Tyristorové zapalování – aktualizace
Autor: Honza Dolák („Slander“)
aktualizováno: 11.10.2016
Aktualizace článku: Tyristorové zapalování na Jawu 50.
Konstrukce tyristorového zapalování, kterou jsem nalezl na internetu pochází původně Amatérského Radia. Autorem je ing. Karel Sladkovský.
Schéma a popis zde.
První verze
Moje první verze se součástkami které se dají v dnešní době lehce sehnat v prodejnách GM electronic je popsána zde: Tyristorové zapalování na Jawu 50/20 (17. listopadu 2005)
Po pár kilometrech se přepálil miniaturní odpor R1 120R, 0,6W. Jako náhradu jsem zvolil 2W odpor téže hodnoty. Po zhruba tisíci najetých kilometrů se vyhřál z tištěného spoje. Proto jsem místo něj dal odpor o výkonu 5W. S tímto odporem jsem již najel minimálně 4000km bez problémů. Za jízdy i ve vysokých otáčkách zůstává pouze vlažný.
Po 3500km odešel záhadným způsobem tyristor TIC106M. Při testování na stole to fungovalo jen podle 1. bodu odzkoušení. když jsem zkoušel 2. a 3. tak ani památka po jiskře. Nahradil jsem ho českým KT206/600 ze šuplíkových zásob. Jiný nebyl po ruce. Jezdí dodnes.
S více problémy jsem se u mého zapalování nesetkal. K dnešnímu dni je s ním naježděno skoro 6000km.
Druhá verze
Ve třetím čísle A-radia 2006 vyšla moje upravená konstrukce zapalování. (březen 2006) Kdo nemá toto čislo doma si může článek přečíst zde (soubor pdf). I tato varianta měla své nevýhody. Jelikož sem byl požádán jestli bych jedno zapalování nevyrobil pro jednoho pána. Tak na přelomu března a dubna 2007 vznikla nová verze.
Třetí verze
Jedná se především o nově navrhnutou desku s plošnýmí spoji. Její rozměry a díry pro upevnění jsou navrhnuty tak aby tvořila s transformátorem jeden funkční celek.
Změny na DPS:
- Rezistor R1 na 5W
- Tyristor T1 je umístěn na desce naležato a je podložen malým chladičem pro pouzdro TO220. Zde není třeba použít izolační podložky. Prostor mezi tyristorem a chladičem je dobré pomáznou troškou teplovodivé pasty. V praxi se ukázalo že se tyristor nezahřívá tak neni vůbec potřeba mohutného chlazení.
- Zvyšovací transformátor je přímo pomocí lanek naletován k DPS takže samotná montáž na motocykl je jednodušší. Na DPS jsou tři plošky pro přiletování PAD 1,2,3.
Pad 1 se připojí k paralelně spojenému sekundárnímu vinutí.
Pad 2 se připojí k primárnímu vinutí
Pad 3 je kostra a ta se připojí ke zbývajícím vývodů trafa (viz. zapojeí tranformátoru). - Kondenzátory C2,C3 jsou umístěny tak aby se mohly jejich vývody ohnout a po přiletování zůstalo pouzdro ležet na DPS, tím se minimalizuje možnost uklepání součástky.
- Před smontováním DPS a transformátoru je nutné distančními sloupky podložit nevodivou podložkou! Jinak by došlo ke zkratování vývodů C1, C2 a C4 (viz. fotografie). Lze to vyřešit nevodivými polyamidovými sloupky. Před montáží nezapomeneme desku zaspodu nalakovat a vyčnívající součástky zajistit silikonem.
Měření
Při oživování na stole jsem trošku měřil a poznamenal si pár hodnot. Ty jsem následně vynesl do grafů. Upozorňuji že uvedené hodnoty mají pouze informační charakter a ve skutečnosti se mohou na motocyklu lišit.
Diskuze k článku ze staré verze tohoto webu:
bude vadit když R1 bude 150ohm mýsto 120ohm? v 5W se unás neprodávaj nejblíž je 150 nebo 100ohm
já mám 150ohm a jazdí to v pohode
Tzristorové zapalování je určitě dobrá věc, ale neřeší to problem opotřebení kladívka a štelovat předstih se musí zase.
