Category Archives: Technika

Barevné odstíny ČSN a RAL

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 15.2.2017

Odstíny v tabulce jsou jen zhruba podobné, jsou vygenerované počítačem a NĚKÝM přiřazeny jako „ekvivalenty“. NEJDE o shodné odstíny.

Jestliže chcete při lakování dostáhnout originálního vzhledu, musíte si nechat barvu namíchat přesně podle rozleštěného dílu v původním laku nebo koupit syntetickou barvu vyráběnou v barevné škále ČSN. Pokud se smíříte s určitou barevnou odchylkou od originálu, vyberte odstín porovnáváním s pomocí tištěného katalogu RAL.

Především odstín RAL 3004 uvedený jako ekvivalent k odstínu ČSN 8850 „Červeň višňová tmavá“, je ale původnímu odstínu „jawácké červené“ vzdálen na sto honů… (!)

Reálnému srovnání odstínů se budu ale věnovat jinde.

 

RAL: —
ČSN: 0000
bezbarvý
RAL: —
ČSN: 0100
bílá
RAL: —
ČSN: 0110
šeď střední
RAL: —
ČSN: 0123
šedá
RAL: —
ČSN: 0125
šeď holubí
RAL: —
ČSN: 0131
šedá
RAL: —
ČSN: 0151
bílá
RAL: —
ČSN: 0161
bílá
RAL: —
ČSN: 0199
černá
RAL: —
ČSN: 0240
hněď střední
RAL: —
ČSN: 0280
hněď tmavá návěstní
RAL: —
ČSN: 0288
hnědá
RAL: —
ČSN: 0440
středně modrá návěstní
RAL: —
ČSN: 0530
zeleň střední návěstní
RAL: —
ČSN: 0555
khaki tmavá
RAL: —
ČSN: 0622
žluť střední
RAL: —
ČSN: 0816
červeň rumělková tmavá
RAL: —
ČSN: 0840
červenohnědá
RAL: —
ČSN: 0841
červenohnědá NB
RAL: —
ČSN: 0911
hliníková N
RAL: —
ČSN: 0912
hliník matný
RAL: —
ČSN: 0913
hliník
RAL: —
ČSN: 0914
hlník světle šedý
RAL: —
ČSN: 0921
světlá hnědá
RAL: —
ČSN: 0922
tmavě hnědá
RAL: —
ČSN: 0944
středně modrá
RAL: —
ČSN: 0950
měď
RAL: —
ČSN: 0951
střední zelená
RAL: —
ČSN: 0952
tmavě zelená
RAL: —
ČSN: 0985
bordo
RAL: —
ČSN: 0990
černá
RAL: —
ČSN: 1000
bílá
RAL: 9010
ČSN: 1004
jasně bílá
RAL: 1013
ČSN: 1009
perlově bílá
RAL: —
ČSN: 1010
šeď pastelová
RAL: 7038
ČSN: 1011
achátově šedý
RAL: 7035
ČSN: 1014
světle šedý
RAL: —
ČSN: 1018
šeď sivá
RAL: 7032
ČSN: 1020
křemičitá šeď
RAL: 9018
ČSN: 1023
papyrusově bílá
RAL: 9003
ČSN: 1027
návěstní bílá
RAL: 9016
ČSN: 1060
bílá dopravní
RAL: 7040
ČSN: 1067
okenní šedá
RAL: 7047
ČSN: 1070
světle šedá
RAL: 7004
ČSN: 1077
šeď návěstní
RAL: 7030
ČSN: 1084
šeď kamenná
RAL: 7044
ČSN: 1089
šeď hedvábná
RAL: 7003
ČSN: 1093
šeď mechová
RAL: —
ČSN: 1100
šeď střední
RAL: —
ČSN: 1110
šeď světlá
RAL: 7023
ČSN: 1112
šeď betonová
RAL: 7005
ČSN: 1120
šeď myší
RAL: 7000
ČSN: 1125
středně šedá
RAL: 7042
ČSN: 1142
šeď dopravní A
RAL: 7033
ČSN: 1157
šeď cementová
RAL: 7036
ČSN: 1163
šeď platinová
RAL: 7037
ČSN: 1178
šeď prachová
RAL: 7006
ČSN: 1181
šeď písková
RAL: 7008
ČSN: 1186
šeď khaki
RAL: 7039
ČSN: 1194
šeď křemenná
RAL: 7010
ČSN: 1327
stanová šedá
RAL: 7031
ČSN: 1331
modrošedá
RAL: 7009
ČSN: 1335
zelenošedá
RAL: 7011
ČSN: 1340
šeď železná
RAL: 7043
ČSN: 1349
šeď dopravní B
RAL: 7013
ČSN: 1351
šedohnědá
RAL: 7012
ČSN: 1353
šeď bazaltová
RAL: 7015
ČSN: 1384
šeď břidlicová
RAL: 5014
ČSN: 1399
modř holubí
RAL: 7022
ČSN: 1441
šeď umbrová
RAL: 7021
ČSN: 1485
černošedá
RAL: 7016
ČSN: 1550
šeď antracitová
RAL: —
ČSN: 1810
šeď tmavá
RAL: 7024
ČSN: 1846
šeď grafitová
RAL: 7026
ČSN: 1849
šeď žulová
RAL: 8019
ČSN: 1881
šedohnědá
RAL: 9004
ČSN: 1991
čerň signální
RAL: 9017
ČSN: 1994
čerň dopravní
RAL: 9011
ČSN: 1995
čerň grafitová (S 2177)
RAL: 9005
ČSN: 1996
tmavě černá
RAL: —
ČSN: 1998
černá A
RAL: —
ČSN: 1999
černá
RAL: 1011
ČSN: 2112
hněď béžová
RAL: 7034
ČSN: 2121
žlutošedá
RAL: 7002
ČSN: 2141
olivově šedá
RAL: 8001
ČSN: 2173
okrově hnědá
RAL: 8000
ČSN: 2209
zelenohnědá
RAL: —
ČSN: 2210
světle hnědá
RAL: 8004
ČSN: 2214
hněď měděná
RAL: 8003
ČSN: 2232
hněď hlinitá
RAL: 8023
ČSN: 2260
oranžovohnědá
RAL: 8002
ČSN: 2261
hněď návěstní
RAL: 8008
ČSN: 2296
olivově hnědá
RAL: 6013
ČSN: 2299
rákosově zelená
RAL: —
ČSN: 2320
hněď kávová
RAL: 8024
ČSN: 2330
béžově hnědá
RAL: 8025
ČSN: 2332
bledě hnědá
RAL: 8007
ČSN: 2342
srnčí hnědá
RAL: 8028
ČSN: 2370
hněď půdní
RAL: —
ČSN: 2430
hněď čokoládová
RAL: 8015
ČSN: 2472
hněď kaštanová
RAL: 8011
ČSN: 2477
ořechově hnědá
RAL: 8012
ČSN: 2478
červenohnědá
RAL: 8017
ČSN: 2552
hněď čokoládová
RAL: 8016
ČSN: 2553
hněď mahagonová
RAL: —
ČSN: 2880
hněď kaštanová
RAL: —
ČSN: 2881
hněď kaštanová světlá
RAL: 8022
ČSN: 2907
černěhnědá
RAL: 8014
ČSN: 2910
hněď sépiová
RAL: 4009
ČSN: 3110
violeť pastelová
RAL: 4005
ČSN: 3140
modrofialová
RAL: 4001
ČSN: 3190
modročervená
RAL: 4002
ČSN: 3240
červeň fialová tmavší
RAL: 4003
ČSN: 3300
violeť vřesová
RAL: 4008
ČSN: 3350
violeť návěstní
RAL: 4006
ČSN: 3443
dopravní nachová
RAL: 4007
ČSN: 3800
nachově fialová
RAL: 5023
ČSN: 4105
modř okenní
RAL: 5024
ČSN: 4114
modř pastelová
RAL: 7001
ČSN: 4149
šedá, šedostříbrná
RAL: 5012
ČSN: 4212
jasně modrá
RAL: 6027
ČSN: 4224
jasně zelená
RAL: 6033
ČSN: 4230
