Category Archives: Články

Jawa 551 Jawetta – Galerie


Monografie:

[catlist name=jawa-551+monografie]

Dobové fotografie a obrázky:

[catlist name=jawa-551+dobove]

Jawa 551 Jawetta – dokumentace

[catlist name=“jawa-551+dokumentace“]

Jawa 551 Jawetta – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon – Jawetta Standard 1,5 k (1,1 kW)/4500 ot/min.
Největší výkon – Jawetta Sport 2 k (1,4 kW)/5000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Jawetta Standard Jikov 2912 N-12
Jawetta Sport Jikov 2913 N-12
Průměr difusoru – Jawetta Standard Ø 12 mm
Průměr difusoru – Jawetta Standard Ø 13 mm
Hlavní tryska – Jawetta Standard 66
Hlavní tryska – Jawetta Standard 69
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Indukční cívka vinutá na těle zapalovací cívky
Předstih zážehu ??
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 12V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka dvoustupňová
Způsob řazení otočnou rukojetí na levé straně řídítek
Spojka dvoulamelová spojka v olejové lázni s přímým ovládáním páčkou na řiditkách, společnou s otočnou rukojetí pro řazení dvoustupňové převodovky
Primární převod ozubenými koly s čelním šikmým ozubením ve stálem záběru 4,75:1 (12/57)
Sekundární převod válečkovým řetězem 12.7*8; 100 článků, převodový poměr 2.92:1 (12/35)
Podvozek
Rám otevřený, svařený z výlisku z ocelového plechu
Přední vidlice dvojice kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků, odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy, zdvih odpružení 62 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice odpružená centrální pružinou s pryžovými dorazy, zdvih odpružení 58 mm
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 19″
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 19″
Objem nádrže – Jawetta Standard 2,7 l
Objem nádrže – Jawetta Sport 6,5 l
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1210 mm
Celková šířka 590 mm
Maximální výška 1035 mm
Celková délka 1850 mm
Hmotnost – Jawetta Standard 47,5 kg
Hmotnost – Jawetta Sport 55,5 kg
Užitečná hmotnost 130 kg
Výkony
Největší rychlost – Jawetta Standard 45 km/h
Největší rychlost – Jawetta Sport 51 km/h
Největší stoupavost 15%
Průměrná spotřeba paliva – Jawetta Standard 1,65 l/100 km
Průměrná spotřeba paliva – Jawetta Sport 1,8 l/100 km
Výroba
Místo Jawa – Praha Nusle
Výroba 1958 – 1962

Jawa 23 Mustang – všechny příspěvky


Popis, údaje:

[catlist name=“clanek+jawa-23″]

Dokumentace:

[catlist name=“jawa-23+dokumentace“]

Galerie:

[catlist name=jawa-23+monografie]

Jawa 23 Mustang – Galerie


Monografie:

[catlist name=jawa-23+monografie]

Dobové fotografie a obrázky:

[catlist name=jawa-23+dobove]

Jawa 23 Mustang – dokumentace

[catlist name=“jawa-23+dokumentace“]

Jawa 50 typ 23 Mustang

(1968 – 1982)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.12.2018

Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“. Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra. Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával. Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky. Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.


Italská předloha Jawy 50 Mustang

Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Vznik československého Mustanga

Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou. Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90. Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem. Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem. Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným).

Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu. Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů. Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968


První verze Mustanga 1968 a exportní provedení (Neckermann, Quelle)

V roce 1968 se začala vyrábět dvě provedení nového modelu. Skromněji vybavená Jawa 23A primárně určená pro československý trh a verze 23 určená pro západní trhy (západoněmecké obchodní sítě Neckermann, Quelle). Standardní provedení 23A mělo světelný zdroj 20 W, model 23 dostal rekonstruované zapalování s výkonem 30 W a měl mírně upravené zapojení elektroinstalace. Exportní provedení 23 mělo kromě toho na přání odběratelů použito zahraniční zadní světlo, kovové uzavírací víčko nádrže, pružný kožený pás přes nádrž a další. Obě provedení se mezi sebou mohla lišit ještě lakováním. Levnější verze se podle všeho vyráběla jen ve velmi omezeném množství a v běžném prodeji nebyla (pravděpodobně pouze v obchodní síti Tuzex).

