Category Archives: Články

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1975 (2)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 4.4.2017


Jeden z posledních kusů pionýrů vyrobených se starým typem zadního plechu (s hliníkovými lištami). Nepůvodní je přední vidlice a nálepky na bocích. Některé části rámu jsou podle všeho přetírány (shodným odstínem).

Údaje
Typ: Jawa 20 Pionýr
Datum výroby: 1975
Výrobní číslo: 1245619
Odstín: ČSN 5447 žlutá kari + ČSN 1089 šeď hedvábná

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1975

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 4.4.2017


Jeden z posledních kusů pionýrů vyrobených se starým typem zadního plechu (s hliníkovými lištami). Nepůvodní jsou manžety přední vidlice, nápisy Jawa 20 a piktogramy kolem palivového kohoutku jsou smyté.

Údaje
Typ: Jawa 20 Pionýr
Datum výroby: 1975
Výrobní číslo: 1237101
Odstín: ČSN 5447 žlutá kari + ČSN 1089 šeď hedvábná

Monografie: Jawa 220 Pionýr (1977)

Údaje
Typ: Jawa 220 Pionýr
Datum výroby: XX/1977
Výrobní číslo: 1398048
Odstín: ČSN 6401 Žluť tmavá

Monografie: Jawa 550 Pionýr (1958), originál

Typické prvky provedení:

Poslední provedení z počátku roku 1958, které má ještě starý karburátor Jikov 2912.

Údaje
Typ: Jawa 550 Pionýr
Datum výroby: XX/1958
Výrobní číslo: 92402
Odstín: ČSN 8850 Červeň višňová tmavá

Jawa 223.200 Mustang (monografie)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Prakticky nejetý Mustang v původním stavu z konce výroby. Nepůvodní je pouze zrcátko a chybí zadní odrazka.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1981
Výrobní číslo: 1722133
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Monografie: Jawa 20 Pionýr z roku 1975 (žlutá kari)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Zachovalý pionýr v téměř původním stavu. Neoriginální jsou prachovky předních teleskopů (manžety). Replikové nálepky Jawa, které se lepily pouze v roce 1975 a měly být původně určeny pro Jawu VM238 Mistral.

Údaje
Typ: Jawa 20 (220.100)
Datum výroby: 1975
Výrobní číslo: 1295869
Odstín: ČSN5447 Žlutá kari

Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1979

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Perfektně zachovalý vývozní Mustang určený pro Maďarsko. Z legislativních důvodů snížený výkon a maximální rychlost na 45 km/h, aby se mohl prodávat jako jednomístný moped (chybí zadní stupačky). K řízení takového motocyklu nebylo vyžadováno řidičské oprávnění. Více o tomto provedení píšu zde: Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska

Na Mustangovi je obráceně namontovaný přední blatník a na řídítkách chybí zvonek (z jízdního kola). Jinak je stav originální.

Údaje
Typ: Vývozní Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1979
Výrobní číslo: 1551521
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Monografie: Jawa 05 Stanard z roku 1966

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.2.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Zachovalé poslední provedení Jawy 05 Standard z roku 1966. Nepůvodní je pouze stojan. Podle provedení by mělo být zapalování feritové, na motocyklu je ale podle všeho od výroby starší zapalování (používané do roku 1964). Zda je to tak od výroby je těžké posoudit.

Údaje
Typ: Jawa 05 Standard
Datum výroby: XX/1966
Výrobní číslo: 696953
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“

Mopedy Manet Korado

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.9.2018

Ačkoliv byla výroba a vývoj mopedů v Považských strojírnách ukončena již v roce 1976 a konstrukční vývoj v roce 1986, ještě krátce před revolucí v červenci 1989 se k vývoji mopedu znovu vrátili. Výroba leteckých motorů sice byla lukrativní, ale podniku chyběly valuty z prodeje zboží do západních zemí. To měla napravit právě obnovená výroba moderních mopedů. Po politicko-hospodářských změnách po roce 1989 ale vývoj nabral trochu jiný směr.

