Category Archives: Články
Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1969
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1969 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | Béžová |
Neoriginální prvky: | Nosiče |
Chybějící prvky: |
Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)
Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).
Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05A |
Datum výroby: | 1966 |
Výrobní číslo: | 676859 |
Odstín: | ČSN 8160 „Rumělková“ |
Kontakt na majitele: | Stašek Hanák, austaha@seznam.cz |
Odlišnosti oproti staršímu provedení:
- Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
s pojistkou.
- Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
- Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
vývozních provedeních objevuje). - Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů. - Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.
- Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.
Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.
Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.
Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)
Velmi zachovalý pionýr ve vývozním provedení pro Kanadu. Na detailních
fotkách si můžete všimnout uchycení (bohužel zatím chybějícího) plexi
štítu, spínače brzdového světla a uchycení blinkrů.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1963 (první registrace 14.6.1963) |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“ |
Monografie: Jawa 05 (1962)
Celkem zachovalý pionýr v naprosto původním stavu z mojí sbírky.
Nyní probíhá částečná renovace, fotky s popisem doplním později.
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1962 |
Výrobní číslo: | 502668 |
Odstín: | Modrá |
Neoriginální prvky: | |
Chybějící prvky: | Schránka na nářadí. |
Monografie: Jawa 05 z roku 1962
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017
Perfektně zachovalý kus z počátku výroby. Po částečné
rekonstrukci.
Vlastníkem je „Selepa“: https://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=61163.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1962 |
Výrobní číslo: | 502315 |
Odstín: | ČSN 4212 „jasně modrá“ |
Fotky z rekonstrukce:
Monografie: černá Jawa 555 z roku 1962
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017
Oskútrované provedení ve vzácné černé barvě.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 555 |
Datum výroby: | 1962 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: | ČSN 1999 „černá“ |
Odkazy
Oblíbené servery
- www.veteranforum.cz – Diskuzní fórum veteranistů
- www.motomagazin.cz – Motomagazín příznivců historických strojů
- www.JAWAmania.info – Jawařský server
- www.CEZETmania.info – Neoficiální stránky motocyklů ČZ
- www.iveteran.cz – Portál o veteránech s inzercí a kalendářem akcí
- www.eurooldtimers.com – Inzertní portál, kalendář akcí
Stránky o pionýrech
- www.jencomoto.wbs.cz – Jencovy stránky se zajímavostmi okolo pionýrů
- www.napionieri.sk – bláznivé cesty kolem světa na pionýrech
- www.zikado.cz/jawa – cestování na pionýrech po Evropě
- www.jawa50zavody.wz.cz – Závody pionýrů: místa konání, kalendáře akcí, fotky a hodnocení
- www.ms50.cz – Úpravy motorů (i na zakázku)
- www.sesa-moto.cz – Příručky a návody
Muzea
- www.jawyodsazavy.cz – muzeum v Kácově
Internetové obchody s díly
- www.fichtlkramek.cz – První eshop s díly pro pionýry
- www.montyjawa.cz
- www.etovar.cz
- www.motokramek.cz
- www.motojelinek.cz
- www.automotokonicek.cz
- www.jawacz-dily.cz
- www.jawadily.cz
- www.jawaparts.com
- www.jawasoucastky.cz
- www.moto-ustinl.eu
Služby
- www.chromovani.wz.cz – leštění a chromování dílů, Uherský Brod a okolí
- www.veteran-sedla.cz – Auto-moto-veterán čalounictví: profesionální repliky sedadel, brašen…
- www.motokenny.cz – lakýrnické a renovátorské práce, Brno
Další oblíbené stránky
- www.jawarmaniak.wz.cz – Detaily změn ve výrobě Jawa, ČZ, užitečné technické návody
- www.zc-moto.webnode.cz – Stránky sběratele a renovovatele historických motorek, návody a tipy
Veterán kluby
- www.fkhv.cz – Federace klubů historických vozidel ČR
- www.facebook.com/vvccCS – VVCC CS – Vrak Veterán Car Club
- www.wartburg-klub.cz – Wartburg Veterán Klub ČR z.s.
- www.SimcaKlub.cz – Simca Klub ČR
- www.sedmizubec.cz – Vojenský veterán klub Boskovický sedmizubec
- www.Z-klub.cz – AUTO „Z“ KLUB Brno
- www.khvbr.sweb.cz – Spolek historických vozidel Bruntál
- www.gazklub.cz – GAZ klub ČR
- www.ktvhavirov.wz.cz – Klub terénních vozidel 4×4 Havířov. z.s.
- www.vcchk.cz – Veteran Car Club Hradec Králové, spolek
- www.khvhradek.cz – KHV Hrádek nad Nisou z.s.
- www.vccht.estranky.cz – Veteran Car Club Hrochův Týnec
- www.podjestedsky.klub.sweb.cz – Podještědský Klub Historických Vozidel
- www.facebook.com/Auto-Moto-Club-Krava… – Auto Moto Club Kravaře
- www.ceskyveteran.cz – Veteran Klub Kroměříž z.s.
- www.vccvelemin.cz – Veteran Car Club Velemín spolek
- www.eurooldtimers.com/cze/klub.html – Historic Car Club Mohelnice
- www.boxer-morava-historik.cz – Boxer Morava historik z.ú.
- www.tvcckoprivnice.com – Tatra Veteran Car Club Kopřivnice
- www.militarycarclub.cz – Military Car Club Plzeň
- www.veteranpodborany.cz – Veterán Klub Podbořany z.s.
- www.khvmetuje.webovky.cz – KHV Metuje, z.s.
