• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Čtyřpólový (čtyřcívkový) stator zapalování

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 12.10.2016


První verzi úpravy statoru zapalování pro čtyři cívky (póly) jsem měl nakreslenou již v roce 2005. První kus vyrobil a otestoval Wiku, pak i já. Zkonstruované jsou celkem dvě verze čtyřpólového statoru. První je oproti té druhé sice jednodušší na výrobu, ale má několik zásadních nevýhod.

Při testování první verze jsme experimentovali s kombinacemi cívek a zapojením (především Wiku), vše při trvalých konzultacích s Chongem, který vyvíjel elektroniku. U pólů je potřeba „odkostřit“ druhý kontakt a k usměrňovacím můstkům připojit vždy oba konce vinutí. Kvůli velkému množství vodičů je vhodné usměrňovací můstky umístit v prostoru zapalování a ven z motoru odvádět už jen výsledný usměrněný proud jedním vodičem (- připojte na kostru).

Experimenty se zapojením:

  1. První zkouška byla s třemi usměrněnými 15W póly a jedním nezávislým zapalovacím pólem pro klasické indukční zapalování s kladívkovým přerušovačem. Při testování se ukázalo, že teoretická hodnota výkonu 45 W (3x 15W pól) je v praxi o něco nižší.
  2. Kvůli získání co největšího výkonu pro světelný okruh jsme 4 usměrněné 15W světelné póly. Bateriové CDI zapalování s odběrem maximálně 7 W vypracoval Chong. Odhadovaný výkon cca 50 W.

Verze 1

Cívky jsou na statoru rozmístěny po 90°. Nevýhodou řešení je nutnost vybroušení (rozšíření) prolisů v pravé polovině motoru tak, aby cívky o něj nedrhnuly. Všechny cívky musí být usměrněny samostatně (nejde použít sériově zapojený pár světelných cívek z 30W magneta). Stator je potřeba doplnit čtyřmi sloupky a vyřešit uchycení v motoru. Přikládám výkres horní nosné desky, na kterou pasuje otočná deska kontaktů přerušovače (běžná u typů 550, 555, 05 a dynam Jawa, ČZ). Další možnost je výroba plošného spoje (DPS) z kuprexitu s usměrňovacími (grätzovými) můstky a buďto mechanickým kontaktem, nebo elektronickým snímačem. Při použití standardního indukčního zapalování je nutné si pohlídat polohu zapalovacího pólu tak, aby byl ve stejné poloze vůči přerušovači, jako u sériového provedení. V opačném případě by indukční cívka nebyla dostatečně sycena a jiskra by mohla být malá.

Soubor Typ
4P stator V1 – výrobní výkres PDF
4P stator V1 – Šablona PDF
4P stator V1 – 3D model STP
4P stator V1 – vrchní část PDF

Verze 2

Později se do úprav zapojil „Chong“, který zkonstruoval vylepšenou verzi čtyřpólového statoru. Tři póly jsou u tohoto statoru ve stejné poloze jako u série, a čtvrtý je umístěn ve zbývajícím prostoru. Není tedy potřeba jakkoli upravovat blok motoru. Kvůli stísněným podmínkám je stator vůči bloku motoru nepohyblivý a seřízení předstihu se řeší natáčením horní desky s umístěným kladívkem nebo snímačem. Uchycení statoru je jednodušší.

Z elektrického hlediska je druhá verze statoru oproti první lepší tím, že v případě použití rotoru s označením 20-6170 je možné použít párové póly z 30W verze a usměrnit je jako jeden samostatný pól. Samozřejmě je nutné opět „odkostřit“ krajní cívku a usměrňovací můstek naddimenzovat na dvojnásobný přenášený výkon.

Soubor Typ
4P stator V2 – výrobní výkres PDF
4P stator V2 – šablona PDF
4P stator V2 – 3D model STP

Výroba čtyřpólového statoru:

Nutnost je mít přístup k soustruhu, nebo na výrobu někoho sehnat. Kromě soustružení je potřeba taky frézování a vrtání, bez frézky se ale klidně obejdete a postačí stojanová vrtačka. Popíšu jak.

  1. Stator podle výkresu vysoustružte z nemagnetického materiálu (ideálně z hliníku či duralu).
  2. Vytiskněte si přiložený zjednodušený výkres – šablonu v měřítku 1:1. Je nutné si pohlídat nastavení tiskárny, zvolit možnost „Vlastní měřítko“ a nastavit hodnotu 100 %. Ověřte si přeměřením správnost rozměrů vytisknuté šablony s výrobním výkresem a šablonu obstřihněte kolem dokola nůžkami.
  3. Na vysoustružený polotovar si šablonu přilepte, důlčíkem si naznačte rozmístění děr a ostrým předmětem orýsujte polohy drážek pro cívky.
  4. Odstraňte papírovou šablonu. Na stojanové vrtačce předvrtejte díry: pro M4 vrtákem Ø 3,2 mm a pro M5 vrtákem Ø 4,1 mm (nebo blízkými většími).
  5. Vyřízněte závity závitníky.
  6. Hrany vybrání pro cívky nařízněte ocelovým plátkem do požadované hloubky (dle výkresu). Drážky libovolným způsobem „vyfrézujte“ nebo odbruste zhruba do roviny (kvalita povrchu na funkci nemá vliv).
  7. Vyrobte zbylé součásti podle vašich požadavků a představivosti.