Category Archives: Export

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)

Velmi zachovalý pionýr ve vývozním provedení pro Kanadu. Na detailních
fotkách si můžete všimnout uchycení (bohužel zatím chybějícího) plexi
štítu, spínače brzdového světla a uchycení blinkrů.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1963 (první registrace 14.6.1963)
Výrobní číslo:
Odstín: ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“

Zlatá Jawa 555, 200 000. kus pro NDR

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.1.2019

Poděkování: Honzovi Grochlovi za naskenování německého plátku.

Jak bylo u nás v motocyklovém odvětví zvykem, jubilejní kusy se udělaly něčím výjimečné a putovaly s velkou slávou rovnou na výstavy.

Bylo tomu tak i u motocyklu Jawa 555 z roku 1961 (s výrobním číslem 343 841), který byl dvou set tisícím motocyklem vyvezeným do NDR. Tento kus byl nalakován zlatou metalízou, olinkovaný byl červenou barvou a dostal dvoubarevné prodloužené sedadlo. Motocykl na jaře 1961 v Považské Bystrici slavnostně převzal obchodní rada Fritz Dolling z velvyslanectví Německé Dekomkratické Republiky a následně byl vystaven na na Lipském veletrhu společně s dalšími výrobky z Československa.

Jubilejní zlatý exportní 200000 kus Jawy 555 pro NDR - český prospekt

Český prospekt

Jubilejní zlatý exportní 200000 kus Jawy 555 pro NDR - Motor Revue 6/1961 (časopis NDR)

Motor Revue 6/1961 (časopis NDR)

Vývoz (export) motocyklů a komponent Jawa 50

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 30.3.2017

Americké motocykly Indian „Boy Racer“ a „Ponybike“ s motorem Jawa 20

Tuto miniaturu terénního motocyklu s názvem „Boy Racer“ vyráběla firma Floyd Clymer Motorycle Division pod značkou Indian. Motor Jawa 50 typ 20 byl uložen ve dvojitém trubkovém rámu. Přední vidlici měl teleskopickou, zadní kyvnou. Rozvor byl pouze 1000 mm. Motocykl vážil jen 45 kg a dosahoval rychlosti údajně až 80 km/h.

Indian Ponybike

Cestovní minimotorka Indian Ponybike rovněž s motorem Jawa 20.


Brazilské motocykly Leonette 05 s motory Jawa 05 a mopedy s motorem Jawa 552

Výrobce: Herzog Industries, Rio de Janeiro, Brazil

Polský válečný emigrant Leon Herzog založil v Brazílii firmu Herzog Industries, kde od 50. let vyráběl mopedy pod názvem vycházejícím z jeho křestního jména – Leonette. Nejdříve používal do mopedů francouzské motory, do novějších typů nakupoval československé motory Jawa 552 (Stadion). Viz poslední fotka.

Podrobnější článek o Stadionech a jejich exportu je na webu: www.motomagazin.cz.

V 60. letech výrobu rozšířil o malé motocykly s motory Jawa 05 pod názvem Leonette 05–3 marchas (=třírychlostní). Podle dobové reklamy se měla jednotlivá provedení jmenovat Leonette Ideal, Sport a Super Sport. Udávaný výkon 4 HP (koně) je ale zavádějící, motory byly sériové konstrukce a vyšší výkon bych přisuzoval spíše jiné metodice měření.


Italský motocykl Jawa ItalJet Vampiro

Díky úzké spolupráci Považských strojíren s italskou firmou Italemmezeta se do Itálie vyvážely motory Jawa 05. Odběratelem byl pan Tartarini, který použil motor Jawa 05 do již vyráběného sportovního motocyklu ItalJet Vampiro.


Italský ItalJet-Jawa 50 Mustang

Logo Italjet Mustang

Logo Italjet Mustang

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou ItalJet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet prostřednictvím Italemmezety nakupoval od československého Motokovu motory a rámy Jawa 05 a dával na ně komponenty (nádrž s dvěma víčky, blatníky, světla, …) převážně z vlastního motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S.

Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Indická Jawa 50 Jet (později Yezdi)

V Indii existovala od roku 1960 licenční výroba značky Jawa (Jawa Ideal). Z počátku se tam motocykly pouze montovaly z dovezených dílů a prakticky se od našich typů nelišily. V roce 1968 vypršela licence, továrna se osamostatnila a přejmenovala na Yezdi. Až do poloviny 80. let výrobce dál vyráběl motocykly vycházející z naší produkce, poté zkrachoval. V letech 1996–1997 byla výroba znovu krátce obnovena.

