Category Archives: tuning
Karburátor Jikov 2917PSb – úpravy
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017
Samozřejmě základem úprav je mít dobrý, snadno laditelný karburátor, kterým rozhodně původní karburátor Jikov 2917 PSb není. Avšak ne vždy je potřeba ho hned nahrazovat a kvůli pravidlům některých soutěží to ani není možné.
Mírné úpravy zpravidla můžou fungovat i s originálním karburátorem, ten je ale potřeba upravit. Proto napíšu pár tipů co a jak.
Průměr difuzoru. Tento charakteristický rozměr se dá při zachování kruhového tvaru upravit propilováním z Ø 17 mm na průměr 18,5 mm. Větší průměr difuzoru zajistí lepší plnění motoru při vysokých otáčkách.
Kanálek propojující plovákovou komoru s hlavní tryskou provrtejte na Ø 3 mm. Vzdušník volnoběhu (mosazná tryska viditelná z čela difuzoru) provrtejte na Ø 0,8 mm. Pod víčko plovákové komory vysoustružte 2 mm vysoký kroužek. Palivový ventilek v plovákové komoře zvětšte tak, aby měl dostatečný průtok paliva.
Hlavní tryska
Hlavní trysky se dají koupit v sadě s různou velikostí, popřípadě jde vyrobit/pořídit tryska laditelná. Ta může být dobrá při experimentování, po odladění karburátoru (motoru) je ale vhodné ji nahradit pevnou tryskou.
Vzduchový filtr
Oblíbenou vychytávkou jsou „tuningové“ přímé filtry. Manipulace s nimi je jistě snadná, ale samy osobě tyto filtry zase takovou vychytávkou nejsou. Především od nich nemůžete očekávat přínos nějakého výkonu, ba naopak oproti sériovému vzduchovému filtru to bude horší. Jejich využití se naskytne obvykle až v případě, kdy už sériový filtr nestačí a dusí motor.
Když už ale motor ladíte, obvykle od začátku odstraňujete všechny možné zábrany. Mnoho ladičů, kteří by ladili s tlumičem sání, asi nenajdete. Po vyladění motoru pak přijde za vděk jakákoliv trochu funkční náhražka původního filtru, která se neprojeví jako překážka. Nemusí to tak ale nezbytně být, můžete použít i standardní papírový filtr větších rozměrů, nebo třeba molitanový filtr.
Napojení filtru
Obrovský vliv na funkci má přechod mezi difuzorem karburátoru a vzduchovým filtrem. V odborné literatuře najdete příklady a výpočty řešení. Nicméně z laického pohledu stačí, aby vstup do karburátoru měl kónický, popřípadě paraboloidní tvar. Tedy něco jako trychtýř (klidně zahnutý). Takový mezikus můžete vysoustružit, vyklepat z plechu, vytisknout na 3D tiskárně nebo třeba vyrobit ze sklolaminátu.
Při mém dřívějším ladění (téměř) sériového motoru mi do oka padnula montážní svítilna ze staré Škody 100. Zkusil jsem sundané stínítko nasadit na karburátor a hle! Pasuje naprosto přesně, dokonce má dole prolis pasující na hrdlo a šroubek na zajištění. Přes stínítko jsem pak přetáhl několik vrstev silonové punčochy a z plastové láhve vyrobil komoru proti nasávání hrubých nečistot. Tahle samotná úprava by nejspíš nic nepřinesla, ale v kombinaci se sníženou hlavou, přetryskovaným karburátorem a upraveným výfukem to dělalo hodně. Tyhle lampičky se shání ale špatně a většinou mají stínítko z červeného plastu, které bohužel nepasuje.
Karburátory Dellorto, Mikuni (tuning)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017
Většina experimentů s laděním motoru Jawa 50 končí (nebo rovnou začíná) náhradou původního karburátoru. Nejrozšířenější a nejosvědčenější karburátory jsou především dvou značek Dellorto a Mikuni. Zatím se tu nebudu rozepisovat o jednotlivých typech a zkušenostech s laděním (které mně osobně chybí), vložím sem ale aspoň užitečnou dokumentaci. V budoucnu toho snad přibude trochu víc.