Kladívko se opotřebovává vlivem jiskření – to je odstraněno. Další část kladívka, která se opotřebovává je kladka, která kopíruje povrch vačky – ta se neopotřebovává, je-li vačka dobře mazaná olejem napustěnou plstí. Takže přínos to má. Předstih se seřizuje jen opravdu „ráz za čas“ – většinu problémů způsobuje rozhašený odtrh a toto je řešení.
Udělal jsem si 3.variantu a na stole oživil. Všechno je OK, jiskru to háže krásnou, ale když to zapojim do pincka tak to hodí jiskru jenom jednou a pak už nic. Elektriku mám zapojenou dobře, spíš si nejsem jistý jestli mám dobře upravené to zapalko. co vy na to? Je to dobře? https://leteckaposta.cz/827728688
Tak trosku to okomentujem:Cesticky by som bezpodmienecne pocinoval potom kondiky by som dal urcite na stojato,chladic na tyristor väcsi pri dlhsej jazde aby sa neprehrial a plosny spoj si nezabudnite zrkadlovo otocit lebo ked to nespravite tak budete muset suciastky otacat.
ahoj, nerozumim jaky ma v tomhle schematu vyznam kladivko…nic pres nej nevede, nic nerozdeluje, jen je ukostrene…
koukni se lip…
ladivko vede na rezistor, a zpusobi, ze se vybije kondik C4 a kdyz se nabiji, vzniklym ubitkem na 220R odporu otevre tyrystor a hodi to jiskru…
oz sem to postavil, a je to bomba! hnedka chyta, stavba byla jednoducha, a i s vyrobou DPS mi to zabralo tak hodinku a pul… jelo to na 1. pokus, a mam vyzkouseno, ze to de vpohode napajet z svetelnych civek u 30W zapalka. jde to i na moto simson, tak, ze se misto na bzucak napoji na baterku a vynecha se zdvojovac. vynecha se D3 C2 a D2. napoji se + baterky rovnou na 5W r1
Zdravím.. chci se zeptat bude vadit když použiju trafo 2X75V 16VA ? to 2X603V unás nevedou…
Oprava těch hodnot … 2X7,5V a 2X6,3V
Dobrý den , tak jsem výše popsané zapalování konečně pořádně potrápil , a mám dva poznatky , které vám možná pomohou při jeho používání . Já použil trafo o hodnotě 10VA a po 60km jízdy jsem zjistil , že trafo je rozpálené jak pětník . Bude zajímavé sledovat tento stav v horkých letních dnech , možná by stálo za to použít trafo s větším výkonem . A za druhé , možná i díky opravdu silné jiskře nešlo zastavit motor , protože elektrody byly rozpálené do ruda . Nutno podotknout že mám jiskru dlouhou přes 3 cm jasně žlutou . Asi by to tedy chtělo používat ,,chladnější,,svíčku . Při předcházejících jízdách , které byly do 15km jsem ani jeden z těchto jevů nepozoroval .
Zdravím, toto zapalování jsem postavil a fungovalo parádně asi 1 týden pak zničeho nic ztratilo jiskru tak jsem se v to hrabal, vyměnil tyristor a nic.Po čase s většími zkušenostmi jsem se rozhodl postavit zapalování znova. Problém opět stejný, cca po 4 dnech zapalování odešlo. Ještě jsem se na to nedíval ale podezřívám foliové kondenzátory a tyristor. Můžete mi někdo poradit co s tím? Jinak když zapalování šlo startovalo to krásně a trochu víc tahl v nízkých otáčkách a ve vysokých zase méně vynechával. Díky za případné rady
tak pánové už jsem na to přišel byla to amatérská chyba v podobě upadlého drátku…Fichtl opět jezdí a chytá o poznání líp jak před tím. Zapalování doporučuju všem.
Vzhledem k přehřívání 5w odporu a následnému ovlivňování teplem polovodičové součástky jsem pořídil 10w a tento umístil na ,,prsíčka,, zvenku ( pod hlavové složení) pomocí oboustrané lepící pásky . Aktuálně najeto přes 500km .