mátově tyrkysová
RAL: 5009
ČSN: 4244
modř azurová
RAL: 6034
ČSN: 4260
pastelově tyrkysová
RAL: —
ČSN: 4265
modř pastelová
RAL: 5019
ČSN: 4321
modř Capri
RAL: 5018
ČSN: 4335
modř tyrkysová
RAL: —
ČSN: 4350
modř SAVIEN
RAL: 5021
ČSN: 4367
modř vodní
RAL: 5015
ČSN: 4395
modř nebeská
RAL: —
ČSN: 4400
modř světlá
RAL: —
ČSN: 4401
modř versálová
RAL: 5017
ČSN: 4410
dopravní modrá
RAL: 5000
ČSN: 4461
fialovomodrá
RAL: 5001
ČSN: 4465
zelenomodrá
RAL: 5016
ČSN: 4527
modř perleťová
RAL: 5007
ČSN: 4545
modř
RAL: —
ČSN: 4550
modř návěstní
RAL: 5005
ČSN: 4558
modř návěstní
RAL: 5010
ČSN: 4560
modř enciánová
RAL: 5020
ČSN: 4578
modř oceánská
RAL: 5022
ČSN: 4626
modř noční
RAL: 5002
ČSN: 4627
modř ultramarínová
RAL: 5003
ČSN: 4630
modř safírová
RAL: 5013
ČSN: 4664
modř kobaltová
RAL: 5011
ČSN: 4712
modř ocelová
RAL: 5008
ČSN: 4800
šedomodrá
RAL: 5004
ČSN: 4895
černomodrá
RAL: 1020
ČSN: 5006
olivově žlutá
RAL: —
ČSN: 5014
zeleň pastelová světlá
RAL: 6019
ČSN: 5018
zeleň bílá
RAL: 1000
ČSN: 5040
zelenobéžová
RAL: —
ČSN: 5080
zeleň hrášková
RAL: 6021
ČSN: 5085
bledězelená
RAL: —
ČSN: 5100
zeleň pastelová tmavá
RAL: 6000
ČSN: 5115
zeleň patinová
RAL: —
ČSN: 5149
zeleň světlá
RAL: 6011
ČSN: 5150
zeleň rezedová
RAL: 6018
ČSN: 5184
žlutozelená
RAL: 6017
ČSN: 5189
zeleň májová
RAL: 6025
ČSN: 5226
zelená
RAL: 6024
ČSN: 5250
dopravní zelená
RAL: 6010
ČSN: 5252
zeleň trávová
RAL: 6001
ČSN: 5300
zeleň smaragdová střední
RAL: 6016
ČSN: 5327
zeleň tyrkysová
RAL: 6032
ČSN: 5335
zeleň návěstní
RAL: 6029
ČSN: 5355
zeleň mátová
RAL: —
ČSN: 5400
zeleň tmavá
RAL: 6028
ČSN: 5420
borovicová zeleň
RAL: 1027
ČSN: 5447
žlutá kari
RAL: —
ČSN: 5450
khaki
RAL: 6003
ČSN: 5455
zeleň olivová
RAL: 6015
ČSN: 5480
zeleň olivová tmavá
RAL: 6026
ČSN: 5525
zeleň opálová
RAL: 6002
ČSN: 5555
listová zelená
RAL: 6006
ČSN: 5660
šedoolivová
RAL: 6004
ČSN: 5665
modrozelená
RAL: 6020
ČSN: 5698
zeleň chromová
RAL: 6005
ČSN: 5700
zeleň mechová
RAL: 6022
ČSN: 5705
šedoolivová
RAL: 6007
ČSN: 5712
zeleň lahvová
RAL: 6008
ČSN: 5716
hnědozelená
RAL: 6014
ČSN: 5840
žlutoolivová
RAL: 6009
ČSN: 5905
jedlová zelená
RAL: 6012
ČSN: 5914
černozelená
RAL: 9001
ČSN: 6002
krémově bílá
RAL: —
ČSN: 6003
slonová kost
RAL: 1015
ČSN: 6006
slonová kost světlá
RAL: —
ČSN: 6050
krémová světlá
RAL: 1014
ČSN: 6060
slonová kost
RAL: 1002
ČSN: 6080
pískově žlutá
RAL: —
ČSN: 6100
krémová střední
RAL: 1001
ČSN: 6105
béžová
RAL: 1032
ČSN: 6140
banánová žlutá
RAL: 1019
ČSN: 6161
šedobéžová
RAL: 1021
ČSN: 6166
žluť kadmiová
RAL: 1023
ČSN: 6170
dopravní žlutá
RAL: —
ČSN: 6201
žluť střední
RAL: 1016
ČSN: 6202
sírová žlutá
RAL: 1004
ČSN: 6220
žluť zlatá
RAL: 1018
ČSN: 6226
žluť zinková
RAL: 1012
ČSN: 6240
žluť citronová
RAL: 1005
ČSN: 6250
medově žlutá
RAL: 1028
ČSN: 6333
žluť melounová
RAL: 1003
ČSN: 6336
žluť návěstní
RAL: 1033
ČSN: 6380
jiřinková žlutá
RAL: —
ČSN: 6401
žluť tmavá
RAL: 1007
ČSN: 6446
žluť chromová
RAL: 1017
ČSN: 6500
žluť šafránová
RAL: 1034
ČSN: 6510
žluť pastelová
RAL: 1024
ČSN: 6517
žluť okrová
RAL: 1006
ČSN: 6556
žlutá kukuřičná
RAL: —
ČSN: 6600
žluť dubová
RAL: —
ČSN: 6700
okr světlý
RAL: 2007
ČSN: 7037
oranžová světlá zářivá
RAL: 2005
ČSN: 7215
oranžová zářivá
RAL: 2003
ČSN: 7227
oranž pastelová
RAL: 2000
ČSN: 7230
žlutooranžová
RAL: 2011
ČSN: 7480
oranžová tmavá
RAL: 2008
ČSN: 7530
světlečervená oranžová
RAL: 2006
ČSN: 7531
oranž perleťová
RAL: 2010
ČSN: 7540
oranž návěstní
RAL: 2009
ČSN: 7550
oranž střední
RAL: —
ČSN: 7552
oranž návěstní
RAL: 2004
ČSN: 7620
červeň oranžová
RAL: 2001
ČSN: 7855
červenooražová
RAL: 3015
ČSN: 8010
světlá růžová
RAL: 3012
ČSN: 8030
červenobéžová
RAL: 3022
ČSN: 8056
lososová růžová
RAL: 2012
ČSN: 8060
lososová oranžová
RAL: 3014
ČSN: 8091
starorůžová
RAL: 3017
ČSN: 8092
růžová
RAL: 3018
ČSN: 8097
jahodová červená
RAL: 3031
ČSN: 8110
červeň orientální
RAL: 3027
ČSN: 8112
malinově červená
RAL: 3026
ČSN: 8114
červeň zářivková světlá
RAL: 3024
ČSN: 8115
zářivá červená
RAL: —
ČSN: 8140
červěň rumělková světlá
RAL: 3020
ČSN: 8142
dopravní červená
RAL: 3019
ČSN: 8146
červeň perleťová
RAL: 2002
ČSN: 8160
rumělková
RAL: 3000
ČSN: 8184
červeň ohnivá
RAL: —
ČSN: 8190
červeň rumělková tmavá
RAL: —
ČSN: 8300
červeň višňová
RAL: 3004
ČSN: 8305
červeň purpurová
RAL: 3002
ČSN: 8320
červeň karmínová
RAL: 3001
ČSN: 8330
červeň signální
RAL: 3003
ČSN: 8350
červeň rubínová
RAL: 3005
ČSN: 8390
vínově červený
RAL: 3016
ČSN: 8400
červeň korálová
RAL: 3013
ČSN: 8405
červeň rajčatová
RAL: —
ČSN: 8440
červenohnědá
RAL: 3009
ČSN: 8450
červeň žíhaná
RAL: 3011
ČSN: 8490
hnědočervený
RAL: 4004
ČSN: 8525
bordeaux
RAL: —
ČSN: 8850
červeň višňová tmavá
RAL: 3007
ČSN: 8885
černočervená
RAL: 9006
ČSN: 9104
bílý hliník
RAL: 9007
ČSN: 9105
šedý hliník
RAL: —
ČSN: 9110
hliníková