Soubor | Název publikace | Popis | Jazyk |
---|---|---|---|
Mikuni-vm-carburetor-super-tuning-manual.pdf | Mikuni VM Carburetor Super Tuning Manual | ENG | |
Dellorto-carburatori-a-guide-1.1-manual.pdf | A Guide 1.1 to the choice, setting and use of tapered-needle motorcycle carburettors |
ENG | |
Dellorto-motorcycle-carburetor-tuning-guide.pdf | Dellorto Motorcycle Carburetor Tuning Guide | ENG |
Knihy o úpravách dvoutaktů (tuningu)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.11.2017
Několik knih a publikací, ve kterých najdte základní i pokročilé informace o konstrukci a ladění (tuningu) dvoudobých motorů.
Soubor | Název publikace | Autor | Popis | Jazyk |
---|---|---|---|---|
Two_Stroke_Performance_Tuning_by_Graham_Bell.pdf | Two Stroke Performance Tuning | Graham Bell | ENG | |
Two_Stroke_Piston_Diagnosis_by_Graham_Bell | Two Stroke Piston Diagnosis | Graham Bell | ENG | |
Two-stroke-tuners-handbook-gordon-jennings-(1973).pdf | Two Stroke Tuner’s Handbook | Gordon Jennings | ENG | |
The-aspirin-takers-guide-to-two-stroke-port-timing-gordon-jennings-(1973).pdf | The Aspirin Taker’s Guide To Two-Stroke port Timing | Gordon Jennings | ENG | |
Race-preparation-Gordon-Jennings.pdf | Race Preparation | Gordon Jennings | ENG | |
Oil-premix-ratios-Gordon-Jennings | Two Stroke Oil premix ratios | Gordon Jennings | ENG | |
Expansion-chambers-Gordon-Jennings.pdf | Do You Really Want to Know About Expansion Chambers? | Gordon Jennings | ENG | |
Compression-ratio-Motoyama-Gotoh.pdf | The Effect of Higher Compression Ratio in Two-Stroke Engines | Yuh Motoyama, Tohru Togoh | ENG | |
Crankcase-volume-inlet-system-Nagao-Shimamoto.pdf | The Effect of Crankcase Volume and the Inlet System on the Delivery Ratio of Two-Stroke Cycle Engines | Fujio Nagao, Yuzuru Shimamoto | ENG | |
Delivery-ratio-characteristics-Komotori-Watanabe.pdf | A Study of the Delivery Ratio Characteristics of Crankcase-Scavenged Two-Stroke Cycle Engines | Kazunari Komotori, Eiichi Watanabe | ENG | |
L-ring-effect-Furuhama-Ichikawa.pdf | L-Ring Effect on Air-Cooled Two-Stroke Gasoline Engines | Shoichi Furuhama, Hiroshi Ichikawa | ENG | |
Some-development-aspects-Naito-Taguchi.pdf | Some Development Aspects of Two-Stroke Cycle Motorcycle Engines | Hiroshi Naito, Moriyuki Taguchi | ENG | |
Mikuni-vm-carburetor-super-tuning-manual.pdf | Mikuni VM Carburetor Super Tuning Manual | Mikuni | ENG | |
Dellorto-carburatori-a-guide-1.1-manual.pdf | A Guide 1.1 to the choice, setting and use of tapered-needle motorcycle carburettors |
ENG | ||
Dellorto-motorcycle-carburetor-tuning-guide.pdf | Dellorto Motorcycle Carburetor Tuning Guide | ENG | ||
Upravujeme-motocykl-pro-zavod-Pavel-Husak-(1972).pdf | Upravujeme motocykl pro závod | Ing. Pavel Husák | CZ | |
Motocykly-s-dvoudobym-motorem-Pavel-Husak-(1978).zip | Motocykly s dvoudobým motorem | Ing. Pavel Husák | CZ |
Úprava přední vidlice Simson pro Pionýra
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017
Každý, kdo se začne více zabývat úpravami pionýra, narazí na konstrukčně velmi slabou část – přední teleskopickou vidlici. Originální vidlice je velmi chabé konstrukce a snadno se deformuje, postrádá tlumiče a má krátké pérování.
Jako nejčastější náhrada celé přední vidlice se používá vidlice ze Simsona. Je delší, robustnější a má větší zdvih. Aby ale nedošlo k mýlce, stejně jako vidlice pionýra má pouze pružiny bez tlumičů!
Uchycení
Vidlice na krk řízení namontovat jde, Simson má ale větší ložiska řízení. Nabízí se několik možných řešení:
Redukce misek
Redukce se nalisují (naklepnou) do krku řízení pionýra místo originálních misek. Na zakoupených miskách Simson se obrousí spodní hrana na délku 3,5 mm (ne víc), aby misky do redukcí rovnoměrně zapadly, a celá vidlice se poskládá s originálními ložisky Simson.