Prototyp

Napřed se malé motocykly v Indii pouze montovaly z dovezených dílů. První se měla zavádět výroby u nás již nahrazeného modelu 550, ten ale svými parametry příliš nevyhovoval. Do výroby se tedy měl připravit upravený motocykl na bázi typu 555. Prototypový (vzorový) model byl vyvinutý v Považských strojárnách pravděpodobně v roce 1967 (rok před osamostatněním firmy). Rám byl z typu 555, nádrž z mopedu Jawetta Sport (typ 551). Ostatní díly karoserie odpovídaly typu 555. Přední světlo bylo italské značky Italjet (možná od toho je odvozený pozdější název „Jet“). Zadní světlo z Jawy 250. Motor, výfuk, stupačkový kříž se stojanem a dlouhé sedadlo byly z typu Jawa 05/20. Řídítka byla vysoká, byla uchycena pomocí dvou objímek („klem“) a měla malou hrazdičku. Větší nádrž a sedadlo jistě měly zajistit co největší užitné vlastnosti motocyklu.

Prototyp Jawa 50, zkonstruovaný Považskými strojírnami jako vzorek pro výrobu v Indii

Československý prototyp – vzorek pro budoucí výrobu

Yezdi 60 Jet „B“ Series

Po osamostatnění (v roce 1968) se podle vzorového prototypu začal vyrábět motocykl Yezdi 60 Jet „B“ Series. Od prototypu se lišil kulatým předním světlem, řídítky bez hrazdy a nádrží s logem Yezdi. Motor vycházel z typu 05, obsah měl zvýšený na 60 cm3, výkon na 3,6 k při 6000 ot./min, jeho levé víko mělo prolisované podélné rýhy. Dále byl motocykl vybaven madlem pro spolujezdce a tandemovými stupačkami. Na některých fotkách se liší přední blatník, ten je buď typu 555 nebo 550 (možná použitý ze starších zásob).

Jako poslední přidávám fotku Yezdi Colt DLX, který završoval výrobu. Tento typ byl opět velmi podobné konstrukce a jeho motor se na první pohled liší snad jen levostranným našlapováním a nejspíš otočnou rukojetí pro řazení – povšiměte si ovládací páčky spojky (není v rovině brzdové páčky).

Článek o Jawě v Indii (Yezdi): Jawa ve světě
Stránky (zkrachovalé) firmy Yezdi: www.yezdi.com

Závodní motocykl vycházející z konstrukce Jawy 50 – Yezdi 50 Racing


Romet – Ogar 200

V roce 1982 byla sice ukončena výroba pionýrů v Považských strojárnách, výroba motorů se ale přestěhovala Žiaru a pokračovala až do roku 1990. Motory byly vyráběny jako náhradní díly pro tuzemský trh a zároveň byla jejich velkým odběratelem polská firma Romet, která je montovala do motocyklů Ogar 200. Výkon motoru byl snížený na 2 koně při 4500 ot./min. a maximální rychlost byla 45 km/h.
Více informací s způsobu snížení výkonu v článku: Přiškrcené vývozní verze.

Přiškrcené vývozní verze motocyklů Jawa 50 (s motory Jawa 20)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 18.4.2018

Výrobní štítek přiškrceného vývozního Mustanga

Výrobní štítek přiškrceného Mustanga

Dodatečné snižování výkonu se týkalo motocyklů s motorem Jawa 20, tedy typů 20, 21 a 23 Mustang.
Někteří zahraniční odběratelé motocyklů Jawa 50 požadovali z legislativních důvodů snížení výkonu, maximální rychlost pod 50 km/h a aby byly motocykly jednomístné. Takové motocykly pak spadaly do kategorie moped a k jejich řízení obvykle nebylo potřeba řidičské oprávnění a nepodléhaly evidenci. Udávaný výkon takto upravených motocyklů byl 2 k při 4500 ot./min.

Požadavky jednotlivých odběratelů se lišily a podle toho se také lišily metody úprav (uškrcení). Někdy stačilo snížení výkonu motoru společně se snížením maximální rychlosti, jindy byla podmínkou i montáž krátkého sedadla a absence zadních stupaček.

Například odběratelé z USA a Kanady si přáli vratné úpravy a kupované motocykly přebírali i se součástkami na „zvýšení“ výkonu. K dodávkám byla tedy přidaná i 13zubá řetězová kolečka.

Motocykl Jawa 23 Mustang se sníženým výkonem se vyvážel do Maďarska jako jednomístný moped s maximální rychlostí 45 km/h (vzadu chyběly stupačky). Typové značení tohoto modelu bylo 223.100, obvykle se ale na štítky dál razilo 23 nebo 23A.

Snížení maximální rychlosti

U všech takto upravených motocyklů bylo použito 11zubé sekundární řetězové kolečko (pastorek) místo 13zubého.

Přiškrcení motoru

Válec motoru se zpočátku škrtil použitím kalené vložky, která byla vlisovaná do sacího kanálu. Odběratelé ze Severní Ameriky ale vyžadovali, aby byla vložka vyjímatelná, pro ně tedy měla být zajištěna šroubem (bohužel nemám ověřeno, jestli tomu tak skutečně bylo). Později se sání motoru škrtilo jiným hliníkovým odlitkem kolínka karburátoru, v němž byla místo čtvercové díry (lícující s přírubou karburátoru), díra kulatá o průměru 10 mm.