Tabulka údržby motocyklu (mazací plán)

V téhle tabulce jsou napsané intervaly výměn olejů, kontrol atd…

Eloxování (černění) hliníku podomácku

Hlava motoru, válec bez nalisované litinové vložky, boční hliníkové kryty motoru a kompletní kartery se mohou také eloxovat černě. Černý povrch hlinikových částí značně zlepší přestup tepla do okolí a zároveň změní vzhled motoru.

Před eloxováním je však nutno odstranit všechny kovové i mosazné části z eloxovaných dílů. Pokud nemáte možnost díly eloxovat, lze provést černění amatérským způsobem dle napsaného návodu, který byl otištěn v časopisu „Udělej si sám“.

 

Postup černého zbarvení hliníku:

Mastnoty z povrchu odstraníme štětcem pomocí technického benzínu, tetrachloru apod. Dokonalé odmaštění pak dosáhneme pomocí vídeňského vápna. Z vápna připravýme kašičku se kterou povrch očistíme pomocí hadru či kartáče. Potom povrch důkladně opláchneme vodou.

 

Černé zbarvení dosáhneme přímým barvením v lázni o složení:

15 g manganistanu draselného
25 g dusičnanu měďnatého
5 ml kyseliny dusičné
1000 ml vody

Předměty ponoříme do lázně 80 – 100°C teplé na dobu 20 minut. Při kratší době je zbarvení hnědé.