Na jakosti materiálu příliš nezáleží. Bohatě stačí ocel 11 373 (ekvivalent S235).
Soubor | Přípona |
---|---|
Výrobní výkres redukce | PDF, PNG |
Úprava nosníku (brýlí)
Další možnost je převařit na spodní „brýle“ nosnou trubku z Pionýra. Svar musí být zespodu a nosná trubka musí být přesně kolmo. Z bezpečnostního hlediska by bylo ideální nosník po svaření popustit v žíhací peci, aby se uvolnilo pnutí. Když se to ale provede profesionálně, nemělo by hrozit velké riziko prasknutí.
Výroba nových misek
Tuto možnost jenom zmíním. Misky totiž musí být z kvalitního materiálu, se zakaleným povrchem a broušenými plochami pro vedení kuliček. Jistá finanční sebevražda pro ty, kteří by si takové misky chtěli nechat na zakázku vyrobit.
Kolo
Přední blatník
Nejlíp jde na vidlici napasovat přední blatník ze staršího provedení Mustanga (do roku 1978), který je k vidlici uchycený dvěma třmeny. Třmeny dobře pasují do originálních objímek vidlice Simson, které jsou ale příliš nízko. Kluzáky vidlice je proto potřeba na soustruhu upravit a osazení pro objímky prosoustružit zhruba o 30 mm výš. Po našroubování se dá s blatníkem mírně pohybovat nahoru a dolů, zabráníte tomu tím, že zezadu ke třmenům na každou stranu našroubujete plech se čtyřmi dírami v řadě za sebou. Když se vidlice s patřičnými úpravami okolí dá na Mustanga, nevypadá to špatně.
Samozřejmě s trochu představivosti a šikovnosti jde na vidlici napasovat i blatník z Pionýra. I když se ale poperete s technickou stránkou, zbývá ještě ta estetická. Obvykle to i s velkým vypětím sil vypadá na Pionýrovi strašně ošklivě.
Ještě musím zmínit úhel vidlice, který je u Simsona mnohem menší, než u Pionýra. Předělaná vidlice pak nefunguje na žádném Pionýrovi úplně optimálně. Řešit to můžete převařením krku řízení, ale tohle tady rozhodně popisovat nebudu a je to na vlastním uvážení každého úpravce.
Předlohy nových pozadí (ciferníků) pro tachometr
Převzato z (dnes již zaniklých webů): www.mototeam.wz.cz, www.motojawa50.wz.cz
vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 9.11.2017
Sto lidí, sto chutí. Někdo si s tím kdysi dal práci a jinému by se to i dnes mohlo líbit, tak sem vkládám i tyto podklady (z dávno mrtvých webů) pro výrobu nových pozadí tachometrů. Popřípadě můžou posloužit jako rozměrový etalon pro tvorbu vlastního návrhu. Nové pozadí tachometru je vhodné si nechat vytisknout v nějaké reklamní agentuře na fotografický papír, popřípadě to pak ještě upravit fólií, aby byl ciferník odolný vůči vodě.
Podklady pro výrobu: budiky.zip
Programy pro výpočty motorů
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.7.2017
Pár starších programů od různých autorů. Neručím za správnost výpočtů, ani za spustitelnost programů v nových operačních systémech (přeci jen jsou to starší věci). V případě problémů se spuštěním DOSových programů ve Windows, zkuste na program kliknout pravým tlačítkem a v záložce „vlastnosti“ zkuste spustit režim kompatibility. Kromě toho jsou programy příliš malé a tím potenciálně podezřelé pro antivirové programy, ale nebojte – nákaza v nich není. Programy jsou zabalené v ZIPu.
- kompresni-pomer.exe – vypočítá kompresní poměr
- difuzor.exe – podle zadaných parametrů vypočítá vhodný průměr difuzoru karburátoru
- vypocet-vyfukoveho-kanalu.exe – výpočet plochy výfukového kanálu válce
- ExhaustCalculator2.exe – výpočet a návrh rezonančního výfuku (údajně s chybami)
Oprava těsnění startovací páky
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Eugen Németh („Jenco“), Adam Hamberger
aktualizováno: 18.4.2017
Hřídel startovací páky byla utěsněna až u poslední modifikace motoru Jawa 05 a u motoru Jawa 20. Do té doby byly zaolejované stupačky nedílnou součástí všech pionýrů. Ani utěsnění gumovým kroužkem v plechovém pouzdru ale nebylo dokonalé, tak v článku napíšu pár tipů, jak to řešit.