Informace o použití hlavy motoru z typu Jawa 05 s nižším kompresním poměrem (7,5:1) je už vyvrácena. I přiškrcené motocykly měly použitou standardní hlavu s kompresním poměrem 9,2:1.

Přiškrcení výfuku

Bylo řešeno použitím delšího výfukového kolena. Podle všeho od začátku existovaly dvě varianty výfukových kolen. První varianta měla navíc dva ohyby pod motorem, ale vyústění trubky bylo ve stejné pozici, jak u sériového kolena. Druhá verze kolena měla naopak stejný tvar jak sériové výfukové koleno, ale trubka byla delší a přečnívala do dutiny tlumiče výfuku. První verze se montovala například na motocykly Jawa 20 pro Řecko, či skandinávské země. Druhá verze kolena se podle všeho montovala na motocykly pro USA a Kanadu, kde si přáli možnost snadné úpravy zpět na silnější verzi (koleno stačilo zkrátit). Tato kolena se od poloviny 70. let montovala i na uškrcené Jawy 23 Mustang pro Maďarsko.

Další pokračování ve výrobě

Po ukončení výroby motocyklů Jawa 50 od nás odebírala (dále vyrábějící se) motory polská firma Romet, která je montovala do svých motocyklů Ogar 200. Ty byly taky výkonově přiškrcené. Díky tomu se i dnes dají dlouhá kolena koupit jako náhradní díl.

Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 11.10.2018

Jawa Ideal 05 pro Maďarsko

Jawa Ideal 05 - vývozní provedení do Maďarska (výrobní štítek)

Výrobní štítek Jawa Ideal 05

Od května 1963 se začaly do Maďarska pod značkou Jawa Ideal vyvážet Jawy 05. Vzhledem k tomu, že v té době neexistovaly v Maďarsku zákony (či vyhlášky), které by jakkoli upravovaly provoz motocyklů pro dvě osoby s obsahem do 50 ccm, byly vyvážené kusy shodné s tuzemskými.

Maďarští odběratelé měli ale jednu výtku hned k prvním testovaným kusům. Hliníková kolínka karburátoru totiž následkem vibrací praskala. Díky tomuto podnětu byla zhruba v polovině roku 1963 upravena forma pro odlévání a kolínko bylo od té doby robustnější.


Jawa 50 Super M20

S představením nového modelu Jawa 20 přišel v lednu 1967 z Maďarska požadavek na úpravu motocyklů tak, aby svými parametry splňovaly podmínky zařazení mezi neevidované jednomístné mopedy. Podmínky zněly: Přejmenovat motocykl, upravit sedadlo pro jednu osobu a odmontovat zadní stupačky, snížit výkon motoru a zajistit, aby maximální rychlost nepřekračovala 50 km/h. Další podmínkou bylo, aby motor nebylo snadné uživateli předělat na výkonnější verzi.

Jawa 50 Super M20 - vývozní verze do MaďarskaMaďarsko dostalo dva prototypy s názvem „Jawa 50 Super“, které měly upravený motor. Válec motoru měl v sacím kanálu vlisovanou kalenou vložku (zmenšující jeho průměr) a pravděpodobně měl dlouhé výfukové koleno (přečnívající hluboko do výfuku). Dále měly být použity hlavy motoru z typu 05 se sníženou kompresí, nedopatřením tam ale nechali hlavy z typu 20. 13zubé sekundární řetězové kolečko bylo kvůli snížení maximální rychlosti nahrazeno 11zubým.

Prototypy ale v maďarských testech neobstály. Při testech prvního kusu (výrobní číslo 720051 X) bylo dosaženo maximální rychlosti 56–57 km/h, s druhým kusem (výrobní číslo 720050 IX) dosáhli maximální rychlosti 52–53 km/h. Druhý motocykl neměl správně seřízený motor. Výkon motorů byl 2,2 k při 5500 ot./min.

Shrnutí z Maďarské strany znělo: Motocykly splňovaly podmínky pouze v prvním bodě (nový název). Na motocyklech se navzdory žádosti mohly bez úprav vozit dvě osoby, protože zadní blatník i sedadlo měly stejný tvar, zadní stupačky zůstaly namontované. Motorky dosahovaly vyšší rychlosti než 50 km/h a jeden z testovaných kusů byl špatně seřízený.

Do Maďarska tedy vycestovali podnikoví technici, kteří zjistili, že byly namontované nesprávné hlavy válců (z typu 20 namísto z typu 05). Po jejich výměně ještě nahradili sedadla za krátká z typu 555 a do prostoru za sedadly namontovali chromované nosiče rovněž z typu 555. Zadní stupačky demontovali.

