Category Archives: Články

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969

Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo:
Odstín: Béžová
Neoriginální prvky: Nosiče
Chybějící prvky:

Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)

Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).

Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).

Údaje
Typ: Jawa 05A
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 676859
Odstín: ČSN 8160 „Rumělková“
Kontakt na majitele: Stašek Hanák, austaha@seznam.cz

 

Odlišnosti oproti staršímu provedení:

  • Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
    baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
    s pojistkou.
  • Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
    k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
  • Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
    vývozních provedeních objevuje).

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - houkačka (klakson)

    Houkačka (klakson)

  • Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
    s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů.

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

    Držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

  • Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.

    Jawa 05 vývoz pro Kanadu a USA - nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

    Nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

  • Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
    řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.

 

Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.

Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)

Velmi zachovalý pionýr ve vývozním provedení pro Kanadu. Na detailních
fotkách si můžete všimnout uchycení (bohužel zatím chybějícího) plexi
štítu, spínače brzdového světla a uchycení blinkrů.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1963 (první registrace 14.6.1963)
Výrobní číslo:
Odstín: ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“

Monografie: Jawa 05 (1962)

Celkem zachovalý pionýr v naprosto původním stavu z mojí sbírky.
Nyní probíhá částečná renovace, fotky s popisem doplním později.

Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo: 502668
Odstín: Modrá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky: Schránka na nářadí.

Monografie: Jawa 05 z roku 1962

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017

Perfektně zachovalý kus z počátku výroby. Po částečné
rekonstrukci.

Vlastníkem je „Selepa“: https://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=61163.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo: 502315
Odstín: ČSN 4212 „jasně modrá“

Fotky z rekonstrukce:

Monografie: černá Jawa 555 z roku 1962

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017

Oskútrované provedení ve vzácné černé barvě.

Údaje
Typ: Jawa 555
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo:
Odstín: ČSN 1999 „černá“

Odkazy

Oblíbené servery

Stránky o pionýrech

Muzea

Internetové obchody s díly

Služby

Další oblíbené stránky

Veterán kluby

Návod na úpravu motoru Stadion (S11, S22, S23)

Vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.8.2016

Dobový návod na úpravu motoru Stadion (typ motoru Jawa 552). S menšími rozdíly je aplikovatelná i na Jawetty (typ motoru Jawa 551).

Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 3 Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 2 Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 1

Úprava motoru Jawa 550 na vyšší výkon

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017

Dobový návod na úpravu motoru jednosedadlového pionýra na vyšší výkon, otisknutý v časopisu Svět Motorů v číslech 12/1958 a 13/1958.

Přehled a funkce karburátorů

Karburátory malých motocyklů do objemu 50cm3 (pionýr) pracují s mechanickým bržděním paliva. Skládá se z plovákové komory, plováku, trysek, rozprašovače, směšovací komory a šoupátka. Plovák uzavírá jehlou přívod paliva. Start se usnadní přivřením vzduchové přívěry (Jawa 555, 05) na čističi vzduchu, než hladina v plovákové komoře dosáhne potřebné výše v rozprašovači. Pod spodní hranou čela šoupátka zůstává dostatečná mezera i při zavřené poloze. Pro regulaci otáček i výkonu má šoupatko. Jeho přivřením se v nižších otáčkách dobře rozpráší palivo, při vysokých otáčkách je zajištěno dobré plnění motoru. Aby při malém otevření šoupátka nebyla směs příliš bohatá je v šoupátku zavěšena jehla, která zasahuje svým koncem do rozprašovací trubičky a zajišťuje automatickou regulaci směšovacích poměrů v závislosti na otevření šoupátka. Do rozprašovací trubičky je přiveden filtrovaný vzduch zvláštním kanálem = do hlavního kanálu karburátoru se strhuje směs paliva se vzduchem. Karburátor nemá chod naprázdno. Potřebné množství paliva odebírá z hlavního okruhu, potřebný vzduch jde při doraženém šoupátku malým konstantním výřezem na čele šoupátka. Šoupátkové karburátory Jikov funguji takto:
Při šoupátku otevřeném od spodního dorazu do zhruba 1/4 až 1/3 se směs tvoří tímto způsobem. Pomocný vzduch se nasává menším vzdušníkem na zadním hrdle a ústí do směšovací komůrky volnoběhu do které je benzin přiváděn volnoběžnou tryskou. Odtud je vzniklá emulze vedena kanálkem o průměru asi 0,4 mm pod hranu šoupátka nebo až za ni směrem k motoru a zde se mísí s prakticky čistým vzduchem, který prochází pod šoupátkem, protože tryska nebo spíše sedlo jehly je uzavřeno jehlou a pokud není, v prostoru jehly je tak malý podtlak, že nestačí k nasátí směsi zpod jehly. Při šoupátku otevřeném od 1/4 až 1/3 do 2/3 až 3/4 klesne podtlak za šoupátkem a emulze z kanálku volnoběhu přestává byt nasávána, současně stoupne podtlak v oblasti jehly a emulze je vysávána kolem jehly. Pomocný vzduch je nasáván větším vzdušníkem na zadním hrdle a vstupuje do tzv. emulzní trubice kde se mísí s benzínem, který přitéká hlavni tryskou, množství emulze které vstupuje do difuzoru je řízeno kuželovou částí jehly a zde se mísí s hlavním proudem vzduchu. V poslední části zdvihu šoupátka se průřez mezery zvětši tak, že průtok emulze ji není omezován a množství emulze (a tím i benzinu) je určeno velikosti hlavni trysky a vzdušníku.

Karburátor: (JIKOV) Typ motocyklu: Velikost hlavní trysky: Velikost volnoběžné trysky:
2912 M Jawa 550 ?
2914H, 2914 HZ Jawa 555 65
2915 PS Jawa 05 60 40
2917 PSB Jawa 20, 21, 23 68 – 70 38
2912 N-12 Jawetta Standard 66
2913 N-12 Jawetta Sport 69
2912 s čističem, Ø 35 Stadion S11 ?
2912 s čističem, Ø 35 Stadion S22 ?

 

Vysvětlivky značení karburátorů JIKOV:

První dvojčíslí označuje karburátor šoupátkový
Následující dvojčíslí označuje průměr sacího hrdla
H – přívod paliva shora hadičkou
Z – speciální provedení přívodu paliva
M – provedení monoblok
S – nová řada opatřená sytičem
SB – odpovídájíci řade S, avšak bez sytiče
P – připojení na motor přírubou