikem zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej do zahraničí. Tuzemský výrobce kapoty je neznámý. Předlohou pro výrobu této kapotáže mohla být podobná kapota použitá na prototypových Jawách 90 (SK-90) z počátku 70. let.

Malý počet těchto „modifikovaných“ Mustangů hranice ČSSR nikdy neopustil. Tyto kusy se pak nahodile objevovaly v některých výprodejích. Proto se dost ojediněle dá s tímto provedením setkat i u nás.


Prototyp se světlem v kapotáži

Z černobílé fotky je zřejmé, že přední světlomet nebyl součástí motocyklu, ale byl připevněn ke kapotáži. Existuje ale jen jediná fotografie (z nějaké výstavy) a je zřejmé, že se takto nikdy nemontoval.

Prototyp vývozní (exportní) verze Jawy 23 Mustang s kapotáží pro Velkou Británii

Prototyp Mustangu s kapotáží


Starší provedení

Mělo kapotáž jen s malým průzorem před světlometem, to ale dost komplikovalo svícení. Tohoto provedení se zřejmě nevyrobilo mnoho kusů.


Novější provedení

Druhé provedení, které mělo v prosinci roku 1981 v anglickém časopise Motorcycle mechanics recenzi, mělo kapotáž s větším průhledem před světlometem a zbylé uspořádání motocyklu bylo (oproti sériové verzi) bez úprav. Kapotáž byla snadno odnímatelná. Dalším nadstandardním prvkem byly blinkry (pravděpodobně anglické výroby). Baterie byla umístěna pod nádrží (stejně jako u provedení Golden Sport), přepínač směrovek (blinkrů), umístěný na pravé straně řídítek, byl značky Aprilia. Na některé (možná poslední) kusy se nejspíš znova montovala široká řídítka.

Červený Mustang na fotkách je vlastnictvím Adama Kouta.


Zapojení elektroinstalace

Kapotovaný Mustang měl podobné zapojení elektroinstalace, jako Jawa 23A Golden Sport. 6V baterie (YANASA typ 6N4-24-4) sloužila pouze k napájení brzdového světla a japonské houkačky zn. Nikko. Stop spínač anglické výroby (zn. Burgess Gateshead) byl umístěný na přerušeném lanovodu zadní brzdy tak, aby použití brzdového světla nevyžadovalo žádný mechanický zásah do podvozku.

Usměrňovací můstek se dvěma diodami (KY 708) a 10Ω odporem byl přišroubovaný na dvou sloupcích pod nádrží.

Přední žárovka byla 6V-25/25W, žárovka koncového světla 6V/5W a žárovka brzdového světla 6V/10W. U (+) pólu baterie bylo pouzdro s pojistkou.

Některé později vyrobené kusy byly vybaveny směrovými světly (značka nejspíše Lucas), vzhledově připomínajícími blinkry z motocyklu IFA Simson. Přepínač „blinkrů“ značky Aprilia byl umístěn na pravé straně řídítek u plynové rukojeti.

Schéma zapojení elektroinstalace vývozního motocyklu Jawa 223.220 Mustang Sport (kapotovaného)

Schéma zapojení elektroinstalace Jawa 223.220 Mustang Sport


Barevné kombinace

Obě provedení byla pravděpodobně buď v jednobarevném provedení, nebo dvoubarevném provedení (barevná nádrž a kastlík + šedé blatníky), kapotáž byla buď šedobílá, nebo ve stříbrné metalíze.

Druhé provedení mělo na nádrži kolem dokola okrasné linky.


Fotky kapotáže


Dobové články a reklamní prospekty

Anglický článek (12/1981), časopis Motorcycle mechanics a další dobová anglická recenze Mustanga.