Jawa 50 typ 20 – jednomístná verze se sníženým výkonem tak, jak se původně měl dodávat i do Maďarska

Jawa 50 typ 20 – jednomístná verze se sníženým výkonem tak, jak se původně měl dodávat i do Maďarska

Při dalším testování už motocykly podmínky sice splňovaly, maximální rychlost nepřekračovala 50 km/h a bez úprav na nich nebylo možné přepravovat dvě osoby, přesto je Maďarsko ale nemohlo uznat, protože výše popsané úpravy byly jedinečné a motocykly nepocházely ze sériové výroby. Nakonec se tedy do Maďarska vyvážely sériové motocykly Jawa 20 se standardním výkonem. Jedinou změnou byl nápis na zadním blatníku „Jawa 50 Super M20“ (jiný než na prvních dvou prototypech).

Fotografie vývozních motocyklů Jawa 50 Super M20 pro Maďarsko:

Monografie: Exportní Jawa Super M20 (pro Maďarsko) z roku 1968


Jawa 223.200 Mustang pro Maďarsko (1978 – 1982)

Jawa 50 typ 223.200 Mustang – jednomístná verze se sníženým výkonem, vývoz do Maďarska

Jawa 50 typ 223.200 Mustang – jednomístná verze se sníženým výkonem, vývoz do Maďarska

Později se do Maďarska začal vyvážet místo typu M20 typ 23 Mustang, u kterého byl stejný požadavek, jako byl původně u typu Jawa M20. Tedy snížení výkonu a maximální rychlosti a aby byl jednomístný. Považské strojárny pro tento účel přepracovaly model 23A, který později dostal nové typové označení 223.200. V tomto případě byly podmínky splněny.

Snížení výkonu bylo dosaženo delším kolenem výfuku, kolínkem karburátoru se vstupní 10mm dírou a 11zubým sekundárním kolečkem. Hlava motoru zůstala stejná. Mustang měl místo bzučáku zvonek z bicyklu (přepínač světel byl bez tlačítka troubení) a protože byl homologován jako jednomístný, postrádal zadní stupačky (nebyly navařeny ani držáky na kyvnou vidlici). Tato verze Mustanga byla chápána jako moped (respektive mokik) a nebylo k jeho řízení nutné vlastnit řidičský průkaz. Rovněž nepodléhal povinné registraci a registrační značka (SPZ) zůstávala nevyplněná.

Schéma zapojení elektroinstalace. V Maďarské příručce je otištěné upravené 30W zapojení (viz Varianta 8), tedy se sériově propojenými světelnými póly a zadní žárovkou zapojenou mezi kontakty žárovky hlavního světla. Hodnota hlavní žárovky je předepsaná 6V-15/15W. Tohle zapojení ale nedává smysl. Buď by musela mít hlavní žárovka 25 W, nebo by musely být světelné póly navinuté tak, aby byl jejich výkon menší.

Praxe byla ale jiná – vyráběné kusy měly standardní 20W zapojení (viz Varianta 7), tedy s malým světelným pólem výhradně pro zadní světlo. Dokazuje to třetí fotka níže, kde vede kabeláž k zadnímu světlu přímo z motoru a ne svazkem od předního světla.

První provedení Jawy 23 Mustang a verze pro Neckermann

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmecké obchodní sítě (Neckermann a Quelle) a verze 23 A primárně určená pro československý trh. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.

Považské strojírny se po průzkumu trhu rozhodly rozšířit sortiment padesátek o další – sportovní provedení. Cílem bylo vyrábět motocykl, který by vycházel co nejvíce z dosavadní součástkové základny pionýrů a vzhledem připomínal „dospělý“ motocykl. V té době kupovala italská firma Italemmeza pro Italjet od Považských strojíren podvozky typu 05 pro stavbu vlastního lehkého motocyklu s názvem „Mustang“. Dospělo tedy k dohodě a Považské strojírny začaly vyrábět po vzoru italské verze vlastního Mustanga.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Jawa Mustang typ 23A

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení z roku 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení z roku 1968