Po načernění potřeme díly jemným lněným olejem.

Antipich na duše

Správný název bohužel neznám, ale slovo „antipich“ perfektně vystihuje jeho funkci. V originále je to sprej který se prodává na benzínových pumpách, který si nastříkáte do pneumatiky a on zalepí dírky. Používá se buď při píchnutí a nebo jako prevence proti píchnutí.

No a proč to vlastně píšu? Páč jednou dávno někdo na JawaMania.info mluvil o tom že v dobách socialismu se v JZD lilo do duší u traktorů kravské mléko které fungovalo podobně jako antipich. Někdo další namítl že mléko se v duši zkazí a hrozně smrdí a že on by raději vyzkoušel nějaké lepidlo. No a bylo to tu. Rozhodl jsem se to vyzkoušet.

Měl jsem doma starou zpuchřelou duši z kola. Ta se jevila jako výborný pokusný králík. Smíchlal jsme disperzní lepidlo Herkules s vodou v poměru 1:1. Z duše jsem vyšrouboval ventilek, injekční stříkačkou bez jehly jsem nalil do duše asi 1 deci téhle směsi, zašrouboval jsem ventilek a napumpoval. Duší jsem zatočil a zaklepal aby se v ní směs rozlila. Pak jsem vzal špendlík a udělal do duše dírku. Chvíli s ní blbnul aby se hýbala. Z dírky nejprve lezly bílé lepivé bublinky, ale do 2 minut přestaly. To vypadalo velice dobře. Popadl jsem špendlík a nadělal do duše dalších přesně 19 dírek (některé hodně velké). Zase jsem s ní blbnul a pak jí chvíli nechal být. Za půl hodinky jsem dofouknul zpátky tlak který utekl a duše už neutíkala. Všechny dírky byly zalepeny a držely. Asi za týden jsem utrhl ventilek na mém kole, namontoval jsem teda tuhle pochybnou pokusnou duši a drží tam už přes rok.

Takže ještě jednou:

Herkules + voda v poměru 1:1, nalét do pneumatik a nafoukat. Já to mám nalité jako prevenci ve všech pneumatikách na byciklech i na motorkách.

 

autor: Wiku

Zadní tlumiče

Protože jsou časté dotazy na to, jak rozdělat a opravovat zadní tlumiče na pionýrovi, rozhodl jsem se o tom napsat a nafotit návod.

Jestliže se rozhodnete tlumiče rozdělávat, bude dobré, když budete mít po ruce někoho, kdo vám občas pomůže.


Postup opravy zadních tlumičů

  1. Tlumič si upněte spodní částí do svěráku
  2. Očistěte si vrchní část od blata. Stlačte krycí plech (v případě odkrytých tl. stlačte pružinu), přitom držte (pomocník může podržet) závěsné oko tlumiče tak, aby nešlo dolů i s krytem.
  3. Kousek pod okem se ukáže malá dírka (viz. obr. 1), skrz ní je prostrčená malý kolík (2,5×12 mm). Najděte si nějakou vhodnou tyčku, silný drát nebo hřebík, kterým tuhle tyčku vystrčíte ven (viz. obr. 2). Velká podložka, která je mezi závěsným okem a krytem se dá obvykle trochu podstrčit, po oko tak, že zůstane v téhle poloze a nemusíte držet pružinu stlačenou (viz. obr. 2).
  4. Závěsné oko je ještě uchyceno závitem, ze kterého by mělo jít jednoduše odšroubovat. V případě, že nepůjde a bude se protáčet společně s táhlem (dlouhá lesklá tyčka procházející celým tlumičem), tak si musíte táhlo chytnout klíčem. K tomu slouží zářez v jeho vrchní části, kde se dá nasadit klíč č. 7. Tohle je ale už trochu komplikovanější… Musíte pružinu v tlumiči stlačit větší silou, aby se Vám ukázal zářez. Já jsem tlumič vyjmul ze svěráku, otočil ho naopak, svěrák jsem pootevřel tak, aby se jím dalo prostrčit závěsné oko. Stlačil jsem tlumič proti svěráku, až bylo oko i s kouskem táhla venku. Svěrák jsem trochu utáhl, aby záchytné oko nemohlo zpět. Na táhlo jsem nasunul klíč č. 7, svěrák povolil, přičemž jsem klíčem táhlo držel (viz. obr. 3). Oko jsem pak jednoduše vyšrouboval. Můžete narazit na to, že na táhlu, popřípadě v oku bude zničený závit a oko bude držet pouze na kolíku. V tomto případě by bylo dobré táhlo nebo oko vyměnit.
  5. Sundáte vrchní plechový kryt. Pak vytáhnete pružinu a gumový dorazový váleček, který je na táhlu a který zamezuje pohybu pružiny do boku (popřípadě jejímu kroucení). Pak sundáte i spodní plechový kryt.
  6. Tlumič vyšroubujte z trubky.
  7. Tlumič se dále skládá ze dvou částí.
    a) Z pístu (tj. táhlo), na jehož konci jsou odspodu nasazené součástky: Matička, podložka 7, pístek, podložka, kožená manžeta, podložka a doraz z PVC. Tuhle část snad ani nerozebírejte. Stačí, když ji důkladně omyjete benzínem. Doraz z PVC bývává už rozpadlý, ale tuhle závadu jsem nijak neřešil, na funkci snad ani nemá vliv.
    b) Z těsnícího pouzdra, které nebudu do hloubky popisovat. Nesnažte se ho nějak rozdělat, nebo ho jen zničíte. Je potřeba ho pořádně vymýt. Proplachujte jej benzínem a protřepávejte. Spodní část je na pružince, tak ji trochu natahujte tak, abyste to pod ni dobře vymyli. Na druhém konci této součástky (viz. obr. 4) jsou zevnitř dané 2 okoružky (Ø 10×2), možná budou zničené a již nebudou těsnit. Jestli se Vám podaří koupit nové, tak staré vydloubněte nějakým tenkým šroubováčkem a nahraďte je novými. Celkem jsou v každém tlumiči 2.
  8. Po důkladném vymytí a vyčistění nalijte do spodní části – tj. trubky 30 ml tlumícího oleje třeba stříkačkou (bez jehly). Předepsaný olej je tlumičový, pokud jej nemáte, doporučuji si namíchat olej vlastní. Já jsem míchal olej převodový (nejhustší) s olejem hydraulickým (hodně řídký) v poměru 2:1. Můžete použít třeba i olej motorový. Jestli máte tlumičový olej, tak i ten si můžete libovolně naředit na hustší, nebo řidší. Když budete mít olej hustší, tak bude pérování tužší (vhodné třeba do terénu, že se Vám to tak nebude houpat) a naopak u řidšího Vám to bude víc tlumit, což se oplatí třeba na silnici, ale při vyšší hrubším terénu se budou moc houpat a při přetížení (třeba jízda ve dvou) nebudou tlumit a pouze si tlumiče sednou.
  9. Táhlo protáhněte těsnícím pouzdrem a to zašroubujte do trubky (ve které je olej). Pak postupujte opačným způsobem, jako při demontáži. Nasaďte spodní plech, gumový doraz a pružinu. Pak nasaďte horní plechový kryt, na něj podložku a našroubujte záchytné oko tlumiče. Doporučuji to provádět ve svěráku tak, že tlumič obrátíte vzhůru nohama a táhlo protlačíte mezi svěracími čelistmi (viz. obr. 3). Chce to trochu víc síly nebo něčí pomoc. Vezměte si klíč č. 7 a po protlačení táhla ho zastrčte do zářezu. Můžete přestat tlačit. Klíč zůstane v zářezu a vy můžete našroubovat oko a provlát dírkou zajišťující kolík. Poté klíč vyjměte (bacha, aby to nestřelilo a Vám tam nezůstaly prsty).
  10. Tak, tlumič by měl být opravený. Postup proveďte u obou tlumičů.