Originální těsnění gumovým kroužkem
Originální gumový těsnící kroužek Ø 20×16 mm měl čtvercový průřez a těsnil celkem dobře, avšak dnes běžně nabízená náhrada v podobě o-kroužku (s kruhovým průřezem) moc nefunguje. Pro gumový kroužek musíte zajít do obchodu s gufery a ložisky, tam by měli mít odpovídající provedení. Plechové víčko bývá obvykle poškozené a je vhodné ho vyměnit, dostupné repliky jsou kvalitní. Celkem často je poškozena i drážka v hliníkovém bloku motoru a ani nové víčko v ní dostatečně nedrží – jak na to popisuji níže. NIKDY se nesnažte gumový kroužek nebo víčko vyměnit na složeném motoru! Tato snaha vede akorát k dalšímu poškození. Výměnu provádějte VŽDY pouze na rozpůleném motoru!
Nakonec i když je vše v naprostém pořádku, malé množství oleje může unikat mezi víčkem a osazením pro něj.
Zajištění nedržícího víčka, utěsnění
Nedržící víčko jde zajistit dvěma způsoby. Buď roztemováním okolního hliníku (třeba důlčíkem), nebo zalepením/zatmelením. Roztemování je jednoduché a rychlé, neřeší ale únik oleje kolem víčka. Po důkladném odmaštění můžete kolem víčka máznout motorový silikon. Pokud netrváte na originalitě, doporučuji víčko zalepit například tekutým kovem, utěsnění bude spolehlivé a bude to líp vypadat. Při příští generální opravě motoru pak stačí vyměnit těsnící kroužek za nový a do další pravidelné GO máte od unikajícího oleje pokoj. Jencovo řešení:
Nahrazení těsnícího kroužku guferem
K této úpravě jsem spíš skeptický, někoho by ale mohla inspirovat. Po odstranění plechového víčka je potřeba původní drážku proškrábnout (popřípadě profrézovat) a zahloubit podle rozměrů (výška a průměr) zvoleného gufera. Hřídel má průměr 16 mm, použitelný hřídelový těsnící kroužek „Gufero“ má tedy rozměr 16-22-3. Vhodnější by ale bylo asi použití menšího gufera (vznikne větší přítlak těsnícího břitu na hřídel) s rozměrem 15-21-3. Řešení Adama Hambergera:
Úprava startovací hřídele – drážky pro o-kroužky
Další alternativou utěsnění je upichnutí (vysoustružení) jedné nebo dvou drážek pro o-kroužky přímo na hřídeli. Úprava ale vyžaduje přístup k soustruhu a vhodný nástroj (upichovací nůž široký 2 mm). Osobně bych udělal dvě drážky pro o-kroužky 12,5×2 mm (vnitřní průměr 12,5 mm, síla 2 mm, vnější průměr 16,5 mm). Tenhle způsob utěsnění hřídelí je běžný a u pionýra by měl fungovat spolehlivě.
Nosiče zavazadel pro Pionýra, Mustanga
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.1.2019
Nebudu zde podrobně popisovat, jak si nosič vyrobit. Když je někdo dostatečně šikovný a má potřebné vybavení, určitě si poradí. Ostatní jsou v případě potřeby odkázáni buď na prodávané výrobky (občas se něco objeví), nebo na ochotné zručné lidi. Postupně sem budu vkládat fotky nosičů a držáků, které mi připadly zajímavé.
Originální dobové nosiče:
Nosiče vyrobené podomácku:
Přizpůsobený univerzální nosič z jízdního kola
Přestavba bzučáku na 12V/100db houkačku
Podklady: Eugen Németh („Jenco“),
autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 16.2.2017
Jenco upravil sadu zapalování Vape SZ86 (AC 6V/20W) na regulovaných DC 12V/60W. Aby pionýr mohl troubit, musel nahradit původní bzučák, stavěný na střídavý proud, 12V houkačkou na proud stejnosměrný.
Jako náhradu vybral 12V/100dB houkačku používanou na skútrech Italjet Formula 50 nebo Malaguti F12 a F11. Aby zachoval původní vzhled, vyrobil klaksonu nový držák a mřížku použil z pionýra.
Podsvícení tachometru
Autor: Eugen Németh („Jenco“),
vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 15.2.2017
Tachometry s dírou pro žárovku podsvícení se dají koupit, ale původně se na pionýry nemontovaly. Nechcete-li za takový tachometr zbytečně utrácet peníze, můžete udělat tuto úpravu.