Category Archives: Články
Monografie: Jawa 550 z roku 1955 (nejstarší)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.4.2018
Typické prvky provedení:
Viz Jawa 550 – etapa 1. Úplně první provedení motocyklu z roku 1955. Zatím nejstarší známý dochovaný (340. vyrobený) kus.
Nepůvodní víčko nádrže a indukční cívka.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 550 |
Datum výroby: | 1955 |
Výrobní číslo: | 10340 |
Odstín: | ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ |
Jawa 20, 21 Export
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.3.2018
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1977
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.3.2018
Typické prvky provedení:
Viz Jawa 21 Sport – etapa 4. Úplně poslední provedení před ukončením výroby.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 21 Sport |
Datum výroby: | 1977 |
Výrobní číslo: | 1 394 928 |
Odstín: | ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1976
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.3.2018
Typické prvky provedení:
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 21 Sport |
Datum výroby: | 1976 |
Výrobní číslo: | 1 335 786 |
Odstín: | ČSN 4335 „modř tyrkysová“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1975
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.3.2018
Typické prvky provedení:
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 21 Sport |
Datum výroby: | 1975 |
Výrobní číslo: | 1 295 067 |
Odstín: | ČSN 4212 „jasně modrá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1971
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 6.2.2018
Typické prvky provedení:
Zachovalý Mustang. Druhá etapa (pro tuzemský trh).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 23A Mustang |
Datum výroby: | 1971 |
Výrobní číslo: | 971793 |
Odstín: | ČSN 1089 „Šeď hedvábná“ |
Jawa 50 typ 21 Sport
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.10.2018
K motocyklu Jawa 20, vyráběného od roku 1966 přibyla v roce 1967 i odlehčená (sportovní) varianta s typovým označením Jawa 21 Sport.
Nový model zhruba po půlroční pauze navázal na úspěšnou sportovní variantu předešlého modelu – Jawu 05 Sport. Narozdíl od předešlé sportky (05) dostalo toto provedení vlastní typové označení.
První provedení Jawy 21 bylo, až na motor, identické s předešlou Jawou 05 Sport. Oproti skútrovému typu Jawa 20 měla „jednadvacítka“ elegantní „bříško“ místo takzvaných „revmaplechů“ a široká řídítka s hrazdou.
Poptávka po tomto provedení byla vždy velká, objem výroby byl ale ve srovnání s typem 20 výrazně menší a přednost měl vždy vývoz do zahraničí, než tuzemský prodej. Z pionýrů sport tak bylo nadále horké zboží, ke kterému se dostal jen málo kdo. Především později, když se motocykly dostaly do rukou mladých jezdců, byly dvacítky kolikrát hodně amatérsky upravovány po vzoru jednadvacítek. Skutečně originálních motocyklů Jawa 21 Sport je ale poměrně málo.
Výroba byla ukončena v roce 1977, kdy nadále v nabídce zůstalo jen skútrové provedení Jawa 20 a sportovní Jawa 23 Mustang.
Technické parametry jsou totožné s typem Jawa 20, proto zde budu popisovat pouze výrobní změny.
Výrobní etapy a změny
Etapa 1 (1967 – 1968)
První etapa se od Jawy 05 Sport lišila pouze použitým motorem Jawa 20 a krytem řídítek.
Řídítka byla široká s hrazdou, oproti předešlému modelu byl ale nevzhledný svařený zakryt okrasným plechem. Nosník šroubovacích stupaček byl svařený z trubky a plechových výlisků, držák výfuku tvořila trubka čtyřhranného průřezu („jäckl“). Namísto štítu před nohama jezdce (tzv. „revmaplechu“) byl použit kryt připomínající bříško. Horní kryt nad motorem se oproti skútrové verzi (Jawa 20) lišil vykrojením kolem horního zámku (háčku).
Galerie zachovalých kusů 1. etapy:
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1967
Výrobní číslo: 743 084
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1968
Výrobní číslo: 797 687
Etapa 2 (1969 – 1972)
V roce 1969 pionýr prodělal hned několik změn.
Široká řídítka s hrazdou byla nahrazena užšími řídítky bez hrazdy, pevně svařenými v představci, ale nově s pohyblivými držáky ovládacích páček. Viz článek Řídítka – změny ve výrobě (varianta 6).
Ráfky kol byly zakružovány z vyleštěného plechu a následně chromovány. Povrch ráfků byl tedy lesklý po celé ploše, bez zlatého linkování.
Motor měl poupravené odlitky, viz článek Motor – změny ve výrobě (varianta 8). Hliníkové víčko zapalování bylo nahrazeno pozinkovaným plechovým. Mírně inovovaná verze karburátoru Jikov 2917PSb-12.
Nové dvoudílné (dvoubarevné) víčko nádrže s odvzdušňovacím labyrintem.
V roce 1970:
Nový typ stojanu. Spodní příčka z „U“ profilu nahrazena tyčí ohnutou do oblého tvaru.
V roce 1971 (cca od v.č.: 970 000):
Nový 12V bzučák (klakson) místo původního 6V. Bzučák byl převzatý z Jawy 90 (SK-90) a měl v sobě integrovanou usměrňovací diodu, díky tomu byl ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač. První kusy pionýrů měly v roce 1971 bzučáky s chromovanou mřížkou, zhruba od výrobního čísla 990 000 byla mřížka opět lakovaná šedou barvou.
Galerie zachovalých kusů 2. etapy:
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1971
Výrobní číslo: 9## ###
Etapa 3 (1972 – 1975)
V roce 1972 (cca od v.č.: 1 010 000):
Nová zadní kyvná vidlice svařená ze slisovaných trubek namísto prolisovaných plechů. Zkrácení průchozího čepu řetězového kola („rozety“). Úprava hliníkového odlitku náhonu tachometru – malý nálitek vyrovnávající rozdíl šířky nové kyvné vidlice.