- www.bsa.webpark.cz – BSA Klub
- www.nezavisly2cvklubpraha.cz – Nezávislý 2CV Klub Praha
- www.vccpraha.cz – Veteran Car Club Praha, z.s.
- www.amvc-ceskyles.cz – AUTO MOTO VETERAN CLUB Český les
- www.valasskyvcc.cz – Valašský Veteran Car Club Rožnov pod Radhoštěm
- www.honestveteranroznov.cz – Honest Veteran Car Club z.s.
- www.vcc-teplicko.cz – VCC Teplicko
- www.vccchomutov.cz – Veteran Car Club Chomutov spolek
- www.vccuh.estranky.cz – Slovácký Veteran Car Club Uherské Hradiště
- www.klub-vm.eu – Klub vojenského muzea Rokycany v VCC ČR
- www.porsche-club.cz – Porsche Classic Club
- www.automuzeum.cz – AUTOMUZEUM.CZ
Návod na úpravu motoru Stadion (S11, S22, S23)
Vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.8.2016
Dobový návod na úpravu motoru Stadion (typ motoru Jawa 552). S menšími rozdíly je aplikovatelná i na Jawetty (typ motoru Jawa 551).
Úprava motoru Jawa 550 na vyšší výkon
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.11.2017
Dobový návod na úpravu motoru jednosedadlového pionýra na vyšší výkon, otisknutý v časopisu Svět Motorů v číslech 12/1958 a 13/1958.
Přehled a funkce karburátorů
Karburátory malých motocyklů do objemu 50cm3 (pionýr) pracují s mechanickým bržděním paliva. Skládá se z plovákové komory, plováku, trysek, rozprašovače, směšovací komory a šoupátka. Plovák uzavírá jehlou přívod paliva. Start se usnadní přivřením vzduchové přívěry (Jawa 555, 05) na čističi vzduchu, než hladina v plovákové komoře dosáhne potřebné výše v rozprašovači. Pod spodní hranou čela šoupátka zůstává dostatečná mezera i při zavřené poloze. Pro regulaci otáček i výkonu má šoupatko. Jeho přivřením se v nižších otáčkách dobře rozpráší palivo, při vysokých otáčkách je zajištěno dobré plnění motoru. Aby při malém otevření šoupátka nebyla směs příliš bohatá je v šoupátku zavěšena jehla, která zasahuje svým koncem do rozprašovací trubičky a zajišťuje automatickou regulaci směšovacích poměrů v závislosti na otevření šoupátka. Do rozprašovací trubičky je přiveden filtrovaný vzduch zvláštním kanálem = do hlavního kanálu karburátoru se strhuje směs paliva se vzduchem. Karburátor nemá chod naprázdno. Potřebné množství paliva odebírá z hlavního okruhu, potřebný vzduch jde při doraženém šoupátku malým konstantním výřezem na čele šoupátka. Šoupátkové karburátory Jikov funguji takto:
Při šoupátku otevřeném od spodního dorazu do zhruba 1/4 až 1/3 se směs tvoří tímto způsobem. Pomocný vzduch se nasává menším vzdušníkem na zadním hrdle a ústí do směšovací komůrky volnoběhu do které je benzin přiváděn volnoběžnou tryskou. Odtud je vzniklá emulze vedena kanálkem o průměru asi 0,4 mm pod hranu šoupátka nebo až za ni směrem k motoru a zde se mísí s prakticky čistým vzduchem, který prochází pod šoupátkem, protože tryska nebo spíše sedlo jehly je uzavřeno jehlou a pokud není, v prostoru jehly je tak malý podtlak, že nestačí k nasátí směsi zpod jehly. Při šoupátku otevřeném od 1/4 až 1/3 do 2/3 až 3/4 klesne podtlak za šoupátkem a emulze z kanálku volnoběhu přestává byt nasávána, současně stoupne podtlak v oblasti jehly a emulze je vysávána kolem jehly. Pomocný vzduch je nasáván větším vzdušníkem na zadním hrdle a vstupuje do tzv. emulzní trubice kde se mísí s benzínem, který přitéká hlavni tryskou, množství emulze které vstupuje do difuzoru je řízeno kuželovou částí jehly a zde se mísí s hlavním proudem vzduchu. V poslední části zdvihu šoupátka se průřez mezery zvětši tak, že průtok emulze ji není omezován a množství emulze (a tím i benzinu) je určeno velikosti hlavni trysky a vzdušníku.
Karburátor: (JIKOV) | Typ motocyklu: | Velikost hlavní trysky: | Velikost volnoběžné trysky: |
2912 M | Jawa 550 | ? | – |
2914H, 2914 HZ | Jawa 555 | 65 | – |
2915 PS | Jawa 05 | 60 | 40 |
2917 PSB | Jawa 20, 21, 23 | 68 – 70 | 38 |
2912 N-12 | Jawetta Standard | 66 | – |
2913 N-12 | Jawetta Sport | 69 | – |
2912 s čističem, Ø 35 | Stadion S11 | ? | – |
2912 s čističem, Ø 35 | Stadion S22 | ? | – |
Vysvětlivky značení karburátorů JIKOV:
První dvojčíslí označuje karburátor šoupátkový
Následující dvojčíslí označuje průměr sacího hrdla
H – přívod paliva shora hadičkou
Z – speciální provedení přívodu paliva
M – provedení monoblok
S – nová řada opatřená sytičem
SB – odpovídájíci řade S, avšak bez sytiče
P – připojení na motor přírubou