U zapalování mám připojené všechny piny podle návodu a ani stopa po jiskře,zapalování ještě nikdy neběželo,teď jsem ho připojil prvně.Z indukční cívky nejde do fajfky absolutně nic,zkoušeno ze zoufalosti vlastním prstem .Mám podezření na tyristor,ale na 100% to nevim,je to ten KT206/600 vypájený před xx lety z nikdy nepoužitého tištěného spoje.Potřeboval bych radu čím by to mohlo být,nebo nějáké foto zapojení jak u samotného tyristorového zapalování tak i u magneta
J.T.: protže autor je chytrej jak radio, obšlehnul víc jak 30let staré zapojení. Osadil ho novýma součástkama a potom změnil součástku (tyristor) ovšem pouze v textu A už tady lidem neprozradil, že tyristory TIC106 aj. mají anodu a na prostředním vývodu, kdežto KT206/xxx má uprostřed gate a anoda je na třetím vývodu samozřejmě je s tím potřeba počítat a upravit plošný spoj.
Jo ještě, než shánět KT206/600 a upravovat plošný spoj, je rozhodně lepší použít TIC116M, TIC126M, TYN610, TYN616, BT152/xxx a nemusí se nic upravovat. Ve většině CDI se tyristory nechladí, není to potřeba, ale malý chladič nikdy na škodu není.
Petr: trafo 10VA je krutě poddimenzované, před 30ti lety autor v článku píše o použití trafa min. 25VA !
Zrovna tak odpory tam použité TR505 byly 1W (506 – 2W) autor tohoto „nového“ zapalování holt neumí ani okopčit původní schema a ještě to v článku popisuje jak mu hoří odpory…..
Dingoík za radu,měl jsem to opravdu špatně s tím KT206/600 ,teď tam mám TIC106M a pořád mi to nejde,není možný že mi třeba něco při tom špatnym zapojení odešlo?Nebo jestli ten TIC106M je slabej a prostě odešel?Koukal jsem na GES elektronics a nejlepší bude asi ten TIC 126M.Jinak trafo mám 16VA, označení má BV EI 541 .A ten odpor R1 mám 120ohm 5W .
J.T.: TIC106M(N) má Gate citlivý na mikroampéry. Použij jeden z těch mnou jmenovaných zde #38, u nich není gate tak ciltlivý. Co se týkán maximálního proudu, 4-5A tyristory vyhovují s rezervou.
Autor toho zapalování nevzal ani v potaz použitý tyristor před 30ti lety, jehož Igt max je 10milampér a prachspostě jej nahradil tyristorem s Igt max 60-200mikroampér a ještě se v článku diví, že mu onen tyristor záhadně odešel.
Ahoj Jawaři,chtěl jsem se zeptat jestli nemá náhodou někdo zkušenosti s tyristor. zapal. na Jawě 555.Mám vše hotovo na stole mi to funguje a jakmile to zapojím na magneto tak ani neblýskne,ale když vybiju kondensátor C1 spojením s kostrou tak na svíčce proběhne jiskra.Tyristor jsem použil TIC 116M,podle rad.Nemám zkusit tu TIC 106.Při zkoužkách na stole jsem si všiml, že né vždy při spojením – se svorkou P hodí jiskru.Jinak na mojí druhé Jawě 550 mám tyristorové zapalko vyrobeno v roce 2003 z toho historického Amatérského rádia 1975 a jede do dnes a musím říct že se všichni diví jak mi to dobře jede. Zkuste tedy někdo poradit.Díky moc.
Pokud ti to na stole vše funguje a v motoru ne, tak máš chybu v pio zapalování nebo v připojení.
Místo toho tyristoru TIC 116M jsem tam šoupl ten co byl ve staré konstrukci KT505 a šlape jiskru to háže pěknou.
Nevite nekdo jestli to bude fungovat kdyz na pinckovi mam zapalko z babety 207??Diik
Zdravím, motorkám sice moc nerozumím, ale rád bych příbuznému udělal tyristorové zapalování na stadiona S11, šlo by použít předpokládám i toto, že?