Pozměněná palivová nádrž s vnějším šroubením pro kohoutek Jikov.
Nový tachometr východoněmeckého výrobce FER do 80 km/h s počítadlem do 99 999 km, viz Tachometr – změny ve výrobě (varianta 8).
Plastová kulatá odrazka namísto oválné. Sériově od výroby montovaná zástěrka zadního blatníku.
V roce 1973 (cca od v.č.: 1 110 000):
Nový delší kryt řetězu jednoduššího tvaru (na konci otevřený).
V roce 1973 (cca od v.č.: 1 149 673):
Ke konci roku 1973 se začaly montovat nové ovládací páčky řídítek (s kuličkami na koncích) vylisované z plechu a zinkované.
V roce 1974 (cca od v.č.: 1 196 223):
Nová přední vidlice bez krycích manžet (prachovek), namísto nich v každém rameni jedno plechové pouzdro s těsnícím o-kroužkem. Kluzáky s tvrdochromem na povrchu. Nosné trubky vidlice neměly na spodu soustružené osazení pro manžety.
Nový tvar řídítek svařených s nosnou trubkou do tvaru „T“ s malým krycím plechem, viz Řídítka – změny ve výrobě (varianta 9). Držáky ovládacích páček a páčky z pozinkovaného plechu, viz poslední inovace v roce 1973. Kabeláž k přepínači světel vedená venkem, krytka přepínače světel s výřezem pro kabeláž na boku.
Lakované plechy přestaly být linkovány zlatou barvou. Zůstaly pouze (přes šablonu stříkané) nápisy Jawa 21 na zadním blatníku a piktogramy u palivového kohoutku. Pionýry v odstínech žluté měly nápisy stříkané černou barvou.
Řetězové kolo („rozeta“) nově s jedním ložiskem 6004 namísto dvou, upraveno osazení na průchozím čepu.
Všechna provedení pionýrů nově s 30W alternátorem (do té doby instalováno jen na vývozní verzi Jawa 23 Mustang). Úprava zapojení elektroinstalace.
Galerie zachovalých kusů 3. etapy:
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1974
Výrobní číslo: 1 219 401
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1974
Výrobní číslo: 1 219 835
Etapa 4 (1975 – 1977)
V roce 1975 (cca od v.č.: 1 276 000):
Po obnově lisovacích forem karoserie zjednodušen zadní blatník. Ten byl nově bez hliníkových lišt a zpevňovacích prolisů a byl tím pádem náchylnější k praskání.
Již žádné okrasné linkování, pouze stříkané piktogramy u palivového kohoutku. Po stranách zadního blatníku nalepeny nálepky „Jawa“, původně určené na nerealizovanou výrobu motocyklu Jawa VM238 Mistral. Nálepky se používaly na této etapě zhruba do konce roku 1976.
Nový výfuk jednoduššího tvaru s otevřeným koncem (= míň vyráběných součástí), viz Výfuk – změny ve výrobě (varianta 5).
Přední vidlice svařena se spodním dílem nosníku (s tzv. „brýlemi“) do jednoho kusu.
Úprava nosníku stupaček (tzv. „kříže“). Plechový doraz stojanu (navařený na nosné trubce výfuku) posunut směrem dopředu a vratná pružina stojanu nově natažená mezi ním a kolíkem přivařeným zboku na stojan. Plechový doraz na novém místě už neplnil svou původní funkci a stojan při sklápění třískal o výfuk. Cílem bylo snížit náklady na výrobu dvou soustružených šroubů, na kterých stojan držel. Trojúhelníkový plech (původní závěs pružiny) se do drážky mezi bloky motoru vkládal nadále.
Plechový držák povinné výbavy přišroubovaný na rámu pod krytem nad motorem (vedle vzduchového filtru).
V roce 1976 (cca od v.č.: 1 379 878) :
Nový formát výrobního štítku s novým typovým značením 221.
Na zadním blatníku (přes šablonu) stříkané nápisy Jawa.
V roce 1977 byla výroba tohoto modelu ukončena.
Galerie zachovalých kusů 4. etapy:
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1975
Výrobní číslo: 1 295 067
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1976
Výrobní číslo: 1 335 786
Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1977
Výrobní číslo: 1 394 928
Monografie: Jawa 05 z roku 1962
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.12.2017
Typické prvky tohoto provedení:
První provedení v původním stavu.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 Standard |
Datum výroby: | XX/1962 |
Výrobní číslo: | 502400 |
Odstín: | ČSN 4212 „jasně modrá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: Jawa 05 Stanard z roku 1965
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.12.2017
Typické prvky tohoto provedení:
Jedno z posledních provedení Jawy 05. Nepůvodní lak stojanu (měl by být červený).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 Standard |
Datum výroby: | XX/1965 |
Výrobní číslo: | 616092 |
Odstín: | ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: exportní Jawa 05 Stanard z roku 1965
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.12.2017
Typické prvky tohoto provedení:
Exportní provedení pro (východní) Německo. Popruh přes sedadlo, používaný jen na vývozních kusech. Šroub uchycení nádrže je nahrazen závitem navařeným zespoda do rámu. Fotky na konci galerie.
Použitý nosič zavazadel byl původně určený pro Simson Schwalbe.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 Standard |
Datum výroby: | XX/1965 |
Výrobní číslo: | 625783 |
Odstín: | ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Netradiční uchycení nádrže
Kvůli přísným požadavkům zahraničních odběratelů upraveno uchycení. Zákazníci si nepřáli průchozí díru v rámu, místo toho byl závit zavařen jen zespoda do rámu.