Návod na opravu přední teleskopické vidlice

Přední teleskopy nejsou na pionýrech zrovna nejšťastněji řešeny. Jsou vybaveny pouze pružinami bez tlumičů. Stlačená pružina má tendenci se co nejrychleji vrátit do své přirozené polohy, proto se k utlumení zpětné reakce používají olejové tlumiče, které ale u této vidlice chybí.

Nepříjemnou vlastností je pevnost a výdrž. Díky malému zdvihu se není problém dostat na doraz. Vidlice je vyrobena z tenkostěnných trubek a její nosníky (tzv. „brýle“) jsou z vylisovaných a následně svařených plechů. K deformaci pružin, ohnutí nebo zlomení jednotlivých dílů proto stačí málo.


Teleskopy se skládají ze tří částí, a to z nosných trubek, které jsou uchyceny v tzv. „brýlích“, kluzáků, což jsou další dvě trubky, které se do nosných trubek zespodu zasouvají a které jsou pevně spojeny s kolem a pružin, které tyto dvě části spojují. Mezi nosnými trubkami a kluzáky jsou velké vůle, které jsou vymezeny silonovými kroužky. Tyto kroužky zajišťují kluzákům snadný vertikální pohyb a zamezují viklání.

Jednou z nejčastějších závad je značná vůle uložení předního kola. Kolo se kýve na všechny strany, nedrží stopu a například při brždění dře o blatník. Nejčastější závadou jsou špatné silonové pouzdra v nosných trubkách. Ty bývají zdeformované a opotřebované.

Stará (špatná) pouzdra a nová pouzdra

Stará (špatná) pouzdra a nová pouzdra


Demontáž teleskopů

  1. Sundejte řídítka – povolte středový zajišťovací šroub (stačí cca o 1–2 cm) a klepněte do něj, pak stačí řídítka s trochou síly vytáhnout. Sundejte masku (se světlem). Sundejte kolo a blatník (ten ale není nutný).
  2. Vyšroubujte spodní kluzáky ven.
  3. Sundejte řídítka (viz sundání řídítek) a masku (u Mustanga ne) tak, aby byly přístupné brýle.
  4. Je potřeba vyšroubovat dvě zátky držící nosné trubky – například s pomocí železného pásu (viz foto). Zátky vytáhnete pravděpodobně i s pružinami – po vyjmutí je něčím přikryjte, ať se na ně zbytečně nelepí špína.
  5. Jestliže ještě nemáte odšroubované šroubky ve spodním dílu brýlí, které svírají dvě nosné trubky, tak to udělejte a vyjměte teleskopy.
  6. V každém teleskopu (vnější nosné trubce) by měly být dvě silonová pouzdra, jedno hned na kraji a druhé 16 cm od kraje (spodního). V horní části trubky je ještě vlisovaný ocelový kroužek se závitem, kam se zvenčí šroubují mazničky – proto musíte pouzdra vylisovat z trubky směrem dolů, kde jim nic nebrání.

Výměna pouzder

Vyjmutí pouzder z nosných trubek:

  1. Vezměte dostatečně dlouhou trubku nebo tyč o průměru 10 – 18 mm, která projde otvorem vlisovaného ocelového kroužku v trubce a jejíž hrana se bude po zkřížení dotýkat stěny trubky a bude se jí dát zapřít o pouzdro.
  2. Trubku si zapřete o měkkou podložku (nejlépe nějaký dřevěný špalek). Pouzdra vytlučeme ven. Jestli vám nezáleží na laku a budete ho dělat nový, tak můžete trubky nahřát například horkovzdušnou pistolí nebo led lampou, dokud samy nevypadnou.

Špatné pouzdro naříznuté ocelovým plátkem

Jestliže jsou špatné pouze spodní pouzdra, můžete vyměnit jen je, ale záleží na vás, jak provedete jejich odstranění, aniž byste zničili ty vrchní. Krajní pouzdro můžete například opatrně nařezat plátkem pilky na železo a vypáčit.