Nazdar pani. Kedze nie som elektrikar ,hladam pomoc u Vas.
Kto by my prosim vyrobil toto zapalovanie a predal ?
Vopred dakujem
Nazdar pani. Kedze nie som elektrikar ,hladam pomoc u Vas.
Kto by my prosim vyrobil toto zapalovanie a predal ?
Vopred dakujem
Ahoj. Sestavil jsem zapalování podle návodu. Pincek chytá krásně ale nejde do otáček. Až když klepnu šroubovákem do kladívka tak se chytne. Nevíte čím to může být??
Zdravím, mám dotaz. Postavil to někdo podle rad s TIC 116M a je to funkční?? chci si toto zapalování postavit a nevím jakou verzi použít?
MATES: Nebude to spíš už karburátorem? Zkus poštelovat dorazovou trysku…ale je to jenom můj tip
Prosím vás, jak to zapojím na mustangovi, tam je to zapalování trošku jinak, je tam trošku jiný zapojení cívek.
Pro Zdenka: tady je odpověď uvedena přímo v originálu. Bylo to zkonstruováno přímo pro pro Jawu 23 Mustang. https://www.jawa-50.cz/clanek/clanky-z-casopisu-amaterske-radio-tyristorove-zapalovani-pro-maly-motocykl.html
Paja: Dík za tip ale karburátor jsem zkoušel i druhý a nic.
Dobry den, toto zapalovanie som si vyrobil pre dvoma tyzdnami a ide ako ma hned na prvy krat. Ak by ste chceli taky kupit tak ma mozete kontaktovat na email!. Dakujem
zdar nevíte co by to mohlo být? Nehodí to jiskru při 3. spůsobu odskoušení: když skratuju Přerušovač ale 1. a 2. spůsob odskoušení jdou bez problému. Pds naprosto schodná zapojení součástek taky použil jsem tic 116m . nemohl by to být kondenzátor c4? i když je novej na jaký hodnoty si mam u něj dát pozor?
Zdravím.Zapalování jsem zapojil,startovalo parádně,ale po pěti kilometrech to přestalo jet.Čím to může být?
Takže moje skusenosti… TIC106M funguje bezproblémovo. Po vyskúšaní TIC116M a TIC126M zapaľovanie nefungovalo. Čiže radšej použiť súčiastky ako sú popísané v schéme a nevymýšľať náhrady. Pre istotu mám v zásuvke 3 kusy tyristorov TIC106M a ak by náhodou odišiel tak vymením ale je isté, že nemám problém zo zapaľovaním ako pri rôznych náhradach. Inak mám najazdené cez 3000 km a zatiaľ všetko beží bez poruchy. Takže aj keby som na každom tyristore prešiel len cca 3000 km a potom ho vymenil tak stále to stojí za to keďže tyristor stojí len pár centov ale toto zapaľovanie je neporovnateľne lepšie ako originál.
Transformátor 16 nebo 25VA je ve skutečnosti extrémě předimenzován – původní článek uvádí pro vlastní konstrukci max. 20VA a jako příklad použitelnýho trafa EI 16 s výsledným průřezem 2cm(čtverečný) tzn. cca 2 VA. Osobně jsem zkoušel použít 1,5VA s převodem 230/7,5V a makalo to. Teplota byla teda cca 50st ale to trafo bylo obalený bublinkovou fólií takže bez chlazení. Jinak to mám udělaný s trafem 2,6VA (jádro odpovídá 3,2VA).
Původní zapojení jsem předělal tak že je napájení jen ze zapalovací cívky (kladný půlvlny napájejí přímo přes usm.diodu kondík pak přes odpor a zenerku obvod spouštění, záporný trafo obrací a přes diodu nabíjí kondík). Všechny odpory mám 0,6W a no problem.
Dobu otevření tyristoru je možný zkrátit,na místo 1uF kondíku mám nějakejch 470nF. K tyristoru je dobrý dát antiparalelně diodu – prodlouží se doba hoření jiskry (nebo se dá dát paralelně k indukční cívce, katodou na kostru).