Nádrž prvního provedení Jawy 23 Mustang z roku 1968

Nádrž Jawa 23A Mustang z roku 1968

V roce 1968 byl do výroby připraven nový typ 23 Mustang. Motor a rám byl z typu 20. Rám měl oproti typu 20 navařených několik úchytů pro nádrž, sedadlo, zadní blatník a kastlík na nářadí. Nádrž byla kopií italské, byla menší a měla pouze jedno nalévací hrdlo v pravé polovine. Svařena byla ze dvou polovin, které byly v dolní části vzájemně propojeny hadičkou. Víčko bylo celoplastové s odvzdušňovací dírkou. Přes nádrž byl v horní části nalepený gumový pás. Mustang byl lakovaný buď celý krémově bílou barvou s černými linkami (jako vývozní verze pro Neckermann – viz níže). Nebo měl Mustang světlé blatníky a nádrž byla tmavé barvy se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. V dutině nádrže byl ukryt vzduchový čistič, který byl propojen s karburátorem gumovou manžetou. Přední světlomet s hranatým tachometrem byl převzat z Jawy 90 a byl doplněn o přepínač. Uchycen byl dvěma samostatnými úchyty navlečenými na přední vidlici. Šrouby teleskopů byly zakryty hliníkovými zátkami. Blatníky byly rovněž převzaty z Jawy 90, ale lišily se rozměry a jednotlivými prolisy. Zadní světlo z modelu 20 bylo uchyceno na nosném plechovém úchytu zadního blatníku. Řídítka byla široká s hrazdou s pevně navařenými úchyty ovládacích páček a pevně svařena s nosným představcem. Střed řídítek byl zakrytý okrasným plechem, ovládací páčky byly hliníkové bez kuliček na koncích. Kastlík na nářadí byl italské výroby. Sedadlo bylo italské výroby, v katalogu náhradních dílů je ale pod číslem 620–697042, což je značení novějšího upraveného sedadla z Jawy 90 (nejspíš ho nahradili krátce po započetí výroby). Některé dochované kusy z roku 1968 už mají větší sedadlo z Jawy 90. Ostatní díly byly použity z modelu 21 pionýr.

Přestože bylo toto provedení určeno pro náš trh, do běžného prodeje se nedostalo. Pouze omezené množství se pravděpodobně objevilo v obchodní síti Tuzex.


Typ 23 pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

List katalogu Neckermann s Jawou 23 Mustang

List katalogu Neckermann z roku 1968

První provedení typu 23 (pro obchodní síť Neckermann) se oproti typu 23 A lišilo pouze v detailech, které zde popíšu.

Nádrž byla lakována krémově bílou barvou, na bocích měla černou linkou namalované rovnoběžníky a uvnitř nálepky Jawa. V místě kolen řidiče byly nalepeny gumové pásy. Uzávěr nádrže byl kovový odklopný. Přes nádrž byl přetáhnutý děrovaný kožený řemen. Na koncích měl očka s provlečenými válečky. V přední části byl pás zaháknutý na háček pevně přivařený k nádrži (tento prvek přetrval až do konce výroby Mustanga). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinkami přichycen k osce provlečené svorníkem na rámu (obrázek), tato díra pro osku zůstala ve svorníku až do konce 70. let. Blatníky a kastlík na nářadí měly stejnou barvu jak nádrž a měly černé linky.

Řídítka byla shodná s verzí 23A, pouze hliníkové ovládací páčky měly kvůli přísnějším zahraničním předpisům kuličky na koncích. Sedadlo italské výroby (kat. číslo: 620/697042) mělo navíc popruh. Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované. Páka zadní brzdy měla širší došlapnou plochu.

Nádrž exportního provedení Jawy 23 Mustang pro síť Neckermann

Nádrž exportního provedení

Hlavní rozdíl byl především v elektrovýzbroji. Alternátor měl místo nepárových světelných 6V pólů 15W + 5W (přední žárovka + zadní žárovka) dva 3V světelné póly o výkonu 15W, zapojené do série. Vepředu byla 6V-25/25W žárovka namísto 6V-15/15W. Zadní žárovka zůstala 5W, ale oba její kontakty byly zapojeny mezi kontakty přední žárovky (opatření proti pálení vlákna). Zadní světlo bylo kvůli odlišným normám v západní Evropě nahrazeno německým hliníkovým světlem Hella SBKR 30 (vyskytujícím se na Vespách: 125/2 VNA1T, VNA2T, VNB1T; 150 T3 VD2T, T4 VGLA1T/VGLB1T, GS3 VD2TS, Vespa 50 N/S). Fajfka (botka) svíčky byla odrušená oplechovaná.

Novější vývozní provedení do západního Německa bylo pro rok 1969 modernizováno podle Mustanga určeného pro tuzemský trh.

Lakování bylo shodné s provedeními pro československý trh, víčko zůstalo odklopné kovové. Sedadlo (s popruhem) bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90 (úprava úchytů). Kastlík na nářadí byl nahrazen lichoběžníkovým československé výroby. Blatníky byly lakované šedou barvou. Zadní světlo zůstalo stejné.

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)


Literatura, články, informace

Zde si můžete stáhnout katalog náhradních dílů, kde jsou rozdíly dobře popsané.

Vývozní Jawa 23 Golden Sport (1. a 2. generace)

(1971 – 1972)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 3.1.2021

Vývozní provedení Jawy 23 „Golden Sport“ bylo prioritně určeno pro trh USA. Avšak vývoz do západních zemí byl poměrně komplikovaný, tím spíš export až za oceán. Snaha vyvážet byla vyšší, než reálná poptávka, navíc ne vždy byli zákazníci s připravenými várkami spokojeni, proto se hodně těchto žlutých Mustangů vrátilo nebo vůbec neopustilo ČSSR.

