Category Archives: Export
Monografie: exportní Jawa 20 Pionýr z roku 1969
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní provedení se sníženým výkonem pro NDR (Německou Demokratickou Republiku).
Nepůvodní zadní stupačky a nosič zavazadla.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 20 |
Datum výroby: | 1969 |
Výrobní číslo: | |
Odstín: |
Monografie: exportní Jawa 223.200 Mustang z roku 1982
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017
Typické prvky provedení:
Vývozní přiškrcené provedení pro Maďarsko.
Jednomístný Mustang (bez zadních stupaček) se sníženým výkonem na 2k, maximální rychlostí 45 km/h. Motocykl byl brán jako mokik a provozovat ho šlo bez technického průkazu (proto je registrační značka čistá). Jeden z posledních vyrobených kusů vůbec.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 223.200 Mustang |
Datum výroby: | 1982 |
Výrobní číslo: | 1767054 |
Odstín: | ČSN 6170 „Dopravní žlutá“ |
Monografie: vývozní Jawa 05 pro USA (1964)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017
Provedení nijak výrazně se nelišící od tuzemské verze. Starší provedení tachometru se stupnicí, používané především na modelu Jawa 555.
Přechodné provedení z roku 1964 s následujícími prvky:
Starý dvoudílný háček zavazadla, starý kryt řetězu s objímkou, stará nádrž se šroubovacím víčkem a labyrintem odvětrání, starý typ alternátoru, zapojení elektroinstalace s tlumivkou. Inovované provedení rámu: zámek řízení, odstraněn zámek krytu nad motorem, drátěná opěrka odklopeného sedadla, inovované přichycení revmaplechu (na čtyři šrouby M5), inovovaný stupačkový kříž a nový typ bytelnější stojanu. Starý typ ráfků kol s gumovými vložkami záběru kolíků rozety, nové hladké brzdové štíty s venkovními klíči. Novější karburátor Jikov 2915PS s plastovým tlumičem sání.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05 |
Datum výroby: | 1964 |
Výrobní číslo: | 564068 |
Odstín: | ČSN 8850 „višeň červená tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Monografie: vývozní Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017
Provedení s baterií napájeným brzdovým světlem. Vývoz pro USA a Kanadu. Chybí plexištít.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05A Sport |
Datum výroby: | 1966 |
Výrobní číslo: | 0656457 |
Odstín: | ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“ |
Vývozní verze s „vyšším“ výkonem
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 26.7.2017
Kolují fámy, že vývozní motocykly (včetně pionýrů) měly oproti tuzemským kusům vyšší výkon. Tuhle fámu navíc podporují cizojazyčné výrobní štítky, na kterých jsou obvykle uvedeny výrazně vyšší výkony. Vývozní pionýry pro USA mají běžně uváděný výkon 4 BHP při 6500 ot./min. Pokusím se to tedy uvést na správnou míru…
Jiná metodika měření, jiné jednotky výkonu
Stejně jak nemůžete srovnávat stupnici tachometru v MPH (v mílích) se stupnicí v km/h, nemůžete ani porovnávat výkony na výrobních štítcích.
Evropské hodnoty výkonu [HP], [PS]
V Evropě se výkon motoru měří dle německé normy DIN (Deutsches Institut für Normung) a jeho jednotka je uváděna buď v [kW] nebo v [PS] (Pferdestärke = koňská síla).
Podle normy DIN se výkon motoru měří až na výstupu z převodovky a do výsledné hodnoty se započítávají i ztráty v převodech a ztráty v generátoru proudu (alternátoru).
U nás dříve hojně používaná jednotka „kůň“ [k] je ekvivalent německého koně [PS].
Rozdíl mezi HP a PS (zanedbatelný):
1 kW = 1,35962 PS (k)
Americké hodnoty výkonu [BHP]
V USA se měří výkon motoru podle normy SAE (Society of Automotive Engineers) a hodnota se uvádí v jednotce [BHP] (Brake Horse Power = brzdný výkon).
Při měření dle SAE se měří čistý výkon motoru bez zátěže generátoru proudu a převodovky, proto jsou výsledné hodnoty v [BHP] výrazně vyšší, než v [PS] nebo [HP]. Protože jsou zátěže a ztráty v převodech různé, neexistuje mezi jednotkami univerzální přepočet.
Výrobní štítky vývozních pionýrů
Snad tímto vyvrátím fámu o čtyřkoňových vývozních pionýrech a podobných nesmyslech.
Jistou zajímavostí jsou vývozní pionýry pro Maďarsko, SSSR a NDR. Tam sice platily stejné normy jako u nás, ale pionýry se tam obvykle vyvážely s chybně raženými výrobními štítky s hodnotami výkonu v [BHP]. Důvod je ale celkem prozaický. Jednoduše tomu nikdo v Považských strojírnách nevěnoval dostatečnou pozornost…
Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1979
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017
Perfektně zachovalý vývozní Mustang určený pro Maďarsko. Z legislativních důvodů snížený výkon a maximální rychlost na 45 km/h, aby se mohl prodávat jako jednomístný moped (chybí zadní stupačky). K řízení takového motocyklu nebylo vyžadováno řidičské oprávnění. Více o tomto provedení píšu zde: Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska
Na Mustangovi je obráceně namontovaný přední blatník a na řídítkách chybí zvonek (z jízdního kola). Jinak je stav originální.