Vložení nových pouzder do trubek:

  1. Vyčištěné trubky zevnitř potřete olejem.
  2. Nachystané pouzdro natlučte přes dřevo zkoseným okrajem směrem dovnitř trubky tak, aby lícoval s okrajem.
  3. Nově koupené pouzdra se po nasunutí na kluzák volně pohybují, to se ale změní po nalisování do teleskopů, kdy se vnitřní průměr zmenší. Jestli máte k dispozici velký vrták o průměru 22 mm ( fotka), tak ručně (bez vrtačky) díru znovu protáhněte, jestliže vrták nemáte, doporučuji vzít kluzák (spodní trubku) a nahřát ho na vysokou teplotu na vařiči nebo nad plamenem. Poté kluzák vezměte a dírou ho protlačte – dbejte na přesnost. Tímto se v díře srovnají výstupky a kluzák by se měl pohybovat volně.
  4. Natlučte pomocí kulatiny (dřevo nebo kov) o vnějším průměru 25 mm (nebo trochu menším) pouzdro 16 cm hluboko.
    Nalisování nového pouzdra
  5. Postup zopakujte i u druhého pouzdra, které ale nechte lícovat s okrajem.
  6. Čistý, olejem namazaný kluzák zasuňte do trubky (až do pracovní polohy) a zkuste s ním pohybovat. Jestliže je potřeba k jeho pohybu síla, tak vezměte zahřátý kluzák a díru znova lehce protáhněte.
  7. Postup opakujte i u druhého teleskopu.

Zpětná montáž teleskopů

  1. Zasuňte trubky do brýlí tak, aby akorát procházely dírami v horním dílu (u novějších vidlic kde díry nejsou je stačí o vrchní díl opřít).
  2. Dotáhněte lehce (zatím) šroubky ve spodním dílu, aby trubky držely.
  3. Zkontrolujte pružiny, jestli nejsou někde zlomené, nebo zdeformované. V každém případě musí mít obě stejnou délku.
  4. Vnitřky nosných trubek dostatečně namažte vazelínou a zasuňte do nich kluzáky, přetáhněte přes ně manžety (gumové „harmoniky“) a zasuňte do nich na doraz kluzáky (kluzák se záchytem pro brzdu dejte napravo).
  5. Zátky jsou s pružinami spojené pomocí šroubu, který je nahoře jištěný matičkou. Matičku vyšroubujte a šroub očistěte. Poté vraťte matičku zpět, ale nedotahujte ji. Je potřeba, aby se pružina pohybovala nezávisle na zátce.
  6. Vložte pružiny do trubek a otáčením je zašroubujte do kluzáků, až se nebudou protáčet.
  7. Kluzáky dole vytáhněte tak, až zátky zapadnou k dírám. Obě zátky napevno dotáhněte.
  8. Dotáhněte šroubky na spodním dílu nosníků a dotáhněte také matičky držící pružiny v zátkách. To se nejlíp dělá pomocí trubkového klíče (fí 10 mm) a tenkého šroubováku, kterým zajistíte šroub proti otáčení.
  9. Do vidlice upněte kolo, provlečte osu a dotáhněte. Pohledem, popřípadě změřením zkontrolujte zda kolo není křivě. Jestli ano, tak je buď jedna nosná trubka posazena níž, což také může být způsobeno pokřivenými brýlemi, nebo je jedna pružina kratší. Častý problém jsou právě křivé nosníky. Vrchní díl de bez větších problémů narovnat například ve svěráku, což většinou dostatečně pomůže. U spodního dílu to bývá komplikovanější. Všechno zkontrolujte, dotáhněte, zajistěte manžety pomocí „eskapásek“ nebo stahovaček a složte zbytek.

Nově nalisované pouzdro vidlice


Další možné poruchy předních teleskopů

Častou poruchou bývá prasklý spodní nosník („brýle“), někdy to jde znovu svařit, ale výsledek je nejistý a je risk s tím dál jezdit.

Jestliže se vám zadrhávají tlumiče, tak příčinou mohou být také ohnuté nosné trubky nebo kluzáky. Někdy bývají kluzáky a nosné trubky prodřené od toho, že se používaly bez silonových pouzder, jestli to není příliš akutní tak kluzák stačí opilovat (chvilku to ale zabere) a zahladit brouskem (ocílkou) na kosu. Do trubek většinou stačí zalisovat nové pouzdra.

Opravené a složené teleskopy

Návody na mazání, napínání a výměnu řetězu a řetězových kol


Divili byste se jak nenamazaný a špinavý řetěz dokáže brzdit a ubírat výkon. Je potřeba ho občas vyčistit, namazat a napnout.

Napnutí řetězu

Řetěz napínáme pomocí napínacích šroubů na konci kyvné vidlice. Postupujeme následovně:Povolíme matici osy kola (nalevo) a matici rozety (napravo). Pak povolíme matice na napínacích šroubech M6.Utahováním, či povolováním šroubů posouváme kolo dopředu nebo dozadu podle potřeby. Řetěz je správně napnutý tehdy, když se s ním dá pohybovat nahoru a dolů s vůlí 2 cm. Napnutí řetězu nastavujeme pravým šroubkem, přitom nesmíme zapomenout zároveň dotahovat šroubek levý, kterým kolo vycentrujeme (aby drželo stopu s kolem předním). Po nastavení správného průhybu řetězu a vycentrování kola nejprve dotáhneme matičky M6 na nastavovacích šroubcích, pak matici (klíč 32) na rozetě a nakonec matici osy kola.

Čistění řetězu a mazání řetězu

Je-li řetěz silně zanesený, tak ho rozpojíme a vytáhneme. Naložíme řetěz do nádoby s benzínem, naftou či jiným odmašťovadlem. Odrhneme ho tvrdým štětcem nebo drátěným kartáčem a pořádně opláchneme. Poté řetěz vyndáme a necháme okapat. Nyní by bylo ideální řetěz vyvařit ve vazelíně, kterou si rozpustíte na vařiči v nějakém starém hrnci. Vazelína se takto perfektně dostane do všech ložisek řetězu. Po vychladnutí a ztuhnutí pak řetěz vytáhnete a zvenku otřete. Na řetězy je nejvhodnější vazelína A0. Pokud se vám do toho ale nechce, tak řetěz pouze namontujte a namažte vazelínou, popřípadě olejem zvenku – životnost mu ale moc nepřidáte. Samozřejmě před zpětným namontováním řetězu pořádně očistěte ozubené sekundární kolečko a věnec rozety.