Jawa 23 Golden Sport - logo na nádrži

Logo na nádrži

V 70. letech se pak Goldensporty dle pamětníků nahodile objevovaly v TUZEXu, popřípadě ve výprodejích Mototechny (tam obvykle se slevou). V té době byly jakékoli Mustangy stále ještě „podpultovkou“ a jak se něco pyšnilo přídomkem „vývozní“, získávalo to automaticky na atraktivitě. Jinak tomu koneckonců není ani dnes, kdy se tyto Goldensporty prezentují jako super vzácné rarity a podle toho vypadají i jejich ceny.

První provedení se od sériově vyráběného Mustanga prakticky nelišilo, druhé provedení bylo přizpůsobené americké normě DOT/SAE a bylo vybaveno několika nestandardními díly.


1. generace Jawa 23 Golden Sport

(1971)

První provedení Jawy 23A „Golden Sport“, vyráběné od roku 1971, se oproti verzi pro tuzemský trh lišilo jen zbarvením a nálepkou na nádrži. Nádrž, kastlík na nářadí a blatníky měly žlutou barvu (odstín ČSN 6401 „žluť tmavá“). Blatníky a prolisy na kastlíku byly obtažené černými linkami. Na obou stranách nádrže byla nálepka s nápisem „Golden Sport by Jawa“. Nádrž nebyla linkovaná. Standardní hranatý tachometr PAL měl stupnici v mílích za hodinu. Řídítka měla hrazdu. Jiné rozdíly jsem nezaznamenal.

Výroba tohoto provedení probíhala souběžně s výrobou standardní verze pro tuzemský trh. Jediná mnou zaznamenaná výrobní čísla jsou 994490 a 994675.

Modifikace se zadním světlem Hella

Některé kusy prvního provedení měly koncové světlo značky Hella SBKR 30 (používané dříve u vývozních kusů pro síť Neckermann). Na fotkách je kus s výrobním číslem 994 490 z roku 1971.

Galerie zachovalých kusů:

První provedení vývozního motocyklu Jawa 23 Golden Sport z roku 1971 v původním stavuMonografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971

Výrobní číslo: 994490

Motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport (Mustang), exportní provedení pro USA - 1. generace z roku 1971Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971

Výrobní číslo: 994675


2. generace Jawa 23 Golden Sport

(1972)

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Druhé provedení Golden Sport

Druhá verze Jawy 23A „Golden Sport“ vycházela z inovace Mustanga (typ 23A) z roku 1972, dále ale byla přizpůsobena americké normě DOT/SAE. Rozdíly spočívaly především v použití světlometů zahraniční výroby, úpravy elektroinstalace s použitím záložní baterie pro brzdové světlo a doplněním povinných odrazek.

Výroba tohoto provedení dočasně zcela nahradila výrobu standardní verze Mustanga. Vyrobeno bylo podle všeho více než 10 000 kusů a velká část (možná i víc jak polovina) se jich nevyvezla, ale dodatečně prodala u nás. Na výrobních štítcích byl vyražen rok výroby 1/1972. Jednička před lomítkem neznamenala měsíc výroby, ale pravděpodobně jednu sérii.

Přístroje

Přední plechový světlomet italské značky Aprilia měl světelnou vložku (parabolu) Aprilia 35951 s žárovkou 6V-15/15W o velikosti 4 1/4″ (čtyři a čtvrt palce, tedy 108 mm). Optická vložka světlometu byla vyrobena podle americké normy DOT/SAE, která vyžadovala, aby žárovka byla její pevnou součástí. Respektive baňku žárovky tvoří celá optická vložka, která je jen vložena do plechového stínítka. Při přepálení vlákna tedy nezbývalo než vyměnit celou světelnou vložku (parabolu). Toto řešení se nazývá „Sealed beam“. Stejné optické vložky se používaly například u motocyklů Honda C70, Honda Hobbit NC50 a NA50. Špatná dostupnost tohoto dílu v ČSSR byl hlavní důvod snížené ceny motocyklu ve výprodejích a hlavní důvod, proč je dnes téměř nemožné sehnat „Goldena“ s původním předním světlometem. Na některých kusech se objevují světelné vložky od výrobce Bosch, zřejmě se jednalo o dostupnou náhradu.

I v dnešní době se optické vložky sealed beam o velikosti 4 1/4″ dají v zahraničí běžně koupit, v USA se běžně používají na traktorech a mopedech, avšak hodnota žárovky bývá 18-30W. Dají se koupit i vložky s odpovídající hodnotou 6V@15/15W, ty jsou ale výrazně dražší.

Standardní držáky předního světla měly na každé straně po jedné díře pro uchycení oranžových odrazek.

Kulatý tachometr umístěný v předním světlometu byl standardní československé výroby PAL a měl pouze stupnici v mílích. Tyto tachometry byly ze starých zásob, neboť jejich výroba byla ukončena v roce 1970 (nahradily je východoněmecké tachometry značky FER). Mezi tachometrem a parabolou byla jediná kontrolka červené barvy, která signalizovala zapnutá dálková světla (v Evropě je standardní modrá barva).