Více informací o prvním provedení: První provedení Jawa 23 Mustang a verze „Neckermann“


Inovace 1969 – 2. provedení (pro ČS trh)

Nádrž Jawy 23 Mustang se stříbrnou nálepkou Jawa

Nálepka na nádrži

Do roku 1969 se Považským strojárnám podařilo nahradit dovážené součástky vlastními, jeho výroba tedy nebyla zatížena zahraničními devizy a mohl se dostat i na běžný československý trh, kde se okamžitě stal hitem. Rekonstruovaný Mustang dostal nový plechový kastlík na nářadí lichoběžníkového tvaru s dvířky na pantu, sedadlo bylo upraveno z Jawy 90. Přestože se objevují dobové fotografie s různými barevnými kombinacemi, jiné než šedé zbarvení s černými linkami se (téměř) nevyskytuje. První kusy měly obvykle na obou stranách nádrže oválnou stříbrno-červenou nálepku se znakem Jawa a řídítka s hrazdou. Druhá verze se (stejně jako předešlá) vyráběla ve dvou provedeních: 23A pro tuzemský trh a provedení 23 pro export.

  • Kastlík tuzemské výroby, sedadlo přizpůsobeno z Jawy 90.
  • Stojan se spodní výztuhou z ohnuté tyče namísto profilu „U“.
  • Nahrazení hliníkového víčka zapalování na pravém víku motoru plechovým výliskem.

Inovace 1970:

  • Náhrada původního jednodílného víčka nádrže ze světle hnědého plastu (s jednoduchou odvzdušňovací dírkou) dvoudílným víčkem z černého plastu s odvzdušňovacím labyrintem.
  • Přestala se montovat řídítka s hrazdou.

Inovace 1972:

  • Úprava kastlíku na nářadí, dvířka pouze s háčkem bez pantu.
  • Nádrž dostala pozměněný tvar (menší prolis pro nalévací hrdlo), šroubení palivového kohoutku s vnějším závitem.
  • Kyvná vidlice svařena z trubek namísto z plechových výlisků.
  • Kulatý tachometr PAL do 80 km/h namísto hranatého.
  • Náhrada všech šroubů s hlavou 14 mm za 13mm.

Inovace 1973:

  • Úprava „kříže“ stupaček – doraz stojanu přesunut dopředu a pružina sklápění stojanu zaháknutá do něj. Trubka držáku výfuku obdélníkového průřezu nahrazena zploštělou trubkou kruhového průřezu. Dva šrouby stojanu s maticemi a závlačkami nahrazeny jedním šroubem.
  • Na rámu rozšířeno horní uchycení zadních tlumičů. Společně s tím upravena výztuha pod sedadlem.
  • Zjednodušený zadní držák nádrže (přivařený ohnutý plech).
  • Manžety přední vidlice nahrazeny plechovými pouzdry s o-kroužky, chromované kluzáky.
  • 6V bzučák nahrazen 12V bzučákem s vestavěnou usměrňovací diodou. Ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač (původně umístěn uvnitř předního světlometu).
  • Nová řídítka s nosnou trubkou bez zavařeného představce svařena do „T“. Spoj zesílen vylisovaným plechem a zakryt malým plechem šedé barvy.
  • Ovládací páčky řídítek s kuličkami na koncích vylisovány z plechu, zinkovány.
  • Nový rovný kryt řetězu.
  • Úprava hnaného kola „rozety“ pro jedno ložisko 6004 namísto dvou.
  • Odkrytované zadní tlumiče, pružiny zinkovány.
  • Zjednodušené návleky zadních stupaček z tvrdší pryže.

Inovace 1974 – 3. provedení

jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_02jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_01
  • Z důvodu zpevnění přední vidlice spodní nosník („brýle“) svařen s nosnými trubkami. Držáky světlometu stále jako samostatný díl. Vrchní nosník vidlice se zámkem zapadající do trubky se závitem. Vnější matice řízení zajištěna plechovou pojistnou podložkou.
  • Nový výfuk se seříznutým koncem namísto doutníku.
  • Nové dvoubarevné lakování. Blatníky vždy v šedé barvě. Nádrž, kastlík a držáky předního světla v barvě. Linkování blatníků zrušeno, na nádrži pouze stříbrná nálepka s nápisem Jawa (v menším množství se nádrže linkovaly podle staršího šedého vzoru, zřejmě export).

Inovace 1975-1976:

  • Držáky předního světlometu pevnou součástí vidlice.
  • Hliníkové zátky nosných trubek přední vidlice nahrazeny plastovými.
  • Nový přední blatník s nýtovanými držáky.
  • Verze 23 na štítku nově značena podle interního značení jako typ 223.200.
  • Verze 23A nahrazena jednomístným provedením 223.100 se sníženonou rychlostí na 45 km/h pro zahraniční trhy. Světelný výkon nadále jen 20 W.
  • Užší pás gumy na nádrži.