Údaje | |
---|---|
Typ: | Vývozní Jawa 23A Mustang |
Datum výroby: | 1979 |
Výrobní číslo: | 1551521 |
Odstín: | ČSN6170 Dopravní žlutá |
Vývozní Jawy 05
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.2.2018
Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP (tzv. „východního bloku“ Evropy), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.
Jawy 05 byly v Kanadě distribuovány především skrze obchodní řetězec Eaton’s, pod označením „Road King“. Vlastní distribuci tam měl nejspíš i Motokov sídlící v Montrealu, prodávající motocykly dalším dealerům.
Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)
Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.
Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.
Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.
Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)
Jawa 05A („Road King“) pro USA a Kanadu
(provedení 1965-1966)
Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trh USA. Pionýry prodávané v Kanadě obchodním řetězcem Eaton’s, měly na zadním blatníku nápisy „Road King“.
Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.
Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.
Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Rovná řídítka byla nahrazena širokými řídítky s hrazdou. Okrasný plechový kryt představce (kloubu) na zdokumentovaném kusu není originální.
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A vývoz do USA (1966)
Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)
Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Brzdové světlo napájela menší baterie.
Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla široká řídítka s hrazdou).
Galerie zachovalých kusů:
Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)
Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)
Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.
S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)
Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko
Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky údajně sešlo.
Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.
Kvůli nosiči byla pozměněná zadní partie rámu. Ten byl prodloužený až pod zadní uchycení nosiče a byl na něj navařený plechový doraz sedadla z modelu Jawa 555.
Vývozní mopedy Babetta
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017
Jawa 50 typ M 206 MOFA
Moped vyráběný v letech 1971 – 1972 pro Západní Německo (NSR), odvozený od typu 228. Snížený výkon a maximální rychlost na pouhých 25 km/h. Moped byl jako první opatřený 16″ koly namísto velkých 19″, které vyžadoval holandský odběratel a kvůli kterým musel být typ M 228 přepracován.
Na požadavek Němců mělo být tranzistorové zapalování nahrazeno zapalováním kontaktním. Pro tento účel bylo vyvíjeno nové zapalování, do kterého pasovala otočná destička s kontakty z SK-90 (Jawy 90). Výroba nových dílů (odlitků) by byla ale příliš nákladná, proto bylo použito upravené zapalování z pionýra (model Jawa 20). To si vyžádalo delší hřídel šlapadel a hlubší plastový kryt zapalování a větší pérko.
Jawa 50 typ M 206 N (Mofa)
Moped pro západoněmecký trh (NSR), odvozený od modernizovaného typu M 207. Vyráběný souběžně s typem M 207.
Snížený výkon a maximální rychlost 25 km/h. Bezkontaktní zapalování nahrazeno kontaktním zapalováním, upraveným z Pionýra (viz typ 206 Mofa).
Jawa 50 typ M 207.500 (207-356)
Vývozní provedení standardního modelu M 207.500 s vysokými řídítky uchycenými třmeny k hornímu nosníku přední vidlice. Provedení pro západní trhy (Itálie, Velká Británie, apod.) s předním světlometem a tachometrem z Jawy 23 Mustang. Typ M 207-356 je uvedený pouze v typovém osvědčení, na štítku je standardní označení M 207.500.
Tato exportní Babetta měla upravený válec s přídavnými přepouštěcími kanály, jako měl pozdější typ M 210. Takto upravené válce mají za osazením pro kolínko karburátoru nálitek ve tvaru trojúhelníku, kdežto standardní válce typu M 207 jsou shora hladké. Kusy z neprodaných (nebo vrácených) sérií se často se slevou doprodávaly v Mototechnách. Dle „Joskiho“ se jim pracovně přezdívalo „turbíčka“, výkonově totiž daleko předčívaly standardní provedení M 207.
Více informací v diskuzi na veteranforu: www.veteranforum.cz: Babetta 207 „356“
Babetta M 207-356 z roku 1982:
Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.10.2016
Italská firma Italmmezeta přes PZO Motokov kupovala od Považských strojáren motocykly Jawa 50 a prodávala je prostřednictvím italského výrobce ItalJet v Itálii. Prodávány byly tři varianty sériového motocyklu Jawa 05. Běžné provedení (s „revmaplechy“) jako „Jawa 50 Scooterette“, odlehčené provedení „Jawa 50 Sport“ a provedení „Jawa 50 De Luxe“, tj. běžné provedení doplněné o ukazatele směru. Italové kromě hotových motocyklů odebírali i samotné podvozky s motorem, které nastrojili vlastními díly. Nabídku tak doplnili o čtvrtou variantou nazvanou „Jawa 50 Mustang“.
Blatníky, přední světlomet, sedadlo, kastlík na nářadí a nádrž byly italské výroby. Kosoúhlá nádrž s dvěma nalévacími víčky byla použita z motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S., od kterého dostala i tato hybridní verze své jméno. Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.
Ital Jet Mustang S.S.
Několik fotografií a prospektů italského motocyklu Italemmezeta ItalJet Mustang, z něhož byla použita nádrž pro motocykl Jawa-ItalJet Mustang. Tyto sportovní a závodní motocykly byly osazovány motory Sachs nebo Aprilia.
Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)
Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).
Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).
Údaje | |
---|---|
Typ: | Jawa 05A |
Datum výroby: | 1966 |
Výrobní číslo: | 676859 |
Odstín: | ČSN 8160 „Rumělková“ |
Kontakt na majitele: | Stašek Hanák, austaha@seznam.cz |
Odlišnosti oproti staršímu provedení:
- Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
s pojistkou.
- Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
- Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
vývozních provedeních objevuje). - Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů. - Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.
- Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.
Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.
Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.