Jawa 50 typ 23A Golden Sport - koncové světlo Lucas L679

Koncové světlo Lucas L679

Součástí zadního světla Lucas L679 (typického například pro vývozní Jawy Californian) byla integrovaná odrazka. Vevnitř byla dvouvláknová žárovka 6V 21/5W (patice BAY15d). Svítilna byla připevněna na upraveném původním držáku světla z Mustanga. Držák měl navíc zezadu bodovými svary přichyceny dvě boční „packy“ pro připevnění odrazek.

Zajímavé je, že většina u nás se vyskytujících Golden Sportů má standardní zadní světlo tuzemské výroby. Domnívám se, že přední italský světlomet Aprilia se na motocykly instaloval již ve výrobním závodě Považských strojáren, ale koncovou svítilnu zn. Lucas montoval až PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej motocyklů do zahraničí. Nepřevzaté (nevyvezené) kusy tak s již namontovanými Lucasy doprodával PZO Motokov prostřednictvím obchodní sítě TUZEX. Kusy vyrobené „navíc“, z jejichž prodeje do zahraničí sešlo, dostaly přímo ve výrobním závodě standardní zadní svítilnu a Považské strojírny je předaly do standardního prodeje Mototechny. Tuhle moji teorii podporuje i fakt, že Považské strojírny s Italy hojně obchodovaly a hodně součástí vyměňovaly barterovým (směnným) obchodem, nákup světlometů tak nemusel jít přes prostředníka (PZO) a k nákupu nemusely být potřebné devizy či valuty.

Kvůli atypickému přednímu světlometu, do kterého se nedala sehnat žárovka (vložka), byly tyto Golden Sporty oproti standardním Mustangům zlevněny.

Elektroinstalace

Motor s dírou pro kabeláž spínače brzdového světla Jawa 23 Golden Sport

Motor s dírou pro kabeláž spínače brzdového světla

Zdroj proudu – 6V/20W „magneto“ (tzn. alternátor s permanentními magnety), mělo oproti standardnímu provedení oba světelné póly 15W, které byly netradičním způsobem propojeny. Jeden byl usměrněn diodovým můstkem a přes pojistku dobíjel baterii. Druhý pól dodával střídavý proud pro přední světlo a bzučák. Blok motoru měl pod zapalováním ještě jednu díru pro vedení kabelů k brzdovému spínači.

Kousek nad držákem indukční cívky (pod nádrží) byly dva sloupky a na nich pertinaxová destička se dvěma usměrňovacími diodami (Tesla KY701) a odporem (10Ω) pro usměrnění dobíjení baterie.

Ve světlometu nebylo místo pro standardní přepínač, proto byl použit italský sdružený přepínač Aprilia (036640 model DIP/58), používaný například na motocyklech Ducati bevel 750 GT, 750 S, 750 SS. Umístěný byl u levé rukojeti na řídítkách. Do přepínače vedlo pět kabelů a měl tři základní polohy: 1 – dálkové světlo, 0 – vypnutá světla, 3 – tlumené světlo. Na vrchu bylo bakelitové tlačítko pro troubení, které zkratovalo vodič od bzučáku na kostru. Zhasínání motoru bylo řešeno stlačením kovového tlačítka (zkratoval vodič připojený na svorku 15 indukční cívky), které bylo v pravé části (směrem k ose motocyklu).

V obalu předního světlometu byla červená signální kontrolka dálkových světel (USA standard, v Evropě dálková světla signalizuje barva modrá), která byla připojena ke kontaktu žárovky. Zapojení elektroinstalace bylo poměrně složité, ale velmi důmyslné.

Schéma zapojení elektroinstalace motocyklu Jawa 50 typ 23A Golden Sport

Schéma zapojení elektroinstalace

6V/4,5Ah baterie z průsvitného plastu byla umístěna pod nádrží. V držáku byla přichycena modrou gumovou přezkou. Na vnitřní straně dvířek kastlíku bylo přilepené schéma zapojení baterie (modrý vodič + pól, černý vodič – pól) s poznámkou: „In case of burning of the head lamp bulb switch on the switch to the zero position“, přeloženo: „V případě spálení přední žárovky, přepněte přepínač do nulové polohy“. Tedy varování, jak předejít spálení zadní žárovky kvůli přetížení.

Ukazatele směru, ani žádné jiné „vymoženosti“ Golden Sport nikdy neměl.

Karoserie a podvozek

Použitý odstín byl ČSN 6401 „žluť tmavá“. Druhé provedení mělo stejně jako sériové Mustangy linkovanou i nádrž (na rozdíl od prvního provedení GS). Po bocích předního a zadního světla byly umístěny odrazky. Zadní odrazka byla integrovaná ve svítilně Lucas, pod registrační značkou tedy chyběla. Nádrž byla staršího provedení se starým typem kohoutku (závit uvnitř návarku na nádrži). Kastlík nářadí měl dvířka bez pantu. Rám měl již novější zadní kyvnou vidlici svařenou z trubek.