Kdy je čas na výměnu řetězu a řetězových kol?

Časem se řetěz vytahá tak že už nejde napnout napínáky, popřípadě se při otáčení kola střídavě napíná, povoluje, drhne a všelijak se naklání. Také může být jinak poškozený, například může mít vyštípané válečky nebo může být přetržený. Ve všech těchto případech je nanejvýš vhodné ho vyměnit. U většiny pionýrů je zanedbaná pravidelná údržba a na řetězové sadě to bývá nejvíc vidět (a také ještě na špatně zaběhnutých a vyběhaných válcích a spálených spojkách). Někdy jsou dokonce sjetá tak, že řetěz přeskakuje. Opotřebená ozubená kola ničí nový řetěz a platí to opačně i o řetězu, proto když budeme měnit řetěz, vyplatí se vyměnit celou řetězovou sadu (sekundární kolečko + ozubený věnec rozety + řetěz). Upozorňuji, že sponku na spojce řetězu dáváme zavřenou stranou (obloučkem) po směru otáčení, jinak hrozí, že za jízdy vyskočí a řetěz se rozepne.

 

Výměna sekundárního řetězového (menšího) kolečka

Na výměně malého řetězového kolečka není nic složitého. Odmontujeme pravý kryt motoru, odehneme podložku která zajišťuje matici, povolíme matici a kolečko sundáme. Při této příležitosti prostor očistíme štětečkem namočeným v benzínu a vytřeme hadrem. Je-li gufero (gumové těsnění hřídele) pod řetězovým kolečkem viditelně poškozeno nebo jestli tudy značně vytéká olej z převodovky, tak gufero vyměníme (viz článek o výměně gufer: zde). Nasadíme nové řetězové kolečko. Zajišťovací plíšek buď vyrovnáme, nebo lépe koupíme nový. Nasadíme matici a dotáhneme. Zajišťovací plíšek přihneme k hraně matice (stačí k jedné).

 

Výměna věnce rozety (velkého ozubeného kola)

Vymontujeme rozetu. Odvrtáme, nebo odřežeme nýty držící věnec. Nový věnec na rozetu přinýtujeme, případně (viz foto) vyřízneme do dírek věnce rozety závity a přišroubujeme na rozetu imbusovými šroubky.

Rozeta s novým ozubeným věncem

Oprava náhonu rychloměru (tachometru)

Jednou z nejčastějších závad u pionýrů je nefungující tachometr. Tento nedostatek může být způsoben několika závadami, jejich řešení popisuji níže. Pro lepší orientování jsem k textu přiložil ofocenou stranu z katalogu náhradních dílů a několik názorných fotek.

Lanovod – bowden

Jestliže vám tachometr neukazuje rychlost, může to být způsobeno více závadami. Nejprve zkontrolujte, zda je dobrý bowden (lanovod). Ten je našroubovaný do tachometru a na zadním kole do náhonu, který je umístěn na rozetě. Bowden z obou stran vyšroubujte a vytáhněte. Bowdenem prochází lanko s trojúhelníko­vitými konci. Jestliže lanko není nikde nijak zkřivené a nemá poničené konce a zároveň ani bowden není nikde nijak akutně poničený, tak stačí bowden promazat a použít znova. Jestliže je bowden dobrý a lanko má pouze poničené trojúhelníkové konce, dá se to teoreticky opravit. Lanko nepřenáší nijak velkou sílu, tak stačí konce lanka dobře odmastit, obalit cínem a pak zapilovat do potřebného tvaru. V případě většího poničení je vhodné koupit celý bowden i s lankem nový.

Náhon tachometru

Jestliže oprava / výměna lanovodu nepomůže, bude nejpravděpodobněji problém u náhonu. Náhon je umístěný na rozetě, na zadním kole. Abyste se k němu dostali, musíte sundat zadní kolo a rozetu. Kolo sundáte jednoduše. Vytáhnete osku (č. 11 – katalog), pak záchyt reakce brzdy a pak kolo s brzdou. Abyste sundali rozetu, musíte odšroubovat matici M27 (č. 12 – katalog) na pravé straně vidlice a vysunout osku, která ji drží. Ze sundané rozety by neměl být problém sundat náhon, jestliže ale nejde, nebojte se použít sílu. Po obvodě náhon páčte šroubovákem, dokud ho nesundáte (v tomto případě vám pak zůstane ozubené kolo naražené na rozetě).

Mezi styčnou plochou rozety, kde je umístěn náhon, a náhonem jsou dva zajišťovací kolíky (č. 4 – katalog). Tyto kolíky často chybí. Jejich kupováním se nemusíte zabývat. Bohatě stačí uříznout a opilovat nějaký hřebík, nebo lépe nějakou elektrodu na svařování (je z tvrdšího materiálu). Často tato oprava ale nestačí, jelikož bývá poničený i náhon samotný. To se za jízdy projevuje poskakováním ručičky nebo jednoduše nefunkčním rychloměrem. Postup při opravě popíši níže.

Náhon (č. 10 – katalog) je tvořený šnekovým převodem, který se při nedostatečném přimazávání vydírá. Málo kdo mu věnuje potřebnou pozornost, takže tato závada je nejčastější.