Co se týče tyristorů tak TIC106 je v pohodě, má sice citlivej gate ale vydrží přes něj i běžný proudy. Původní tyristor měl Igth někde okolo 5-10mA a na to to bylo spočítaný -TIC116 a 126 maj ty proudy vejš, proto nemakaj.
for Combust — byl by jsi ochoten tebou popsané úpravy hodit na papír a poslat mailem
to adam – No problem, ale kam?
to kuba – Zápalko z babety je k ničemu.Je konstruovaný na nižší napětí (maká mezi 80-140V) a obsahuje 8uF kondík. Navíc je to vlastně jen tyristor,kondík a dvě diody, stejnak by se k němu muselo přidělávat něco aby to makalo s kladívkem, použít 4V indučku z babety a tranformátorek s převodem okolo 1:15. To prostě nemá cenu.
Ahoj, mohl by mi někdo zaslat konečné a funkční řešení elektronického zapalování na JAWU 555?
Předem díky. lubajs@seznam.cz
to combust:
mozem poprosit o komplet funkcne tebou upravene zapalovanie?
vdaka
pro combuts:
také bych poprosil o tu tvoji verzi zápalka.můžeš to čmárnou a poslat?DÍK
Nevíte nekdo kdo by mně to zapojil na okrese Hodonín?? Zkúšal sem to a nic.. Kdyžtak tel. 737326556 díky
to Kevin: tahle věc potřebuje střídavej proud což na čz175/487 není (tam je baterka a dynamo),takže pokud toužíš po CDI tak přezbrojit na něco od vape nebo vyrobit dc-cdi
Prodám kompletní modul zapalování.Odzkoušeno ale nikdy nenamontováno … motorka potřebuje generální opravu.
Ahoj. Taky by mě zajímalo jak to maš zapojeny combust jen na cívku zapalování. Nejsem elektrikář tak se v tom moc nevyznám. Kdyby jsi vytvořil nějaký podrobější návod tak by to bylo super. DSP zůstalo stejný nebo jsi ho nějak upravoval? A ostatní odpory, diody a kondíky? Předem dík za odpověď.
to sinako: schéma existuje ale protože základem toho fíglu je znát orientaci vinutí transformátoru tak ti beztak moc nepomůže (resp. jestli ti nestačí to co jsem napsal výše v diskuzi tak sežeň někoho kdo má osciloskop a on už bude nejspíš vědět)
Dobrý den, zkonstruoval jsem toto zapalování a nastaly trochu komplikace.Jestliže vysroubuji svíčku tak jislra nemá chybu. Jestliže je motor studený, tak to krásně chytne na ruku, krásně jde do otáček ale netrvá dvě tři minuty tak to začne sileně střílet do karburátoru. Palivo je vyprslavano skrze vzduchový filtr. Abych se přesvědčil zda není problém v předstihu, zapojil jsem provizorně původní magnetové zapalování a vše OK. Karburátorem to taky nebude protože to dělalo i s uzavřeným palivovym kohoutem. Zkusil jsem dat studenější svíčku, jinou indukční cívku ale stále stejné příznaky. Také jsem zkusil nastavit stator nejprve do jedné krajní polohy a pak do druhé dorazove polohy statoru. Tedy jednou malý předstih a pak moc velký ale pořad to samé. Dost se mi hreje tan výkonovej rezistor. Bylo by možné ze by byla nějaká prodleva mezi rozepnutím kontaktu přerušovače a preskokem jiskry. Měl jsem připojenej sekundár zapalování na osciloskopu a se zvyšující se teplotou mo přišlo že se zkracuje čas mezi jednotlivýma preskokama, jako kdyby to házelo výce jisker na otáčku. A co mě nejvíce zaráraží ze motor chvíli běžel se sepnutý chcípákem, jako kdyby to nějak detonovalo nebo by tyristor spinal nezávisle na kladívku. Prosím o případnou radu v čem by mohla být chyba…
Zdravím,postavil jsem si 3 verzy.připojil a krásně funguje.Motor je hezky plynulý.Problém nastává když motor trochu víc vytočim.Néjaky kopec chcu vyjet,když ju rozjedu přestane fungovat,musím tedy řadi i v podtočeným stavu.Diky za odpověď.