Inovace 1978 – 4. finální provedení

Jawa 223 Mustang z konce výroby

Jawa 223 Mustang z konce výroby

  • Nový horní nosník („brýle“), nosné trubky vidlice na horních koncích zaslepeny vevařenou zátkou.
  • Opětovné používání krycích manžet místo o-kroužků na přední vidlici.
  • Třetí provedení nádrže, tvar se oproti druhému provedení nezměnil, nádrž je ale užší a objemově menší.
  • Úzký pásek gumy přes nádrž (třetí provedení).
  • Třetí varianta výztuhy pod sedadlem s rozlisovanými konci namísto vařených válečků s dírou.
  • Krytka přepínače světel s výřezem z boku pro elektrické vedení.
  • Nápis na nádrži lakován přes šablonu.

Inovace 1982 (nerealizovaná):

Bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet. Ta od roku 1982 od Považských strojáren kupovala motory pro své motocykly Ogar. Konec výroby motocyklů v Pováží byl zpečetěn, ale výroba motorů jako náhradních dílů dál pokračovala v Žiaru do roku 1992.

Stator tohoto zapalování nebyl otočný a předstih se dal seřídit pouze pootočením rotoru, který neměl drážku pro zajištění polohy kolíčkem. Pro stator i rotor byly hotové formy, držák indukčního snímače byl frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinost ještě 10 let po ukončení výroby vyrábět náhradní díly. (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj P.S.).


Vývozní provedení


Jawa 50 typ 23 Golden Sport (1972)

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Žluté provedení Mustanga určené pro USA.

Podrobné informace v článku: Vývozní provedení Jawa 50 typ 23 Golden Sport


Jawa 50 typ 223.220 Mustang Sport s kapotáží (1980 – 1982)

Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro exportJawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro export

Speciálně pro trh ve Velké Británii byla mimo agendu výrobního podniku realizována úprava s kapotáží. Byla to úprava, po které by mladí jezdci u nás šíleli, kterou ale Britové brali spíš jako recesi.

Podrobné informace v článku: Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)


Jawa 50 typ 23B Golden Sport

Do Západního Německa (NSR) a Velké Británie se Mustang také vyvážel pod označením Golden Sport, zbarvení bylo ale oranžové (popřípadě kanárkově žluté) v kombinaci s šedými blatníky. Golden Sport měl snížený výkon a maximální rychlost, aby ho bylo možné provozovat jako moped.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem


Jawa 50 typ 23M Mustang se sníženým výkonem (1976 – ?)

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

Jednomístné vývozní provedení pro západní země (Francie, Německo).
Snížený výkon a maximální rychlost 45 km/h. Úzká řídítka a netradiční zelená barva.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23M Mustang (se sníženým výkonem)


Provedení pro Maďarsko se sníženým výkonem (1978 – 1982)

Vývozní provedení Jawa 23 Mustang pro Maďarsko se sníženým výkonem

Výkon a maximální rychlost sníženy standardním způsobem (delší výfukové koleno, přiškrcený karburátor, menší řetězové kolečko). Oproti standardní verzi neměl zadní stupačky (ani návarky na kyvné vidlici) a bzučák (klakson) byl nahrazen zvonkem z jízdního kola, umístěným na řídítkách. Elektroinstalace měla nižší světelný výkon 20 W.

Výroba a export probíhal od konce 80. let (cca od roku 1978) do ukončení výroby v roce 1982. Většina těchto Mustangů byla ve žluto-šedé, popřípadě červeno-šedé barevné kombinaci.

Podrobnější informace ve článku: Jawa 23 Mustang pro Maďarsko.


Jawa 223 Mustang pro Británii (1980)

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga z roku 1980. O tomto provedení se píše v britském časopise.

Světlomet, tachometr a vysoká řídítka jsou použity z mopedu. Řídítka jsou uchycená k hornímu (odnímatelnému) nosníku přední teleskopické vidlice pomocí dvou objímek. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa. Zda se toto provedení skutečně dostalo do výroby mi není známo.

Jawa 20, 21 Sport – všechny příspěvky


Popis, údaje:

[catlist name=“clanek+jawa-20″]

Galerie typu 20:

[catlist name=jawa-20+monografie]

Galerie typu 21:

[catlist name=jawa-21+monografie]

Jawa 20, 21 Sport – Galerie

Jawa 20

[catlist name=jawa-20+monografie]

Jawa 21 Sport

[catlist name=jawa-21+monografie]

Jawa 20, 21 – dokumentace

[catlist name=“jawa-20-21+dokumentace“]