Převraťte si náhon vnitřní stranou k sobě. Po očistění nánosů bahna a zaschlé vazelíny si můžete všimnout, že po obvodu vnitřní strany je plechový kroužek (č. 13 – katalog). Ve skutečnosti jsou tyto kroužky dva (viz obrázek), jeden s širším vnějším průměrem a druhý s menším, který je vsunutý do toho prvního. Mezi těmito kroužky má být plstěný kroužek (č. 14 – katalog), který brání vniknutí nečistot (často ale chybí). Náhon nerozdělávejte tak, že byste páčili tyto kroužky, místo toho šroubovákem vypáčte celé ozubené kolo (č. 15 – katalog). Páčením toto ozubené kolo vytlačí i vnější kroužky. Hned po rozpadnutí zjistíte, jak na tom náhon je. Pravděpodobně bude mít ozubené kolo (č. 15 – katalog) po obvodu vymleté zuby, v tomto případě je nutná výměna. Vrchní šnekové ozubené kolečko (č. 21 – katalog) bývá většinou v pořádku, ale v obchodech se prodává společně s ozubeným kolem č. 15.
Katalog náhradních dílů - rozeta

Výměna bronzového pouzdra (futra) v ojničním oku

Když zjistíte že pístní čep má vůli v oku ojnice, může za to vyběhané horní bronzové pouzdro (futro) ojnice. Jeho výměna není složitá. Po sundání pístu můžou nastat dvě situace. Buďto je staré futro jenom vyběhané, ale v oku ojnice drží, a musíte ho rozříznout (rozpilovat pilníčkem) nebo vylisovat, a nebo se v oku ojnice protáčí a jde volně vysunout ven. Když nastane první možnost, nové futro půjde bez úpravy natlačit do oka ojnice, ale pak ho musíte protáhnout stavitelným výstružníkem, protože nalisováním do oka se trošku smrskne a pístní čep se v něm neotáčí. Nastane-li druhá možnost, nové futro je potřeba upravit ale zase není potřeba protahovat ho výstružníkem. Mně se stala možnost č. 2, takže ji budu popisovat.


Na úpravu budete potřebovat: svěrák, staré futro a starý čep (na natrénování), nové futro a nový čep, kladivo a důlčik (někdo mu říká kilner). Futro navlečte na čep a upněte do svěráku, jako je to na obrázku. Jestli máte kilner s ploškou tak ho použijte, špičatý je taky dobrý, ale plochý se osvědčil víc. Do futra udělejte kilnerem po celém jeho obvodu důlky. Pozor: důlky dělejte ve dvou řadách, každá z nich při jednom okraji! Na obrázku jsem to udělal všude a to je špatně protože futro má uprostřed vevnitř drážku a důlčik by se do ní propadal.


Tímhle natemováním se materiál okolo každého důlku vyvalí jakoby ven, tím se futro trošičku zvětší a ve vyčochtané ojnici se nebude protáčet. Když máme futro naklepané nalisujeme ho do ojnice. Pro nalisování dobře poslouží truhlářská svěrka.


Prostě tam svěrkou to futro nalačte, když tam je, provlečte skrz pístní čep. Měl by se volně otáčet, jestli jde ztuha a venku šel dobře a nové futro se před úpravou protáčelo tak to neřešte to si sedne.


Další důležité poznámky, které bych dodal (pajka):

  1. Do futra je potřeba vyvrtat ještě dvě dírky, s jejichž pomocí se maže pístní čep. Vyvrtejte je přes dírky v ojničním oku po usazení futra.
  2. Tahle oprava je sice možná, ale správně by se neměla dělat. Volné pouzdro je způsobeno únavou materiálu v oku ojnice. Dalším lisováním oko namáháte, problémy by to ale dělat nemělo do té doby, dokud s tím motorem nebudete chtět třeba závodit.

Válce a písty

Nové (nově vybrousené) válce nepasují přesně, jak by měly s kroužkama a písty, to je způsobeno nedokonalým opracováním (dokonaleji to zatím nejde). Kroužky jso ve válci příliš na těsno a mají příliš velké tření, proto je nutné válec a kroužky zabíhat, aby se tohle tření minimalizovalo a aby motor dobře těsnil. Po záběhu si kroužky a válec zvyknou a motor může dosahovat maximálních výkonů, aniž by se přidíral a nadměrně zahříval.

Časem se ale válec a kroužky opotřebovávají, to způsobuje horší těsnost a ta má vliv na výkon motoru. Proto se mění buďto kroužky (při menším opotřebení), nebo se dává válec na výbrus. Válec se časem vyběhá do vajíčkovitého tvaru a když je vyběhaný moc, tak už ani výměna kroužků nepomůže. Vyběhaný válec poznáte po hmatu, že má od horní hrany znatelný schůdek.

Válce se brousí (honují) tak, že se zevnitř odebere v průměru 0,25mm, vymění se píst a dají se nové kroužky. Díky ne uplně dokonalému opracování se zkoušejí písty, které se použijí… Průměr se měří posuvným měřítkem (šuplerou) a podle naměřených rozměrů se volí vhodný píst. Více o vůlích a třídách pístů v níže uvedené tabulce. Výbrusy se z pravidla dělají až do 8. výbrusu, čímž se trochu zvíší objem, což se používá jako úprava (ale také se změní časování a to má pak neblahý vliv na výkon). Zakázkově se dají udělat i výbrusy větší, ale je to drahé a hrozí prasknutí vložky.

Třída pístů A B C
0. výbrus 37,93–0,01 37,95–0,01 37,96–0,01
I. výbrus 38,19–0,01 38,20–0,01 38,21–0,01
II. výbrus 38,44–0,01 38,45–0,01 38,46–0,01
III. výbrus 38,69–0,01 38,70–0,01 38,71–0,01
IV. výbrus 38,94–0,01 38,95–0,01 38,96–0,01
Třída válce A B C
0. výbrus 38.000 +0,006 38,006 +0,005 38,011 +0,005
I. výbrus 38,250 +0,006 38,256 +0,005 38,261 +0,005
II. výbrus 38,500 +0,006 38,506 +0,005 38,511 +0,005
III. výbrus 38,750 +0,006 38,756 +0,005 38,761 +0,005
IV. výbrus 39,000 +0,006 39,006 +0,005 39,011 +0,005