Více o konstrukčních změnách podvozku a karoserie, společných se standardním provedením, se dočtete v článku: Jawa 50 typ 23 Mustang

Pod nádrží byl na rámu přivařen držák baterie s držákem pojistky.

Držák pro spínač brzdového světla byl navařený vzadu u pravé stupačky „kříže“.


Galerie zachovalých kusů:

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport z roku 1972Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972

Výrobní číslo: 1018422

Druhé provedení vývozního motocyklu Jawa 23 Golden Sport z roku 1972Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972

Výrobní číslo: 1018819


Fotografie druhého provedení:

Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)

(1980 – 1982)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.7.2018

Vývozní Jawa 23 Mustang s kapotáží v původním stavu
Do Velké Británie se v posledních letech výroby vyvážela upravená verze Mustanga s kapotáží. Toto provedení mělo rovná řídítka z typu 220, novou nálepku s nápisem Mustang na obou stranách nádrže a především sklolaminátovou kapotáž v přední části. Tato kapotáž nepocházela z výrobního závodu Považských strojáren, ale byla montována teprve Motokovem (podnikem zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej do zahraničí. Tuzemský výrobce kapoty je neznámý. Předlohou pro výrobu této kapotáže mohla být podobná kapota použitá na prototypových Jawách 90 (SK-90) z počátku 70. let.

Malý počet těchto „modifikovaných“ Mustangů hranice ČSSR nikdy neopustil. Tyto kusy se pak nahodile objevovaly v některých výprodejích. Proto se dost ojediněle dá s tímto provedením setkat i u nás.


Prototyp se světlem v kapotáži

Z černobílé fotky je zřejmé, že přední světlomet nebyl součástí motocyklu, ale byl připevněn ke kapotáži. Existuje ale jen jediná fotografie (z nějaké výstavy) a je zřejmé, že se takto nikdy nemontoval.

Prototyp vývozní (exportní) verze Jawy 23 Mustang s kapotáží pro Velkou Británii

Prototyp Mustangu s kapotáží


Starší provedení

Mělo kapotáž jen s malým průzorem před světlometem, to ale dost komplikovalo svícení. Tohoto provedení se zřejmě nevyrobilo mnoho kusů.


Novější provedení

Druhé provedení, které mělo v prosinci roku 1981 v anglickém časopise Motorcycle mechanics recenzi, mělo kapotáž s větším průhledem před světlometem a zbylé uspořádání motocyklu bylo (oproti sériové verzi) bez úprav. Kapotáž byla snadno odnímatelná. Dalším nadstandardním prvkem byly blinkry (pravděpodobně anglické výroby). Baterie byla umístěna pod nádrží (stejně jako u provedení Golden Sport), přepínač směrovek (blinkrů), umístěný na pravé straně řídítek, byl značky Aprilia. Na některé (možná poslední) kusy se nejspíš znova montovala široká řídítka.

Červený Mustang na fotkách je vlastnictvím Adama Kouta.


Zapojení elektroinstalace

Kapotovaný Mustang měl podobné zapojení elektroinstalace, jako Jawa 23A Golden Sport. 6V baterie (YANASA typ 6N4-24-4) sloužila pouze k napájení brzdového světla a japonské houkačky zn. Nikko. Stop spínač anglické výroby (zn. Burgess Gateshead) byl umístěný na přerušeném lanovodu zadní brzdy tak, aby použití brzdového světla nevyžadovalo žádný mechanický zásah do podvozku.

Usměrňovací můstek se dvěma diodami (KY 708) a 10Ω odporem byl přišroubovaný na dvou sloupcích pod nádrží.

Přední žárovka byla 6V-25/25W, žárovka koncového světla 6V/5W a žárovka brzdového světla 6V/10W. U (+) pólu baterie bylo pouzdro s pojistkou.

Některé později vyrobené kusy byly vybaveny směrovými světly (značka nejspíše Lucas), vzhledově připomínajícími blinkry z motocyklu IFA Simson. Přepínač „blinkrů“ značky Aprilia byl umístěn na pravé straně řídítek u plynové rukojeti.

Schéma zapojení elektroinstalace vývozního motocyklu Jawa 223.220 Mustang Sport (kapotovaného)

Schéma zapojení elektroinstalace Jawa 223.220 Mustang Sport


Barevné kombinace

Obě provedení byla pravděpodobně buď v jednobarevném provedení, nebo dvoubarevném provedení (barevná nádrž a kastlík + šedé blatníky), kapotáž byla buď šedobílá, nebo ve stříbrné metalíze.

Druhé provedení mělo na nádrži kolem dokola okrasné linky.


Fotky kapotáže


Dobové články a reklamní prospekty

Anglický článek (12/1981), časopis Motorcycle mechanics a další dobová anglická recenze Mustanga.