Státní podniky v Považské Bystrici a v Kolárově patřily pod ZVL (Závody valivých ložísk). Generální ředitelství ZVL se začátkem 90. let pokusilo sjednotit státní podniky v Považských strojírnách a Kolárově se soukromou firmou Ing. Janoška z Kysuckého nového Mesta (malosériově vyrábějícího soutěžní motocykly Torette a Dakaríno) do asociace motocyklových výrobců. Pro nechuť některých zainteresovaných ale plán nevyšel. Mezi dříve bratrskými podniky tak vznikl bratrovražedný konkurenční boj.

Manet 216 Korado

Protože výrobní dokumentace a licence výroby Babetty M-210 zůstala Kolárovu, vydaly se Považské strojírny vlastní cestou. Navázaly tak na konstrukční vývoj moderních mopedů započatý koncem 80. let. Zpracovány byly dva designové návrhy od talentovaných výtvarníků. Moped MAMBO od Jindřicha Šafaříka a KORADO od Petera Počarovského. Vyhrál návrh KORADO.

Moped Manet Korado typ 216

Moped Manet Korado typ 216

Korada původně měla mít motor vlastní konstrukce, jeho vývoj byl ale zastaven ve chvíli, kdy do podniku vstoupila italská firma Piaggio. Společný byznys se sice nakonec neuskutečnil, po Italech ale Považským strojírnám zůstala licence na výrobu rakouského motoru Puch. Korado získává finální podobu a v roce 1992 je představeno na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Považské strojírny se konečně dočkaly a znovu mohly vyrábět mopedy pod svojí značkou Manet. Motokov jim značku Jawa už nenutil a Babettám z Kolárova její použití dokonce zakázal. V roce 1993 začala sériová výroba modelu Manet 216 000 Korado, 10.3.1994 se pak výroba mopedů oddělila od zbytku Považských strojíren a vznikla dceřiná společnost PS MOTOR Manet a.s.. Moped Korado se stává okamžitě prodejním hitem a s úspěchem se prosazuje i na zahraničních trzích. V Česku se stal nejprodávanějším motocyklem roku 1997 a také motocyklem roku v kategorii do 50 cm3. Dne 27.12.1997 je Manet oceněn Slovenským výrobkem s právem používat značku SLOVAK GOLD.

Moped Manet Korado typ 216 TX (design Kolláth)

Moped Manet Korado typ 216 TX (design Kolláth)

Považské strojírny vyráběly Manety ve dvou základních provedeních. Jako moped s pedálovým motorem Puch Maxi, nebo jako mokick s motorem Puch SuperMaxi, který měl namísto pedálů startovací páku. Korado se vyrábělo celkem v osmnácti modifikacích, kdy mohlo být vybaveno tachometrem, prodlouženým sedlem, směrovkami, nákupním košíkem, nebo uzamykatelným kufříkem i víčkem nádrže. Kromě různých barevných odstínů se do výroby dostalo také provedení TX s novým „kabátem“ od designéra Rollanda Kollátha.

Mopedy Manet Korado se vyvážely do USA, Kanady, Beneluxu, Brazílie, Velké Británie, Finska, Norska, Francie a Německa. Mopedy si úspěšně počínaly i v rychlostním sportu. K dostání byl minibike motocykl Manet CT50 s motorem Puch SuperMaxi (bez pedálů) s výkonem 2,2 kW, oficiálně ho ale bylo možné provozovat jen na uzavřených tratích.

Motocykl (mokick) Manet Korado CT50 s motorem Puch SuperMaxi

Minibike Manet Korado CT50

Moped měl nádrž umístěnou v nosném rámu ve tvaru banánu. Vzniklo i sériové provedení Petra Počarovského s externí plastovou nádrží. Nebo dva prototypy Jozefa Michalíka s motorem s dvoustupňovou převodovkou.