Ahoj.Jak je to s tím zapalováním?To už je bezkontakt nebo jsou tam pořád kladívka atd..Jak se to šteluje?
Toto zapalování není bezkontakt. Má to kladívko, které je pouze odlečené od spínaného proudu pro indukční cívku. Kladívko spíná jen proud pro řídící elektrodu tyristoru, takže se seřizuje. Tady je bezkontaktní zapalování: https://www.jawa-50.cz/clanek/uprava-tyristorove-light-cdi-zapalovani-v1.html
Dobrej,potřebuju vědět jak to dát na 555ku?Protože tam je kladívko,zapalovací a světelná a to je vše.
Bavíme se o bezkontaktním zapalování? nebo klasickém tyristorovém.
Zdravim. Mám namontováno toto zapalování na pionýru ale jiskru mi nedává. Až když sepnu klakson tak jiskru dává. Nevíte kde by mohla být chyba??
to Martin: podle jakého schéma to máš zapojené?
to Andy: podle tohoto: https://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-upravy-tyristorove-zapalovani-nove.html
to Martin: pokud máš na plošném spoji vše v pořádku ( diody zapojeny správně ), jaký typ tyristoru je použitý? TIC106M ? Proměřil bych jej a proměř i cívky na magnetu mají-li proti kostře obvod. Cívky musí mít odpor, nesmí vykazovat zkrat. Další možnost je propojit ze zapalovací cívky co vede přívod na sekundární stranu trafa ( 6V ) do bodu “ S „. Vývod, který je v bodě “ S “ připojený odpoj. Popřípadě i opačně, z bodu “ S “ propojit na trafo. Hodně zdaru.
to Martin: zapalování je 20W nebo 30W?
Ahoj, to Martin a Andy: kluci, nemůže to být jen špatně zapojené (připojené) ve spínací skříňce? Pěkný den přeje Eva.
to andy: jak se dá proměřit ten tyristor?? cívky jsem zkoušel i kostru a odpory v zapalování a je to pořád stejné.
to Martin: tady je návod: https://elnika.sweb.cz/mer_sou/str11.html, je to ten obrázek vpravo. A když pustíš tlačítko klaksonu, tak motor chcípne?
to Andy: jo chcípne. jede to akorát když ho držím. Zjistil že mám C2 a C3 místo 16V mám 25V tak nevím jestli to může mít nějaký vliv??
to Martin: vyšší napětí ( 25 V ) pro kondenzátor nevadí, jen jsem stále víc přesvědčen jak psala Evča v #87, není to fakt jen špatně někde připojené?
to Andy: asi může,ale ať na to koukám jak koukám za boha nevím kde by mohla bát chyba. Trochu mě mate napojení ze svorky P na kladívko.
to Martin: zapojení svorky “ P “ je v pořádku, otočením páčky doleva dojde k vyzkratování přerušovače na kostru ( propojení 1 a 58 ) a tím i vysazení impulsů. Zkusil bych jak jsem již psal, propojit Z do S svorky a vývod co nyní vede do S odpojit a zaizolovat proti dotyku s kostrou.
to Andy: to jsem už taky vyzkoušel,ale výsledek je stále stejný. Nebylo by nějaké foto zapojení přímo na pionýru?
to Martin: foto, jak je to zapojené v motorce nemám. Pokud na tom trváš, zkusil bych oslovit tady z tohoto vlákna #3 sedlik a nebo odtud: https://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-upravy-tyristorove-zapalovani-nove.html – #2 krtouz nebo #3 jmenovec martin. A nebo zkus kamaráda jestli by ti s tím nepomohl. Když pominu vývod ukostření, tak se jedná o čtyři přívodní káblíky a kontrola spínačky je-li dobře zapojena. Osobně jsem zastáncem u těchto strojů perfektně seřízeného původního zapalování. Andy.
to Andy: asi poslední dotaz. zapojení kondenzátoru a kábliku ze zapalovací cívky na kladívko zůstává nebo je tam nějaká změna??
to Martin: zapalovací cívka (je tím myšlena cívka co je na magnetu?) přijde zapojit káblíkem na 6-ti voltový vstup trafa (je to vlastně sekundární strana transformátoru) a kladívko s kondenzátorem (který je paralelně), zapojit do bodu „P“.
to Andy: ano cívka na magnetu. takže káblík co byl z této cívky na kladívko se odpojí a jde pouze na trafo??
to Martin: Ano
zdravím všechny. Po dlouhém zkoušení mám jeden malý pokrok. už mi to funguje i bez klaksonu, lehce chytí, ale jede jenom na volnoběh. na přidání plynu vůbec nereaguje. nějaký TIP prosím
to Martin: výborně A na přidání plynu nereaguje co: motor – nezvýší se otáčky nebo vysadí zapalování?
to Andy: klape si to pořád na volnoběh a nejde do otáček.
to Martin: zkontroluj lanko jestli se nevyháklo v rukojeti a pokud ne tak musí zvednout v karburátoru šoupátko a tím se musí zvednout otáčky motoru.
to Andy: karburátorem to není. Když to napojím na klasiku tak to jde. Vypadá to že to nepustí to zapalování,ale nevim proč.
to Martin: a když klepneš šroubovákem do kladívka, co to udělá?
to Andy: no chvilemi se ty otacky zvednou
to Martin: kontakty na kladívku jsou OK? Tím, že je namontováno tyristorové zapalování se 100x sníží proud přes kladívko a nepatrné smítko dokáže udělat divy.
to Andy: Zkusím to prověřit. Dík za tip.
to Andy: tak jsem zkusil nové kladívko a výsledek stále stejný. Mám pocit že je zrada někde v tom zapalování ale nevím kde.
to Martin: tak to bude chtít znovu celé zapojení překontrolovat: od zapojení cívek na magnetu přes tištěný spoj (třeba i pod lupou) zkontrolovat propájení součástek a přívodních káblíků není-li tam „studený“ spoj, zapojení trafa, kladívka, po spínací skříňku. Pokud to funguje jiným, musí to fungovat i u tebe!
bylo by možné zapalování nějak upravit aby se dalo použít na babettě. Vypadá že to vaše zapalování je lepší nežli origo babetta.
Děkuji
to Petr:není lepší než origo babetta, dosahuje podobných parametrů, energie může být i větší (ovšem pálit víc jak 30 mJ u 50ccm nemá smysl), max. napětí a rychlost náběhu napětí je podobná (v případě použití cívky z fichtla spíš menší), takže montit to do babetty nemá smysl.
da se to použít i na stadiona
Asi by to šlo. Použít vývod na kladívko a VN vinutí nechat naprázdno nebo sundat.Je pochopitelně potřeba použít indukční cívku (ideálně rovnou pro CDI).
Teoreticky by šlo i použít VN vývod pro nabití kondenzátoru a vynechat trafo (pokud se konstruktéři drželi obvyklých hodnot zap. cívek tak vinutí bude cca 1:50 tak by to mohlo dávat okolo těch 200 – 300 V naprázdno), výstup na kladívko pak využít pro napájení spouštěcího obvodu (tam je ovšem trochu problém s orientací vinutí aby spouštěcí obvod zbytečně nebral energii pro nabití zapalovacího kondenzátoru). Ovšem neznám konrétní parametry stadioňáckýho zápalka takže jsou to jen teorie.
Taky by snad bylo možný nahradit ten zapalovací pól světelným. Pak možná bude třeba trochu ubrat jho (buď větší mezera nebo zúžit nástavce), 18W je na zápalko zbytečně moc.
kamaráde… klobouk dolů dneska sem to dodělal a něco tak luxusního z ruky nedám… práce na hodinu a součátky za 400 i s poštou pak jenom namontovat a stačí rukou protočit startovačku a jedeš… na svíčce sem si dal odtrh 1.1mm a jiskra skvělá díky ti