Posledním projektem byl prototyp nákladní tříkolky. Stejně jako v Kolárově, tak i v Považské Bystrici bylo ale experimentování s tříkolkou jakousi hořkou předzvěstí blížícího se konce.

Prototyp tříkolky postavený na podvozku mopedu Manet Korado

Prototyp tříkolky Manet Korado

Kvůli nešťastnému způsobu privatizace podniku, střídáním vlastníků i managementu, Považské strojírny zanikají. Nástupnická společnost PS Manet a.s. sama se svými starostmi je navíc zatížená i povinnými platbami majitelům průmyslového areálu bývalých strojíren. V roce 2005 proběhla ještě krátká spolupráce s italskou firmou Tartarini, pro kterou Manet skládal elektrické koloběžky a terénní čtyřkolky. V prosinci 2005 výroba v PS Manet končí a dne 28.2.2006 firma definitivně zaniká. Mopedů Manet Korado bylo celkově vyrobeno mezi 55 – 60 tisíci kusů, další tisíce motorů byly vyrobeny pro italskou firmu Piaggio, plus bylo vyrobeno velké množství náhradních dílů. 58letá tradice výroby motocyklů tak v Považské Bystrici končí, za tu dobu zde bylo vyrobeno 2,6 milionu motocyklů.


V roce 1994 byla založena panem Pavlem Mikulou z Uherského Hradiště česká firma MP Korado, která se stala výhradním dovozcem (a obchodním zastupitelem) PS Manet v Česku. Manety Korado se staly na Českém trhu bezkonkurenční jak cenou (kolem 20.000 Kč), tak i kvalitou. Do roku 2005 jich bylo do ČR dovezeno celkem 16 836 kusů.

Česká firma MP Korado funguje dál, převzala prodej náhradních dílů na mopedy Manet Korado. Sortiment nabízených mopedů ale nahradily především skútry z Asie a doplňky k nim.

Vývozní Jawy 05

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.2.2018

Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP (tzv. „východního bloku“ Evropy), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.

Jawy 05 byly v Kanadě distribuovány především skrze obchodní řetězec Eaton’s, pod označením „Road King“. Vlastní distribuci tam měl nejspíš i Motokov sídlící v Montrealu, prodávající motocykly dalším dealerům.


Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)

Vývozní motocykl Jawa 05 Pionýr z roku 1963 pro USA a Kanadu

Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.

Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.

Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.

Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)


Jawa 05A („Road King“) pro USA a Kanadu

(provedení 1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a Kanadu

Vývozní Jawa 05A

Vývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a Kanadu

Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trh USA. Pionýry prodávané v Kanadě obchodním řetězcem Eaton’s, měly na zadním blatníku nápisy „Road King“.

Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.

Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.

 

Schéma zapojení elektroinstalace vývozního motocyklu Jawa 05A s baterií, ukazately směru a brzdovým světlem

Schéma zapojení elektroinstalace Jawa 05A

Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Rovná řídítka byla nahrazena širokými řídítky s hrazdou. Okrasný plechový kryt představce (kloubu) na zdokumentovaném kusu není originální.

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A vývoz do USA (1966)


Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Vývozní Jawa 05A Sport

Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Brzdové světlo napájela menší baterie.

Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla široká řídítka s hrazdou).

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)


Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Prospekt Italjet – Jawa

Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.
S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Italský motocykl Mustang s podvozkem Jawa 05

Italjet – Jawa 05 Mustang


Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko

Jednomístný vývozní motocykl Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko s nosičem zavazadel

Vývozní Jawa 05 pro Řecko a Norsko

Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky údajně sešlo.

Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.

Kvůli nosiči byla pozměněná zadní partie rámu. Ten byl prodloužený až pod zadní uchycení nosiče a byl na něj navařený plechový doraz sedadla z modelu Jawa 555.

Úprava rámu Jawa 05 pro krátké sedadlo a nosič

Úprava rámu Jawa 05 pro krátké sedadlo a nosič